موتور دیزل چیست انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل | dieselcommittee

مجله خبری دیزل کمیته در کمپرسور فشرده شده و بسته به نوع و میزان بار موتور، فشار آن میتواند به بیش از ۲ بار برسد. بلوک سیلندر تمام اجزاء دیگر موتور را در داخل و خارج خود جای می دهد همچنین در آن مسیرهایی برای گردش آب و روغن موتور و گاهی برای سوخت رسانی تعبیه می شود. وجود قطعات حساس ، دقیق و گران قیمت ، نیاز به تخصص فراوان در امر تولید و تعمیر قطعات و پیچیدگی سیستم از معایب روش تزریق سوخت می باشد. در اواخر سال 1950 شرکت کرایسلر تعدادی اتومبیل انژکتوری با سیستم الکترونیکی تولید نمود و نام این طرح را بندیکس الکتروژکتور نامید. با ظهور ترانزیستور و دیود در صنعت الکترونیک ، در سال 1968 میفدی شرکت فولکس واگن نمونه جالبی از طرح شرکت بوش را که از فن آوریهای نوین بهره جسته بود در روی موتورهای خود بکار برد.

  • موتوردیزل نوعی از موتورهای درون‌سوز است که مانند موتورهای بنزینی عمل احتراق آن در داخل سیلندر انجام میشود.
  • نکته مهم درباره استفاده از موتورهای دیزلی این است که حتماً باید از روغن استاندارد برای آن استفاده کرد.
  • همان‌طور که می‌دانید از این مولد ها می‌توان برای تولید جریان برق به‌صورت موقت، دائمی و اضطراری استفاده کرد.
  • دینام از مهم‌تریناجزای موتور دیزل بوده که سبب تبدیل ورودی مکانیکی موتور به خروجی الکتریکی می‌گردد.

برای تکمیل یک سیکل در موتورهای دو زمانه نیاز به دو کورس پیستون و یک دور میل لنگ می باشد. برخی از موتورها (به طور مثال موتور تراکتور) دارای چند سیلندر می باشند که هر کدام از این سیلندرها این سیکل به طور جداگانه و مستقل انجام می پذیرد. نکته ی بسیار با اهمیت دیگر که باید در این جا بگوییم زمان ها و مراحلی که برای یک سیکل در سیلندر انجام می شود باید به ترتیب گفته شده انجام گیرد. آب خنک در این مرحله توسط واتر پمپ دوباره به بلوکه سیلندر فرستاده می شود. موتور دیزل از اجزای مختلفی تشکیل شده است که از جمله ی آن ها می توان سر سیلندر ، بوش سیلندر ، میل بادامک ، سوپاپ ، پیستون ، شاتون ، میل لنگ ، میل بادامک و ….. موتورهای دیزل شمع ندارند و آنها هوا را مکش میکنند سپس آنرا متراکم میکنند و سوخت را به داخل محفظه احتراق تزریق میکنند و گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب سوخت در یک موتور دیزل میشود.

با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز می‌شود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه می‌دهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می‌کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می‌راند. در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت می‌کند و با شروع زمان تنفس چرخه جدیدی آغاز می‌گردد.

ملاحظات جدید تکنولوژیک در تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل

به طور معمول لوله‌های اگزوز ساخته شده از فولاد، فرفورژه و چدن هستند و با کمک اتصال دهنده‌های انعطاف‌پذیر، برای به حداقل رساندن لرزش به موتور متصل می‌شوند. در این صورت مانع از وارد شدن هرگونه آسیبی به سیستم اگزوز دیزل ژنراتور می‌گردند. به طور معمول یک مخزن سوخت می‌تواند برای کار کردن دستگاه در حدود 6 تا 8 ساعت ظرفیت داشته باشد. مخزن سوخت ژنراتورهای کوچک در قسمت بالای قاب قرار گرفته و در رابطه با ژنراتورهای تجاری، ممکن است تا مخزن سوخت نصب خارجی داشته باشد.

طریقه نصب دینامومتر به دستگاه جهت قدرت خروجی موتور

از بخش های بسیار مهم در موتور است که هوای احتراق را منظور عملکرد بهتر و قوی تر موتور فشرده سازی میکند. طرز کار این قسمت به این گونه است که باعث اسپری و پودر شدن سوخت و به بهبود ترکیب آن و سوخت با هوا کمک می کند. وظیفه تنظیم میزان سوخت وارد شده و فشار مورد نیاز جهت اسپری و تزریق سوخت را عهده دار می باشد. درست است که کارتر روغن شاید به عنوان ظرفی برای روغن موتور استفاده شود، اما این جزء نیز نمی تواند بی دقت ساخته شود. به طور کلی این قطعات از ورق های فلزی نازک هستند، اما در برخی از خودروها با مواد فلزی ضخیم ساخته می شوند.

http://boostercctv.ir