تفاوت یک موتور دیزلی با یک موتور بنزینی :: تی خودرو

وی در ادامه به پروژه تولید گیربکس ۱۲ سرعته چرخشگر اشاره کرد و گفت: این محصول نیز در مرحله تست قرار دارد که به زودی به تولید انبوه خواهد رسید. سوخت موتورهای دیزل گازوئیل می باشد که در مقایسه با بنزین سنگین تر و روغنی تر بوده، همچنین نسبت به بنزین دیرتر تبخیر شده و در حقیقت می توان گفت که نقطه جوش آن نسبت به آب بالاتر است. با این حال، قطعات موتور دیزلی از نظر وزنی وزن بسیار بالاتری نسبت به موتورهای بنزینی بسیار قوی تر دارند . کاهش دمای موتور، محافظت از سایش قطعات و سیلندر ، پاک کنندگی قوی و رسوب زدایی از ویژگی های مهم این روغن موتور است. با به کارگیری نسبتهای تراکم زیادتر و دمای احتراق بالاتر، این نوع موتورها روانتر عمل میکنند. آلایندگی زیستمحیطی: موتورهای دیزلی کربندیاکسید کمتری منتشر میکنند و از این جهت به نسبت خودروهای بنزینی آلایندگی کمتری دارند. درحال حاضر خودروهای سواری دیزلی موجود در امریکا به نام های لیبرتی، بیتل، گلف و جتا به خودروهای ۴۵ ایالتی معروف شدهاند و تنها مرسدس بنز E۳۲۰ بلوتک که اواخر سال ۲۰۰۶ معرفی شد در ۵۰ ایالت امریکا مجوز فروش و تردد دارد و مدل ۲۰۰۷ این مرسدس که یک شاهکار است، هشت مرتبه انتشار اکسید نیتروژن کمتری از نوع CDI آن دارد.

گشتاور خودروهای دیزلی نیز بیشتر است ، که منجر به صرفه جویی در مصرف سوخت بهتر همراه با شتاب چشمگیرتر می شود. نسبت بالای فشردگی موتور دیزلی سبب کارآیی بهتر آن می شود. پمپ خنک کننده برای فشار دادن مایع خنک کننده به دور موتور و هر کدام از دستگاهها برای خنکسازی مایع – معمولا رادیاتور، اما گاهی اوقات مبدل حرارتی – استفاده میشود. در موتورهای دیزلی سنگین تنها یك سوم از كل انرژی تولید شده توسط موتور، برای به حركت در آوردن خودرو به كار گرفته می شوند و یك سوم دیگر آن به وسیله اگزوز خارج شده و باقیمانده انرژی توسط سیال خنك كننده دفع می شود. و در قیاسی دیگر ممکن است دود مشاهده شده نشانه­ای از آغاز فاجعه­ای باشد که می­تواند هزینه­ های هنگفتی را ایجاد نماید. موتور دیزلی که در شرایط خوب و عادی کار می­کند دود قابل مشاهده ای را تولید نمی­ کند. قیمت موتور دیزل یا دیزل ژنراتور بسته به نیاز شما و برند سازنده ی آن، قیمت های متفاوتی دارد. در یک موتور بنزینی سوخت به درون سیلندر پاشیده شده با هوا مخلوط و با یک جرقه شمع محترق میشود. سالها بعد جوزف دی اقدام به ساخت موتور درون سوز دو مرحلهای کرد و این موتور توانست مشکل اشتعال پیشرانه چهار مرحلهای اتو را برطرف کند.

تكنولوژی كه در آن از اختلاط كربوكسیلاتها و سیلیكاتها استفاده می شود به نام تكنولوژی پیوندی (هیبریدی) شناخته شده است، زیرا تركیبی است از تكنولوژی غیرآلی و تكنولوژی آلی (كربوكسیلات ها). جالب است بدانید در اروپا که از لحاظ محیط زیست در وضع مطلوبتری است، حدود نیمی از خودروهای نو که به فروش میرسند دیزلی هستند. برای مثال یک هوندا اکورد با موتور ۲.۲ i-CTDi دیزلی در هر مایل ۴۳.۳ گالن دیزل مصرف میکند یعنی حدود ۴۹ درصد کمتر از نوع بنزینی خود. ۳۰۷ سی­سی نام این خودروی کابریوله است که یک گالن در ۷۰ مایل سوخت مصرف میکند. مثال دیگر خودروی کمری هیبریدی است که با مصرف سوخت ۳۹ گالن در هر مایل حدود ۱۰ درصد از نوع بنزینی خود جلوتر است. یکی دیگر از معایب این موتور، البته در حد کم، ایمنی آن است. ۴- کورس انبساط می بایست تا حد امکان زیاد باشد. با آزمایش PH می توان PH سیال را بدست آورد، در بیشتر این سیالات می بایست میزان PH ، بیشتر از عدد۷ باشد ولی در برخی از آنها اگر میزان PH بیشتر از عدد۶/۵ باشد نیز قابل قبول است.

روغن های نیمه سینتتیک نیز به واسطه ترکیب روغن های معدنی و سینتتیک بدست می آیند. نیز بكار گرفته می شود و با وجود درصد بسیار كم این تركیبات افزودنی، نقش آنها در محصول نهایی حائز اهمیت بالایی است و موجب متفاوت شدن انواع خنك كننده ها می شود. ساخت این نوع از خنك كننده ها نیز به وسیله تكنولوژی هیبریدی بوده كه با نوع اروپایی اش (مخلوط كربوكسیلاتها و سیلیكاتها) متفاوت است. این سه نوع موتور از لحاظ مقدار فلز پوسته و در نهایت وزن می توانند با یکدیگر متفاوت باشند. جعبه فلزی حاوی واحد پردازنده ی مرکزی (سی پی یو) یا کامپیوتری که اطلاعات را از کلید ها و حسگر ها (ورودیها) دریافت می کند و سپس مدار اولیه را باز و بسته می کند ؛ ممکن است مدول مجزایی باشد یا یکی از کارکرد های مدول کنترل موتور یا سیستم انتقال توان باشد. لولههای انتقال سوخت: میبایست غیر قابل اشباع بوده و در برابر فشار پایداری نمایند. این محصولات دارای محبوبیت بین المللی بوده و در فاصله زمانی تعویض طولانی، به خوبی از موتور در برابر خوردگی حفاظت می كنند. قدرت موتور: موتورهای دیزلی گشتاور بیشتری تولید می­­کنند و این مزیت برای کسانی که با خودروهایشان بارهای سنگین حمل یا کاروان به خودرویشان متصل میکنند، میتواند قابل توجه باشد.

فشرده سازی زیاد بر افزایش وزن موتورهای دیزلی تاثیر مستقیمی گذاشته است. اما در موتور دیزل ، احتراق تنها توسط فشرده سازی هوا حاصل می گردد. انتخاب روغن مناسب جهت دستگاه ژنراتور برق به دلیل نقش اساسی روغن در بهبود طول عمر و کارایی دستگاه ژنراتور برق از یک سو و هچنین کاهش استهلاک آن از سوی دیگر از سوالات مهم خریداران و کاربران دستگاه دیزل ژنراتور می باشد.به همین جهت مجموعه صنعتی کاشانی همواره به کاربران دستگاه های ژنراتور برق تاکید مینماید که ضمن مطالعه دفترچه های راهنمای دستگاه که معمولا روغن مناسب جهت همان مدل دستگاه دیزل خریداری شده را پیشنهاد میکند حتما از روغن های تولید شده توسط کارخانجات معتبر با توجه به جداول طبقه بندی کاربردی روغن های موتور بر اساس استانداردهای ( API ) استفاده نمایند. در زیر به این نوع دودها به اختصار اشاره شده است. این میزان از لحاظ اقتصادی ۳۰ درصد بهتر از نوع دیزلی آن است.

پمپ انژکتور: وظیفه تنظیم میزان سوخت و تأمین فشار لازم جهت پاشش سوخت را به عهده دارد. برنامه آنالیز روغن موتور دیزل می­تواند به منظور نگه داشتن سطح آلاینده ­ها در یک محدوده خاص، کنترل مقدار آب و تشخیص نشتی آن و یا اهداف چون افزایش بهره­ وری یا افزایش زمان تعمیرات اساسی به میزان خاصی باشد. پژو- سیتروئن قصد دارد این خودرو را تا سال ۲۰۱۰ به بازار عرضه کند، البته این موضوع با توجه به مسئله فوق الذکر هنوز قطعی نشده است. کمپانی پژو- سیتروئن اخیراً چنین خودرویی ساخته است. شرکت بادوین یک کمپانی فرانسوی-چینی می باشد که در زمینه تولید انواع موتورهای دیزلی و گازسوز جهات مصارف گوناگون فعالیت دارد. در این زمینه روش های متفاوتی وجود دارد كه یكی از آنها استفاده از رفركتور برای تعیین نسبت گلیكول به آب است. در این مرحله توجه به نکات زیر ضروری است. در این حالت میل لنگ 180 درجه گردش کرده به دلیل اینکه سوپاپ ورودی باز است و فشار داخل سیلندر در این مرحله حدود 0.8 الی 0.95 در دمای حدود 30 الی 50 درجه سانتی گراد می باشد. در مرحله تراکم، دریچه ورودی بسته می شود و هوا با سوخت فشرده یا متراکم می شود. یک موتور دیزلی فقط هوا را می گیرد و آنرا متراکم می کند و بعداً سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق می کند .

زیرا كلسیم و منیزیم موجود در آب سخت با بازدارنده های فسفاته واكنش داده و فسفات منیزیم و یا كلسیم تولید می كنند كه معمولاً به صورت رسوب بر روی بدنه داغ موتور نشست می كنند و این امر باعث اتلاف حرارت و یا ایجاد سایت dieselcommittee خوردگی می شود. استفاده از كربوكسیلاتها در تركیبات خنك كننده دارای مزایای قابل توجهی است كه عبارتند از: حفاظت بهتر از آلومینیوم در دماهای بالا ▪ انتقال بهتر حرارت و كارایی بهینه بر روی سطوح داغ موتور و لوله های رادیاتور ▪ افزایش طول عمر سیال خنك كننده تجربه نشان داده است كه این نوع سیالات با كاركرد بیش از۳۲ هزار ساعت، كارایی بهتری از خود نشان داده اند و در انتهای زمان، در آزمایش سرعتی، هنوز خنك كننده استفاده شده و تخلیه شده از موتور می توانست آزمایش های طراحی شده برای خنك كننده كار نكرده را با موفقیت پشت سر بگذارد.

نخستین موتور دیزلی پرکینز که در همان سال 1932 روانه بازار شد، دارای قدرت 4 هزار دور در دقیقه بود که به نوبه خودش موفقیت چشمگیری به حساب می آمد. پدرش تئودور دیزل یک صحاف کتاب بود و مادرش الیز استروبل در یک کارگاه چرمدوزی کار میکرد. رحمانی گفت: این در حالی بود که در همان ایام برای بیش از یک میلیون دستگاه خودرو از سوی خودروسازان تعهد ایجاد شده بود و همچنین به طور همزمان شاهد تحریم ها به صورت کاملاً هدفمند بودیم. دلیل اصلی ایجاد دود سفید در موتورهای دیزل این است که مقداری از سوخت در محفظه احتراق نسوخته و به طور خام از موتور خارج می­شود که ممکن است دلایل زیر را در بر داشته باشد. شمع گرمکن (Glow plug) :گرمکن الکتریکی کوچکی که در محفظه احتراق اولیه موتور های دیزلی نصب می شود تا محفظه احتراق را پیش گرم کند و موتور در هوای سرد آسانتر روشن شود . دود Blowby ، به انتشار فشار محفظه میل لنگ (دود یا بخار) خارج از سیستم تهویه محفظه میل­لنگ اطلاق می­گردد. در واقع حفاظت موتور در برابر خوردگی به واسطه خنثی كردن اسیدهای كربوكسیلیك و تبدیل آنها به كربوكسیلات تامین می شود، زیرا تمام خنك كننده ها در شرایط خنثی یا دامنه PH و قلیایی (حدود۷ یا بالاتر) عمل می كنند.

تعویض روغن دیزلی گاهی اوقات میتواند هزینهای بیشتر از تعویض روغن استاندارد داشته باشد زیرا هزینه سوخت دیزل و روغن بیشتر از فرآوردههای نفتی (گاز و روغن سنتی) است. در دمای بالا ترکیب اکسیژن و نیتروژن سبب تولید گاز NOX میشود. اکسید نیتروژن: با آن که این گاز به سختی قابل رویت است، یکی از عناصر اصلی در تشکیل مه دود در شهرها و تشکیل باران اسیدی است. به طور كلی تجزیه خنك كننده ها زمانی كه تمام اتیلن گلیكول به مواد اولیه اش اسید گلیكولیك و اسید فرمیك تبدیل شود ادامه می یابد. وظیفه این قسمت تبدیل گازهای خروجی از اگزوز است. هنگامی که مسئله گسیل گازهای گلخانهای و آلودگی هوا مطرح می­شود، این سوخت دیزل است که نمره بهتری میگیرد. دسترسی: درامریکا از آنجا که هنوز استانداردهای دقیق کنترلی درمورد گسیل گازهای گلخانهای وضع نشده است و سوختهای دیزلی تمیز وجود ندارد، در پنج ایالت این کشور که قانونهای دقیقی در مورد آلودگی دارند، ایستگاههای عرضه دیزل راه اندازی نشده است. سیلندر را پر می کند و گازهای سوخته شده (دود) باقی مانده را خارج می کند. رایج ترین دودی که از موتورهای دیزل خارج می شود دود سیاه است. یکی از دلایل برای دود سفید، ممکن است نسبت فشرده سازی می باشد که اگر صحیح نباشد (یعنی نشتی فشرده سازی)دیزل ژنراتور دچار دود سفید می شود.

البته امروزه بیشتر خودروهای داخل کشور به دلیل هزینه های بالای زندگی و بالا رفتن قیمت قطعات بابت خرید کاتالیزور اقدام نمی کنند و در نتیجه تصمیم به خالی کردن کاتالیزور کرده و همین امر باعث افزایش آلودگی هوا می شود. یکی از محبوب ترین مقاله سایت HowStuffWorks طرز کار موتور خودرو است ، که در مورد اساس اولیه موتور های احتراق داخلی توضیح می دهد و در مورد سیکل چهار زمانه بحث می کند و در موتور تمام سیستم های کمکی که به موتور کمک می کنند تا کار انجام دهد صحبت می کند. ۲- فرآیند انبساط باید تا حد ممکن سریع انجام شود. ۲- فشار تولید شده توسط احتراق سوخت ، پیستون را به سمت پایین می راند. این دفع حرارت منجر به بالا رفتن دما می شود و ایجاد حرارت زیاد باعث تسریع خرابی روغن و در پی آن خرابی موتور می شود. این مورد باعث می شود تا قطعات بسیار مقاوم تری در برابر ضربه برای آن ها طراحی و ساخته شود. اطلاعات بیشتر در مورد تیپ و توان موتور دیزل این کارخانه را می توانید با جستجوی عنوان Cummins DCEC China و مراجعه به سایت این شرکت بیابید. خنك كننده های بر پایه كربوكسیلاتها دارای طول عمر بالاتری هستند و ساخت این محصولات به عنوان تكنولوژی برتر در اروپا و آسیا شناخته شده است.

اصطکاک قطعات متحرک اصلی مانند یاتاقان اصلی، یاتاقان میله اتصال، یاتاقان میل بادامک و چرخ دنده با فشار اجباری روغنکاری می­شوند. سه نوع اصلی دود وجود دارد که با رنگ قابل شناسایی هستند. معمولا این نوع موتور ها در قدرت های 7 اسب بخار تا 22 اسب بخار تولید می شوند. دود خروجی یک موتور دیزل می­ تواند علامت نگران کننده­ ای باشد که نشان می دهد موتور به خوبی کار نمی­کند و عمر مفید آن به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است، و نیازمند آن است که اقدامات احتیاطی بر روی موتور انجام شود. در این مرحله ازکار موتور فشار به 60تا100اتمسفر و احتراق خود به خودی انجام میگیرد. سامانه روغن کاری سامانه روغن کاری باعث میشود که موتور شما به نرمی کار کند و با استفاده از روغن تحت فشار برای روانکاری و کاهش اصطکاک، مانع از ساییدگی قطعات متحرک میشود. كربوكسیلاتها بواسطه انجام واكنش های شیمیایی داخلی با قرار گرفتن بر روی سطوح، مانع از خوردگی می شوند. تجربه نشان داده است استفاده از خنك كننده ها یا ضدیخها نه تنها به حفاظت از موتور خودرو در برابر یخ زدن كمك می كند بلكه مانع از خوردگی اجزای آن شده و همزمان با دفع حرارت تولید شده، تعادل حرارتی را در كل موتور برقرار می كنند.

این موضوع باید به عنوان فرصتی برای اقدامات عاجل در نظر گرفته شود که می تواند هزینه ها را در طولانی مدت و همچنین کوتاه مدت صرفه جویی کند. اما همیشه تعمیر مساوی با هزینه اضافه و البته مبلغ زیاد همراه است. برای مثال اضافه کردن موتور دیزلی به فولکس واگن جتا حدود ۱۰۰۰ دلار به قیمت آن میافزاید یا اضافه کردن یک موتور دیزل به یک وانت اندازه متوسط بیش از ۵۰۰۰ دلار هزینه دارد. دوزندگان با بیان اینکه موتورهای دیزل گشتاور و توان بالاتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند، گفت: برای همین هم است که هر جا که به توان بالای خودرو نیاز است سعی میشود که موتور را دیزلی انتخاب کنند مثل خودروهای سنگین. به هنگام روشن نمودن خودرو دیزلی ابتدا باید خودرو در دور های پایین شروع به کار کند تا با افزایش ناگهانی دمای موتور، به موتور و سیستم های وابسته به آن آسیبی نرسد. در اروپا وجود مشكلاتی مانند سختی بالای آب، تولیدكنندگان را ملزم به تولید خنك كننده هایی فاقد تركیبات فسفر كرده است.