از موتور دیزل چه می دانید؟ جی آی اس پی | dieselcommittee

در ادامه به توضیح قسمت های مختلف موتورهای دیزلی و اجزاء‌ آن می پرازیم. مجموعه دیزل ژنراتورها سیستم های ژنراتوری کاملی هستند که برای کار با سوخت دیزل طراحی شده اند ، که برای مکان های دور از دسترس بسیار مناسب است. دیزل ژنراتورها قابل اطمینان هستند ، به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارند و کارآمد کار می کنند اما هنگام کار، گازهای مضر آزاد می کنند.

قیمت گازوییل درکشور‌های غربی بالاتر از بنزین است چون تولید آن سخت‌تر است

موتورهای با اندازه متوسط نیز دارای قدرت خروجی 188 تا 750 کیلووات هستند که در کامیون های سنگین استفاده می شوند. این موتورها نیز از نوع تزریق مستقیم، شش سیلندر توربوشارژ و … هستند. موتورهای کوچک در خودروها، کامیون‌ های سبک، ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی (ژنراتورهای برق) و… استفاده می‌ شوند که معمولا تزریق مستقیم، چهار یا شش سیلندر و… هستند. مخترع موتور دیزل رودولف دیزل است که اولین موتور دیزلی را در سال 1893 میلادی ساخته و به نام او نیز ثبت شده است. متاسفانه هرچه گرانروی بیشتر باشد، ممانعت از حرکت روغن در لوله‌ها و مجاری بیشتر می‌شود، بنابراین باید گرانروی مناسب با در نظر گرفتن این دو مورد انتخاب شود.

http://boostercctv.irدر انتهای زمان مجله خبری دیزل کمیته در حالیکه هر دو سوپاپ همچنان بسته اند و پیستون به نقطه مرگ بالا می رسد مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می شود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق می گردند. در سال 1890 میفدی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم می گردید و سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیش رس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق می شد ، این موتورهای با فشار پایین بودند. و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی و یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده می شد. نحوه کارکرد موتور دیزل به این صورت است که میل بادامک سوپاپ های ورودی و خروجی را به فعالیت وا می دارد. انژکتور نیز سوخت رسانی به سیلندر ها را انجام می دهد که با عمل احتراق پیستون ها را به حرکت در آورده و با حرکت آن شفت که به آلترناتور موتور دیزل متصل است به چرخش در می آید. در ابتدا پس از اختراع موتورهای دیزلی از آن ها در زمینه های پمپاژ آب، راندن قایق های مسافربری و باری، تولید برق و تولید قدرت برای رفع بعضی از نیازهای کارخانجات استفاده میشد.

تنگناها در تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل

این بدان معنا است که بیشتر بودن توان خروجی، سایز موتور را افزایش می‌دهد. برای خرید قطعات موتور دیزل به صفحه قطعات یدکی موتور دیزل مراجعه کنید. سرسیلندر و بوش سیلندر دو قسمت از اجزای تشکیل دهنده ی موتورهای دیزل هستند که سعی داریم هرکدام ازین قسمت های را مورد بررسی قرار دهیم. موتور های تک سیلندر که معمولا برای توان های پایین مورد استفاده قرار می گیرد که ساختاری ساده تر و ابعاد کوچکتری را دارا می باشند. هوا و سوخت توسط پیستون به داخل محفظه احتراق مکیده شده و باعث روشن شدن موتور می شود.

اجزای اصلی دیزل ژنراتور

همچنین تعیین می کند که بسته ماندن سوپاپ ها می بایست تاکی ادامه پیدا کند. همانگونه که ذکر شد حرکات و باز و بسته شدن سوپاپ ها می بایست کامفً هماهنگ باشد با حرکات بالا و پایین رفتن پیستون در سیلندر. برای تامین کردن این هماهنگی در ساختمان موتورها میل بادامک ها را در ارتباط ثابت و همیشگی با میل لنگ نگه می دارند. در لغت به معنی دریچه و یکی از قطعات قارچی شکل موتور که روی سیلندر موتور قرار می گیرد و ورود هوا و خروج دود را کنترل می کند. بطور کلی هر چیزی که ورود و خروج چیز دیگری را کنترل کند می تواند یک سوپاپ تلقی شود.

  • سوپاپ های متداول امروزی معمولا از نوع سوپاپ قارچی شکل یا پایه دار می باشند.
  • فشرده سازی باعث میشود دمای هوای داخل سیلندر تا حد زیادی افزایش یابد تا سوخت دیزل پخته شده به داخل اتاق احتراق تزریق شود و باعث ایجاد جرقه خود به خودی می‌شود.
  • برای تامین شرایط فوق معمولا شاتون را از جنس فولاد می سازند این استحکام برای شاتون ضروری است چرا که می بایست ضربات ناشی از احتراق را تحمل کند (نیرویی که در زمان قدرت روی پیستون وارد می شود ، ) به وسیله شاتون به میل لنگ منتقل می گردد.