نحوه کار دیزل ژنراتور و اجزای آن چگونه است کشتیران | dieselcommittee

موتورهای دیزلی، نوعی پیشرانه است که در فرایند خود به شیوه‌ای متفاوت از خواهرخوانده خود یعنی موتورهای بنزینی عمل می‌کند. همان‌گونه که پیش از این گفتیم اساس کار موتور‌های دیزل بر پاشش سوخت به دورن محفظه احتراقی است که به دلیل فشرده شدن هوا دمای آن بالا رفته است. در این پروسه نیاز است سوخت با فشار بسیار بالا به درون محفظه احتراق تزریق شود چرا که به دلیل فشار بالای محفظه نمی‌توان از مکش و فشار منفی برای وارد کردن سوخت استفاده کرد. سیستم موتور دیزل به گونه ای طراحی شده است که گازهای CO کمی‌تولید می‌کند. سامانه خنک‌کننده موتورها سامانه خنک‌کننده برای قرار دادن موتور در بهترین دما برای کار کردن می‌باشد – معمولاً مخلوطی از آب مقطر و گلیکول با برخی مواد افزودنی اضافی برای جلوگیری از خوردگی قطعات موتور استفاده می‌شود.

تفاوت موترهای دیزلی و موتورها بنزینی

مشکل اساسی در این مرحله این است که حال اگر سوخت به داخل سیلندر پاشیده شود ، پیش از وقوع احتراق توسط جرقه شمع یا سیستم سوخت رسانی انژکتوری ، این عمل توسط هوای داغ ورودی انجام می شود که به آن احتراق زودرس یا خودسوزی می گویند. این پدیده با بد کار کردن موتور همراه است که به اصطفح به آن لگد زدن موتور نیز گفته می شود. یک موتور دیزلی فقط هوا را میگیرد و آنرا متراکم میکند و سپس سوخت را به داخل هوای متراکم انتقال میدهد اما موتورهای بنزینی مخلوط هوا و گاز را مکش میکند و آن را متراکم میکند و سپس مخلوط را با جرقه مشتعل میکند. آکروید استورات در سال 1890 میلادی امتیاز ساخت موتوری را بدست آورد که در آن هوای خالص در سیلندر موتور متراکم میشد و سپس به منظور جلوگیری از اشتعال، سوخت داخل هوای متراکم شده تزریق می شد، فشار این موتورها بسیار پایین بوده است. برای اشتعال سوخت از یک لامپ الکتریکی یا روش های دیگر در خارج سیلندر استفاده می شد. بعد از افزایش دمای هوا و قبل از رسیدن به نقطه مرگ بالای سوخت، تزریق و پاشش سوخت انجام می‌گیرد.

  • دکتر رودلف دیزل آلمانی در سال 1892 امیتاز موتور طراحی شده ای را ثبت کرد که در آن بلافاصله بعد از تزریق سوخت، اشتعال ماده سوختنی به داخل سیلندر انجام میگرفت.
  • فشار داخل سیلندر تا حدود ۴۰ اتمسفر بالا می‌رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد.
  • موتورهای دیزلی، مصرف سوخت کمی دارند و برای وسایل نقلیه سنگین مناسب هستند.
  • اما پیشرفت در فن آوری به این معنی است که سوخت دیزل می تواند تمیزتر از گذشته سوزانده شود.

مجله خبری دیزل کمیته لنگ یکی از پیچیده ترین قطعات است که به صورت یک حرکت چرخشی عمل می کند. در واقع میل لنگ قطعه ای است که برای تبدیل حرکت بالا و پایین پیستون به یک حرکت چرخشی استفاده می شود. میل لنگ تا ترکیب سوخت و هوای مورد نیاز برای احتراق بسته می ماند. این کار تا زمانی که سنسورها زمان باز شدن آن را ارسال کنند تا باعث استارت خودرو شود، ادامه پیدا می کند. بخش‌های دیگری نیز چون سنسور دمای آب، سنسور سوئیچ روغن، شارژر، کلید اتوماتیک، کنترل بورد، شاسی، کانوپی یا صداگیر و باک سوخت، همچنین لرزه‌گیر نیز در قسمت‌های مختلف دستگاهوجود دارند. هر یک از این بخش‌ها وظایف مختلفی بر عهده داشته و می‌توانند به راندمان دستگاه کمک کنند.

در نتیجه برای جلوگیری از این نوع سائیدگی در موتور روشهای مختلفی وجود دارد از جمله نصب ترموستات ، استفاده از مواد خنک کننده و پروانه اتوماتیک را می توان نام برد. سپس هوا توسط کمپرسور متراکم می شود و با فشار بسیار زیاد به خارج کمپرسور هدایت می شود .پره های توربین در برخورد با گاز اگزوز به چرخش در می آیند و در این مرحله توربو شروع به چرخش می کند. چرخش توربین سبب به چرخش کمپرسور می شود و بدین طریق سیستم فعال می گردد. هر چه اندازه این محفظه کوچک تر باشد ، فشار گازهای خروجی از اگزوز بالاتر است و حرکت دورانی توربین سریع تر خواهد شد. بدین منظور از یک نوع رادیاتور که معمولا از جنس آلومینیوم است ، استفاده شده است.

http://boostercctv.ir

سامانه روغن دارای یک پمپ روغن و فیلترهای روغن برای جدا کردن آلودگی از روغن می‌باشد. جالب است بدانید موتور دیزلی در تانک‌ها هم استفاده می‌شوند و به دلیل قدرت بسیار زیاد می‌توانند تانک‌هایی با وزن بیش از ۴۰ تن را با سرعتی در حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت جابجا کنند. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر می‌شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می‌گردد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا می‌گردد. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می‌شود که در نتیجه آن سوخت شعله‌ور می‌شود. موتور دیزل در واقع منبع انرژی مکانیکی محسوب می‌گردد و اندازه آن در حدی اهمیت دارد که نسبت مستقیمی با انرژی الکتریکی تولیدی دارد.

تعمیر و نگهداری موتورهای دیزل