موتور دیزلی چیست و چگونه کار می‌کند؟ فرهان دیزل | dieselcommittee

انواع مختلفی از موتور های دیزلی که ساخت ایران هم هستند در بازار وجود دارند. در موتور برق دیزلی، انرژی الکتریکی از تبدیل یک سوختِ شیمیایی، عمدتاً گازوئيل، تولید می‌شود. برای این کار، گازوئیل و هوا در تراکم بالایِ سیلندر قرار می‌گیرند تا حدی که بدون نیاز به جرقه زدن، اشتعالِ سوخت صورت می‌گیرد و چرخه‌ی تبدیل انرژی آغاز می‌شود. مهم‌ترین تفاوت موتور دیزلی با موتورهای دیگر در همین نوع سوخت و شیوه‌ی احتراق داخلی است. اختراع موتور دیزل در سال 1893 میلادی و پس از چند سال از اختراع موتورهای بنزینی توسط دکتر رادولف دیزل آلمانی انجام شد که به احترام ایشان اینگونه موتورهای احتراق داخلی را دیزل نامگذاری کردند .

تشتک روغن یا کارتر روغن

تزریق سوخت در داخل محفظه احتراق با دمای بالا می‌تواند انفجار های لازم برای حرکت پیستون‌ها را بدون ایجاد دخالت جرقه داخلی ایجاد کند. پیش‌تر در تهران یکتا به صورت کامل درباره اینکه موتور دیزل چگونه کار میکند توضیح دادیم، برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید. در دیزل ژنراتورها تبدیل انرژی سوخت گازوئیل به انرژی الکتریکی صورت میگیرد. براساس نوع دیزل ژنراتور از توان 1 کیلووات ساعت تا 2000 کلیووات ساعت میتوان از دستگاه خروجی گرفت.

موتور دیزل چگونه کار میکند؟

مجله خبری دیزل کمیته خنک‌کننده برای به حرکت درآوردن مایع خنک‌کننده در درون موتور و همچنین از یک دستگاهی به نام رادیاتور برای خنک کردن مایع و انتقال حرارت آب به هوای اطراف استفاده می‌شود. سیستم اگزوز در موتورهای دیزلی جهت خروج مواد اضافی ناشی از احتراق مورد استفاده قرار می گیرد. بیشتر موتورهای دیزلی می توانند به جای دیزل روغن های گیاهی سوزانده شوند و همه آنها می توانند روغن های گیاهی فرآوری شده را بدون تلفات در زندگی یا بهره وری سوختند. دیزل‌های با سرعت بالا برای برق‌رسانی تراکتورها، کامیون‌ها، قایق‌های بادبانی، اتوبوس‌ها، خودرو‌ها، کمپرسورها، پمپ‌ها و ژنراتور‌ها استفاده می‌شود. بزرگترین موتورهای دیزل برای برق‌رسانی کشتی‌های باربری و مسافربری در سطح دریاهای آزاد استفاده می‌شود. این موتورهای غول آسا، دارای توان خروجی kW ، دور حدود 60 تا 100 rpm ، و ارتفاع تا 15 متر هستند.

انواع موتور دیزلی که برای بسیاری از تجهیزات ساختمانی و صنعتی بسته می‌شود، مجهز به هندل هستند که با کشیدن نخ هندل باعث به گردش در آمدن میل‌لنگ و در نتیجه حرکت پیستون داخل سیلندر می‌شود. اما در خودروها و ماشین‌های سنگین برای روشن‌کردن این موتورها از استارت استفاده می‌شود. در این مقاله قصد داریم اطلاعات لازم راجع به موتور دیزلی، انواع و نحوه کارکرد آن را با شما در میان بگذاریم. موتورهای دیزلی این روزها هم‌چنان با موتورهای جدید به رقابت می‌پردازند.

  • انواع مختلفی از موتور های دیزلی که ساخت ایران هم هستند در بازار وجود دارند.
  • برای این کار، گازوئیل و هوا در تراکم بالایِ سیلندر قرار می‌گیرند تا حدی که بدون نیاز به جرقه زدن، اشتعالِ سوخت صورت می‌گیرد و چرخه‌ی تبدیل انرژی آغاز می‌شود.
  • به همین جهت میل لنگ متصل به انتهای آن هم به شکل مداوم می‌چرخد.
  • در واقع موتور تک دیزلی به تنهایی کاربرد تخصصی ندارد، اما با ترکیب و سوار شدن بر روی تجهیزاتی نظیر پمپ ها، ژنراتورها و انواع وسایلی که نیاز به انرژی مکانیکی برای فعالیت دارند، امکان استفاده از آن ها را فراهم می کند.
  • به بیانی ساده و صریح در این موتورها پیش از هرچیز هوا به سیلندر وارد می‌شود.

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نمی‌توان به صورت قطعی ادعا کرد که موتور بنزینی بهتر است یا موتور دیزلی؛ بنابراین بهتر است در هنگام انتخاب یک دستگاه، به نوع و حجم کار، موقعیت مکانی، سرعت و… به طور مثال هیچوقت برای مناطق سردسیر از موتورهای دیزلی استفاده نکنید زیرا راندمان کاری آن در هوای سرد پایین می‌آید. موتورهای بنزینی عموماً دارای سرعت خیلی بیشتری نسبت به موتورهای دیزلی هستند.

http://boostercctv.ir