موتور دیزلی چیست و چگونه کار می‌کند؟ فرهان دیزل | dieselcommittee

شاید ازنظر شما تنها غذای موردنیاز انواع وسیله‌ی نقلیه، بنزین و گازوئیل باشد اما اشتباه می‌کنید چراک… امروزه بیشترین ژنراتورهای دنیا که مصارف غیر خانگی دارند متکی به موتوهای دیزل هستند. قدرت این موتورها در حجم مشابه با ژنراتورهای گازی بسیار بیشتر است.

http://boostercctv.ir

مقداری از آن را می‌توان با پترودیزل مخلوط کرد و در موتورهای معمولی دیزل استفاده نمود. با این حال، از آنجایی که بیودیزل تمایل دارد تا کثیفی و سایر مواد را در خطوط سوخت حل کند، فیلترهای سوخت می‌توانند به سرعت مسدود شوند و باید اغلب تعویض شوند. بیودیزل به عنوان B20 (مخلوط 20 درصد بیودیزل) و B100 (بیودیزل خالص) شناخته می‌شود. با تمام توضیحات داده شده می توان گفت که قدرت موتور بنزینی در برابر موتور های دیزلی بسیار کم بوده و در بسیاری از شرایط حتی نمی توان آن ها را مقایسه کرد . موتور های بنزینی نیز مانند موتورها دیزلی دارای چهار بخش ( مکش و تراکم و قدرت و تخلیه ) هستنند . اما یک روز مایکل ویلِتانژ طرحی مبنی بر استفاده موتور های دیزلی در صنعت خودرو و ارتش داد که بلافاصله مورد تحلیل قرار گرفته و محصولات بسیار زیادی ساخته شد .

  • در تانک ها نیز از این موتور ها استفاده می‌شود و قدرت موتورهای دیزلی به قدری است که توانیی به حرکت درآوردن تانک های به وزن 2 هزار تن با سرعت 60 کیلومتر در ساعت را دارند.
  • دمای بالای هوا در سیلندر که فشرده سازی مکانیکی نام دارد باعث شده تا موتور های دیزلی تنها با روش فشرده سازی کار کنند.
  • سامانه روغن دارای یک پمپ روغن و فیلترهای روغن برای جدا کردن آلودگی از روغن می‌باشد.

در واقع هنگامی‌که به ماشین خود بنزین می‌زنید و سپس استارت می‌زنید سوخت ماشین شما به وسیله مکش پمپ وارد موتور می‌شود. فشار روغن در موتورهای بنزینی 2 تا 3 آتمسفر است، ولی در موتورهای دیزل به 5 اتمسفر هم می رسد؛ علاوه بر این، برای روغن کاری پمپ انژکتور و هم چنین در صورت داشتن سوپر شارژ، مدار روغن کاری مجزا،برای هرکدام طراحی می شود. موتور برق دیزلی به علت مقاومت بالای آلیاژ چدن که در بدنه آن وجود دارد، دوام و استحکام بیشتری به نسبت موتوربرق­ های بنزینی دارد. گازوئیل که سوخت آن است، قیمت کمتر و میزان مصرف کمتری دارد و به علت فشرده سازی هوا، این موتورها بسیار کم­مصرف تر از سایر موتورها هستند.

دلایل بالا رفتن آمپر خودرو و راه حل جلوگیری از آن

در خودروهایی که کارکرد دیزلی دارند، پیستون هوای وارد شده به محفظه احتراق را فشرده می کند و دمای ایده آل را به دست می آورد تا در هنگام ورود سوخت، منفجر شود و چرخه کامل شود. از طرفی در موتورهای بنزینی آنچه وارد محفظه احتراق می شود مخلوطی از هوا و بنزین است که با جرقه ای فعال می شود. موتور دیزل نوعی موتور احتراق فشرده یا درون سوز است که در سال 1892 توسط رولف دیزل اختراع شد. یک موضوع مهم در ارتباط با موتورهای دیزلی این است که به دلیل قدرت بالا، هم‌چنان در صنعت امروز پابه‌پای موتورهای جدید در صحنه رقابت حضور دارند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید و با انواع موتور دیزل، نحوه کار، کاربردها و تفاوت آن با موتورهای بنزینی آشنا شوید.

دیزل ژنراتور چیست (همراه با عکس طرز کار اجزای آن)

چرا که در صورت خیس شدن سر مجله خبری دیزل کمیتهها عمل احتراق با توجه به فراهم نشدن سوخت و هوای مناسب برای راه اندازی به درستی انجام نخواهد شد. همچنین این قطعه با توجه به سیستم خنک کاری از یک طرف و همچنین گرمای ناشی از احتراق از طرف دیگر مستعد تاب برداشتن می باشد. در مقدمه باید این نکته ساده ولی کلیدی را بیان کنیم که شناخت و اطلاع از تاریخچه و موارد کاربرد و همچنین شرکتهای سازنده یک دستگاه توسط کاربران و مصرف کنندگان آن دستگاه منجر به شناخت بهتر آن دستگاه میگردد . موتورهای دیزل شمع ندارند و آنها هوا را مکش میکنند سپس آنرا متراکم میکنند و سوخت را به داخل محفظه احتراق تزریق میکنند و گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب سوخت در یک موتور دیزل میشود.