موتور دیزلی چیست و چگونه کار می کند ؟ گواهیران | dieselcommittee

مدیرعامل ایران‌خودرو دیزل از شکسته شدن رکورد تولید ماهانه این شرکت در آذرماه امسال خبر داد. هوندا برای افزایش کارایی خودروهای خود، در حال تحقیق و پژوهش روی باتری‌های حالت جامد است که ظرفیت بیشتری از باتری‌های لیتیوم یونی دارند و از نیمه دوم دهه ۲۰۲۰ روی محصولات این شرکت نصب می‌شوند. یک مهندس و مخترع آلمانی به نام رودولف دیزل، در سال 1878 درست قبل از این که دست به اختراع یکی از مهم‌ترین اختراعات دنیا بزند، به مدرسه پلی تکنیک آلمان رفت و در آنجا با مباحثی همچون پیشرانه‌های بنزینی و موتورهای بخار آشنا شد. خودروهای دارای موتور کوچک تر و آنهایی که از چنین سیستم کامپیوتری بی بهره هستند، از شمع گرمکن برای حل مشکل استارت سرد استفاده می‌کنند.

  • موتور طراحی شده ابتدا پودر زغال سنگ را میسوزاند اما به سرعت به نفت روی آورد و نتایج عالی بدست آورد.
  • در حالی که بازی گشتاور یک موتور دیزلی قوی است ، امتیازات اسب بخار را از دست می دهد.
  • پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو دیزلی که روی سمند نصب شد و برای انجام تست و بررسی‌های میدانی قرار گرفت به جرأت یکی از بهترین و به‌ صرفه‌ترین اقدامات این شرکت در دهه‌های گذشته بود.
  • این میزان با بهبود کارآمدی موتورهای دیزلی ترکیب می‌شود و دلیل طی کردن مسافت بهتر موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی را توصیف می‌کند.
  • قطعات داخلی پمپ سوخت دیزل و انژکتور دیزل فرسوده می شوند و یک یا ترکیبی از مشکلات ذکر شده در بالا موجب بروز زنجیره ای از مشکلات میشوند.
  • فاز آخر تخلیه از طریق اگزوز است که در آن مخلوط هوا و سوخت مصرف شده از طریق دریچه خروجی باز شده از سیلندر خارج می شود تا یک چرخه جدید شروع شود.

دانستن فرق ماشین دیزلی با بنزینی به شما برای انتخاب مناسب‌ترین خودرو برای خریدی موفق، کمک می‌کند. تفاوت اصلی بین موتورهای دیزلی و بنزینی این است که احتراق مخلوط هوا و سوخت با استفاده از شمع در موتورهای بنزینی انجام می شود، در حالی که موتورهای دیزلی فقط به هوای بسیار فشرده متکی هستند. دمای هوا، در صورتی که به شدت متراکم و فشرده شود این قابلیت را خواهد داشت که به اندازه کافی افزایش یابد. هر دو موتور دیزلی و بنزینی، سوخت را با ایجاد انفجارهای کوچک یا احتراق، به انرژی تبدیل می‌کنند.

خرابی رگولاتور سوخت و سنسور :

در موتورهای بنزینی، احتراق به کمک شمع صورت می گیرد، اما در موتورهای دیزلی این پروسه متفاوت است، آنها قطعه ای به نام شمع ندارند و بر اساس پروسه ی فشرده سازی کار می کنند. اگر سوخت دیزلی در معرض شعله یا جرقه ی شمع قرار گیرد نمی سوزد ولی در هنگام فشرده سازی می تواند به راحتی بسوزد و قدرت بسیار زیادی آزاد کند. هر دو ماشین دیزلی و بنزینی دارای موتور احتراق داخلی هستند که انرژی شیمیایی موجود در سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. فرق ماشین دیزلی با بنزینی در این است که موتور دیزل دارای بدنه‌ای سنگین‌تر و قدرتمندتر است و برای احتراق سوخت، نیازی به جرقه ندارد و با ایجاد فشار بالا، این کار را انجام می‌دهد.

طرز کار موتورهای دیزل

در طول چک کردن فشرده سازی موتور، برای مشاهده تغییرات بین سیلندر، با دقت نگاه کنید. اگر متوجه شدید که دو سیلندر دارای مقادیر فشار عادی هستند و دو سیلندر دیگر فشار کمی داشته باشند ، عملکرد موتور کاهش می یابد. وظیفه تنظیم میزان سوخت وارد شده و فشار مورد نیاز جهت اسپری و تزریق سوخت را عهده دار می باشد. بعد از تغییرات اعمال شده بر روی قیمت گازوئیل و تغییر آن نمی توان رویه دقیقی برای تغییرات و مقایسه کلی قیمت‌ها داشت. این مورد به این دلیل است که زنجیره‌ های هیدروژن و کربنی که این سوخت‌ها را تشکیل می‌دهند، در گازوئیل طولانی ‌تر و سنگین ‌تر هستند که ۱۷ درصد از این اتم‌ ها بیشتر از بنزین است. هر چه سيلندرهاي موتور بيشتر باشند، احتراق سوخت در زمان‌هاي نزديک‌تر به هم اتفاق مي‌افتد و عملکرد موتور نرم‌تر مي‌شود و قدرت موتور بالاتر مي‌رود و البته ساختار موتور پيچيده‌تر مي‌شود.

هر چه مجله خبری دیزل کمیتههای موتور بیشتر باشند، احتراق سوخت در زمان‌های نزدیک‌تر به هم اتفاق می‌افتد و عملکرد موتور نرم‌تر می‌شود و قدرت موتور بالاتر می‌رود و البته ساختار موتور پیچیده‌تر می‌شود. نحوه چینش و پیکربندی سیلندرها نیز در عملکرد موتور و میزان صدا و لرزش آن موثر هستند و تمامی موارد بالا شامل هر دو موتور دیزل و بنزینی می‌شود. فشرده سازی موتور دیزلی تقریبا بین 275 psi تا 400 psi است، بسته به طراحی و نسبت فشرده سازی. امروزه موتورهای دیزلی بسیار پیچیده تر هستند و تشخیص عیب آنها دشوار تر است. ما در اینجا سعی میکنیم تمام دانشی که از تجربیات دیگر افراد و سالهای کار در تجارت دیزل را بدست آورده ایم در اختیار شما بگزاریم.

http://boostercctv.ir