موتور دیزل چیست انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل | dieselcommittee

از بهترين خودروهاي سواري، پيکاپ و شاسي‌بلند با موتور ديزلي در بازار امريکا در سال 2020 مي‌توان Chevrolet’s Colorado، Jeep Wrangler، Range Rover Td6 و Mazda CX-5 را نام برد. تحقيقات نشان داده است که قيمت بالاتر خودروهاي ديزلي به طور ميانگين در شش تا يازده سال استفاده، به دليل مصرف سوخت کمتر جبران مي‌شود. بنابراين اگر از خودرويتان در مسافت‌هاي طولاني استفاده مي‌کنيد اصلا نبايد نگران قيمت بالاتر خودروي ديزلي به نسبت بنزيني باشيد. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می‌شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می‌گردد.

  • حال با موارد اشاره شده در مورد هزینه، نرمی خودرو، مسافت طی شده و آلایندگی می توان تا حدی نسبت به انتخاب خودروی مورد نظر و کاربرد آن تصمیم‌گیری نمود.
  • 1796 شماره تماس تهران —- الوباتری با هدف ارائه خدمات تخصصی برق و باطری ماشین در سال 1396 تاسیس شده است.
  • انژکتور در موتورهای دیزلی، اجزای نسبتا پیچیده ای داشته و به بررسی بیشتری نیاز دارد چرا که در موتورهای گوناگون، ممکن است در محل های مختلفی تعبیه شود.
  • بعضی از موتورهای همچنین دریچه پروانه ای شکلی دارند که می تواند گیر کرده باشد.
  • موتورهای دیزلی نیز مانند موتورهای بنزینی، موتور احتراق داخلی هستند که به عنوان موتور احتراق تراکمی نیز شناخته می شود.

قوی ترین هلی کوتر موجود در آمریکا که مجله خبری دیزل کمیتهایی حمل 8000 تن را دارد از موتور سیکل دایره ای 24 سیلند دیزلی استفاده می کند ک به صورت تاندون عمل می کند اما اکثرا ستاره ای می گویند . سیستم کارکرد هواپیما ها و در کل موتور های صنعت هواپیمایی به شدت ا موتور های زمینی و دریایی متفاوت است . بنز به دلیل اولین استفاده کننده عمده از موتور دیزل در جهان به عنوان بهترین در میان رقبا شناخته می شود . با توجه به تبخیر کند گازوئیل اگر گازوئیل بمدت طولانی راکد در مخزن یا باک بمانمد (مثلا بیش از یکسال ) آیا در کارکرد موتور تاثیر منفی دارد یا خیر . و در نتیجه به جای حرکت سوخت با فشار بالا ، مقداری از آن وارد مسیر برگشت به سمت باک شده و انژکتورها خوب پاشش نکرده و چکه می کنند. این گاز خروجی مخلوط با هوا ورودی ، گرمای حاصل از فرایند احتراق را کاهش می دهد.

تعمیر و نگهداری موتور دیزل و بنزینی

خودروهای دیزلی از نوع موتورهای احتراقی درون سوز هستند و این به آن معناست که ابتدا سوخت وارد سیلندرها و یا به عبارتی دیگر بخش اصلی موتور شده و پس از فعل و انفعالات شیمیایی، شروع به سوختن و تولید انرژی مکانیکی می کند. سپس این انرژی به انتهای پیستون‌ها که به میل لنگ متصل است، می‌رود و بعد باعث به وجود آمدن حرکتی به صورت رفت و برگشتی می‌شود که در نهایت باعث به وجود آمدن حرکات دورانی و چرخشی در میل لنگ می‌گردد. همین حرکات میل لنگ هم به واسطه وجود دیگر مکانیزم‌ها، به چرخ‌ها منتقل شده و در نهایت، ماشین شروع به حرکت می‌کند. موتورهای دیزلی، گستره ای از موتورها را شامل می شوند که بدون نیاز به ایجاد جرقه ی الکتریکی، ماده ی سوختی را که همان گازوئیل است را شعله ور می کنند.

یک پاسخ به “تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی”

کلمه دیزل نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانه‌روزی، نوع خاصی از موتورهای درون‌سوز را به ثبت رساند، به احترام این مخترع این‌گونه موتورها را موتورهای دیزل می‌نامند. از این موتور ها در بخش دریای بسیار استفاده های گوناگونی شه به طوری که موتور های زیر دریایی های غیر هسته ای عمدتا از دیزل ساخته شده و می تواند در عمل 3000 متری با فشار بسیار زیاد و با جریانات بسیار قوی نیز حرکت کرده و تولید قدرت کند . همچنین آلایندگی تولید شده بنزین نسبت به سوخت گازوئیل به شدت بیشتر بوده و از این جهت سوخت بنزینی را کثیف تر از گازوئیلی می شناسند .

تزریق سوخت به داخل سیلندر با مقدار مناسب، خود به تنهایی عمل دشواری است؛ به همین دلیل در برخی از موتورهای دیزلی از سوپاپ های مخصوص و محفظه های پیش از احتراق یا سیستم های دیگر برای گردش هوا در محفظه احتراق استفاده می‌کنند یا به روش های دیگر، کل روند احتراق را بهبود می‌بخشند. موتوردیزل نوعی از موتورهای درون‌سوز است که مانند موتورهای بنزینی عمل احتراق آن در داخل سیلندر انجام میشود. بین طرز کار موتورهای دیزلی با موتورهای بنزینی تفاوت زیادی وجود دارد ولی اساس کار هر دو موتور یکی است، به این صورت که انفجار درون سیلندر، پیستون را به حرکت در می آورد و باعث گردش میل لنگ می شود. برای سال‌های طولانی خودروهای دیزلی بهترین انتخاب رانندگان از نظر مصرف سوخت اقتصادی و مالیات کمتر بود. ولی با بررسی آلایندگی موتورهای دیزلی، تولیدکنندگان خواهان دریافت مبلغ بیشتری برای مدل‌های دیزلی شدند و موتورهای بنزینی تبدیل به خودروهای اقتصادی‌تری شدند.

http://boostercctv.ir