تفاوت موتورهای بنزینی و دیزلی

در گذشته های دور برای کارهای مختلفی از جمله انتقال سنگ ها در زمان اهرام سنگی از روغن استفاده می شد، رفته رفته با تغییر شرایط زندگی روغن های مختلفی از جمله روغن های حیوانی ساخته شدند تا دوره انقلاب صنعتی. در مقایسه ای مشابه گفته می شود موتورهای بنزینی برای کارهای سبک ترکه سرعت مد نظر است، گزینه بسیار خوبی هستند. پمپ روغن دنده ای شامل دو عدد چرخ دنده ی درگیر با هم می باشند که یکی محرک و دیگری متحرک می باشد که نیروی خود را از دنده های سینی جلو موتور دریافت میکنند. روغن های دنده ای ترکیبی با 4-6 ٪ اسید چرب بلند یا مصنوعی برای افزایش روانکاری طراحی شده اند. روغن های صنعتی چه مزایایی دارند؟

تلرانس محورهای لنگ و یاتاقانها از حد نرمال و استاندارد بیشتر شده لذا برای رفع مشکل موتوردیزل ژنراتور باید تعمیرشود و همچنین تلرانس میل لنگ و یا تاقانها تنظیم سایت dieselcommittee گردد. تلرانس محورهای لنگ و یاتاقانها از حد نرمال و استاندارد کمتر شده لذا برای رفع مشکل موتوردیزل ژنراتور باید تعمیرشده و همچنین تلرانس میل لنگ و یا تاقانها تنظیم گردد. سرویس و نگهداری دیزل موتور و ژنراتور به صورت استاندارد و صحیح توسط تعمیرکار دیزل ژنراتور حرفه ای و مجاز سبب افزایش عمر و دوام و عدم نیاز به تعمیرات در کوتاه مدت می شوند. اتحادیه اروپا، ایالات متحده و بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که استفاده از سوخت های زیستی را که معمولاً با بنزین یا سوخت دیزل مخلوط می شود، برای وسایل نقلیه جاده ای الزام می کنند. RePlanet همچنین استدلال می کند که مصرف کنندگان در کشورهای ثروتمند باید گوشت کمتری بخورند تا غلات را برای رژیم غذایی مردم در سراسر جهان آزاد کنند، و ممنوعیت های سراسر جهان – به ویژه در اتحادیه اروپا – در مورد اصلاح ژنتیکی محصولات باید برداشته شود تا بازدهی بالاتر ممکن شود.

شرکت رایا مولد وارد کننده پمپ روغن دیزل ژنراتور یا اویل پمپ دیزل ژنراتور OIL PUMP برند های مختلف همچون ولوو ، کامینز ، پرکینز ، کترپیلار، لوول ، دویتس و … این نوع اویل پمپ دیزل ژنراتور oil pump ، به پمپ روغن ژیروتوری نیز معروف است. دیزل ژنراتور در اغلب بخشهای صنعتی، به خاطر ارائه توان بر واحد سوخت بیشتر و نوسان کمتر و ایمنی بیشتر، مورد استفاده قرار میگیرد. شرکت ما در زمینه تامین و تجهیز موتور و ژنراتورهای دیزلی ثابت و دریایی فعال و توانمند است.مجموعه دیزل موتور شرکت ما با مدیریت افرادی با سابقه مدیریت میشود.ما در این زمینه علاوه بر مکانیک های با سابقه از انبار کالای تخصصی نیزبهره میبریم. روغن موتور دیزلی خوب چه ویژگیهایی دارد؟ از روغن استاندارد مناسب و همچنین فیلترهای با کیفیت استفاده نمایید. روغن بیشتر از حد استاندارد کار کرده و به موقع تعویض روغن انجام نشده است لذا برای رفع مشکل روغن را به موقع و طبق برنامه سرویس و نگهداری تعویض کنیم.

سیستم سوخت رسانی در موتور دیزل به این ترتیب عمل می کند که ابتدا گازوییل از باک توسط پمپ برقی گرفته شده و پس از عبور از فیلتر وارد پمپ فشار بالا می شود. تعویض به موقع فیلتر های گازوئیل ، فیلتر هوا و فیلتر های روغن جز اصلی ترین و پیش پا افتاده ترین سرویس ها جهت افزایش عمر دیزل ژنراتور می باشند. این نوع روغن های برای موتورهای است که برای موقعیت های با شرایط آب و هوای نامناسب بهتر است مثلا موقع هایی که سرعت موج ها در دریا بسیار شدید است. علت نشتی در لوله های باریک فولادی، خوردگی حفره ای، به دلیل وجود یون کلر و اکسیژن آزاد در آب دریا می باشد. رو در کاهش اصطکاک، اکسیدشدن و جلوگیری از رسوب، خوردگی واز فرسایش و خرابی موتور جلوگیری می کند. روغن های صنعتی در چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرند؟ بطور کلی میتوان از روی ظواهر پدید آمده در روغن دیزل ژنراتور بسیاری از عوامل و مسائل تکنیکی موتور دیزل را تشخیص داد که در اینجا بصورت مختصر برخی مسایل و معایب مربوط به سیستم روغنکاری و چگونگی رفع آن را در فرآیند سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور بیان میکنیم.

ساختار افزودنی هر نوع روان کننده و یا روغن صنعتی تفاوت عمده ای بین انواع صنعتی و خوردو ایجاد می کند. پایین بودن کیفیت و گرانروی روغن لذا برای رفع مشکل از روغن کیفیت و با درجه مناسب نسبت به شرایط اب و هوایی استفاده کنیم. سوپاپ فشار شکن یا بای پس معیوب است لذا برای رفع مشکل سوپاپ را تعویض کنیم. تنوع این روان کننده ها برای آب و هوا های مختلف متفاوت است. برای انتخاب نوع درست روان کننده ها باید به شرایط آب و هوایی توجه کرد. همچنین مقابله با تجاوزات پوتین در اوکراین را دشوارتر خواهد کرد. حدود 3.3 میلیون تن گندم در سال 2020 به عنوان خوراک برای سوخت های زیستی اتحادیه اروپا استفاده شد و صادرات گندم اوکراین در سال 2020 به حدود 16.4 میلیون تن رسید. برنامه جهانی غذا هشدار داده است که افزایش قیمت این مواد اولیه که به دلیل ترکیبی از همه گیری کووید، فروپاشی آب و هوا و جنگ در اوکراین ایجاد شده است، باعث ایجاد یک بحران غذایی در سراسر جهان شده است. خودروهای دیزلی اولیه صدایی درست مانند کامیونها داشتند. رقیب اصلی پمپ آب کشاورزی دیزلی کاما موتور پمپ آب دیزل کوپ است، که رقابت تنگاتنگ این دو شرکت باعث بهبود کیفیت این موتور پمپ ها شده است.

نماینده الکتروموتور زیمنس Siemens ( الکتروموتور – الکتروموتور زیمنس تحت لیسانس آلمان – الکترموتور زیمنس چک – الکتروموتور سه فاز – الکترموتور اروپایی – الکتروموتور با کیفیت بالا – الکترموتور چهار پل – الکترومتور دو پل ) – در بین برند های وارداتی الکتروموتور در ایران می توان گفت که واردات الکتروموتور زیمنس به عنوان برند آلمانی (تولید چک یا آلمان) یکی از معروف ترین ها و باکیفیت ها در جایگاه خود می باشد. در این طرح سه موتور با کمک مشاوران آلمانی طراحی شدند.پس از طراحی موتور اول با نام EF7 با مشارکت شرکت FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی و موتور 1.4لیتری از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری است که بر پایه موتور EF7طراحی شده است. این شرکت در سال ۱۳۵۰ با سرمایهگذاری شراکتی ایرانناسیونال (۷۰٪) و دایملربنز آلمان (۳۰٪) به بهرهبرداری رسید.

بر اساس بررسی های انجام شده و مشاهدات خرابی، نشتی از سه ناحیه مبدل حرارتی شناسایی شده است. برخی از افراد بر این تصوراند که اگر ویسکوزیته روغن ها با یکدیگر مشابه باشد کارایی آن ها نیز یکسان خواهد بود که این تصور کالا اشتباه است؛ زیرا روغن های مختلفی وجود دارد که ویسکوزیته آن ها یکسان است ولی عملکرد کاملا متفاوتی با یکدیگر دارند. در زمان چرخش روتورها ، وقتی که فضای دو دندانه خالی میشود ، روغن به داخل آن نفوذ کرده و با ادامه چرخش روتور ها دنده ها به داخل هم فرورفته و در نتیجه روغن تحت تاثیر فشار قرار گرفته و به ناچار به سمت خروجی پمپ هدایت میگردد. پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت میکند و در حالیکه هر دو سوپاپ بستهاند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم میگردد و نسبت تراکم به ۱۵ تا ۲۰ برابر میرسد. پس از انجام شدن احتراق، گازهایی که فشار و دمای بسیار بالایی در داخل محفظه دارند پیستون را به سمت نقطه پایینی هل میدهند و ازآنجاییکه همه پیستونها با یکدیگر از طریق میللنگ متصل هستند، درحالیکه یک پیستون بالا میرود پیستون دیگر به سمت پایین حرکت میکند و مکانیزم انجام میشود.

موتورهای دیزلی خوب کار میکنند اما زمانی که با چالش مواجه شوند، نیاز به رسیدگی دارند. نخستین مدل رودولف دیزل، یک سیلندر ۱۰ پا آهن با فلایویل در پایه آن ، در تاریخ ۱۰ اوت سال ۱۸۹۳ برای اولین بار شروع به کار کرد . بیش از ۴۱ هزار دستگاه خودرو با ۴۸ هزار راننده در ناوگان حمل و نقل بار استان اصفهان فعالیت میکنند که نزدیک به ۱۰ درصد از ناوگان حمل بار کشور را شامل میشوند. موتور دیزلی یکی از اجزای اصلی دستگاه های ژنراتور برق دیزلی است. فیلتر روغن دیزل ژنراتور فیلتر روغن دیزل ژنراتور در کاهش استهلاک و گرمای زیاد موتور دستگاه هنگام فعالیت فقط با روغن کاری مستمر قطعات درون موتور موثر می باشد.پاکیزگی روغن موتور فاکتور بسیار مهمی است که باعث عمر بیشتر موتور می گردد.

طبق گزارش RePlanet در گزارشی با عنوان Switch Off Putin، این امر برای دولت ها ضروری است که استفاده از سوخت های زیستی را متوقف کنند. در حقیقت، فشار بالا به روان کننده خاصی احتیاج دارد که در حین کار، سطح مناسبی از ضخامت بین سطوح دنده ها ایجاد کند و تعاملی بین دنده ها ایجاد کند. وقتی سطح روغن خیلی زیاد باشد، به راحتی روغن وارد سیلندر می­شود، و باعث کربن محفظه احتراق، اتصال حلقه پیستون، دود آبی اگزوز نیز خواهد شد. ۴۵۹ شرکت حمل و نقل بار، ۶ پایانه حمل بار، ۳۱ پایانه حمل مسافر، ۱۲ مرکز مکانیزه معاینه فنی و ۵۴ مجتمع بین راهی در سطح استان اصفهان وجود دارد. به گزارش ایرنا در روزهای گذشته کمبود عرضه روغن موتور دیزل کامیون ها مشکلاتی را برای رانندگان حمل و نقل کالا و مسافر در استان اصفهان ایجاد کرده است. یک گروه کمپین سبز تاکید کرده است که دولت ها باید استفاده از سوخت های زیستی را متوقف کنند و ممنوعیت های اصلاح ژنتیکی محصولات را لغو کنند، در مواجهه با بحران جهانی فزاینده غذایی که کشورهای در حال توسعه را تهدید می کند. همانطور که اروپا باید با صرفه جویی در انرژی، خرید سوخت های فسیلی از کرملین را متوقف کند، ما نیز باید با صرفه جویی در مصرف مواد غذایی در خانه، تلاش خود را برای جلوگیری از گرسنگی در جنوب جهانی انجام دهیم.

روتور محرک کوچک بوده و بصورت آفست در داخل روتور محرک چرخشش می کند. در این سیستم روتور محرک در داخل روتور متحرک می چرخد. بنابراین در یک موتور خودرو ، همه سوخت در داخل سیلندر در طی مرحله مکش بارگذاری شده و سپس متراکم می شود . نشتی کانالهای آب داخل سیلندر بدلیل وجود ترک در انها و یا سر سیلندر لذا برای رفع مشکل باید موتور دیزل ژنراتور را تعمیر و سرویس نماییم. همچنین انجام بازرسی های فنی مطابق با دستور العمل نگهداری دیزل ژنراتور نیز از جمله عوامل مؤثر در این زمینه می باشد. موتورهای دیزلی مدرن آرام هستند و به طور کلی نیاز به تعمیر و نگهداری کمتر از واحد های گاز طبیعی (گاز طبیعی یا پروپان) دارند. Karolina Lisslö Gylfe، دبیر کل RePlanet، گفت: “اگر اروپا به طور عملی به یافتن راه حل های مبتنی بر شواهد نگاه نکند، نتیجه برای فقرای جهان، برای آب و هوا و برای حفاظت از طبیعت بدتر خواهد بود. در موتورهای بنزینی، سوخت با هوا مخلوط شده و وارد سیلندر می­شود و اشتعال بر اثر یک جرقه الکتریکی توسط شمع ایجاد می­گردد. موتورهای دیزلی جدیدتر نسبت به قدرت موتور نسبت به طرح های احتراق جرقه ای باستانی و راندمان سوخت بسیار بالاتری برخوردارند.

آیا خرید بعدی وسیله نقلیه شما باید یک مدل با سوخت دیزل باشد؟ جهت آشنایی با طرز کار دیزل ژنراتور که از لازمه های پیش از خرید دیزل ژنراتور است ابتدا باید با مشخصات آن آشنا شوید. سیستم روغن کار مسئولیت این کار را به عهده دارد. روغن موتور دیزل 10W40 یک روغن موتور دیزلی با کیفیت بالا، پایداری در گستره وسیع دمایی و کنترل عالی دوده است که از روغن پایه نیمه سنتتیک و مواد افزودنی مناسب تهیه شده است. بهران توربو دیزل 10w40 برای کلیه اتوبوسها و کامیونهای جدید که تحت شرایط سخت کار میکنند، مناسب است. با در نظر گرفتن تاثیر کاهش درآمد قابل توجه، اقتصاد سرمایه گذاری در برق آماده به کار جذاب است. وی با اشاره به گزارش مدیر عامل شرکت ایران خودرو از میزان تولیدات ایران خودرو دیزل اضافه کرد: در همین واحد از ۲۰۰۰ دستگاه تولیدی در سال ۹۷، هم اکنون برای تولید ۱۲ هزار دستگاه در سال ۹۹ برنامه ریزی شده است. آنچه در انجام تعمیرات دیزل ژنراتور بسیار اهمیت دارد دانش فنی در عیب یابی دستگاه ، در جهت به حداقل رساندن هزینه ها و سپس استفاده از قطعات یدکی دیزل ژنراتور اصلی می باشد. با توجه به اهمیت سیستم روغن کاری در کارکرد بهینه دیزل ژنراتور، شناسایی معایب و رفع عیب هر یک از اجزای سیستم روغنکاری اولویت ویژه پیدا میکند.

شرکت KIPOR بزرگترین تولید کننده موتور ژنراتور در کشور چین می باشد که از لحاظ کیفی توانسته استاندارد های بین الملی اروپا و آمریکای شمالی را به دست آورد. این پمپ روغن دیزل ژنراتور بیشترین کاربرد را در موتورهای دیزلی دارد. تعویض به موقع فیلتر های گازوئیل ، فیلتر هوا و فیلتر های روغن دیزل ژنراتور جز اصلی ترین و پیش پا افتاده ترین اعمال جهت افزایش عمر دیزل ژنراتور می باشد. ژنراتور با چرخش خود این کار را انجام می دهد. باعث ثابت ماندن دمای ترانسفورماتور در حین کار می شوند. ویسکوزیته انتخاب شده باید در کمترین دمای راه اندازی قابل پمپاژ باشد و در عین حال از قطعات در دمای در حین کار محافظت کند. بعد از انقلاب صنعتی کشورهای پیشرو علم و صنعت مهمترین هدف خود را بهبود و پیشرفت توان اقتصادی ، صنعتی ، کشاورزی ، خدماتی ومکانیزه کردن کشورشان قرار دادند تا بتواند نیازهای جوامع خود را به بهترین شکل ممکن براورده کنند.در این دوران استفاده از ماشینها در عملیات مختلف برای افزایش بهره وری تولید و خدمات امری اجتناب ناپذیر نمود و به همین دلیل از حدود 200 سال پیش انواع موتور اختراع شد و بعنوان منبع تولید توان در کارهای گوناگون به کار گرفته شد .این موتورها از نوع موتورهای احتراق خارجی بودند که موتور بخار از جمله انها میباشد .