بنابراین زمانی که پیستون در نقطه مرگ پایین قرار گرفته باشد، سوپاپ تخلیه بسته شده و مانعی در مقابل سوپاپ هوا وجود نخواهد داشت. این مسئله منجر به حرکت پیستون به سمت بالا میشود و وقتی که به یک سوم بالایی سیلندر برسد، سوپاپ هوا را میبندد. موتور دیزلی علاوه بر معایبی که دارد، از مزیتهای مهمی نیز برخوردار است. مهمترین مزیت موتورهای دیزلی طول عمر بالای آنها در مقایسه با موتورهای بنزینی است.
- برای این که بتوانیم این مشکل را رفع کنیم از خنک کننده روغن موتور استفاده می کنیم.
- سوخت مصرفی موتورهای دیزلی گازوئیل است که در مقایسه با بنزین سوخت ارزانتر و کم هزینهتری به شمار میرود.
- ۸٫فقدان یک سیستم الکتریکی جرقه زنی باعث کاهش بار پارازیتی روی موتور میشود ، زیرا موتور لازم نیست برای احتراق سوخت برق تولید کند.
- موتور های دیزلی بیشتر اوقات مطابق چرخه های ۲ زمانه یا ۴ زمانه طراحی شوند ، در اصل این موتور ها جایگزین مناسب و کار آمد برای موتور های بخار هستند.
در مرحله بعدی زمانی که پیستون در نقطه بالای مرگ قرار گرفته است، با پاشش سوخت دیزل انفجاری رخ میدهد. در مرحله چهارم تخلیه یا خروج دود ناشی از انفجار صورت میگیرد که آن را توضیح میدهیم. به همین جهت میل لنگ متصل به انتهای آن هم به شکل مداوم میچرخد. گازهای ناشی از انفجار سوخت دیزل نیز زمانی که سوپاپ تخلیه باز و سوپاپ هوا بسته است، خارج میشوند. یک موتور دیزلی فقط هوا را میگیرد و آنرا متراکم میکند و سپس سوخت را به داخل هوای متراکم انتقال میدهد اما موتورهای بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش میکند و آن را متراکم میکند و سپس مخلوط را با جرقه مشتعل میکند.
انواع مختلف موتورهای دیزلی
مجله خبری دیزل کمیتههای دیزلی این روزها همچنان با موتورهای جدید به رقابت میپردازند. موتورهای دیزلی شبیه به موتورهای بنزینی هستند اما تفاوتهایی نیز بین آنها وجود دارند. برخلاف موتورهای بنزینی، مرحله انفجار در موتورهای دیزلی به وسیله تراکم هوا اتفاق میافتد. پس با توجه به آن چه که گفتیم موتورهای دیزلی بدون شمع هستند و این موضوع یک مزیت مهم در استفاده از آنها محسوب میشود. به بیانی ساده و صریح در این موتورها پیش از هرچیز هوا به سیلندر وارد میشود.
راه های تماس با ما
تراکم ترکیب سوخت و هوا، به نوعی نسبت تراکم موتور را محدود می کند، که اگر هوا بیش از حد فشرده شود، مخلوط سوخت و هوا خود به خود مشتعل می شود و باعث ضربه خواهد شد. در موتورهای دیزل از تزریق مستقیم سوخت استفاده می شود، یعنی سوخت دیزلی به صورت مستقیم به سیلندر تزریق می شود. با توجه به این که موتور دیزل فقط هوا را فشرده می کند، نسبت تراکم می تواند بالاتر باشد. هم چنان چه در بالا نیز اشاره شد، هر چه نسبت تراکم بیشتر، توان تولیدی نیز بیشتر خواهد بود. اگر بخواهیم به صورت خلاصه بگوییم، به طور کلی موتورهای دیزلی با چهار عمل اصلی مکش یا تنفس، تراکم یا فشار، کار یا انفجار و تخلیه دود، انرژی تولید میکنند. با این تفاوت که به جای سوخت، هوای داخل سیلندر توسط پیستون متراکم و داغ میشود و به جای جرقه توسط شمع، بعد از پاشیدن مقادیری سوخت مانند گازوئیل، انفجار رخ میدهد.
تعمیر و نگهداری موتور برق گازسوز
هر روزه با پیشرفتهای چشمگیر در تکنولوژیهای جدید ، در طراحی و ساخت موتورهای دیزل جدید از معایب آنها به مقدار زیادی کاسته شده است. ۱۰٫سوخت دیزل دارای خواص روان کنندگی بیشتری نسبت به بنزین است . این امر کمک میکند تا مقاومت سیلندر و حلق های پیستونی نسبت به حرارت بالا رود . ۸٫فقدان یک سیستم الکتریکی جرقه زنی باعث کاهش بار پارازیتی روی موتور میشود ، زیرا موتور لازم نیست برای احتراق سوخت برق تولید کند. از سال ۱۹۱۰ استفاده آنها در زیر دریایی ها و کشتی ها شروع شده است و استفاده در لوکوموتیو ها ، کامیون ها ، تجهیزات سنگین ، نیروگاه های تولید برق و دیزل ژنراتور ها کمی دیرتر آغاز شد. موتور های دیزلی بیشتر اوقات مطابق چرخه های ۲ زمانه یا ۴ زمانه طراحی شوند ، در اصل این موتور ها جایگزین مناسب و کار آمد برای موتور های بخار هستند.