سوخت گازوئیل یا دیزل چیست؟ تفاوت با بنزین + مزایا و معایب | dieselcommittee

امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بده باشد و با موتور دیزل اشنا شده باشید. یک دانشمند آلمانی به نام رودولف دیزل، مخترع این نوع سوخت بوده است. قبل از شروع به تصفیه گازوئیل توسط صنعت نفت، رودولف آزمایشات بیودیزل و غبار و گرد زغال سنگ را نیز انجام داد. هنگامی که گازوئیل در موتورها سوزانده می‌شود، انتشار گازهای گلخانه‌ای منجر به آلودگی هوا شده که اثرات جدی بر سلامت انسان و محیط زیست دارد.

  • سوخت دیزل حاوی اجزای غیرفرار بیشتری نسبت به بنزین است و محدوده جوش بالاتری دارد (بین 160 درجه سانتیگراد تا 371 درجه سانتیگراد).
  • موتور برق دیزلی طی چند مرحله باعث تبدیل نیرو و ایجاد حرکت می­ شود.
  • موتور دیزل، گونه‌ای موتور درون‌سوز است که در آن از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می‌شود.
  • سامانه خنک‌کننده موتورها سامانه خنک‌کننده برای قرار دادن موتور در بهترین دما برای کار کردن می‌باشد – معمولاً مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با برخی مواد افزودنی اضافی برای جلوگیری از خوردگی قطعات موتور استفاده می‌شود.
  • این در حالی است که موتورهای دیزلی برای ماشین‌هایی مانند کامیون، اتوبوس و… که در آن‌ها به جای سرعت، فاکتور قدرت از اهمیت بیشتری برخوردار است، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
مجله خبری دیزل کمیته عمده این دو موتور در نحوه ایجاد احتراق است که در موتور دیزل بدون جرقه و توسط متراکم کردن هوا انجام می‌شود. موتور دیزلی نسبت به موتور بنزینی قدرت بیش‌تری دارد، سوخت کم‌تری مصرف و آلودگی کم‌تری تولید می‌کند. در این سیکل پیستون به نقطه مرگ بالا برگشته و هوای درون سیلندر کاملاً فشرده و گرم شده است. حالا گازوئیل به درون محفظه احتراق تزریق می شود و بر اثر برخورد با توده هوای گرم و فشرده محترق می شود. عمل احتراق با افزایش ناگهانی فشار همراه است بنابراین پیستون با فشار زیاد به پایین هل داده می شود. طبیعی است که هر چقدر یک وسیله سبک‌تر باشد، برای حرکت سرعت بیشتری خواهد داشت.

http://boostercctv.ir

ساختمان سوپاپ ها در موتورهای دیزل مانند بنزینی است با این تقاوت که جنس آن ها از آلیاژهایی مقاوم تر در مقابل فشار و حرارت انتخاب می شود. شرکت فنی مهندسی تامین تجهیز مولد نمایندگی انحصاری فروش انواع دیزل ژنراتورهای مورد نیاز مجتمع های صنعتی، درمانی، ورزشی تفریحی، اداری، تجاری و مسکونی را در اختیار دارد. موتور خودرو با استفاده از تجهیزات مکانیکی و الکتریکی خود با تبدیل انرژی گرمایی به مکانیکی، باعث حرکت خودرو می­ شود. خودروهای مختلف با توجه به کاربردشان از موتورهای مختلفی استفاده می‌کنند. موتور خودروها معمولا بر اساس نوع سیلندر و آرایش سیلندرها نام گذاری می‌شوند. وظیفه اصلی دینام در سیستم الکتریکی موتورهای دیزلی نیز شارژ باتری ها است.

هزینه نگه داری موتور های دیزلی بیشتر است و یا بنزینی ؟

پمپ انژکتور یک پمپ پرفشار است که در فشار حدود 1800 تا 2500 پوند psi کار می کند. این سوخت در رینگ های آب بندی مسی که روی دریچه های خروجی پمپ انژکتور و خود انژکتورها پیچ شده اند، شکافته، شکسته، چرخیده و پاشیده می شود. آن صرفا سوخت را از باک به پمپ انژکتور انتقال می دهد و یک پمپ فشار ضعیف است. پمپ انتقال سوخت، گازوئیل را از باک به فیلترها و پمپ انژکتور می رساند. دلیل نام‌گذاری موتور دیزل 4 زمانه این است که هر 4 عملی که در بالا توضیح دادیم را در مراحل جداگانه انجام می‌دهد.

۹۹ درصد تانک ها، نفربرها و سایر وسائط نقلیه سنگین نیز به موتور دیزل مجهز شده اند. از این رو هوایی که داخل سیلندر موتور دیزلی در جریان است متراکم می‌شود. پس از مرحله تنفس و تراکم، انفجار و تخلیه رخ می‌دهد تا فرایند کار تمام شود. وقتی که هوای سیلندر متراکم شود، با پاشش سوخت دیزل انفجاری رخ می‌دهد.

اجزای اصلی موتورهای دیزلی