معرفی و تشریح اجزای موتور دیزل + نحوه کار و انواع موتور دیزلی | dieselcommittee

یا بر حسب تعداد سیلندر یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به فقط یک نوع Vشکل است. موتورهای دیزل، به انواع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند. در این موتورها برای شعله‌ور ساختن سوخت از حرارت‌های بالا استفاده می‌شود. به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می‌کنند. اما در صنعت هوابرد و در بالگردها (هلی کوپتر) موتورهای دیزل کاربرد بسیار زیادی دارند.

http://boostercctv.ir

این بدان معنا است که در دمایی ثابت، مولکول‌های بنزین به نسبت بیشتری از مولکول‌های گازوئیل تبخیر می‌شوند که یعنی بنزین سریع‌تر آتش خواهد گرفت. ظروف سوخت دیزل باید زرد رنگ باشند، در حالی که بنزین در یک ظرف قرمز قرار می‌گیرد. موتور های ملخی , موتور های به شدت قوی و کشنده اولین هواپیمای آلمانی را می توان از بهترین نمونه های استفاده از موتور دیزل نام برد . سیستم کارکرد هواپیما ها و در کل موتور های صنعت هواپیمایی به شدت ا موتور های زمینی و دریایی متفاوت است . در صنعت کشتیرانی هم موتورهای کشتی‌های تجاری عمدتاً از موتورهای بسیار بزرگ دیزلی استفاده می‌شود. ۳- استفاده از بیو دیزل به عنوان سوخت جایگزین و پاک می‌تواند هم از نظر اقتصادی و هم از نظر سلامت محیط زیست و شهروندان مفید واقع شود.

مزایای دیزل ژنوراتور

یکی از عوامل مهمی که سبب تغییر وزن در موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی می‌شود، قطعات به کار رفته در این دو موتور می‌باشد. از آنجایی که موتورهای دیزلی برای احتراق باید فشار بالایی را تحمل کنند، به همین میزان قطعاتی که در آن‌ها به کار می‌رود دارای مقاومت بیشتری است. موتورهای بنزینی دارای سرعت خیلی بیشتری نسبت به موتورهای دیزل هستند. در واقع موتورهای دیزل بیشتر برای کارهای قدرتی ، سنگین و آهسته مناسبند مانند کامیون ها، اتوبوس ها، تراکتورها، بولدوزرها و ماشین آلاتی از این دست. در مقایسه ای مشابه گفته می شود موتورهای بنزینی برای کارهای سبک ترکه سرعت مد نظر است، گزینه بسیار خوبی هستند.

پاسخ به “معرفی و تشریح اجزای موتور دیزل”

کلمه مجله خبری دیزل کمیته نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانه‌روزی، نوع خاصی از موتورهای درون‌سوز را به ثبت رساند، به احترام این مخترع این‌گونه موتورها را موتورهای دیزل می‌نامند. ۱- بیو دیزل احتراق کامل تری نسبت به گازوئیل داشته و منجر به کاهش اساسی هیدروکربن‌های نسوخته ، منواکسید کربن و ذرات معلق می‏شود. همان‌طور که گفته شد، بدون شک بهترین شمع گرم‌کن برای خودرو شمع چهار پلاتینه است. در صنعت دریانوردی و در کشتی های تجاری و حتی در زیر دریایی های غیر هسته ای موتور دیزل مولد تولید نیرو برای به حرکت درآوردن آنها استفاده می‌شود. موتور دیزل یکی از مهم‌ترین اختراعات و عامل پیشرفت و رفاه در صد سال اخیر بوده است. 126 سال پیش (1895 میلادی) ساخت و اختراع موتور دیزل به نام رودلف دیزل مهندس آلمانی ثبت شد.

نحوه تولید سوخت دیزل

به صورت کلی، هر دو موتور آلایندگی مختص خود را دارند و هر دو نوع سوخت، اثرات مخرب بر لایه ازون و محیط زیست به همراه دارند. اما به عنوان یک تفاوت، موتور دیزلی به خاطر نوع سوخت خود ، که گازوئیل است، آلایندگی بیشتری دارد؛ چرا که دوده های نسوخته و بوی بسیار بدی تولید می کند که برای سلامتی ضرر زیادی دارد. همچنین به خاطر پروسه انفجار و تراکم بسیار بالا در داخل سیلندر، این موتورهای آلودگی صوتی زیادی نسبت به موتور بنزینی، ایجاد می کنند. در فاز مکش، هوا از طریق دریچه ورودی به داخل سیلندر کشیده می شود. در مرحله تراکم، دریچه ورودی بسته می شود و هوا با سوخت فشرده یا متراکم می شود.

  • به طور خلاصه اگر بخواهیم این موضوع را توضیح دهیم می‌توان گفت در موتورهای دیزلی هنگامی‌که پیستون به سمت بالا حرکت می‌کند، هوای داخل سیلندر به شدت متراکم می‌شود.
  • این مورد باعث می شود تا قطعات بسیار مقاوم تری در برابر ضربه برای آن ها طراحی و ساخته شود.
  • نتیجه این امر کاهش چشمگیر سرعت دوران موتور دیزلی و افزایش فوق العاده نیروی کشش آن نسبت به موتورهای بنزینی است.
  • شلنگ آب و واتر پمپ که وظیفه انتقال حرارت موتور دیزل به بیرون را دارا می باشند.
  • این انرژی حاصل از اشتعال باعث فشار آمدن بر پیستون شده و آن را به سمت پایین حرکت می­ دهد و در آخر در مرحله تخلیه، سوپاپ باز شده و دود از آن خارج می­ شود و با پایین رسیدن پیستون، دود کامل تخلیه می­ شود.