تفاوت خودروهای دیزل و بنزینی در چیست؟ مجتمع آموزش فنی و حرفه ای دارالفنون | dieselcommittee

وی اولین موتور ساخت خود را با گرد ذغال سنگ به کار انداخت بکار انداخت ولی بعداً به فکر استفاده از روغن های گیاهی به عنوان سوخت افتاد. این امر امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته چرا که استفاده از روغن گیاهی و بیودیزل ( سوختی که از طبیعت بدست می آید و به جای گازوئیل مورد استفاده قرار می گیرد. ) باعث میشود تا هیچ مقدار دی اکسید کربن اضافی وارد هوا نشود. به عبارتی دی اکسید کربن حاصل از احتراق روغن و یا سوخت گیاهی همان دی اکسید کربنی است که قبلاً توسط گیاه از هوا جذب شده و این یعنی یک چرخه قابل بازیافت و یک منبع طبیعی برای تامین سوخت . عمل احتراق در موتورهای دیزل به واسطه پاشش گازوئیل داغ بر روی توده هوای فشرده شده صورت می گیرد بنابراین نیاز به دینام، کوئل، دلکو، وایر و شمع منتنفی است . در مقابل، موتورهای بنزینی هستند که برای فرآیند احتراق نیازی نیست فشار بالایی را متحمل شوند؛ به همین دلیل قطعات به کار رفته در این موتورها سبک‌تر و ظریف‌تر است. سیستم سوخت شامل پمپ تزریق سوخت، پمپ بالابر، انژکتورها و کلیه لوله‌های سوخت است.

سیستم روغن کاری موتور

کلمه دیزل نام یک مخترع و مهندس آلمانی به نام رودلف دیزل است که در سال ۱۸۹۲ پس از چهارده سال کار شبانه‌روزی، نوع خاصی از موتورهای درون‌سوز را به ثبت رساند، به احترام این مخترع این‌گونه موتورها را موتورهای دیزل می‌نامند. ۱- بیو دیزل احتراق کامل تری نسبت به گازوئیل داشته و منجر به کاهش اساسی هیدروکربن‌های نسوخته ، منواکسید کربن و ذرات معلق می‏شود. همان‌طور که گفته شد، بدون شک بهترین شمع گرم‌کن برای خودرو شمع چهار پلاتینه است. در صنعت دریانوردی و در کشتی های تجاری و حتی در زیر دریایی های غیر هسته ای موتور دیزل مولد تولید نیرو برای به حرکت درآوردن آنها استفاده می‌شود. موتور دیزل یکی از مهم‌ترین اختراعات و عامل پیشرفت و رفاه در صد سال اخیر بوده است. 126 سال پیش (1895 میلادی) ساخت و اختراع موتور دیزل به نام رودلف دیزل مهندس آلمانی ثبت شد.

دلایل بالا رفتن آمپر خودرو و راه حل جلوگیری از آن

به علت وجود فشار احتراق بالا در موتورهای دیزلی وارد شدن نیروی زیاد بر روی کپه های شاتون، کپه های کمی پهن تر و از فولادی با آلیاژ مقاوم و به صورت آهنگری پرسی (فورجینگ) تهیه می شوند. از آنجایی که فقط هوا در تراکم موتور دیزل دخیل است، می توان نسبت تراکم خوبی را بدون خطر اشتعال به دست آورد. در یک موتور بنزینی، چنین نسبت تراکم بالایی بدون انفجار امکان پذیر نیست. ضریب تراکم کم و وجود شمع الکتریکی، باعث شده است تا موتورهای بنزینی راحت تر استارت بخورند و روشن شوند. در مقابل، تراکم بسیار بالا در موتورهای دیزل، روشن شدن موتور را بسیار سخت تر می کند.

خودرو رنو ال نود 90 را بیشتر بشناسید

بنابراین، نوع مجله خبری دیزل کمیته مورد استفاده نیز نقش عمده ای در تعیین تفاوت عمده بین موتورهای بنزینی و دیزلی ایفا می کند. موتورهای دیزلی صدای تق تق متمایزی تولید می کنند که از آن به عنوان تق تق دیزل یاد می شود. این صدا نتیجه احتراق ناگهانی سوخت است که باعث ایجاد موج فشار می شود. موتورهای دیزلی، مصرف سوخت کمی دارند و برای وسایل نقلیه سنگین مناسب هستند. به همین دلیل، بسیاری از تولید کنندگان کامیون از موتورهای دیزلی استفاده می کنند. سهم عمده ای از فعالیتهای شرکت حمل و نقل کرخه ترابر تولیدات داخلی به ویژه محصولات میانی می باشد.

  • اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می‌شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می‌گردد.
  • در ادامه این مقاله با ما همراه باشید و با انواع موتور دیزل، نحوه کار، کاربردها و تفاوت آن با موتورهای بنزینی آشنا شوید.
  • در موتور دیزلی واقعی ، در ابتدا فقط هوا به داخل محفظه احتراق وارد می‌شود سپس هوا با نسبت فشرده سازی به طور معمول بین ۱٫۱۵ تا ۱٫۲۳ توسط پیستون فشرده می‌شود.
  • با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی جهت تولید برق در مقیاس های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از عوامل مهمی که سبب تغییر وزن در موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی می‌شود، قطعات به کار رفته در این دو موتور می‌باشد. از آنجایی که موتورهای دیزلی برای احتراق باید فشار بالایی را تحمل کنند، به همین میزان قطعاتی که در آن‌ها به کار می‌رود دارای مقاومت بیشتری است. موتورهای بنزینی دارای سرعت خیلی بیشتری نسبت به موتورهای دیزل هستند. در واقع موتورهای دیزل بیشتر برای کارهای قدرتی ، سنگین و آهسته مناسبند مانند کامیون ها، اتوبوس ها، تراکتورها، بولدوزرها و ماشین آلاتی از این دست. در مقایسه ای مشابه گفته می شود موتورهای بنزینی برای کارهای سبک ترکه سرعت مد نظر است، گزینه بسیار خوبی هستند.

http://boostercctv.ir