دیزل چیست و چند نوع موتور دیزل داریم؟ ابزارینو | dieselcommittee

نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که نمی‌توان به صورت قطعی ادعا کرد که موتور بنزینی بهتر است یا موتور دیزلی؛ بنابراین بهتر است در هنگام انتخاب یک دستگاه، به نوع و حجم کار، موقعیت مکانی، سرعت و… به طور مثال هیچوقت برای مناطق سردسیر از موتورهای دیزلی استفاده نکنید زیرا راندمان کاری آن در هوای سرد پایین می‌آید. موتورهای بنزینی عموماً دارای سرعت خیلی بیشتری نسبت به موتورهای دیزلی هستند.

کاربردهای موتور دیزیل در صنعت

همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد تمامی مجله خبری دیزل کمیتههای تولید شده با این برند با پایه گاز سوز به منظور مصارف صنعتی، کشاورزی، ساخت و ساز، دریایی، تولید برق و … طراحی وارد بازار شده اند. تولید کنندگان سری ۴۰۰ این نوع موتورها معتقد هستند که تمامی آن ها به واسطه راندمان و قابلیت های منحصر به فرد و متفاوتی که دارند به آسانی می توانند به بازارهای مهندسی ماشین آلات و ساختمانی نیز وارد شوند. همان طور که می دانیم در وسایل نقلیه بزرگ مثل کامیون ‌ها ، قطار ها ، کشتی ‌ها و زیر دریایی ‌ها موتور های دیزلی قلب تپنده این وسایل نقلیه بزرگ هستند. و از آن جایی که این موتور های دیزلی شباهت بسیار زیادی را به موتور های بنزینی دارند، اما یک تفاوت وجود دارد و آن هم این که موتور های دیزلی نیروی بیشتری را تولید می‌کنند،و هم این که مصرف کمتری دارند.

http://boostercctv.ir

در موتورهای دو زمانه برخلاف موتورهای چهار زمانه سوپاپ هوا بر روی بدنه سیلندر و در قسمت پایین تر از سوپاپ تخلیه واقع شده است. در حقیقت باز و بسته شدن سوپاپ هوا به کمک خود پیستون صورت می‌پذیرد. بنابراین زمانی که پیستون در نقطه مرگ پایین قرار گرفته باشد، سوپاپ تخلیه بسته شده و مانعی در مقابل سوپاپ هوا وجود نخواهد داشت. این مسئله منجر به حرکت پیستون به سمت بالا می‌شود و وقتی که به یک سوم بالایی سیلندر برسد، سوپاپ هوا را می‌بندد.

تزریق سوخت در داخل محفظه احتراق با دمای بالا می‌تواند انفجار های لازم برای حرکت پیستون‌ها را بدون ایجاد دخالت جرقه داخلی ایجاد کند. پیش‌تر در تهران یکتا به صورت کامل درباره اینکه موتور دیزل چگونه کار میکند توضیح دادیم، برای کسب اطلاعات بیشتر پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را مطالعه کنید. در دیزل ژنراتورها تبدیل انرژی سوخت گازوئیل به انرژی الکتریکی صورت میگیرد. براساس نوع دیزل ژنراتور از توان 1 کیلووات ساعت تا 2000 کلیووات ساعت میتوان از دستگاه خروجی گرفت.

پرکینز

بزرگترین تجهیزات دیزلی با چرخ لاستیکی مورد استفاده در صنعت معدن ، کامیون‌های خارج جاده با 2500 اسب بخار توان هستند که قادر به حمل 300 تن بار می‌باشند. یکی از کاربردهای این موتور ها تولید برق برای به حرکت درآوردن زیر دریایی هایی غیر هسته ای و همچنین کشتی های تجاری در صنعت دریانوردی می باشد. این موتور ها در زیر دریایی ها به قدری قدرتمند هستند که قادر به کار کردن حتی در عمق های بسیار زیاد و در حدود 3 هزار کیلومتر نیز می باشند. موتور دیزلی مقاوم‌ است و طول عمر بالایی دارد، از سوی دیگر، هزینه‌های نگهداری از این موتور نیز پایین می‌باشد. موتور برق‌ دیزلی عمدتاً دارای ۴ مدل است که این مدل‌ها شامل موارد زیر می‌شوند. شرکت دایملر-موتور، به‌اختصار د-ام-گ شرکت خودروسازی آلمانی بود، که در سال ۱۸۹۰ توسط گوتلیب دایملر و ویلهلم مایباخ تاسیس شد.

  • در سمت پیستون چهارزمانه هیچ دریچه‌ای وجود ندارد و هوای موردنیاز این قسمت از همان دریچه‌های سمت دوزمانه فراهم می‌شود.
  • در حقیقت این دما نیست که باعث احتراق می‌شود بلکه فشردگی هوا و بالا رفتن دما موجب احتراق داخلی موتور می‌شود.
  • همان‌طور که در بالا به آن اشاره شد تمامی موتورهای تولید شده با این برند با پایه گاز سوز به منظور مصارف صنعتی، کشاورزی، ساخت و ساز، دریایی، تولید برق و … طراحی وارد بازار شده اند.
  • میل لنگ تا ترکیب سوخت و هوای مورد نیاز برای احتراق بسته می ماند.