بایگانی‌ها اجزای موتورهای دیزلی صفحه 4 از 4 فن آوران داده پژوه دایرة المعارف صنعت و مهندسی | dieselcommittee

برای تکمیل یک سیکل در موتورهای دو زمانه نیاز به دو کورس پیستون و یک دور میل لنگ می باشد. برخی از موتورها (به طور مثال موتور تراکتور) دارای چند سیلندر می باشند که هر کدام از این سیلندرها این سیکل به طور جداگانه و مستقل انجام می پذیرد. نکته ی بسیار با اهمیت دیگر که باید در این جا بگوییم زمان ها و مراحلی که برای یک سیکل در سیلندر انجام می شود باید به ترتیب گفته شده انجام گیرد. آب خنک در این مرحله توسط واتر پمپ دوباره به بلوکه سیلندر فرستاده می شود. موتور دیزل از اجزای مختلفی تشکیل شده است که از جمله ی آن ها می توان سر سیلندر ، بوش سیلندر ، میل بادامک ، سوپاپ ، پیستون ، شاتون ، میل لنگ ، میل بادامک و ….. موتورهای دیزل شمع ندارند و آنها هوا را مکش میکنند سپس آنرا متراکم میکنند و سوخت را به داخل محفظه احتراق تزریق میکنند و گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب سوخت در یک موتور دیزل میشود.

قیمت گازوییل درکشور‌های غربی بالاتر از بنزین است چون تولید آن سخت‌تر است

هوا در کمپرسور فشرده شده و بسته به نوع و میزان بار موتور، فشار آن میتواند به بیش از ۲ بار برسد. بلوک سیلندر تمام اجزاء دیگر موتور را در داخل و خارج خود جای می دهد همچنین در آن مسیرهایی برای گردش آب و روغن موتور و گاهی برای سوخت رسانی تعبیه می شود. وجود قطعات حساس ، دقیق و گران قیمت ، نیاز به تخصص فراوان در امر تولید و تعمیر قطعات و پیچیدگی سیستم از معایب روش تزریق سوخت می باشد. در اواخر سال 1950 شرکت کرایسلر تعدادی اتومبیل انژکتوری با سیستم الکترونیکی تولید نمود و نام این طرح را بندیکس الکتروژکتور نامید. با ظهور ترانزیستور و دیود در صنعت الکترونیک ، در سال 1968 میفدی شرکت فولکس واگن نمونه جالبی از طرح شرکت بوش را که از فن آوریهای نوین بهره جسته بود در روی موتورهای خود بکار برد.

http://boostercctv.ir

با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز می‌شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می‌دهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می‌کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می‌راند. در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت می‌کند و با شروع زمان تنفس چرخه جدیدی آغاز می‌گردد.

تاریخچه موتورهای دیزل

از بخش های بسیار مهم در موتور است که هوای احتراق را منظور عملکرد بهتر و قوی تر موتور فشرده سازی میکند. طرز کار این قسمت به این گونه است که باعث اسپری و پودر شدن سوخت و به بهبود ترکیب آن و سوخت با هوا کمک می کند. وظیفه تنظیم میزان سوخت وارد شده و فشار مورد نیاز جهت اسپری و تزریق سوخت را عهده دار می باشد. درست است که کارتر روغن شاید به عنوان ظرفی برای روغن موتور استفاده شود، اما این جزء نیز نمی تواند بی دقت ساخته شود. به طور کلی این قطعات از ورق های فلزی نازک هستند، اما در برخی از خودروها با مواد فلزی ضخیم ساخته می شوند.

تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل

به طور معمول لوله‌های مجله خبری دیزل کمیته ساخته شده از فولاد، فرفورژه و چدن هستند و با کمک اتصال دهنده‌های انعطاف‌پذیر، برای به حداقل رساندن لرزش به موتور متصل می‌شوند. در این صورت مانع از وارد شدن هرگونه آسیبی به سیستم اگزوز دیزل ژنراتور می‌گردند. به طور معمول یک مخزن سوخت می‌تواند برای کار کردن دستگاه در حدود 6 تا 8 ساعت ظرفیت داشته باشد. مخزن سوخت ژنراتورهای کوچک در قسمت بالای قاب قرار گرفته و در رابطه با ژنراتورهای تجاری، ممکن است تا مخزن سوخت نصب خارجی داشته باشد.

  • ژنراتورهای دیزلی کوچک معمولاً از آهنرباهای دائمی استفاده می‌کنند و نیازی به منبع تغذیه مستقل ندارند.
  • چراکه این دود بسیار سمی و خطرناک است و باید به‌سرعت از درون سیستم خارج شود و به‌وسیله فیلترهایی که در اگزوز قرار دارند از ورود آلودگی به محیط‌زیست جلوگیری نمایند.
  • پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می‌کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می‌راند.
  • این جریان مورد نظر برای شارژ سیستم ذخیره باتری یا کار با ماشین آلات مختلف نیست.