پرویز ثابتی در سایه‌روشن تاریخ معاصر، از رادیو زمانه

فصل نوزدهم به بررسی این جنبه از وظایف سازمان اطلاعات و امنیت کشور ایران ساواک می پردازد. کتب الکترونیکی رایگان با توجه به نیاز به تداوم مراقبت‌های بهداشتی برای عدم ابتلا به ویروس کووید 19 و برای کمک به قطع زنجیره شیوع آن، مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی جهت تسهیل دسترسی پژوهشگران در ایام قرنطینه بخشی از آثار خود را به صورت رایگان در اختیار عموم قرار داد. این آثار شامل مجموعه‌ای از اسناد، کتب تاریخ معاصر، فصلنامه‌ مطالعات تاریخی و نیز فصلنامه مطالعات سیاست خارجی تهران است که علاقه‌مندان می‌توانند پس از ثبت نام، به آن دسترسی یابند. این ساختمان چهار طبقه دارای طراحی مدور است که بند‌های انفرادی و عمومی آن از طریق یک سری هشتی‌ به هم متصل می‌شدند.

با توجه به سوابق و عملکرد این نهاد در ایجاد نارضایتی عمومی، عوامل حکومت پهلوی بر آن شدند با انحلال این سازمان، فضای ملتهب کشور را آرام نمایند. این موضوع در نهایت با طرح پیشنهاد انحلال ساواک توسط دولت بختیار در ۴ بهمن ماه سال ۱۳۵۷ به عنوان لایحه انحلال ساواک در مجلس ملی و مجلس سنا به تصویب رسید. بر اساس برنامه فوق رهبران حزب توده استراتژی خود را بر مبنای اتحاد با کلیه نیروها در سرنگونی دشمن مشترک قرار دادند. آنها بر این باور بودند که در جریان فرایند انقلاب خواهند توانست مواضع خود را تحکیم نموده و در فرصت مناسب سیاسی قدرت را از چنگ متحدان قبلی خود خارج سازند.

پرویز ثابتی در سایه‌روشن تاریخ معاصر، از رادیو زمانه ب – تعقیب اعمالی که متضمّن قسمی از اقسام جاسوسی است و عملیات عناصری که بر ضد استقلال و تمامیت کشور و یا به نفع اجنبی اقدام می‌کنند. «اعدام خسرو گلسرخی و کرامت‌الله دانشیان؛ بخوان به نام گلسرخ در صحاری شب». آیا اطلاعات بیشتری لازم دارید؟ بخوانید درباره لایحه شبکه ملی اطلاعات یا اینترنت ملی .

  • دهمرده، برات، دولت بختیار و تحولات انقلاب اسلامی، ص۷۱.
  • سازمان سیا و سازمان موساد اسرائیل نیز از نظر انتقال تجربه و روش‌های مقابله با مخالفان و بازجوئی و دیگر عملیات پلیس سیاسی با ساواک همکاری داشتند.رؤسای ساواک• تیمور بختیار• حسن پاکروان• …
  • ‌ساواک (اسفند ۱۳۳۵ – بهمن ۱۳۵۷)، با نام سازمان اطلاعات و امنیت کشور، مهم‌ترین نهاد امنیتی و اطلاعاتی ایران که در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۳۵ توسط آمریکا تاسیس و قانون آن در مجلس سنا و مجلس شورای ملی، تصویب شد.
  • خوشوقتم که تحلیل گر و تاریخ نگاری چون شما دچار سردرگمی بی نظیر نشد 😜😜😜🤪🤪🤪.
  • شاه در اواخر آذر ۱۳۵۷ بختیار را احضار کرد تا بیشتر با او آشنا شود ولی سخنی از نخست وزیری او به میان نیاورد.

منابع بسیار غیر قابل اعتماد هستند و جمعبندی و نتیجه‏گیریهای نویسنده نیز نامعین است. لازم است رادیو زمانه در انتخاب و انتشار مطالب دقت کند. به گمان من، اعتبار یک یک روزنامه یا وبسایت خبری به میزان توجه و کاردانی سردبیر و ویراستار آن است. آنچه را گفتم شاید داماد ایشان آقای Ted Zaga یا دختران ایشان (پریسا و پردیس) ندانند اما بر مردم ایران پوشیده نیست و بیداد حکومت شیخ ، ستم ساواک را توجیه و کمرنگ نمی کند. آقای ثابتی ، در «اورلاندو»، شرکت معاملاتی بزرگی را اداره می‌کنند.

نظارت بر ناراضیان ایرانی خارج از کشور

نسخه‌برداری و بازنشر اطلاعات به هر روش، در هر نوع رسانه و با هر هدفی ممنوع و پیگرد قانونی دارد. بنيانگذار جمهوری اسلامی نيز با اين طرح موافقت و اجازه تشکيل آن را صادر کرد. به گفته سازگارا مدلی که مورد توجه موسسان سپاه قرار داشت، تشکيل نيروی مشابه ويت کنگ ها در ويتنام و گارد ملی امريکا بود.

تنها با پرداخت 70 هزارتومان حق اشتراک سالانه به متن مقالات دسترسی داشته باشید و 100 مقاله را بدون هزینه دیگری دریافت کنید. عباس کلاهدوز از موسسان سپاه و که در آن هنگام قائم مقام سپاه بود نيز پيشنهاد تاسيس نيروی دريائی را داد و در نهايت شورای عالی سپاه پاسداران تاسيس سه نيروی زمينی،دريايی و هوايی را به آيت الله خمينی ارائه داد. علی دانش منفرد، محمد غرضی، محسن رفيق دوست، افروز و محسن سازگارا اولين شورای فرماندهی سپاه بودند و به گفته سازگارا، پس از مدتی يوسف کلاهدوز و داودی شمسی و اصغر صباغيان نيز در راه اندازی آن شرکت کردند. اعضای سپاه بدر که تحت نظر سپاه قدس در دوره صدام تشکيل شد، پس از سقوط صدام به عراق بازگشتند.

بررسی کتاب نشان می دهد که نویسنده به آنچه که در مقدمه اشاره کرده بود، رسیده است و نسخه کاملی از ساواک و حواشی آن به خواننده ارائه نموده است. اینجاست که ما با ساختار تشکیلاتی ساواک آشنا می شویم. در ابتدا حوزه ریاست و ادارات کل بررسی می شوند و سپس به ساواک تهران و استانها پرداخته می شود. مقررات داخلی، نیروها و نشریات داخلی و آموزشهای مختلف نیروها در مراحل بعدی پیش روی خواننده قرار می گیرند. تخت شلاق نیز روش دیگر شکنجه‌گران بود؛ به این ترتیب که دست و پای زندانی را به بالا و پایین تخت می‌بستند.

با تشدید حرکتهای مردمی در سالهای میانی دهه 1350ش.، ساواک علنا نقاب از چهره برداشت و به عنوان یکی از ناقضان حقوق بشر رخ نمایاند. گرچه خود یکی از دلایل اصلی آغاز حرکتهای مردمی بود، اما در نهایت نتوانست جلوی آنها دوام بیاورد و با پایان حکومت شاه در سال 1357، ساواک نیز به تاریخ سپرده شد. با آغاز مبارزه مردم در دهه چهل، رژیم پهلوی برای مقابله با این حرکت انقلابی، کار سرکوب و ارعاب مردم را به ساواک، شهربانی، ضد اطلاعات ارتش (رکن دو) و ژاندارمری محول کرد. عدم هماهنگی نیروهای مختلف نظامی و امنیتی باعث شد تا سران رژیم برای تمرکز فعالیت این گروه‌ها و قراردادن آن‌ها تحت یک فرماندهی واحد، از سیستم اطلاعاتی انگلیس در مبارزه با ارتش آزادی‌بخش ایرلند الگوبرداری کرده و کمیته مشترک ضدخرابکاری را تاسیس کنند. یکی از وظایف مهمی که بر عهده ساواک گذاشته شده بود، سرکوب گروه‌های مخالف رژیم بود.

۹ – نمایش آشتی ملی توسط شاه