نحوه عملکرد موتورهای دیزلی :: وان کار | dieselcommittee

از مجله خبری دیزل کمیته 2004، تقاضا برای گازوئیل به دلایلی همانند افزایش صنعتی شدن و ساخت و ساز در چین و آمریکا افزایش یافته است. این می تواند به دلیل فیلتر هوای کثیف و معیوب شما و یا مسدود شدن جنت های هوا باشد. بعضی از موتورهای همچنین دریچه پروانه ای شکلی دارند که می تواند گیر کرده باشد. قطعات داخلی پمپ سوخت دیزل و انژکتور دیزل فرسوده می شوند و یک یا ترکیبی از مشکلات ذکر شده در بالا موجب بروز زنجیره ای از مشکلات میشوند.

  • همه ماشین های بتن ریزی، ماشین آلات حفاری، غلتک‌ها، ترنچرها و با موتور دیزل کار می­کنند.
  • درست است که قیمت خودروی دیزلی به دلیل سنگین‌تر و مقاوم‌تر بودن موتور از خودروی بنزینی بیشتر است ولی مصرف سوخت پایین‌تر موتور دیزلی در درازمدت این اختلاف قیمت را توجیه می‌کند.
  • همچنین همه‌ی این فعل و انفعالات در یک محل اتفاق میفتد و نتیجه هم به صرفه‌تر است و هم انرژی بیشتری تولید می‌کند.
  • وارد کننده انواع ماشین آلات سنگین از جمله کامیون و کشنده تولید کارخانه بنز در ایران می باشد.
  • اگر دو سیلندر که دیوار به دیوار هم هستند دارای کمپرس زیاد باشند، احتمالا متوجه ضربه و خرابی واشر در بین این دو سیلندر خواهید بود.
  • موتورهای دیزلی از سیستم سوخت رسانی مستقیم استفاده می‌کنند؛ یعنی گازوئیل به صورت مستقیم درون سیلندر تزریق می‌شود.

هدف تولید کامیونت و محصولات دیزلی مرغوب و باکیفیت با استفاده از نظریات مهندسین و فعالان حوزه مربوطه میباشد. گشتاور است که باعث حرکت خودرو مي‌شود و فرق ماشين ديزلي با بنزيني در اين است که موتور ديزل با داشتن گشتاور بالا براي جابجايي بارهاي سنگين استفاده مي‌شود. موجود است.همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کار کردن به دو دسته موتورهای چهارزمانه و دوزمانه تقسیم می‌شوند. لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام می‌گردد که عبارتند از مکش یا تنفس – تراکم یا فشار – کار یا انفجار و تخلیه دود اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا یا به صورت توأم انجام گیرند.

حالت های موتور چهار زمانه

مسافت پیموده شده بهتر توسط موتور دیزل باعث می‌شود که هزینه‌های اضافی خودرو در ابتدا راحت‌تر پوشش داده شود، اما زمان مورد نیاز برای بازیابی این هزینه ها افزایش یافته است. موتورهای احتراق داخلی قادر به سوزاندن کامل سوخت خود در داخل سیلندرها نیستند، به همین دلیل درصدی از انتشارات سمی استفاده نشده داخل سیلندرها به جو و اتمسفر دفع می شود. اگرچه موتورهای دیزلی سوخت بسیار کمتری نسبت به خودروهای بنزینی مصرف می کنند، اما مطالعه ای در اروپا نشان داد که آلایندگی موتورهای دیزلی چهار برابر بیشتر از بنزین است. این مطالعه می افزاید که این رقم در مورد موتورهای دیزلی که در اوایل دهه 1990 ساخته شده اند به طور قابل توجهی افزایش می یابد. آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا بسیاری از تریلرهای تراکتور بزرگراه های ما را با سوخت دیزل عبور می کنند؟ موتورهای دیزلی قادر به تولید مقدار زیادی گشتاور کم مصرف هستند.

انواع موتور های دیزلی

هر چند طراحی جدید موتورهای دیزلی باعث شده است که خودروهای سواری کم‌صداتر و با آلایندگی کمتر روانه بازار شوند که در نزد خریداران محبوبیت زیادی کسب کرده‌اند. فرق ماشین دیزلی با بنزینی این است که موتور دیزل نیازی به شمع ندارد، چون مخلوط هوا و گازوئیل تا حدی فشرده می‌شود که گرمای کافی برای احتراق ایجاد شود. ایجاد چنین فشاری در موتور، نیازمند مقاومت بالای موتور است و همین نکته است که ساخت موتورهای دیزلی را سخت‌تر و پرهزینه‌تر می‌کند و موتورهای دیزلی به نسبت موتورهای بنزینی معمولا سنگین‌تر و گران‌تر هستند. امروزه خودروها از نظر سوخت مصرفی و کارکرد موتور، تنوع بالایی پیدا کرده‌اند و انواع موتورها مزیت‌های خاص خود را دارند. دیگر تنها موتور بنزینی، بهترین گزینه برای خودروهای سواری نیست و با پیشرفت‌هایی که در موتور دیزلی انجام شده است، خودروهای دیزلی خصوصا برای شاسی‌بلند و پیکاپ‌ها رقیبی جدی برای خودروهای بنزینی برای رانندگی درون‌شهری هستند.

بهبود دیزل و بیودیزل (Biodiesel)

پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین‌ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می‌کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته‌است و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلأ نسبی در سیلندر ایجاد می‌شود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر می‌گردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس می‌گردد. یا بر حسب تعداد سیلندر یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به فقط یک نوع Vشکل است. در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شده‌ای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله پس از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام می‌گرفت.

http://boostercctv.ir