توان و بازده در موتور دیزل شرکت مهندسی برق روان پاسارگاد | dieselcommittee

در ادامه به توضیح قسمت های مختلف موتورهای دیزلی و اجزاء‌ آن می پرازیم. از لحاظ تقسیم بندی موتورهای دیزل به دو دسته دو زمانه و چهار زمانه و از لحاظ ساختار به دو دسته موتورهای خطی و خورجینی تقسیم بندی می شوند. در هر دو دو دسته دو زمانه و چهار زمانه سیکل چهارگانه1- مکش هوا 2-تراکم 3-پاشش سوخت و احتراق 4-تخلیه دود انجام میگیرد که گاهی همزمان و گاهی بترتیب بر اساس نوع طراحی آن صورت می پذیرد.

http://boostercctv.ir

یعنی موتورهای دیزلی بسیار سنگین ‌تر و قوی ‌تر هستند، زیرا برای دستیابی به انفجار باید فشار بالایی ایجاد کنند. این مورد باعث می شود تا قطعات بسیار مقاوم تری در برابر ضربه برای آن ها طراحی و ساخته شود. برعکس موتورهای دیزلی، موتورهای بنزینی در فرآیند احتراق ضربه و فشار کمتری دارند و به همین دلیل طراحی آنها فشرده تر و کوچکتر بوده، وزن آنها کمتر و عملکرد آنها نیز ظریف تر است.

موتورهای بنزینی

در ابتدا سوخت وارد موتور شده و سپس به وسیله پیستون بالا رفته و فشرده می شود و سپس سوخت به وسیله جرقه شمع منفجر شده و قدرت ایجاد شده از انفجار پیستون را به حرکت در می آورد . اما در موتور های دیزلی روند کار بسیار فرق می کند ( بالا تر توضی داده ایم ) . مکمل سوخت بیو دیزل یا گازوئیل زیستی، یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن‌های پسماند خوراکی تولید می‌شود. بیو دیزل درست مانند گازوئیل نفتی عمل می‌کند که قابل استفاده در هر دستگاه دیزلی با سوخت گازوئیل (دیزل ژنراتور، کمپرسور، ماشین‌های حمل بار دیزلی، ماشین‌های راه سازی و …) نیز می‌باشد. در واقع هنگامی‌که سوخت متراکم می‌شود، شمع تک پلاتینه می‌تواند در یک جهت جرقه بزند.

سیستم روغن کاری

موجود است.همانگونه که اشاره شد مجله خبری دیزل کمیتههای دیزل بر اساس نحوه کار کردن به دو دسته موتورهای چهارزمانه و دوزمانه تقسیم می‌شوند. لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام می‌گردد که عبارتند از مکش یا تنفس – تراکم یا فشار – کار یا انفجار و تخلیه دود اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا یا به صورت توأم انجام گیرند. به عقیده مرسدس بنز موتورهای دیزل برای کلاس SL گزینه مناسبی نیستند ولی همان طور که گفته شد مصرف کم، تورک فوق العاده و هزینه نگهداری مقرون به صرفه مرسدس بنز را وادار به معرفی یک مدل مطالعاتی SL با موتور دیزل کرده است. اگر با این SL به پشت یک چراغ قرمز رسیدید، گیربکس را در دنده یک قرار داده و دور موتور را به هزار دور در دقیقه برسانید. خواهید دید که شتاب گیری SL۴۰۰CDI حتی از SL۵۵AMG هم سریع تر صورت می گیرد.

  • این موتورها از چرخه دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می ­کنند و بدون نیاز به محرک می­ توانند مواد اشتعال‌زا را شعله ور کنند.
  • مکمل سوخت بیو دیزل یا گازوئیل زیستی، یک سوخت گازوئیلی پاک است که از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن‌های پسماند خوراکی تولید می‌شود.
  • موتورهای دیزل، به انواع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند.
  • این آثار در اثر کشیده شدن سپرهای رنگ شده، سپر لاستیکی چرخهای خرید (هنگامی که در پارکینگ فروشگاه پارک کرده اید) و مواردی از این دست، بر روی بدنه خودرو ایجاد میشوند.

موتور دیزلی دارای انواع مختلفی است و به دو نوع دو زمانه و چهار زمانه تقسیم می‌شود. این دو نوع موتور دیزلی فرایند متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند که به توضیح هر کدام می‌پردازیم. رابرت بوش در این سالها تولید پمپ‌های انژکتور (سوخت‌ پاش) را آغاز کرد. توسعه پمپ‌های انژکتور با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودرو ها مناسب بودند مقارن شد. این وسیله اکسیژن وارده به سیلندر را افزایش می دهد و از انجایی که وجود اکسیژن بیشتر باعث بهبود احتراق می شود در نتیجه راندمان موتور دیزلی را افزایش می دهد. ۳٫سوخت های سنگین مانند دیزل (گازوئیل) دارای رتبه ساتان بالاتر و اکتان پایین تر هستند در نتیجه باعث افزایش تمایل برای احتراق خود به خودی و به طور کامل در سیلندر هستند .

موتور دیزل و کاربرد در صنایع و ژنراتور ها