زمانی بود که مسابقات رالی قهرمانی جهان پر از خودروهای هاچ بک گیج شده ای نبود که بین هزاران دریاچه فنلاند با صدای فریاد چهار و سوت های توربو انفجار می کردند. زمانی که WRC در دهه 1970 در مراحل ابتدایی خود قرار داشت، این خودروهای اسپرت دیفرانسیل عقب بودند که بر روی صحنه رالی حاکم بودند. عنوان افتتاحیه به رنو آلپاین A110 تعلق گرفت که بی شباهت به 1600S اخیراً معرفی شد، اما از سال 1974 تا 1976 هیچکس نتوانست به لانچیا استراتوس نزدیک شود.
احتمالاً تا به حال داستان Stratos را میشناسید: اولین بار در سال 1970 بهعنوان یک مفهوم آیندهنگر و گوهشکل با مداد برتونه فاش شد، که بعداً (هرچند خفیف) به شکل Stratos که امروز میشناسیم و دوست داریم، کاهش یافت. یک فراری دینو V6 به عنوان موتور منتخب انتخاب شد که تنها پس از پیروزی لانچیا در رالی مونت کارلو در سال 1973 با Fulvia HF دیفرانسیل جلو، تأیید انزو را دریافت کرد. بدنه الیاف شیشه ای سبک، فاصله بین دو محور کوچک و مسیر عریض، فرمولی غیرقابل توقف را در صحنه رالی ثابت کرد.
برای تضمین جایگاهی در خط شروع، لانچیا نیاز به تولید حداقل 500 نمونه برای برآورده کردن الزامات همسان سازی داشت. به طور گسترده ای بر این باورند که آن را از دست داده است (هیچ شگفتی در آن زمان وجود ندارد) و همانطور که در مورد بسیاری از برنامه های ویژه همسان سازی در آن زمان بود، می توانید شرط ببندید که بخش خوبی از آن ها برای مسابقه یا رالی توسط افراد خصوصی که نمی توانستند به آنها دسترسی پیدا کنند اقتباس شده بودند. ماشین گروه 4 بنابراین به دست آوردن یک دستگاه آسان نیست، و با فروش بیش از نیم میلیونی این روزها ارزان نیست. و حتی اگر یک مورد را به دستتان بیاورید، باید با دقت زیادی از آن استفاده کنید. بدون دریفت کردن در نم نم نم نم نم نم نم نم، مطمئناً، به خصوص در لانچیای قدیمی.
بنابراین در اینجا بهترین چیز بعدی است که با حدود یک پنجم قیمت موجود است. این یک Lister Bell STR است، بازآفرینی افسانه رالی، فقط بر روی پایههای MR2 قدیمی ساخته نشده است، بلکه حول شاسی لولهای LB ساخته شده است. بخش بزرگی از خودرو سفارشی است، در واقع، از پایه های گروه 4 که از آلومینیوم درجه هواپیما ساخته شده اند تا میل های محرک و ترمزهای طراحی شده ویژه. سپس فضای داخلی وجود دارد که در خودرویی که در اینجا میبینید مطابق با مشخصات خودروی جادهای ساخته شده است، در حالی که دیگران، مانند STR متعلق به Alitalia-liveried متعلق به PHer Jim (با نام مستعار پاداش)، دارای دایره ای پوشیده از صفحه با الهام از ماشین رالی است.
تنها قطعات کلیدی گرفته شده از خودروهای موجود، موتور و گیربکس است. اکثر STR ها با نوعی آلفارومئو V6، معمولا موتور 3.2 لیتری Busso عرضه می شوند. با این حال، این مثال کمی متفاوت است، در عوض یک موتور 3.5 لیتری V6 سوپرشارژ ساخته شده توسط Swindon Engines، که با گیربکس Lotus Exige و Quaife دیفرانسیل ATB جفت شده است. بنابراین، کاملاً از فرمول اصلی فاصله گرفته است، اگرچه تقریباً می توانید آن را تلاقی بین Stratos و 037 بنامید، که واقعاً وسوسه انگیز به نظر می رسد، اینطور نیست؟
همانطور که جیم در ویدیوی Readers’ Cars خود گفت، جذابیت بزرگ STR این است که یک Stratos است که میتوانید واقعاً از آن استفاده کنید، چیزی که عاری از برخی از ویژگیهای معمولی لانچیا دهه 70 است. فکر کنید قیمت آن 125000 پوند ارزان نیست و با چنین پولی می توانید یک اسطوره رالی لانچیا مانند Giallo Ginestra Delta HF Integrale Evo II انتخاب کنید. اما حتی در آن زمان، شما در مورد بیرون آوردن آن در شرایطی غیر از شرایط عالی فکر دومی خواهید داشت، در حالی که STR برای یک حرکت خوب ساخته شده است. علاوه بر این، شما بیش از حد مشغول رقصیدن بین سوئیچبکها خواهید بود که به هر حال به اصالت اهمیت نمیدهید.
منبع: https://www.pistonheads.com/news/default.asp?storyId=48752