پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایینترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت میکند در این زمان سوپاپ تخلیه بستهاست و سوپاپ هوا باز است. با پایین آمدن پیستون یک خلأ نسبی در سیلندر ایجاد میشود و هوای خالص از طریق مجرای سوپاپ هوا وارد سیلندر میگردد. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس میگردد.
- سیستم روغن کاری سیستم روغن کاری باعث میشود که موتور شما به نرمی کار کند و با استفاده از روغن تحت فشار برای روانکاری و کاهش اصطکاک، مانع از ساییدگی قطعات متحرک میشود.
- وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت.
- که پیستون در قسمتی از مسیر خود جلوی آنها را می بندد ، اصول کار این موتورها در دوزمان است ، که در واقع در هر دور چرخش میل لنگ اتفاق می افتد.
ایمنی موتورهای ژنراتور دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی بسیار بیشتر است زیرا گازوئیل نسبت به بنزین کمتر فرار بوده و قدرت اشتعال آن هم به مراتب از بنزین کمتر است. که زمان زیادی از ماشین میگیرند از این نوع موتورها استفاده میکند. دکتر رودلف دیزل آلمانی در سال 1892 امیتاز موتور طراحی شده ای را ثبت کرد که در آن بلافاصله بعد از تزریق سوخت، اشتعال ماده سوختنی به داخل سیلندر انجام میگرفت. عامل اصلی این اشتعال حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا به وجود می آمد. موتور طراحی شده ابتدا پودر زغال سنگ را میسوزاند اما به سرعت به نفت روی آورد و نتایج عالی بدست آورد. از فیزیک دوران دبیرستان به یاد داریم که هر چه گاز فشردهتر میشود دمای آن بالاتر میرود و این دقیقا اتفاقی است که در موتورهای دیزل رخ میدهد.
البته این مسئله به این معنا نیست که این سوختها آلایندگی زیست محیطی ناشی از سوختن ایجاد نمیکنند بلکه موضوع آن است که برای تهیه این سوختها منابع محدود سوختهای فسیلی مورد استفاده قرار نمیگیرد. برای تولید این سوخت از فرآوری موادی مانند روغنهای سوخته، چربیهای حیوانی و .. هزینه سوخت مصرفی موتور دیزل (گازوئیل) از بنزین ارزان تر بوده و کمتر است. وضعیت اما این روزها تغییر کرده است تا جایی که موتورهای دیزل این روزها پای خود را به شکل گستردهای حتی در دنیای خودروهای سواری باز کردهاند و دیگر خبری از سر و صدا و دود سیاه آنها نیست و حتی میتوان آنها را موتورهای پاک دانست. هنوز هم برای بسیاری، این موتورها نمادی از آلودگی زیست محیطی و دود سیاه و سر صدای وحشتناک هستند؛ موضوع بحث موتور دیزل است، موتورهایی که با وجود تواناییهای بی نظیرشان چند سال است در سایه مشکلات قدیم که داشتند کمتر دیده شدهاند.
لیفتراک کاران البرز تامین کننده و فروشنده قطعات انواع موتورهای دیزلی
حتی پیشرانه بسیاری از خودروهای دنیا نیز دیزلی است و همچنان بخش گستردهای از تقاضای بازار به این نوع موتور اختصاصیافته است. این روش در بسیاری از کشتیهای بزرگ دارای موتور دیزل هم استفاده میشود. با فشار بالای تزریق و پودر شدن گازوییل، احتراق صورت میگیرد و مشخص است نمیتوان برای این پروسه از کاربوراتور استفاده کرد چرا که کاربوراتور امکان تامین فشار لازم برای پاشش سوخت را ندارد. به همین دلیل تمامی موتورهای دیزل از سیستم پاشش سوخت و انژکتور بهره میبرند هر چند کنترل زمان و میزان پاشش سوخت در آنها ممکن است مکانیکی (نمونههای قدیمی) و یا الکتریکی (نمونههای امروزی) باشد اما اصل کار یکسان است.
اکسیژن از طریق مجاری ورودی مجله خبری دیزل کمیته وارد محفظه سیلندر موتور می شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می گردد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا می گردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می شود که در نتیجه آن سوخت شعله ور می شود و منجر به حرکت در موتور دیزل می گردد. سیستم خنک کننده در اجزای موتورهای دیزل، مایع خنککننده موتور را کنترل می کند. این مایع در اکثر موارد مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با افزودنی های دیگر جهت کمک به جلوگیری از خوردگی اجزاء استفاده می شوند. آنالیز روغن میتواند آلودگیهای داخل روغن نظیر سوخت، دوده، نمک، شن، خاک و قبار را بررسی کند و همچنین وجود ذرات فلزی در نتیجه فرسایش قطعات داخلی را رهگیری کند.
سیستم روغن کاری موتور دیزل