گزارش کاراموزی موتورهای دیزل و پمپ های هیدرولیك

ویژگیهای این سیستم شامل توابع تشخیصی موتور، تایمرهای خاموشکردن، محدودکردن سرعت، جلوگیری از توقف خودکار و کروزکنترل است. نکته مهم دیگر اینکه همیشه به چکههای زیر خودرو توجه کنید، زیرا ممکن است این چکهها مربوط به باتری خودروی شما باشد که در این صورت نشان از نشتی باتری خودرو دارد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا میگردد. در بیشتر شرایط و موقعیتها، مجموعه ای از موتورها در کنار هم باردهی و قابلیت دسترسی را بالا میبرند. این همان رویه ای است که در موتور های دیزل چگونه کار می کنند؟ ثبت دانش و تجربیات بدست آمده در حین اجرای یک طرح توسعه ای کی از مهمترین روشهای مدیریت و ارتقای دانش در یک سازمان می باشد. تاکنون برای شما پیش آمده که حین رانندگی ناگهان خودروی شما خاموش شود و هرچه استارت میزنید، خودرو روشن نشود؟

• عملکرد روانکاری بهینه در وسایل نقلیه مجهز به موتورهای سنگین ، موتورهای گشتاور بالا و وسایل نقلیه با موتورهای دیزلی مختلف مانند کامیون های سبک، وانت، RVs، SUVs، کامیون های سنگین و اتوبوس. روغن موتور دیزل ولوو مصرفی و تعویض به موقع ان در دستگاه ها و ماشین آلات مختلف از جمله دستگاه دیزل ژنراتور در افزایش طول عمر ، افزایش کارایی دستگاه و هچنین کاهش استهلاک آن دارای اهمیت فراوانی می باشد. با توجه به نقش بسیار مهم روغن در دستگاههای صنعتی از جمله دستگاه دیزل ژنراتور به بیان مطالبی مفید و مختصردر مورد ماهیت روغن ، وظیفه روغن و خواص روغن می پردازیم تا کاربران گرامی دستگاه ها در هنگام انتخاب و تهیه روغن جهت ماشین های صنعتی و خصوصا دیزل ژنراتور برق دارای اطلاعات مفیدی برای انتخاب صحیح روغن مناسب باشند.

اورینگ دور بوش خراب شده است لذا برای رفع مشکل باید نسبت به تعمیر موتور دیزل ژنراتور اقدام نماییم. بهترین مارک روغن موتور و قیمت روغن موتور دیزل برای برندهای مطرحی نظیر روغن موتور دیزلی ایرانول و روغن موتور دیزلی بهران و اسپیدی و روغن موتور دیزلی پارس به قیمت درب کارخانه عرضه میشود . روغنهای دیزلی به شکل مونو ِگرید و مالتی ِگرید تولید شده و عرضه آن طبق استاندارد جهانی API در بازار جهانی و بازار ایران است. نکته قابلتوجه در این دستگاهها این است که همانند دیگر موتورهای دیزلی ساختمان اجزای داخلی آنها متشکل از مجموعهای از چرخدندههاست که متناسب با قدرت موتور به حرکت در میآید و در انتها به چرخاندن خود ژنراتور ختم میشوند.

روغن های CJ-4 برای استفاده در تمام انواع موتور های دیزل با دامنه آلایندگی سولفور در گازهای خروجی از اگزوز تا 500 ppm (از نظر وزن 050%) طراحی شده اند. سطح روغن دیزل ژنراتور را بررسی نمایید زیرا ممکن است از سطح روغن دیزل کاسته شده باشد که این مورد باعث مشکلات زیادی میشود. علت این امر آن است که فشرده کردن یک گاز، حرارت تولید میکند. علت نشتی در لوله های باریک فولادی، خوردگی حفره ای، به دلیل وجود یون کلر و اکسیژن آزاد در آب دریا می باشد. دود سیاه به علت نا مناسب بودن سوخت مصرفی: سوخت نامناسب است و یا بعلت ماندگاری طولانی،کیفیت خود را از دست داده است لذا باید سوخت دستگاه با سوخت تازه و مناسب تعویض گردد. موتور دیزل به عنوان یک موتور احتراق فشرده یا CI شناخته میشود و به نام رودلف دیزل نامیده شده است . بهران توربو دیزل توسط شرکت های VOLVO سوئد، MAN آلمان و دایلمر ( Mersedes Benz ) آلمان تایید شده است. تجزیه و تحلیل روغن موتور دیزل ژنراتور سریعترین روش غیرتخریبی برای ارزیابی میزان سلامت موتور است. با انتخاب روغن دیزل مناسب برای ژنراتور به طول عمر آن افزوده شده و کارایی آن بهتر میشود. C که توسط انستیتوی نفت آمریکا (API) ارایه شده همراه با نتیجه آزمایشات روغن ها توسط انجمن تست مواد آمریکا (ATSM ) و کارخانجات سازنده موتورهای دیزل بیان شده است تا مرجعی مطمئن برای انتخاب روغن صحیح موتور دیزل باشد .

بنابراین یکی از علائم خرابی باتری این است که هنگام استارت زدن، باتری نتواند استارت را به حرکت در آورد. باید ذکر کرد که روغن بهران توربو دیزل ۲۰w-50 ، روغن موتور ديزلي مرغوب است كه در انواع نيمه سينتتيك و معدني براي روانكاري موتور هاي دیزلی چهار زمانه مدل ۱۹۹۸ که با دور و سرعت بالا کار می کند و دارای استاندارد Euro II هستند، توصیه مي شود. • FPT IVECO یک روغن موتور دیزلی با کارایی بالا است که به طور رسمی برای استفاده تجاری در خودروهای تجاری Tata Daewoo مجهز به موتور Euro 6 تایید شده و تایید شده است. مایع روان کننده دستگاه دیزل ژنراتور، روغن است که از مشتقات نفت خام بوده و طی مراحل مختلفی در پالایشگاه تولید و تصفیه شده و مورد استفاده قرار می گیرد .به اینگونه روغنها ، روغنهای معدنی گفته می شود چراکه قبل از اکتشاف نفت برای روانسازی و روغنکاری قطعات ماشین ها از روغنهای طبیعی مانند روغن کرچک و یا روغن ماهی استفاده می شده است. برای نمونه این روغن برای موتورهای دیزل سنگین توربوشارژ دارساخته شده در سال 1987 که دارای شرایط کاری سنگین و سرعت پایین ، بار زیاد و نیز سرعت بالا هستند ، مناسب می باشد – شرح آزمون توسط انجمن تست امریکا برابر با MIL-L-2104D/E و MIL-L-45199 بوده و توسط سازنده موتورهای دیزل ماک (Mack Diesel) معادل EO-K/12 و توسط سازنده موتورهای دیزل کامینز (Cummins) معادل NTC00 میباشد .

انتخاب روغن مناسب جهت دستگاه ژنراتور برق به دلیل نقش اساسی روغن در بهبود طول عمر و کارایی دستگاه ژنراتور برق از یک سو و هچنین کاهش استهلاک آن از سوی دیگر از سوالات مهم خریداران و کاربران دستگاه دیزل ژنراتور می باشد.به همین جهت مجموعه صنعتی کاشانی همواره به کاربران دستگاه های ژنراتور برق تاکید مینماید که ضمن مطالعه دفترچه های راهنمای دستگاه که معمولا روغن مناسب جهت همان مدل دستگاه دیزل خریداری شده را پیشنهاد میکند حتما از روغن های تولید شده توسط کارخانجات معتبر با توجه به جداول طبقه بندی کاربردی روغن های موتور بر اساس استانداردهای ( API ) استفاده نمایند. مجموعه کینی اویل همواره در هنگام ارائه مشاوره، مکرراً سفارش مینماید که شرط اساسی در داشتن دستگاه دیزل ژنراتوری سالم و با کارایی بالا این است که از روغنهای تولید شده توسط کارخانههای معتبر استفاده شود و همچنین بر اساس استانداردهای (API) نوع روغن خود را انتخاب نمایید.

به همین دلیل توصیه میشود که برای دور بودن از هرگونه آلودگی روغن دیزل ژنراتور را بهصورت دربسته و در محیطی امن نگهداری نمایید و باید این مسئله را در نظر گرفت که این روغنها در برابر دما نیز حساس بوده و ممکن است خاصیت خود را از دست دهند. بنابراین لازم است سوختی که به مدارات خصوصاً فشار قوی وارد میگردد عاری از هرگونه مواد جامد و شناور و خالص باشد. ضریب تراکم این نوع موتورها ۱۸ و ضریب تراکم موتورهای بنزینی حدود ۹ است.جلیلی مقدم با اشاره به تولید اولین خودرو سواری دیزلی در کشور(وانت دیزلی) متذکر شد: طراحی موتور دیزلی وانت نیسان زامیاد، از نسل ایسوزو است و توسط یکی از کارخانجات چینی تولید میشود. به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا میبرند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط میکنند. در ضمن اینکه باید توجه داشت که هر نوع ماده جامدی وارد روغن دیزل ژنراتوری شود آن را غیرقابلمصرف میکند. در سال 1878، رادولف دیزل (Rudolf Diesel) بعد از شرکت در کلاس های دبیرستان پلی تکنیک آلمان، متوجه شد که موتورهای بخار و دیزلی از کارایی کمی برخوردار هستند. ممکن است در عیبیابی موتور دیزلی خودرو متوجه شوید که موتور دیزلی شما مخصوصاً در فصول سرد سال بهسختی روشن میشود.

ضمن اینکه یک روغن استاندارد ژنراتوری باید مقاومت زیادی در برابر دماها و فشارهای بالا داشته باشد و در ضمن خاصیت خود را نیز از دست ندهد. 30C) درای گرانروی معین و ثابتی بوده و با تغییرات درجه حرارت در این فاصله حرارتی ، گرانروی آن ثابت می ماند .برای اینکه روغن به این خاصیت پایداری گرانروی برسد در هنگام تولید به آن افزودنی های بهبود دهنده گرانروی اضافه میکنند که بطور کامل در مورد خواص روغن و افزودنی های آن در مقاله بعدی مطالبی بیان خواهیم کرد. در روغنهای صنعتی که در حقیقت سیالهای شیمیایی هستند، مواد افزودنی بسیاری در داخل آنها استفاده شده است که اگر با مواد بیرونی ترکیب شوند، این مواد ممکن است وارد واکنشهای شیمیایی خاصی شده و کاربرد و ماهیت خود را از دست بدهند. این محصول با استفاده از روغن پایه نیمه سینتتیک و معدنی مرغوب به همراه مواد افزودنی مناسب،تولید می شود. بنابراین، سری Shell Rimula از اسید، رسوب و خوردگی محافظت می کند و انتخاب روغن مناسب برای کار خود را آسان می کند. بهره بردن از یک روغن دیزل ژنراتوری مناسب می تواند عمر دستگاه شما را افزایش داده و کارکرد آن را بهتر کند. روی بسته روغنهای دیزل دیده میشود و در واقع نوع روغن و دستورالعمل آن را به مصرفکننده گوشزد مینماید.

بهصورت دستی روغن دیزل دستگاه را مورد بررسی قرارداد به این صورت که گیج مخصوص روغن را از جای خود خارج نموده و با استفاده از یک دستمال، تمییزنمایید و دوباره گیج را داخل دستگاه فروبرده و خارج کنید. در سال ۱۸۹۰ میلادی آکروید استوارت صاحب امتیاز تولید موتور دیزل را دریافت نمود که در این ساختار موتور دیزل هوای خالص در سیلندر موتور دیزل متراکم می شد و بعداً (به دلیل مانع شدن از اشتعال پیشرس) سوخت به درون هوای منقبض شده تزریق میشد، این موتور دیزل با فشار پایین تولید شده بودند و برای روشن کردن سوخت تزریق می شود به وسیله ی یک لامپ الکتریکی و یا از طرق دیگر در خارج از سیلندر استفاده می گردد. در این حالت اگر سوخت تزریق شده در یک سیلندر، زودتر از بقیه سیلندرها تزریق شود، احتراق همراه با ضربه خواهد بود. انفجار در موتورهای بنزینی با شمع انجام میشود اما در موتورهای دیزلی اصلا شمع نداریم و با فشردگی بسیار زیاد هوا و در نتیجه داغ شدن آن، به محض پاشش گازوییل در سیلندر، شاهد انفجار و آزاد شدن انرژی سوخت هستیم. در این گونه پیشرانهها عمل انفجار صورت نمیگیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقهزدن متراکم میشوند و دور اصلی این پیشرانهها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰۰ دور در دقیقه محسوب میگردند.

هر نوع روغن با دو نوع توصیف مشخص می شود ، اول ویسکوزیته آن و دوم سطوح عملکردی آن روغن ، برای هر موتوری ویسکوزیته مناسب مورد استفاده بستگی به کمترین دمای راه اندازی و بالا ترین دمای محیط تجربه شده دارد و معمولا می توان آن را از طریق دفترچه راهنمای اپراتور آن محصول تعیین نمود. همواره روغن موتور با سطح کیفی بالاتر، خواص و عملکرد سطوح کیفی پایین تر را دارا می باشد، یعنی در صورتی که در دفترچه خودرو برای روغن موتور سطح کیفی پایین تر توصیه گردد، می توان از روغن موتور های با سطح کیفی بالاتر استفاده نمود. آیا خودرو من نیاز به روغن موتور سطح کیفی API SP دارد؟ تا کنون دو شاخص بسیار مهم در انتخاب روغن موتور مناسب یعنی شاخص گرانروی روغن موتور SAE و سطح کیفی روغن موتور API در مگ پترونول مورد بررسی قرار گرفت. سپس معادلات حاکم بر مسأله با استفاده از قوانین فیزیکی حاکم بر سیستم ، توسعه دادهخواهندشد و این معادلات به صورت نیمه تحلیلی و تقریبی حل شده و مقادیر کمینه و بیشنه دما و تنش و توزیع آنها به دست آورده خواهندشد و مقایسهای بین نتایج بدون در نظر گرفتن تنشهای گرمایی و با در نظر گرفتن آن با تنشهای مکانیکی صورت خواهد گرفت و سهم هر کدام از این تنشها در تنش کل بررسی خواهد شد.

باتری خودرو گونهای از باتریهای قابل شارژ هستند که بیشتر از گونه اسید-سرب میباشند و جهت استارت زدن، روشنایی و تأمین برق دیگر لوازم الکتریکی خودروها از سایت dieselcommittee آن استفاده میشود. CI-4 – این کلاس روغن برای موتورهای دیزل چهار زمانه و دور بالا که طبق استانداردهای الایندگی از سال 2004 طراحی و ساخته شده اند ، مناسب میباشند . CD – روغن مناسب برای موتورهای دیزل با شرایط سنگین کاری میباشد .این کلاس کاری روغن در سال 1955 طراحی و تولید شدند. در این کتاب مسیر طراحی یک موتور دیزل سواری با دانش به روز ارایه شده است. حضور مهندسین سبب شده است تا در زمان خرید موتور دیزل یا هر محصول مرتبط کارشناسان و مهندسین توضیحات لازم را برای خریدار ارائه دهند. روغن موتور دیزل ژنراتور را چند وقت یک بار عوض کنیم؟ انجمن مهندسین (SAE) برای جبران تغییر گرانروی روغن ها در درجه حرارت پایین و بالای موتور ،درجه بندی دیگری بنام روغن های اتوماتیک یا چند منظوره وضع کرده است .روغن های اتوماتیک دارای گرانروی متغییر نسبت روغنهای یک کاره هستند . این موتورها سنگین، کم سرعت، دارای یک یا چند سیلندر و از نوع دو زمانه وچهار زمانه بودند.

بيشتر پمپ هاي سوخت پاش مدرن از نوع پمپ سوخت پاش خطي هستند .اين پمپ ها بر اساس مكانيسم بادامك و سوزن كار مي كنند. نشانه سوم هم شیرین شدن آب باتری است که در صورت کنترل این سه موضوع میتوانید از عمر باتری خود آگاه شوید. در ذیل جدول سطوح کارایی این روغن بیان شده است . این سیستم سادهترین بیان سوخت موتور دیزل بود. وی تولید موتور ۳۵۵ دیزل با استانداردهای یورو۵ برای دستیابی به محیط زیست سبز را یکی از نیازمندی های مهم صنعت حمل و نقل کشور خواند و گفت: این موتور با همت و توان مهندسی داخلی رونمایی شده و به زودی به تولید انبوه خواهد رسید. در حین فرایند احتراق نادرست، بعضی از سوختها در فرایند احتراق شرکت نکرده و به طور کامل از اگزوز خارج نمی شوند و سبب تولید هیدروکربنها و منجر به آلودگی محیط زیست میشوند. به صورت کلی، هر دو موتور آلایندگی مختص خود را دارند و هر دو نوع سوخت، اثرات مخرب بر لایه ازون و محیط زیست به همراه دارند. کارشناسان یک راه نیز برای آزمایش باتری پیشنهاد میکنند، اینکه درب خانههای باتری را باز کنید و بهوسیله سیم نسبتا ضخیم دو قطب باتری را به هم وصل کنید، اگر آب داخل هر یک از خانههای باتری جوشید و غلیان کرد آن خانه باتری خراب است و باید صفحات داخل آن خانه عوض شود و چون این کار (تعویض صفحات) بهطور اصولی انجام نمیشود، بهتر است باتری خودرو عوض شود.