موتور دیزل ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد | dieselcommittee

در مرحله اول که مرحله تنفس نام دارد پیستون از بالاترین مکان (نقطه مرگ بالا) به سمت مکان پایین (نقطه مرگ پایین) می­رود و هوا و اکسیژن مورد نیاز از مجرای سوپاپ وارد محفظه احتراق آن می ­شود. در مرحله دوم که تراکم نام دارد، سوپاپ هوا بسته شده و پیستون به سمت نقطه مرگ بالا حرکت می­ کند و هوای داخل محفظه احتراق متراکم می­ شود. در مرحله سوم یا مرحله قدرت، هنگامی که پیستون به نقطه مرگ بالا می­رسد مقداری سوخت( گازوئیل) به درون هوای متراکم شده و داغ داخل محفظه احتراق پاشیده می­ شود و باعث اشتعال سوخت می­ شود. بیشتر وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون ها ،تریلر، کمرشکن، اف هاش، انواع ولوو، ترانزیت ها و … موتورهای دیزل به دلیل داشتن قدرت زیاد برای چنین وسایل حمل و نقلی که در جابجایی بارهای سنگین و فوق سنگین نقش دارند، کاربرد بسیار موثری دارد.

وظیفه شمع گرمکن در موتور دیزل

موتورهای دیزل مدرن مسیر طولانی را برای رسیدن به تکنولوژی امروزی خود پیموده اند. سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت و استفاده از توربوشارژر که در موتورهای دیزل به کار رفته است، سرعت پیشرفت این نوع موتورها را در مقابل موتورهای بنزینی به رخ کشیده است. ماشین آلات مورد استفاده کشاورزی، تراکتورها، پمپ‌های آبیاری، ماشین‌های خرمن­کوب و دیگر تجهیزات، اغلب دارای موتور دیزلی هستند. ساخت‌وساز، یک بخش دیگر است که به‌شدت بر توان سوخت دیزل متکی است. همه ماشین های بتن ریزی، ماشین آلات حفاری، غلتک‌ها، ترنچرها و با موتور دیزل کار می­کنند. آقای رودلف کریستین کارل دیزل در سال ۱۸۵۸ در پاریس به دنیا آ مد.

http://boostercctv.ir

این موضوع باعث می‌شود تا اشتعال در سوخت از یک طرف شروع شود و در تمامی قسمت‌ها ادامه پیدا کند. شمع دو پلاتینه این جرقه را در دو قسمت می‌زند که باعث خام‌سوزی کمتر و تولید شدن اشتعال زیاد می‌شود. به‌طورمعمول اتفاقی که در شمع‌های دو پلاتینه می‌افتد این است که سرعت انفجار آن‌ها دو برابر شمع‌های تک پلاتینه است و اما آخرین شمع یعنی شمع‌های ۴ پلاتینه در خودروهای بسیار قدرتمند و سریع مانند بی ام، پورش، ویرون و… کاری که این شمع‌ها انجام می‌دهند این است که سرعت اشتعال را ۴ برابر می‌کنند و مقدار خام‌سوزی را به صفر می‌رسانند. این رودستر کوچولو به تنها موتور دیزلی مجهز شده که رسماً از سه دستگاه توروبوچارجر کمک می گیرد!

  • به علت فشار احتراق بالا و گرمای زیاد، پیستون های این نوع موتورها از آلیاژهای خاصی که از آلومینیوم که مجهز به تقویت کننده فولادی است ساخته می شود.
  • موتورهای دیزل شمع ندارند و آنها هوا را مکش میکنند سپس آنرا متراکم میکنند و سوخت را به داخل محفظه احتراق تزریق میکنند و گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب سوخت در یک موتور دیزل میشود.
  • بنابراین در موتورهای دیزلی، هوا در سیلندر به شدت فشرده می شود (معمولا حدود 14 تا 23 برابر حجم اولیه خود).
  • سیستم خنک کننده، حرارت موتور دیزلی را کنترل می‌کند – به طور معمول مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با برخی مواد افزودنی اضافی برای جلوگیری از خوردگی است.
  • در صنعت دریانوردی و در کشتی های تجاری و حتی در زیر دریایی های غیر هسته ای موتور دیزل مولد تولید نیرو برای به حرکت درآوردن آنها استفاده می‌شود.

سپس مجله خبری دیزل کمیته دوباره به سمت بالای سیلندر حرکت کرده و اگزوز را از احتراق آزاد می‌کند. به این دلیل به این فرآیند چهار مرحله‌ای، گفته می‌شود که موتور دیزل دارای چرخه احتراق چهار زمانه است. سامانه خنک‌کننده موتورها سامانه خنک‌کننده برای قرار دادن موتور در بهترین دما برای کار کردن می‌باشد – معمولاً مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با برخی مواد افزودنی اضافی برای جلوگیری از خوردگی قطعات موتور استفاده می‌شود. همچنین ممکن است یک فیلتر خنک‌کننده در برخی موتورها و یک پمپ آب وجود داشته باشد که در واقع یک پمپ خنک‌کننده است. پمپ خنک‌کننده برای به حرکت درآوردن مایع خنک‌کننده در درون موتور و همچنین از یک دستگاهی به نام رادیاتور برای خنک کردن مایع و انتقال حرارت آب به هوای اطراف استفاده می‌شود.

سوخت گازوئیل یا دیزل چیست؟ | تفاوت با بنزین + مزایا و معایب

خودروهای با موتورهای دیزلی می توانند مسافت پیموده شده زیادی را طی کنند. مثلا خودروهای مسافربری با باک سوخت 50 لیتری می تواند بیش از 1000 کیلومتر را طی کنند. یعنی شخصی که به سفر می رود می تواند بیشترین لذت را از سفر به جای زمان گذاشتن جهت سوخت گیری در پمپ بنزین ها صرف کند. در موتورهای بنزینی، هوا و بنزین معمولا قبل از وارد شدن به سیلندر در کاربراتور مخلوط می شوند و هنگامی که هوا و بنزین متراکم می شوند، سوخت از طریق جرقه مشتعل می شود.

تفاوت نوع سوخت مصرفی بین موتور بنزینی و دیزلی و مثال برای آن