این پیشرفت تا پایان جنگ جهانی دوم کاهشی بود اما از آن تاریخ تاکنون شاهد پیشرفت چشم گیری در طراحی و تولید این موتور ها هستیم. پمپ آب با استفاده از یک پمپ گریز از مرکز ، بسته به کاربرد موتور، می توان رادیاتورهای هوا به آب و یا آب به آب را مورد استفاده قرار داد . میل لنگ از جنس فولاد آلیاژی یک تکه و به روش آهنگری (فورجینگ) و با ماشین کاری بسیار دقیق ساخته شده است . میل لنگ این موتور در 7 نقطه توسط یاتاقان های سه لایه، با پشتی های فولادی (با یک یاتاقان پولیش شده در وسط) نگهداری می شود . موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی لرزش و تکان بیشتری داشته و از خود نشان میدهند. سامانه روغن کاری سامانه روغن کاری باعث میشود که موتور شما به نرمی کار کند و با استفاده از روغن تحت فشار برای روانکاری و کاهش اصطکاک، مانع از ساییدگی قطعات متحرک میشود.
همچنین در این سامانه امکان وجود فیلتر سوخت و جداکننده آب از سوخت وجود دارد که مانع از آسیب رساندن سوخت بی کیفیت به موتور دیزل میشود. این قطعات، گاز دیزل را به سمت محفظه اتراق هدایت کرده و در نتیجه احتراق حاصل از سوخت و هوا وسیله نقلیه روشن میشود. این وسیله اکسیژن وارده به سیلندر را افزایش می دهد و از انجایی که وجود اکسیژن بیشتر باعث بهبود احتراق می شود در نتیجه راندمان موتور دیزلی را افزایش می دهد. وظیفه اصلی دینام در سیستم الکتریکی موتورهای دیزلی نیز شارژ باتری ها است.
- ۴٫با توجه به تفاوت های بالا سوخت های دیزلی در مقایسه با بنزین و سایر سوخت های احتراقی، موتورهای دیزلی کارایی ترمودینامیکی بالاتری دارند.
- در مقاله های قبلی در خصوص انواع موتورهای احتراق داخلی صحبت نمودیم در این جا نیز به انواع دیگری از موتور احتراق داخلی که از نوع موتور رفت و برگشت یا پیستونی و همچنین موتور دیزلی می باشد اشاره خواهیم نمود و نحوه ی عملکرد آن را بررسی می کنیم.
- پروسه تولید آن کمی پیچیده است اما در نهایت سوختی حاصل میشود که میتوان با آن موتور خودروهای دیزل را به حرکت در آورد.
- در طول این زمان سوپاپ تخلیه که در قسمت فوقانی سیلندر و در داخل سرسیلندر قرار دارد کماکان بسته ماندهاست.
دقیقا به همین دلیل است که گازوییل در یک ظرف با وجود آنکه با اکسیژن هوا در تماس است آتش نمیگیرد اما همین گازوییل اگر به اندازه کافی گرم شود و شعله به آن نزدیک شود به سرعت آتش خواهد گرفت. در موتورهای بنزین سوز و گازسوز هم دقیقا چنین وضعیتی رخ میدهد و برای به آتش کشیدن (و انفجار) مخلوط سوخت و هوا از جرقه حاصل از تخلیه الکتریکی شمع استفاده میشود. در موتورهای دیزل نسبت کار مفید یا به عبارتی کارایی این سیستم به دلیل راندمان حراررتی بالا، زیاد است.
معایب تزریق سوخت
۷٫سیم پیچ ، سیستم های جرقه زنی و غیره که باعث ایجاد حذف و ایجاد نویز میشود در موتور دیزل وجود ندارد . این امر به هنگام استفاده در کشتی ها و هواپیما ها که از برنامه های رادیویی ، ناوبری و تجهیزات ارتباطی زیادی استفاده میکنند بسیار اهمیت دارد. ۶٫موتور دیزل نیازی به احتراق با ولتاژ بالا ندارد در نتیجه باعث امنیت و اعتماد بیشتر ، سازگازی آسان با محیط های مرطوب میشوند. موتور های دیزلی دارای مزایای متعددی نسبت به سایر موتور های احتراق داخلی دارند. پس از ریخته گری بلوکه سیلندر، داخل سیلندرها که کوچکتر از اندازه حقیقی ریخته گری شده، با دقّت زیاد تراشکاری و سپس آب کاری می شود.
امیدواریم که به خوبی شما را راهنمایی کرده و پاسخ سوالهایتان را داده باشیم. مجله خبری دیزل کمیتههای دیزلی دستهبندی متفاوت دیگری هم براساس توان یا تعداد سلیندر دارند. بلوک سیلندر بدنه اصلی موتور را تشکیل می دهد و به روش ریخته گری ساخته می شود.بلوک سیلندر در موتورهای بسیار بزرگ چند تکه ساخته می شود. ساختار موتور دیزل تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتور های اشتعال جرقه ای متفاوت است.
پیستون چیست؟ و چه کاربردی دارد؟