وظیفه اویل پمپ دیزل ژنراتور چیست؟

از آنجایی که موتورهای دیزلی مانند خودروهای بنزینی ناگهان به سرعت بالا نمیرسند، مشکل بزرگی برای بسیاری از مردم به شمار نمیآید چرا که بسیاری از مردم ترجیح میدهند قدرت دنیای واقعی (نیروی گشتاوری)، شتاب و مسافت پیمودهشده مناسبی را داشته باشند. در حال حاضر خودروها و SUVها میتوانند موتورهای دیزلی و عملکردی مشابه موتورهای بنزینی داشته باشند اما با مسافت پیمودهشده اضافی و اعتبار یک موتور دیزلی. با کمک یک انتقال توانمند، موتورهای دیزلی جدید نیز میتوانند با سرعت حرکت کنند. بسیاری از فروشنده ­ها حتی هزینه­ نقل و انتقال را نیز در قیمت محصول از پیش لحاظ کرده اند. درست است که روغن موتورهای بنزینی و دیزلی هر کدام کاربرد و ویژگی های خاص خود را دارند روغن موتور بنزینی و دیزلی اما نمیتوان بر اساس این کاربردها برای خرید آن اقدام کرد، بلکه افراد باید ببینند در دفترچه خودرو آن ها چه روغنی پیشنهاد شده است و همان را خریداری کنند. در این مقاله سعی شد راهنمای کاملی برای عیبیابی موتور دیزلی خودرو آورده شود تا با استفاده از آن بتوانید تشخیص دهید که مشکل موتور دیزل شما از کدام قسمت آن است. نسبت تراکم موتور های بنزینی۸:۱ تا ۱۲:۱ است، در حالیکه نسبت تراکم موتور های دیزلی ۱۴:۱ به بالا مثلاً ۲۵:۱ است .

یکی از وظایف هر دولتی وضع قوانینی است که صاحبان مشاغل با پیروی از آنها باید در جهت کاهش میزان تولید گازهای سمی فعالیت کنند. ضریب تراکم این نوع موتورها ۱۸ و ضریب تراکم موتورهای بنزینی حدود ۹ است.جلیلی مقدم با اشاره به تولید اولین خودرو سواری دیزلی در کشور(وانت دیزلی) متذکر شد: طراحی موتور دیزلی وانت نیسان زامیاد، از نسل ایسوزو است و توسط یکی از کارخانجات چینی تولید میشود. موتور دیزلی یکی از انواع موتور درونسوز است که از چرخه دیزل برای تولید نیرو استفاده میکند. اولین موتور محرک اختراع شده موتور بخار( موتور احتراق خارجی ) میباشد که در موتور بخار ، آب در مخزنی جداگانه بوسیله زغال سنگ گرم شده و پس از جوش آمدن و تبدیل آب به بخار ، بخار بوجود آمده که دارای نیرو و فشار میباشد به داخل سیلندر وارد شده و در اثر این فشار ، پیستون داخل سیلندر حرکت کرده و باعث گردش موتور و انجام کار میگردید . هر ردیف از پیستونها دارای میل لنگ مخصوص به خود است که این دو میل لنگ از طریق یک سری چرخدنده متصل به یکدیگر نیرو را توسط یک خروجی قدرت انتقال میدهند.

در انتهای زمان تراکم در حالی که هر دو سوپاپ هم چنان بسته اند و پیستون به نقطه مرگ بالا می رسد مقداری سوخت روغنی (گازوییل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می شود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق می گردند. پس عملکرد موتورهای بنزینی، به صورت کلی، در یک محفظه احتراق آغاز می شود. مشكل سوخت ديزل ايران با گوگرد بالا، اولين مشكل استفاده از اين خودروها در ايران است. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود 3/2 از زمان قدرت ادامه پیدا می کند. به علت حضور برخی افراد، که بصورت تقلبی این محصولات را با قیمت ارزان در اختیار افراد قرار می دهند، نمایندگان مخصوصی در نظر گرفته شده اند، تا روغن های با کیفیت و برند را، از درب کارخانه بدون استفاده از هیچ واسطه ای در اختیار مردم قرار دهند، که باعث کاهش هزینه می گردد. رحمانی تصریح کرد: امسال برنامه های ویژه ای نیز در این حوزه داریم و بر خلاف تصور عده ای بابت وجود مشکلاتی خاص در مسیر تولید کشور، شخصاً اعتقاد دارم که توان لازم برای افزایش تولید در صنعت خودرو وجود دارد و در همین راستا از همه شرکت های خودرو سازی خواسته ایم برنامه سال ۹۹ خود را ارائه کنند.

موتورهای دیزلی که امروزه با سوخت گازوئیل عمل میکنند، درواقع با استفاده از مکانیزم گرم شدن هوا در اثر یک فشار بسیار بالا، کار میکنند. فشار داخل سیلندر تا حدود 40 اتمسفر بالا می رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود 600 درجه سانتی گراد می رسد. افزایش حرارت هوا بر اثر تراکم داخل سلیندر 600 درجه سانتی گراد و فشار حدود 40 اتمسفر میباشد. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به 2000 درجه سانتی گراد می رسد و فشار داخل سیلندر تا حدود 80 اتمسفر افزایش می یابد. فشار زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین و تا نقطه مرگ پایین می راند. پیستون از بالاترین مکان خود (نقطه مرگ بالا) به طرف پایین ترین مکان خود در سیلندر (نقطه مرگ پایین) حرکت می کند در این زمان سوپاپ تخلیه بسته است و سوپاپ هوا باز است.

در مقایسه با موتورهای بنزینی ، آنها ساده تر ، کارآمدتر و اقتصادی تر هستند. موتورهای دیزلی هنوز هم از موتورهای گازی کارآمدتر هستند ، اما برای کسانی که بیشتر به رانندگی در شهر مشغول هستند ، از کارایی کمتر برخوردار است. تا زمانی که گازوئیل به نقطه اشباع نرسیده باشد، آب قادر به محلول شدن در آن خواهد بود. سرد بودن موتور و ایجاد دود سفید: چون در ابتدای کار ،قطعات موتور سرد می باشند، مقداری از از گرمای تراکم توسط این قطعات و مایع سیستم خنک کننده جذب می شود و به همین دلیل گرمای درون محفظه احتراق به حد مطلوب نرسیده واحتراق سوخت ناقص خواهد بود با کارکردن موتور به مدت چند دقیقه و گرم شدن موتور این مشکل حل می شود.لازم به یادآوری است که فلسفه وجودی ترموستات نیز در سیستم خنک کاری موتور همین نکته میباشد که ترموستات از گردش مایع خنک کننده در ابتدای شروع کار موتور بصورت موقتی جلوگیری میکند تا دما سیلندر و محفظه احتراق هر چه سریعتر گرم شده و پس از رسیدن به دمای مطلوب جهت احتراق ،ترموستات به اصلاح باز شده و گردش آب در سیستم خنک کننده امکان پذیر می گردد.

در انتها لازم به ذکر است که کلیه موتورهای مخصوص دیزل ژنراتور ولوو پنتا در کارخانه های اروپائی نظیرفرانسه، سوئد و آلمان طبق آخرین و بالاترین استانداردهای جهانی تولید می شوند و مشابه چینی ندارند لذا از کیفیت بالایی برخوردارند. پس از طراحی موتور اول با نام EF7 با مشارکت شرکت FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی و موتور 1.4 لیتری از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری است که بر پایه موتور EF7طراحی شده است. شرکت ایدم در سال ۱۳۴۸ با سرمایه مشترک ایران و آلمان(۷۰٪ و ۳۰٪) برای تولید موتورهای دیزلی سبک، نیمهسنگین و سنگین بنز در منطقه صنعتی قراملک تبریز تأسیس گردید و در سال ۱۳۵۰ به بهرهبرداری رسید. همچنین قابل ذکر است که الکتروموتور های موتوژن تبریز در رنج های پایین خود دارای کارکرد بالاتری نسبت به مدل های چینی مشابه می باشد که البته قیمت آن هم به این میزان بالاتر می باشد. از نظر تئوری ، دیزل کارایی بیشتری دارند ، بنابراین باید از سوخت کمتری استفاده کنند ، میزان دی اکسید کربن کمتر (CO 2 ) تولید کنند و کمتر در گرم شدن کره زمین نقش داشته باشند . گاز کربن دی اکسید برای همگان آشناست و سبب آسیبهای جدی به انسان و جانوران میشود.

برندهای موجود در آبادیزل از انواع موتور دیزلها است. موتور های دیزلی برای مصارف صنعتی: موتور های دیزلی که قابل استفاده برای مصارف صنعتی و نیروگاهی عظیم مورد استفاده قرار می گیرند که معمولا موتور های شش سیلندر هشت سیلندر و دوازده سیلندر می باشند که در محدوده رنج توانی این موتور های دیزلی از بالای 100 کاوا تا 1 تا 2 مگاواتی مورد استفاده قرار می گیرند که موتور های کامینز و پرکینز از نمونه های مطرح این موتور های دیزلی می باشند. یک موتور ۵ لیتری (٣۰۵اینچ مکعب) به عنوان یک موتور خیلی بزرگ برای یک خودرو مطرح است . این نیروی گشتاوری است که باعث حرکت میشود که به همین دلیل است که موتورهای دیزلی در کامیونهای بزرگ استفاده میشود.

در شرکت کاوان دیزل موتور (سهامی خاص) به شماره ثبت 484388 و شناسه ملی 140054XXXX0 به استناد صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مشترک شرکتهای متحد موتور سنگین و کاوان دیزل موتور مورخ 06/09/1397 تصمیمات ذیل اتخاذ شد: بموجب آییننامه اجرایی بند (الف) لغایت (و) ماده 111 قانون مالیاتهای مستقیم مصوب 1366 با آخرین اصلاحات و الحاقات مصوب سال 1380 و آیین نامه اجرایی آن بشرح مذکور در بند(ز) انتقال کلیه اموال و دارایی ها و مطالبات و دیون و تعهدات شرکت متحد موتور سنگین به عنوان شرکت ادغام شونده به قیمت دفتری در شرکت کاوان دیزل موتور ادغام صورت گرفت و سرمایه شرکت متحد موتور سنگین به مبلغ 10000000 ریال وفق بند (الف) ماده 11 قانون مذکور در سرمایه شرکت کاوان دیزل موتور به مبلغ 1XXXXXXXX0 ریال تجمیع گردید در نتیجه سرمایه شرکت کاوان دیزل موتور پس از ادغام و تجمیع مبلغ 101XXXX000 ریال منقسم به 101000 سهم 10000 ریالی بانام می باشد. شرکت جدید آمریکایی با نام ACE در همکاری مشترک با دو شرکت آمریکایی دیگر با نامهای Cummins و Achates power قصد تولید موتورهای دیزلی مخصوص تانک و خودروهای زره پوش ارتش آمریکا را دارد که نتیجه آن یک قرارداد به ارزش 47.4 میلیون دلار است.

آنها این کار را با افزایش مقدار هوا و سوخت وارد شده به هر محفظه احتراق انجام می دهند. لیکن نحوه عمل آنها به علت تفاوتهای اندک ساختاری متفاوت است. با این وجود ، خریداران خودرو دیگر قانع به نظر نمی رسد: از زمان رسوایی انتشار فولکس واگن در سال 2015 ، افت قابل توجهی در فروش رخ داده است ، جایی که سازنده خودرو آلمانی در تولید گازهای گلخانه ای دیزل خود اشتباه عمل کرده و باعث می شود آلودگی کمتری به نظر برسد. فشار به سمت اتومبیلهای برقیانگیزه ای قدرتمند برای ایجاد سبک تر ، اقتصادی تر و آلودگی کمتر موتورهای بنزینی فراهم کرده است و این پیشرانه های پیشرفته بنزین برخی از مزایای درک شده استفاده از دیزل در اتومبیل ها را تضعیف می کنند.

این بدین معنی است که موتور دو زمانه پتانسیل تولید قدرت دو برابر از موتور چهار زمانه ی هم اندازه ی خود را داراست. بعد از اینکه انفجار صورت گرفت، موج ناشی از انفجار، پیستون را به پایین پرتاب میکند، بدین ترتیب با پرتاب شدن پیستون به سمت پایین، میللنگ که به انتهای آن متصل است، میچرخد و این فرایند ادامه پیدا میکند. در انتهای این زمان سوپاپ هوا بسته شده و هوای خالص در سیلندر حبس می گردد. پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت می کند و در حالی که هر سوپاپ بسته است (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم می گردد و نسبت تراکم به 15 تا 20 برابر می رسد. دیزل ها موتورهای سوزاننده ترین سوخت در حال استفاده مشترک هستند که امروزه در همه چیز از قطارها و جرثقیل ها گرفته تا بولدوزرها و زیردریایی ها یافت می شوند . این موتور برخلاف موتورهای رایج بنزین سوز و دیزلی در هر سیلندر دارای دو پیستون خلاف جهت همدیگر است و در نتیجه احتراق در بخش مرکزی و به صورت مشترک برای هر دو پیستون اتفاق میافتد.

سوخت گازوئیل موادی نظیر کربن دی اکسید، نیتروژن اکسید و … نازل های سوخت دیزل بزرگتر از نازل های بنزین هستند و درپوش های گاز مدرن برای قرار گرفتن در نازل های دیزل بسیار کوچک هستند. در پاسخ به سوال موتور دیزل چگونه کار میکند؟ در سال 1878، رادولف دیزل (Rudolf Diesel) بعد از شرکت در کلاس های دبیرستان پلی تکنیک آلمان، متوجه شد که موتورهای بخار و دیزلی از کارایی کمی برخوردار هستند. پیشرانههای دیزلی مصرف انرژی کمتری دارند و در عوض، نیروی بیشتری هم تولید میکنند. اگرچه ممکن است این یک اشکال به نظر برسد ، بدان معنی است که موتورهای دیزل معمولاً مستحکم تر بوده و ماندگاری بیشتری نسبت به موتورهای بنزینی دارند.

همچنین این محصول دارای خدمات پس از فروش خوبی نیز در سایت dieselcommittee ایران می باشد. برای هر موتور احتراق داخلی برای کارکردن هموار و کارآمد، سوخت و هوا باید به خوبی ترکیب شوند. آنها هوا را می مکند ( مکش می کنند ) و آنرا متراکم می کنند. بر خلاف موتورهای بنزینی ، آنها به ویژه برای حمل بارهای بزرگ با سرعت کم بسیار مناسب هستند ، بنابراین آنها برای استفاده در کشتی های حمل بار ایده آل هستند.، کامیون ، اتوبوس و لوکوموتیو. موتور دیزلی توانایی تولید بارهای قوی را دارد و برای استفادهی طولانی مدت نیز مناسب میباشد. به همین دلیل موتورهای دیزلی باید قوی تر و سنگین تر باشند و به همین دلیل برای مدت طولانی از آنها فقط برای نیرو دادن وسایل نقلیه و ماشین های بزرگ استفاده می شد. این افزودنی های بیش از اندازه قوی در پاک کنندگی موجب واکنش با بست ها و اجزای پلاستیکی موتور خواهند داشت و باعث کاهش راندمان موتور و افزایش مصرف سوخت در آن خواهد شد.