سیستم سوخت رسانی موتور دیزلی

و می توان پایه G سنسور فشار روغن را بهمراه دو سیم مثبت و منفی باتری به گیج آن متصل نمود تا فشار روغن دیزل ژنراتور را نشان سایت dieselcommittee دهد. و منفی باتری را ارسال میکند که در مدار فرمان باید از این پایه استفاده کنیم جهت خاموش کردن دیزل ژنراتور. سامانه روغن دارای یک پمپ روغن و فیلترهای روغن برای جدا کردن آلودگی از روغن میباشد. وی با بیان اینکه خدمترسانی به روستاهای آسیبدیده از ساعات اولیه وقوع زلزله آغاز شد، افزود: با وجود آسیب به شبکه توزیع و انتقال برق سایت آبشیرینکن، آبفا اقدام به استقرار یک دستگاه دیزل ژنراتور کرد تا روند آبرسانی سریعتر انجام شود. فیلتر روغن در مسیر ورودی روغن به موتور قرار می گیرد و علاوه بر حفظ پاکیزگی روغن در شرایطی همچون استارت اولیه در هوای سرد، فشارهای زیاد ناشی از رفت و آمدهای پی درپی و حرارت بالای موتور در زمان کارکرد طولانی و سرعت های بالا موجب کارایی مناسب روغن می گردد. همچنین در روند بازسازی برخی مواقع با افزایش بیرویه نرخ مصالح مواجه هستیم که برآورد اولیه جوابگو نیست و مجدد پیشنهاد تسهیلات و بلاعوض تکمیلی به دولت میدهیم که تا این روند طی شود زمانبر خواهد بود. رئیس بنیاد مسکن کشور با اشاره به اینکه تسهیلاتی که دولت به واحدهای آسیب دیده میدهد وام بلاعوض است، ادامه داد: بازسازی مناطق زلزلهزده و سیلزده همواره با محوریت خود مردم بوده است و وظیفه داریم در کنار مردم باشیم و تسهیلات و بلاعوض را در مراحل ساخت پرداخت کنیم تا بازسازی در مناطق مختلف به سرانجام برسد.

وی گفت: بعضی از شهروندان آورده نقدی دارند و مدعی ساخت واحد ۱۰۰ متری هستند اما برخی از همین افراد در تأمین آورده نقدی به مشکل برمیخورند و در تکمیل واحد باز میمانند. در ۲۳ فوریه ۱۸۹۳ وی حق امتیاز “روش کار و طراحی برای موتورهای احتراق” را دریافت کرد و توانست مقالهای تحت عنوان “نظریه و ساخت موتور حرارتی” در مورد موتور خود منتشر کند. این موتورها و بالاخص موتورهای بنزینی با تزریق مستقیم (TGDI) و توربوشارژ در شرایط عملیاتی شدید کار می کنند که باعث حساسیت بیشتر این موتورها به پدیده ناک و احتراق پیش رس می گردد. موتور دیزلی فقط هوا را دریافت داشته، آنرا فشرده کرده و بعد سوخت را درون هوای فشرده تزریق می نماید. مثلا اگر خروجی آنالوگ میدهد بوسیله یک اهم متر ، وقتی موتور خاموش و روشن است میتوانید آن را تست کنید و به همین نحو کنتاکت آن را. عبارت دیزل اسم یک اختراع کننده و پژوهشگر آلمانی به اسم رودلف دیزل بود که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانهروزی، نوع ویژه ای از موتورهای احتراق داخلی را به ثبت رساند، به پاس احترام به این اختراع کننده این گونه از موتورها را موتور دیزل نامیدند.

موتورهای امروزی کوچکتر، کارآمدتر، پیشرفته تر و قدرتمندتر هستند. API در پاسخ به درخواست خودروسازان برای معرفی روغن موتورهای قدرتمند تر برای پیشرانه های خودروهای امروزی که قادر به تامین نیازهای های راوانکاری فعلی و آینده خودروهای بنزینی روز باشد، استانداردهای جدید سطوح کیفی عملکرد را منتشر نموده است. موتورهای دیزل برای کاهش اکسیدهای نیتروژن (Nox) از دمای احتراق کمتری برخوردار هستند و در نتیجه تمایل به تولید دوده دارند. با توجه به آمار فروش سایت روغندان و بازار روانکارها روغن موتورهای دیزلی که بیشترین فروش را دارند محصولات تولید شده شرکت بهران، ایرانول و نفت پارس هستند که علاوه بر قیمت مناسب از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. پس از API SP بالاترین سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی که در سال2018 معرفی گردیده، API SN Plus می باشد. سطح کیفی ILSAC GF-6A با گرانروی های SAE 10W-30 ، 5W-30 ، 5W-20 و 0W-20 عرضه خواهد شد، در حالی که سطح کیفی ILSAC GF-6B با شاخص گرانروی SAE 0W-16 در دسترس خواهد بود. در حالی که کامینز 5.0 لیتری نسبت به اکو دیزل 3.0 لیتری مصرف سوخت کمتری دارد، خروجی بسیار بالاتری دارد. این موتور شاید نسبت به موتور TU5 ضعیفتر باشد اما مصرف کمتری هم دارد البته تعداد سوپاپ کمتر نسب به موتور TU5 از نقاط ضعف این موتور است.

در مرحلهی مکش با زودتر بسته شدن سوپاپ ورودی حجم مخلوط احتراق افزایش یافته و بازده موتور بالاتر میرود. دیزل های بادوین (بائودین) POWERKIT BAUDOUIN برای استفاده در انواع دیزل ژنراتور مولد برق در طیف گسترده ای از قدرت ۱۵ تا ۳۱۲۵ کیلوولت آمپر (kVA) یکی از گسترده ترین محدوده های موجود در بازار جهانی می باشد. در این روستا ۱۰ مخزن ذخیره ثابت نیز با حجم ۵۰ هزار لیتر مهیا شده تا اهالی از این طریق نیاز خود را تأمین کنند. ولوو پنتا به عنوان یک برند جهانی و معتبر در زمینه موتور دیزلی می باشد، که نوع صنعتی آن جهت دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد امروزه در سراسر جهان شناخته شده است. خیلی ساده، روغن ها از یک استاندارد بین المللی تحت عنوان API که برای طبقه بندی روغن ها به کار می رود، بهره می برند که برچسب آن بر روی روغن ها موجود است.

در مقاله استانداردهای سطوح کیفی روغن موتور اشاره گردید استاندارد API که توسط انیستیتو نفت آمریکا ایجاد شده است مرسوم ترین طبقه بندی سطح کیفی روغن موتور در ایران می باشد. همانطور که در مقاله استانداردهای بین المللی کیفیت روغن موتور اشاره گردید در سال 1994 میلادی پس از آنکه خودروسازان از عدم سرعت کافی در تدوین استانداردهای بروز و جدید API برای روغن موتورها ناراضی بودند تصمیم به ایجاد سازمان بین المللی استاندارد و کمیته تایید (کیفیت) روانکارها ( International Lubricant Standardization and Approval Committee ) و تدوین استاندارد سطح کیفی ILSAC گرفتند. در استاندارد API سطح کیفی روغن موتورهای بنزینی، دومین حرف نشانگر کیفیت روغن موتور بنزینی است.

بدین معنا که روغن موتور دیزلی API CA پایین ترین سطح کیفی روغن موتور دیزلی، و روغن موتور API CK-4 بالاترین سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی چهارزمانه است. سطح کیفی روغن موتور، یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب روغن موتور مناسب می باشد که در این مقاله با توجه به استاندارد API به بررسی آن می پردازیم. واقعا انتخاب موتور دیزل به پارامتر های مد نظر شما بستگی دارد. توان پمپاژ آب این موتور نسبت به انواع موتورهای بنزینی تقریبا نصف است و میتواند تا ۱۳ متر آب را به سمت بالا پمپاژ کند؛ این میزان در موتورهای بنزینی تا ۲۵ متر ارتفاع هم افزایش مییابد در سایر نمونههای دیزلی نیز تا ارتفاع ۱۷ متر پمپاژ وجود دارد با این حال این موتور ۱۳ متر را پوشش میدهد. امروزه فعالان صنعت روغن موتور و روانکارهای خودرویی در تلاش هستند روغن موتورهای با سطح کیفیAPI SP را به بازار عرضه کنند تا اطمینان حاصل کنند که موتورهای فعلی و آینده، کارکردی مطابق طراحیشان خواهند داشت. 2. گیج روغن را بیرون بکشید و سطح روغن را چک کنید تا زیر حد نرمال نباشد.

روغن موتورها پس از تایمی کار کردن به درجه حرارت بالایی می رسند که این عامل موجب کاهش ویسکوزیته روغن شده و گرانروی را بیشتر می کند و در واقع موجب کاهش غلظت و کیفیت روغن می شود. در موتور های دیزلی و گاز سوز تجهیزی تعبیه شده که پس از داغ شدن روغن در اثر کارکرد بالا موجب خنک کردن روغن می شود . فیلترهای سوخت باید مطابق یک برنامه زمانبندی تعمیر و نگهداری تعویض شوند که تقریباً هر ۱۰-15 هزار مایل کارکرد است. این عملکرد شبیه به کارکرد قلب انسان بوده و در صورت از کار افتادن آن، سیستم های دیگر دستگاه نیز از کار می افتند. بعضی از آنها دارای مداری ساده هستند و بدون نیاز به تغذیه ، کار میکنند ولی بعضی دیگر دارای مدارات الکترونیکی هستند و با ecu/ecm/edc/ffr موتور ارتباط برقرار میکنند. مطابق تبصره دو ماده دو قانون بیمه بیکاری، بیمهشدگانی که به علت بروز حوادث قهریه از جمله زلزله بیکار میشوند بدون درنظر گرفتن حداقل سابقه در بند الف ماده شش قانون بیمه بیکاری از حمایت پرداخت ماهانه مقرری بیمه بیکاری برخوردار میشوند. وی تصریح کرد: در روستاهای زلزلهزده هرمزگان ۱۱۹۶ پرونده تشکیل شد که با پروندههایی که در شهرها انجام شد حدود ۱۴۵۰ پرونده تشکیل شده است که پیشنهاد وام و بلاعوض امروز یکشنبه با فوریت تهیه و به ستاد حوادث ارسال شد.

مدیرعامل آبفا هرمزگان ادامه داد: اقدامات آبفا و حضور اکیپ رفع اتفاقات در محل حادثه، عملیات وصل مجدد آب را تسریع بخشید به طوری که تا ظهر روز حادثه، آب روستای سایه خوش وصل شد. عبدالحمید حمزهپور مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در بازدید از سایه خوش و روستاهای آسیبدیده با بیان اینکه خدماترسانی آبفا در دو روز اخیر بدون وقفه ادامه داشته است، اظهار کرد: با تلاشهای اکیپ اتفاقات آبفا ابتدا در روز شنبه، اقدامات فوری برای وصل مجدد آب مشترکان انجام و با اتمام عملیات، آبرسانی از طریق شبکه توزیع از سر گرفته شد. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان ادامه داد: با حضور سریع مسئولان در منطقه بلافاصله عملیات پایش اماکن آسیبدیده شروع شد و یکشنبه آمایش و پایش انجام و اطلاعات آن به بنیاد مسکن کشور ارسال شده است. این واحدها به طور مداوم جریان الکتریکی را کنترل می کنند و به طور خودکار شروع به کار می کنند در صورتی که برق خاتمه می یابد و خاموش می شود.

در روند بازسازی بعد از تشکیل پرونده و آواربرداری، شروع عملیات نوسازی واحدهای آسیبدیده انجام میشود. فشار روغن نشان داده شده در گیج یا آمپر روغن بسته به نوع ، ساختار موتور ، نوع روغن ، سردی و یا گرمی آن متفاوت است. که باید به سرعت اخطار افت فشار روغن رفع گردد. لذا همیشه باید فشار روغن موتور را تست نمود. توجه کنید جهت بستن سنسور فشار روغن موتور دیزل نباید از نوار تفلون استفاده شود وگرنه راه ورود روغن به آن کیپ میشود . یک موتور دیزل با استفاده از یک منبع قدرت خارجی تا زمانی که شرایطی فراهم شود که موتور بتواند با قدرت خود کار کند، راه اندازی می شود. برای جلوگیری از این امر در سر راه روغن موتور که در حال پمپ شدن توسط پمپ روغن است یک رادیاتور روغن یا کولر روغن قرار می دهند که این کولر روغن می تواند با استفاده از دمای آب درون خود روغن را خنک کند. کولر روغن می تواند با استفاده از دمای آب درون خود روغن را خنک کند این آب از درون یک لوله مسی عبور کرده و با خود روغن تماسی ندارد و فقط به تبادل دما ختم می شود.

این سیستم کولر روغن دیزل ژنراتور یا خنک کننده روغن نام دارد و محفظه ای است که روغن به درون آن رفته و با آب خنک می شود البته آب و روغن نباید در تماس مستقیم باشند و حائل بین آنها یک صفحه یا به عبارتی لوله ی مسی است که موجب انتقال حرارت بین آن دو می شوند. فشار داخل سیلندر تا حدود 40 اتمسفر بالا می رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود 600 درجه سانتی گراد می رسد. گرید ویسکوزیته یا درجه گرانروی یکی از مهمترین معیارهای انتخاب روغن موتور مناسب خودروی شماست که در عملکرد خودرو تاثیر مستقیم دارد. از طرفی موتور برق ها انواع مختلفی دارند که موجب شده تا در انتخاب خود دقت کنیم.

وی افزود: با توجه به وسعت، پهنا و شدت زلزله، میزان آسیبدیدگی در روستاها و شهرهای استان هرمزگان به خصوص بخش مهران شهرستان بندر لنگه گستره بسیار زیادی داشت. این زمینلرزه در عمق ۹ کیلومتری زمین، با طول جغرافیایی ۵۵.۱۷ و عرض جغرافیایی ۲۶.۶۷ به وقوع پیوست و با شهرهای کنگ، بندرلنگه و تنب بزرگ به ترتیب ۲۴، ۳۰ و ۴۶ کیلومتر فاصله داشت. همانطور که همراه بودید، در ابتدای مقاله تعریفی از هر دو موتور داشتیم و کاربردهای هر یک از آن ها نیز ذکر شد. قبل از موفقیت موتور دیزل و مدت ها قبل از معرفی آن به عنوان (سوخت گازوئیل) روغن سنگین (تقطیر) نامیده می شد. توضیحات ، مشخصات و طبقه بندی های دیزل ژنراتور: این صفحه به عنوان صفحه معرفی مشخصات دیزل ژنراتور مورد استفاده قرار می گیرد.

به عنوان مثال موتور مناسب برای پمپ هایی با خروجی 80 لیتر در دقیقه 9 اسب بخار و با خروجی 120 لیتر در دقیقه 11 الی 13 اسب بخار می باشند. مشخصات استاتور Stator ژنراتور – پارامتر گام سیم پیچ در طراحی است (گام 2/3 برای برق سه فاز 4 سیم توصیه می شود). عملکر روغن موتور های API CK-4 بسیار فراتر از معیارهای عملکرد CJ-4، CI-4، CI-4 PLUS، CI-4 و CH-4 بوده و می تواند برای موتورهای دیزلی که سطوح کیفی بالا توصیه گردیده است، مورد استفاده قرار گیرد. در جدول زیر سطوح کیفی روغن موتورهای دیزلی بیان گردیده است.