فرق دیزل و گازوئیل در چیست؟

در سالهای اخیر با توجه به فناوریهای پیشرفته موتور دیزل دیگر این نوع خودروها در اروپا دود نمیکنند. در زمانهای نهچندان دور موتورهای دیزلی به لحاظ تعمیر هم دارای مشکلات فراوان بودند و همچنین با توجه به کیفیت گازوئیل، خیلی زود به دود کردن میافتادند. اما خودرو دیزلی با توجه به مکانیسم احتراقی آن بازدهی در حدود 45 درصد دارد در حالی که خودرو بنزینی در حدود 35 درصد و این اختلاف معنیدار و البته رفع مشکلات موتورهای دیزلی و بالا رفتن کیفیت سوخت، باعث شد که خودروهای سواری دیزلی هم به بازار عرضه شود و تا جایی پیش برود که در اروپا تعداد خودروهای دیزلی و بنزینی تقریباً برابر است.

مشابه هر دستگاه سنگین دیگر، لازم است به سادگی همه ی مزایا و معایب وضعیت خاص خود را سبک و سنگین کنید تا بتوانید بهترین گزینه را برای نیاز خود تعیین نمایید. این موتور در 1200 دور در دقیقه به حداکثر گشتاور خود دست پیدا میکند. موتورهای دیزلی به دلیل نسبت تراکم بالای خود، بالاترین راندمان حرارتی را در بین تمامی انواع موتور احتراق داخلی و احتراق خارجی دارند. این قسمت در انتهای میللنگ قرار دارد و از طریق اتصالات ویژه کلاچها و گیربکسها امکان حرکت چرخشی پروانه را فراهم میکند. این مشکل اگر برطرف نشود، تشدید شده و روی سرسیلندرها، پیستونها، میللنگ و یاتاقانها هم تأثیر میگذارد.

موتورهای دیزل بر اساس نحوه کار کردن به دو دسته موتورهای 4 زمانه و 2 زمانه تقسیم می شوند، اما در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام می گیرد که عبارتند از: مکش (تنفس)، تراکم، انفجار و تخلیه، که بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا و یا به صورت توامان انجام گیرند. در این مقاله شما می توانید با کارکرد موتورهای دیزل آشنا شوید. در این ویدیو رئیس یکی از قدیمیترین کمپانیهای تولید موتورهای دیزلی در آمریکا، بانکس پاور (Banks Power)، نحوه کارکرد یک موتور دیزلی مدرن را برای شما شرح میدهد و عوامل موثر در بهبود کیفیت و البته قدرت یک موتور دیزلی را بررسی میکند. این عملکرد شبیه به کارکرد قلب انسان بوده و در صورت از کار افتادن آن، سیستم های دیگر دستگاه نیز از کار می افتند. نکته دیگر اینکه به خاطر ذات این نوع موتورها نسبت به موتورهای بنزینی، معمولاً سرعت این نوع موتورها پایین بوده و لذا از همان اوایل خودروهای سنگین عمدتاً از نوع دیزل بوده و خودروهای سبک (به طور خاص سواری) از نوع بنزینی بوده است. همانطور که میدانید هر روغن موتوری خواص خاص خود را دارد که به نوعی به بهبود خودروی شما کمک میکند.

سوخت پاشها را مي توان بر اساس نوع دهانه نيز به دو دسته تقسيم كرد: چند سوراخه و زبانه اي . در کل موتورهای دیزل که موتور دیزل ولوو نیز یکی از برند های تولید شده از این نوع است، به انواع گسترده ای از موتور های احتراق داخلی گفته میشود که بدون نیاز به جرقه الکتریکی ماده سوختی شعله ور می شود. همانطور که می دانید دیزل ژنراتور ها انواع مختلفی دارند، برای مثال از دیزل ژنراتور ها در بیمارستان، مراکز نظامی یا محیط هایی که به برق اضطراری نیاز دارند استفاده می کنند. این افزایش به گونه ای بود که بنابر گزارش انجمن سازندگان و واردکنندگان موتور بریتانیا، 50% از کل ماشین های فروخته شده در اتحادیه اروپا دیزلی بودند که از کل این مقدار 70% در فرانسه و 30% در انگلستان به فروش رفته بود. اما در موتورهای بنزینی احتراق به دلیل جرقه ای که توسط شمع وارد می شود اتفاق میافتد. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می گردد.

ضمن اینکه خودروسازان روی موضوع دیگری که به شدت آلودگی را کاهش میداد، یعنی خودروهای گازسوز سرمایهگذاری کردند، اما متاسفانه وزارت نفت با سیاستهای قیمتگذاری سوخت، این نوع خودروها را از مطلوبیت نزد مشتریان انداخته است و در نتیجه هزاران میلیارد تومان سرمایهگذاری در این صنعت نیز با خطر نابودی روبهرو شده است. بنابراین از چند سال پیش وزارت نفت کلیه صنایع را تشویق کرد که نسبت مصرف را به این صورت (تقریباً با همین نسبت) تغییر دهند. رادلف دیزل (Rudolf Diesel) در حالی پروسه اختراعات خود را در سال 1983 شروع کرد که استورات به مراحل تحقیق و توسعه موتورهای خود پایان می بخشید. با این حال در 30 تا 40 سال گذشته پیشرفت های بسیاری روی عملکرد موتور دیزل و پاکیزگی آن انجام شده است. اما از حدود دهه 50 میلادی هم موتورهای دیزلی پیشرفت کردند و هم کیفیت گازوئیلها بهتر شد. نتیجه این شد که خودروسازان روی تولید این نوع موتورها در سطح خودرو سواری کار را از چند سال پیش آغاز کردند. در نتیجه درست کار کردن سیستم خنک کننده از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

سوخت موتورهای دیزل نیز از نفت سنگین (گازوئیل) است. این سیستم سادهترین بیان سوخت موتور دیزل بود. انیمیشن زیر چرخه موتور دیزل را در عمل نشان می دهد. موتورهای دیزلی پس از احتراق مواد و آلاینده های دوده ای بسیار زیادی تولید می کنند و از طریق ضربات موتور ( کارکرد) به سیستم روغن کاری وارد شده و روغن موتور باید با آن ها مقابله کند. نکته مهم این است که بهرغم مصرف سوخت کمتر، خودروهای دیزلی وقتی خراب میشوند، عملاً آلایندگی به نام دوده تولید میکنند که ما ایرانیها خیلی با آن آشنا هستیم. در مقابل مقدار زیادی از ترکیبات نیتروژن و ذرات جامد (دوده) از سوختن دیزل آزاد می شود که منجر به باران اسیدی و شرایط نامناسب دیگر می گردد. طی سال های متمادی از موتور دیزل عمدتاً در کارهای سنگین از قبیل تولید برق، تلمبه کردن آب، راندن قایق های مسافربری و باری و همچنین برای تولید قدرت جهت کارخانجات استفاده می شد. در همین سال و به موازات اختراعات جدید استوارت، هنری بارتون (Thomas Henry Barton)، در کارخانه Hornsby به جایگزینی حباب داغ با سرسیلندر پرداخت که با این اختراع جدید نیازی به پیش گرمایش هوا نبود و این موتور قادر به تامین 6 ساعت کاری بود.

در این حالت، روغن بین ژورنال های شفت و آسترها و همچنین بین پین و سطح نشیمن روی پیستون، بارهای بیشتری را تجربه می کند. موتور دیزلی دستگاهی است برای تولید برق يا الکتریسیته که از یک ژنراتور و یک موتور دیزلی تشکیل شده است که برق مورد نیاز کارخانه های صنعتی را تامین می می کند. در نتیجه نوع موادی که در روغن های این دو نوع موتور مورد استفاده قرار می گیرد ( اعم از ترکیبات فسفری، گوگردی، روی و سرب) می تواند به عنوان اولین تفاوت بین روغن های این دو نوع موتور در نظر گرفته شود.

موتورهای Hot Bulb وی که توسط Richard Hornsby و پسران در سال 1981 ساخته شد، اولین موتور احتراق داخلی بود که از یک سیستم پاشش سوخت تحت فشار استفاده می کرد. به دنبال آن ورود سوخت قطع شده و عمل انبساط بدون انتقال حرارت صورت می گیرد. در این مرحله، حرارت گازهای مشتعل شده به 2000 درجه سانتیگراد می رسد و فشار داخل سیلندر تا حدود 80 اتمسفر افزایش می یابد. بر اثر این تراکم زیاد، حرارت هوای داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود 600 درجه سانتیگراد می رسد. همانگونه که می دانید برای سوزاندن یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و اکسیژن نیاز است. بهران توربو دیزل طراحی شده برای انجام محافظت در برابر سایش ، عمر تجهیزات طولانی تر ، مقاومت در برابر سایش کشویی و در نتیجه تضمین کارایی و عمر طولانی تمام قسمتهای متحرک که بسیار زیاد است ، و نیاز به سرویس و تعمیرات اساسی موتور را کاهش می دهد.

محفظه یا بدنه ی پمپ دارای یک مجرای ورودی و خروجی می باشد. تعداد محدودی از اتومبیل ها نیز مانند دیزلی ژنراتورها دارای قدرت دیزل هستند. در سال 1983 دیزل موتوری را با عنوان موتور کم تراکم ثبت نمود که در این موتور ابتدا هوا فشرده شده و سپس به دمای فوق نقطه احتراق سانده شده و سپس به تدریج سوخت وارد سیستم شده به دلیل جلوگیری از افزایش بیش از حد دما و فشار، مخلوط منبسط می شد. سوخت موتور دیزل نسبت به بنزین فراریت کمتری دارد و گرم شدن محفظه احتراق آسانتر است؛ بنابراین سازندگان، شمعهای کوچکی را نصب میکنند که این شمعها با باتری کار میکنند تا هوای سیلندر را از قبل گرم کنند. جهت مشاوره و خرید انواع فشنگی روغن موتور دیزل تماس حاصل فرمایید. تفاوت بین موتور استوارت و موتور دیزل امروزی در نیاز آن به منبعی جداگانه برای گرمایش سیلندر یک موتور سرد به منظور استارت زدن بود.

در این مقاله از وبسایت روانکاران قصد داریم به معرفی انواع روغن موتور دیزلی، ویژگیها و قیمت آنها بپردازیم و همچنین به برخی سوالات متداول شما در این سایت dieselcommittee زمینه پاسخ دهیم. توینشارژر (به انگلیسی: Twincharger) موتوری است که شامل هر دو تجهیز «سوپرشارژر» و «توربوشارژر» باشد.توربوشارژر یک موتور مکانیکی بوده که میزان هوای ورودی به درون موتور را افزایش میدهد. به منظور جلوگیری از پیش احتراق، قطرات آب به هوای ورودی وارد می شدند. چرا سازمان حفاظت از محیط زیست آن سالها که تصمیم گرفته شد خودروهای دیزلی وارد چرخه خودرو سواری بشود، در جریان نبوده است؟ اما چرا این روزها اینقدر این نوع موتورها سر زبانها افتاده است. سوال اول این است که چرا در کشور تصمیمسازیها با توافق همه مسوولان ذیربط انجام نمیشود؟ اما متاسفانه مقدار تولید و توزیع این نوع سوخت در کشور هنوز محدود است و در اکثر نقاط ایران گازوئیل با کیفیت عالی ارائه نمیشود.

موتورهای دیزل سبکتری که سرعتشان نیز بالا بود در سال 1925 به بازار عرضه شدند. بعضی موتورهای دیزل شامل یک شمع گرمکن هستند. این کار با ترکیب کردن مراحل انفجار و دم و بازدم به عنوان یک مرحله و ترکیب تخلیه و تراکم به عنوان مرحله بعدی صورت میگیرد. در سالهای اخیر وزارت نفت زحمات زیادی کشید و گوگرد زیاد این نوع سوخت را به شدت کم کرد و توانست سوخت گازوئیلی در سطح یورو 4 ارائه کند. سپس (به منظور جلوگیری از اشتعال پیش رَس) سوخت به داخل هوای متراکم شده تزریق می شود که در نتیجه آن سوخت شعله ور می شود. البته اروپا به علت سرمایهگذاری شدید روی فناوریهای نوین از جمله خودروهای برقی ترجیح میدهد سرمایهگذاریهای خود را در این زمینه هرچه سریعتر به نتیجه برساند و با جلوگیری از ورود این نوع خودروها به شهرها، باعث رونق بازار خودروهای برقی که هماکنون همچنان گرانقیمت هستند، بشود.

تا جایی که حدود دو سال پیش طرحی برای نوسازی ناوگان خودروهای سنگین تدارک دیده شد که متاسفانه با مشکلات مالی و اقتصادیای که دولت از سال 97 با آن روبهرو شد، این طرح نیز متوقف شد. بنابراین عمل احتراق در محفظه احتراق جداگانه ای به نام بخارکننده یا hot bulb (حباب داغ) که بر روی سر سیلندر سوار شده و سوخت در داخل آن اسپری می شد، صورت می گرفت. موتورهای دیزل به انواع گسترده ای از موتورها گفته می شود که بدون نیاز به جرقه الکتریکی می توانند ماده سوختنی را شعله ور سازند. موتورهای دیزل همزمان با موتورهای بنزینی در ابتدای قرن بیستم پا به عرصه صنعت خودرو گذاشتند.