موتور دیزلی چیست و چگونه کار می کند ؟ گواهیران | dieselcommittee

در مجله خبری دیزل کمیتههای احتراق داخلی، چهار فاز به صورت چرخه ای وجود دارند که عبارتند از مکش، تراکم، احتراق و تخلیه. بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه به دلیل افزایش بازده سوخت ، وسایل نقلیه با سوخت دیزل را به جای مدل های بنزینی انتخاب می کنند. بعضی از خودروهای سواری مدل دیزلی می توانند 30 درصد مایل بیشتر از نمونه های بنزینی خود داشته باشند. اگرچه وسایل نقلیه دیزلی کارایی بیشتری دارند ، اما وقتی صحبت از قیمت گازوئیل می شود ، سوخت دیزل هزینه بالاتری نسبت به بنزین دارد. وسایل نقلیه دیزلی برخلاف رانندگی در شهر در بزرگراه بسیار خوب عمل می کنند.

  • در موتورهای بنزینی، هوا و بنزین معمولا قبل از وارد شدن به سیلندر در کاربراتور مخلوط می شوند و هنگامی که هوا و بنزین متراکم می شوند، سوخت از طریق جرقه مشتعل می شود.
  • در ابتدا پس از اختراع موتورهای دیزلی از آن ها در زمینه های پمپاژ آب، راندن قایق های مسافربری و باری، تولید برق و تولید قدرت برای رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد.
  • سوخت گازوئیل به دلیل روغنی بودن زیاد، به عنوان “سوخت دیزلی” شناخته می‌شود.
  • در موتور بنزيني جرقه شمع است که باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا مي‌شود و اين جرقه توسط يک سيستم الکتريکي در درون موتور بنزيني ايجاد مي‌شود و در زمان مناسب اين جرقه زده مي‌شود.

موتور ديزل در هزينه سوخت صرفه‌جويي مي‌کند زيرا با توجه به اينکه قيمت هر ليتر بنزين و گازوئيل در کشورهاي مختلف، تقريبا نزديک است، موتور ديزلي مي‌تواند مسافت بيشتري را با مصرف گازوئيل به نسبت موتورهاي بنزيني طي کند. وسایل نقلیه دیزلی امروز بسیار تمیزتر از گذشته کار می کنند ، اما آیا دیزل تمیزتر از گاز است؟ اگرچه ماشین های دیزلی بسیار تمیزتر عمل می کنند ، اما هنوز هم میزان بیشتری از گازهای گلخانه ای از جمله اکسید نیتروژن و دوده تولید می کنند ، به خصوص در هنگام توقف کامل. مسافران شهری یا رانندگانی که از نظر زیست محیطی آگاهی بیشتری دارند ، ممکن است بخواهند به جای خرید یک مدل دیزلی ، یک ماشین برقی یا هیبریدی تمیزتر را انتخاب کنند. موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال ۱۹۲۵ به بازار عرضه شدند. اما در سال ۱۹۳۰ موتورهای دیزل قابل اطمینان که به خوبی طراحی شده‌بودند و چند سیلندر و سریع نیز بودند به بازار عرضه شد.

قیمت فولکس قورباغه‌ای نجومی شد

برای استفاده‌ های روزمره‌، مانند سفرهای کوتاه به محل کار یا دانشگاه، کم هزینه بودن، کاربردی بودن و سرعت بالاتر، طبیعتا موتورهای بنزینی برای شما بسیار بهتر است. موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی سنگین ‌تر بوده و باعث می‌شود در خودروهای اسپرت این مورد نامطلوب باشد، چرا که ماشین بازان و اسپرت سواران دوست دارند حرکت های سریع و دور زدن های متفاوتی را با ماشین تجربه کنند. موتورهای دیزلی باید از جنس هایی با خواص مکانیکی بالا ساخته شوند تا در برابر فشرده ‌سازی زیاد گازها مقاومت کنند، در نتیجه هزینه ساخت آنها معمولا بیشتر است و هزینه تمام شد خودروهای دیزلی نسبت به بنزینی می تواند قیمت بیشتری داشته باشد. موتورهای دیزلی نیز مانند موتورهای بنزینی، موتور احتراق داخلی هستند که به عنوان موتور احتراق تراکمی نیز شناخته می شود.

تفاوت خودروهای دیزلی و بنزینی

تنها تفاوت موجود بین این دو موتور، به شیوه بروز این انفجارها بازمی‌گردد. در موتور بنزینی، بعد از ترکیب شدن سوخت با هوا و فشرده شدن آن توسط پیستون، موتور به مرحله احتراق از طریق شمع ها می‌رسد. در زمان فشرده شدن هوا، افزایش دما رخ می‌دهد و سوخت به مرحله احتراق می‌رسد. جالب است بدانید که این موتورها برای حمل کالاهایی در مسافت های طولانی بسیار کاربردی و مهم هستند، اما برای همه افراد بهترین گزینه انتخابی نیست. اکنون زمان تغییر کرده و بهبود دید مردم نسبت به موتورهای دیزلی با سوختی بهتر و تولید کمترین صدا فرا رسیده است.

نظرات کاربران

به خاطر داشته باشید که موتورهای دیزلی به دلیل نداشتن شمع، هوا را وارد و سپس فشرده می‌کنند و همین موضوع موجب تزریق مستقیم سوخت درون محفظه احتراق می‌شود. گرمای ایجاد شده از فشردگی هوا، موجب احتراق سوخت در موتورهای دیزلی می‌شود. در خودروهای دیزلی به دلیل فشار زیاد درون موتور، واشر سرسیلندر موتور بیشتر مستعد خراب شدن است، به همین دلیل رسیدگی و سرویس منظم موتورهای دیزلی می تواند تا حدی جلوی این مشکلات را بگیرد. موتورهای دیزلی جدید دارای سیستم های تزریق سوخت CRD و فیلترهای ذرات دیزل هستند که باعث بی سروصدا کار کردن و پاکیزه تر شدن این موتورها شده است. بوی بسیار بد و صداهای زیادی که در هنگام کار موتورهای دیزلی قدیمی تولید می شد، در موتورهای دیزلی جدید وجود ندارد.

http://boostercctv.ir