خدمات کامپیوتری اندیشه پرداز

به گزارش تارک خودرو: اگر به مشخصات فنی خودروهای دیزلی و بنزینی با حجم یکسان نگاه کنید اولین چیزی که توجه شما را به خود جلب می کند گشتاور بسیار بالاتر موتور سایت dieselcommittee دیزل است. موتورهای دیزل بین ۱۵تا ۳۰ PSI بوست تولید می کنند و برای نمونه های تقویت شده آنها تا ۵۰ PSI هم ممکن است بالا برود در صورتی که حتی بوست ۱۵ PSI برای یک موتور بنزین بسیار بالاست. ۱. در مرحله اول هوای تازه به کناره سیلندر دمیده میشود و اگزوز قدیمی را از طریق سوپاپ های بالایی بیرون میکشد. ولی در موتور دیزل فقط هوای خالص آن قدر تحت فشار تراکم قرار می گیرد تا به حالت سوزان برسد به طوری که با تزریق سوخت « آمیزها عمل أحتراف خود به خود تحقق پذیرد . در سال ۱۸۹۰ میلادی آکروید استوارت حق امتیاز ساخت موتوری را دریافت کرد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میگردید و سپس (به منظور جلوگیری از خود اشتعالی) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق میشد، این موتورهای با فشار پایین بودند؛ و برای مشتعل ساختن سوخت تزریق شده از یک لامپ الکتریکی و یا روشهای دیگر در خارج از سیلندر استفاده میشد. شمع گرمکن(Glow plug) :گرمکن الکتریکی کوچکی که در محفظه احتراق اولیه موتور های دیزلی نصب می شود تا محفظه احتراق را پیش گرم کند و موتور در هوای سرد آسانتر روشن شود .

در اروپا، مسائل مربوط به ایمنی زیست محیطی پیش از امکان سنجی اقتصادی است. بعد از انقلاب صنعتی کشورهای پیشرو علم و صنعت مهمترین هدف خود را بهبود و پیشرفت توان اقتصادی ، صنعتی ، کشاورزی ، خدماتی ومکانیزه کردن کشورشان قرار دادند تا بتواند نیازهای جوامع خود را به بهترین شکل ممکن براورده کنند.در این دوران استفاده از ماشینها در عملیات مختلف برای افزایش بهره وری تولید و خدمات امری اجتناب ناپذیر نمود و به همین دلیل از حدود 200 سال پیش انواع موتور اختراع شد و بعنوان منبع تولید توان در کارهای گوناگون به کار گرفته شد .این موتورها از نوع موتورهای احتراق خارجی بودند که موتور بخار از جمله انها میباشد . پس از اینکه متوجه می شویم احتراق چه زمانی رخ می دهد و رابطه میان فشار سیلندر و نیروی اهرم روی میل لنگ را درک می کنیم به وضوح مشخص می شود که اگر فرآیند سوختن مخلوط سوخت را در مرحله انفجار تا زمان بیشتری ادامه دهیم، می توان هنگامی که زاویه شاتون نسبت به میل لنگ برای نیروی اهرم بیشتر بهبود می یابد، فشار بیشتری روی پیستون تولید کرد و گشتاور را بالا برد. موتورهای تراکتور در قسمت پشت قرار دارند که دارای چهار چرخ که قسمت جلو به علت قرار گرفتن بیل از چرخ بزرگ بهره می برد و در قسمت عقب چرخ های کوچک هستند که باعث مانور بیشتر و حرکت سریعتر می گردد.

چون احتراق زمان می برد بسته به دور موتور ممکن است در ۱۵ درجه بعد از نقطه مرگ بالای پیستون کامل شود یا نشود و می توان گفت که فرآیند احتراق در اوایل کورس قدرت (مرحله انفجار) پایان می یابد و دیگر گرم شدن گازهای داخل سیلندر رخ نمی دهد. سپس مخلوط هوا را فشرده می کند و آن را گرم میکند. موتور دیزلی معمولاً با تکرار یک چرخه چهار مرحله ای کار میکند که طی آن پیستون دو بار بالا و پایین میرود. موتورهای دیزلی معمولاً گران قیمت تر از موتورهای بنزینی می باشند. یک خودروی بنزینی معمولاً از یک موتور احتراق داخلی با جرقه استفاده می کند، نه از سیستمهای احتراق تراکمی که در خودروهای دیزلی استفاده می شود. کشورهای صنعتی و پیشرفته غرب درسالهای اخیر بسیار به این موضوع توجه کردهاند، به طوری که هم اکنون خودروهای سواری دیزلی فراوانی در این کشورها تردد می­کنند. انژکتور در موتورهای دیزل از اجزای بسیار پیچیده ای تشکیل شده است و موضوع بسیاری از آزمایشات بزرگ بوده است. رودلف دیزل با درک این موضوع تمرکز خود را برای ساخت دستگاهی گذاشت که بتواند بیشترین بازدهی را در کنار کمترین میزان تلف شدن انرژی گذاشت.

طراحی ویژه بلوک سیلندر این موتور و تست های فنی گسترده انجام شده از سوی شرکت کامینز سبب شده است تا این موتور بتواند در شرایط دمایی بسیار نامناسب مانند گرمای شدید فصل تابستان در منطقه جنوب ایران کار کند. این امر در کاربردهای یدک کشی خدمات بسیار سودمند است. در واقع این طرح که ایده ی جدیدی نسبت به موتورهای موجود آن زمان بود ، توانست تحولی در صنعت پدید آورد . این موتور به دستگاه سردساز مجهز بود تا بتوان آن را تا دمای بالایى رساند. موقعی که یک موتور دیزل سرد است ، مرحله کمپرس ممکن است دمای هوا را به اندازه کافی برای مشتعل کردن سوخت بالا نبرد . مخلوط هوا و سوخت و جرقه از شمع مشتعل می شود. هنگامی که فرایند مکش مخلوط هوا و سوخت صورت می گیرد، پیستون برای فشردهسازی مخلوط هوا و سوخت به سمت بالا حرکت میکند. دیزل ولووپنتا یکی از پیشرفته ترین نوع دیزل است و با وجود حداقل سوختی که مصرف می کند بیشترین قدرت را تولید میکند. موتورهای دوزمانه کوچکتر و سبکتر از موتورهای چهارزمانه می باشند و از آنجایی که در هر چرخش یک بار نیرو تولید می کند( به جای یک بار در هر دو چرخه است مانند موتورهای چهار زمانه) کارآمد تر هستند.

اما در موتور های دیزلی روند کار بسیار فرق می کند ( بالا تر توضی داده ایم ) . بر خلاف موتورهای بنزینی ، آنها به ویژه برای حمل بارهای بزرگ با سرعت کم بسیار مناسب هستند ، بنابراین آنها برای استفاده در کشتی های حمل بار ایده آل هستند.، کامیون ، اتوبوس و لوکوموتیو. بنزین رایج ترین سوخت در حمل و نقل می باشد. تا آن موقع تولید قدرت به روش موتورهای بنزینی یا بخاری رایج بود – در نوع بنزینی که عمومیت بیشتری دارد ، بنزین قبل از ورود به سیلندر با هوا مخلوط شده ، سپس این مخلوط تا اندازه ای که به خودسوزی نیفتد ، نحت فت نهایت با جرقه ی شمعی که در داخل سیلندر زده می شود ، عمل احتراق تکمیل می گردد . در موتورهای دیزلی تنها هوا فشرده می شود در حالی که سوخت در انتهای ضربه فشردهسازی تزریق میشود اما در موتورهای بنزینی مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق فشرده می شود.

بعد از اینکه انفجار صورت گرفت، موج ناشی از انفجار، پیستون را به پایین پرتاب میکند، بدین ترتیب با پرتاب شدن پیستون به سمت پایین، میللنگ که به انتهای آن متصل است، میچرخد و این فرایند ادامه پیدا میکند. لازمه ی این تئوری آن بود که فشار زیادی در انتهای زمان تراکم ، حاصل گردد تا گرمای زیادی در محفظه ی احتراق به وجود آورد . باتری، یکی از قطعاتی است که توجه زیادی را از سوی راننده میطلبد؛ زیرا سلامت قطعات برقی خودرو در گرو این قطعه است، قطعهای که وظیفه تامین برق خودرو را بر عهده دارد، بنابراین نگهداری از آن میتواند بر عمر این قطعه بیفزاید و شما را از دردسر در راه ماندن حفظ کند.بنا به گفته کارشناسان، باتری یکی از قطعاتی است که در آن بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی، انرژی الکتریکی ذخیره میشود تا در صورت نیاز قابل استفاده باشد. کاهش قدرت موتور یکی دیگر از نشانههای معیوب بودن موتور است که ممکن است در عیبیابی موتور دیزلی خودرو متوجه آن شوید.

همچنین دیرتر تبخیر شده و نقطه جوش آن نسبت به آب، بالاتر است. بهطور مثال به دفعات دیده شده که یک موتور برق کوپله شده در ایران و یا حتی افغانستان، کیفیتی به مراتب بالاتر از موتور برقی که در آمریکا و یا یک کشور اروپایی کوپله شده است، داشته است. ظرفیت کل سیستم روغن کاری دیزل ژنراتور 50 کاوا ایران 7/5 لیتر میباشد، و برای مشتریانی که این دیزل ژنراتور را برای تعبیه در فضای پشت بوم در نظر گرفته اند حائز اهمیت است. بعنوان بخشی از مجموعه گروه ولوو، ویکی از بزرگترین تولید کنندگان موتور دیزل در دنیا، ولوو پنتا دارای منابع متعدد برای تولید و تداوم توسعه سیستم های موتور دیزل می باشد. اتاق مجزا از این هندسه محفظه احتراق در اکثر پیشرانه های مدرن استفاده می شود. ثمره ثبت این اختراع در سال 1892 پیشرانه ای است که هم اکنون موتور دیزلی نامیده می شود. این فرآیند به افتخار رودولف دیزل که آنرا در سال 1982 ابداع نمود، چرخه دیزل نامیده شده است.

رودلف دیزل اولین موتور دیزل خود را در سال ( ۱۸۹۲ ) میلادی در برلین به ثبت رساند . یعنی در یک دور موتور مشخص، پیستون یک موتور شاتون بلند نسبت به شاتون کوتاه باید سریعتر بالا پایین رود (متوسط سرعت بیشتر) تا این کورس را طی کند. در یک دیزل دو زمانه، چرخه کامل هنگامی اتفاق میافتد که پیستون فقط یک بار بالا و پایین می رود. اما در موتورهای بنزینی احتراق به دلیل جرقه ای که توسط شمع وارد می شود اتفاق میافتد. موتور هواپیماها عمدتا موتور های احتراق خارجی است اما اگر بخواهیم به هواپیماهای قدیمی اشاره کنیم بله می توانیم موتور های دیزلی را هم مشاهده کنیم اما به دلیل اختلاف فشار در ارتفاعات , استفاده از آن منسوخ شد . نتایج آزمایش ­ها نشان می­دهند که اختلاف معنی دارای بین میزان عناصر فرسایشی در نمونه ­های اندازه ­گیری وجود ندارد. این به این معنی می باشد که آنها به خنکسازی بیشتری نیاز دارند و بیشتر دچار سایش میشوند.

موتورهای دیزلی از هزینه نگهداری بیشتری برخوردار هستند. در حالیکه موتورهای بنزینی برای فرایند فشرده سازی از پیستون استفاده می کند. دیزل روغن سبک می باشد که اجزای موتور را هنگام سوختن روغن کاری میکند و به عنوان سوخت خودرو استفاده میشود. شما باید برای موتورهای دیزلی از روغن موتورهای دیزلی مخصوص این خودروها استفاده کنید تا به موتور خودرو آسیب نرسد. ترکیبات روغن موتور چیست؟ در برنامه­ های آنالیز روغن موتور دیزل نیز در برخی نگرش­ ها مقدار مطلق کمیت­ ها و در برخی دیگر تغییرات و در بعضی از روش­ ها نیز هر دو به طور همزمان مورد توجه قرار گرفته شده است. خط قرمز وانت های دیزل معمولا از ۳۰۰۰ تا ۳۵۰۰ دور شروع می شوند و در کل دور ۴۰۰۰ برای موتور دیزل دور بالایی محسوب می شود.

روغن موتور های دیزلی نیز مانند روغن موتور های بنزینی شامل این سه دسته می شوند. بنابراین معیارها برای عوامل دسته اول نیز قابل تعریف می­ باشند. در یک جریان مافوق صوت هوا در عبور از یک مجرای همگرا سرعتش کم میشود و در سرعتهای زیر صوت بر عکس؛ بنابراین مدخل هواپیماهای زیر صوت واگرا است تا سرعت را کاهش دهد و کمکی نیز برای کمپرسور باشد. در موتورهای بنزینی، بنزین قبل از ورود به سیلندر با هوا مخلوط می شود بنابراین وقتی سوپاپ هوا باز می شود پتانسیل قدرتی این سوخت تعیین می شود. به همین دلیل مخلوط هوا و سوخت از بیرون به داخل محفظه احتراق می آید. در این مرحله گرمای تولید شده در طی فرآیند فشرده سازی پیستون را مجبور به حرکت میکند و در نهایت میله لنگ را می چرخاند و به دلیل حرکت پیستون به سمت پایین، مخلوط هوا و سوخت در داخل محفظه منبسط میشود و فشار مخلوط کاهش مییابد.

موتور دیزلی بر روی چرخه دیزل کار می کند و موتور بنزینی بر روی چرخه اتو کار میکند. در واقع طول شاتون موتورهای دیزل بر اساس مقدار دور موتور آنها محاسبه می شود. در زمانی که باید تزریق سوخت صورت گیرد با گردش میل سوپاپ و رسیدن بادامک میل سوپاپ به روی نشیمنگاه انژکتور و فشرده کردن، این نشیمنگاه با ادامه گردش سوپاپ ؛ سوخت وارد شیر کنترل انژکتور شده و با تنظیم دقیق فشار و زمان تزریق در ابتدا و انتها و در طول تزریق بهترین شرایط را برای یک احتراق عالی نسبت به شرایط موتور ، خودرو و محیط فراهم می­کند . فاصله بین دو محور ۳۱۰۵ میلی متر است و رینگهای این خودرو که قبلتر از آنها صحبت کردیم از جنس آلومینیوم هستند.

پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت می کند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر می راند. این پدیده زمانی رخ میدهد که سیلندر از بالاترین مکان خود به طرف پایین حرکت میکند. ۳. با مشتعل شدن مخلوط هوا و سوخت، پیستون را به سمت پایین هل میدهد و میل لنگ را هدایت میکند. با توجه به جرقه ایجاد شده فرآیند احتراق مخلوط هوا و سوخت در داخل محفظه احتراق رخ میدهد. این تراکمی است که در مخزن ایجاد می شود و با مواد قابل احتراق مخلوط می شود. با توجه به فرایند فشرده سازی، دما و فشار مخلوط هوا و سوخت بسیار بالا میرود. موتورهای دیزلی که امروزه با سوخت گازوئیل عمل میکنند، درواقع با استفاده از مکانیزم گرم شدن هوا در اثر یک فشار بسیار بالا، کار میکنند. در طی این فرآیند پیستون گرم می شود. دیزل فقط هوا را فشرده ساخته طوریکه نسبت فشردگی می تواند زیاد شود. پیستون به سمت بالا حرکت می کند و هوا را فشرده می کند. یکی از راههای افزایش گشتاور هر موتوری بالا بردن کورس پیستون (یا طول شاتون) آن است زیرا هر چه این مقدار بیشتر شود شاتون هنگام پایین اومدن پیستون ها نیروی اهرمی بیشتری به میل لنگ وارد می کند.