موتور دیزل چیست انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل | dieselcommittee

موتورهای یک، دو و سه سیلندر برای توان‌های پایین‌تر استفاده می‌شوند و ساختار ساده‌تر و ابعاد کوچک‎‌تری دارند. دلیل نام‌گذاری موتور دیزل 4 زمانه این است که هر 4 عملی که در بالا توضیح دادیم را در مراحل جداگانه انجام می‌دهد. موتور دیزل دارای بخش های زیادی است که هر قسمت آن وظایفی را بر عهده دارند. ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با برخی از مهم ترین بخش های موتور اشنا کنیم.

http://boostercctv.irبه عنوان مثال می توان درهای ورودی خودکار در فروشگاههای بزرگ را نام برد. سرسیلندرها تنها در موتورهای احتراق داخلی چهارزمانه وجود دارند و علت استفاده از آنها این است که اگر به علت خرابی نیاز باشد که سیلندرها یا پیستونها دستکاری شوند ، یا برداشته شوند ، با بازکردن سرسیلندر دسترسی به آنها بسیار ساده تر خواهد بود. در قسمت جلوی بلوک محل قرار گرفتن سینی جلو که در داخل آن زنجیر و دنده میل لنگ و دنده میل سوپاپ قرار دارند قسمت عقب بلوک در انتهای میل لنگ ففیویل متصل شده که عمل انتقال نیروی موتور به سیستم انتقال قدرت را انجام می دهد.

چرخه موتورهای دیزل دوزمانه[ویرایش]

موتورهای دیزل براساس طرز کارکردشان به دو دسته موتورهای چهارزمانه و دوزمانه تقسیم میشودند. در این موتورها ها 4 عامل اصلی مکش یا تنفس – تراکم یا فشار – کار یا انفجار و تخلیه یا دود انجام میشود. موتورهای دیزلی شمع ندارند، چراکه مرحله انفجار آن‌ها با تراکم بالای هوا و افزایش دمای آن اتفاق می‌افتد. بلوک سیلندر تماما از چدن ریخته گری شده با سیلندر کامل و به همراه بوش می باشد . فیلتر روغن، یونیت پمپ ، فیلتر سوخت و اندازه گیری درجه روغن در سمت راست موتور (فلایویل رو به رو) قرار دارد و استارت، منیفولد در سمت چپ واقع شده اند .یک تسمه به شکل 9 شیاره پمپ آب و پروانه روی آن را به موتور متصل می نماید .

سیستم خنک کننده در اجزای موتورهای دیزل

میل سوپاپ یا میل بادامک همچنین در صورت نیاز می تواند شامل بادامک اضافی برای پمپ های سوخت باشد. برای جلوگیری از یخ زدن آب داخل موتور و رادیاتور در هوای سرد زمستان که موجب خسارت زیادی در موتور و رادیاتور می شود از ضد یخ استفاده می شود. جنس ضد یخ باید به گونه ای تهیه شود که اثر نامطلوب بر روی قطعات نداشته باشد .

  • همچنین استفاده موثر از نگهداشت مبتنی بر پایش وضعیت، که عموماً در حد آنالیز روغن دوره‌ای در برخی موارد به اجرا در می‌آید، از جایگاه اثربخشی که می‌تواند داشته باشد فاصله دارد.
  • بالا آمدن پیستون و فشرده کردن هوا که گرمای بسیار زیادی را ایجاد می‌کند.
  • هم چنان چه در بالا نیز اشاره شد، هر چه نسبت تراکم بیشتر، توان تولیدی نیز بیشتر خواهد بود.
  • راندمان حجمی موتور در سیستم سوپاپ ردیفه به علت بد پر شدن سیلندر 75 درصد می باشد و خروج و ورود سوخت به شکل می باشد.
مجله خبری دیزل کمیته عمده سرسیلندر که تحرک دارند همان سوپاپ های سرسیلندر است که می بایست بصورت بسیار دقیق و متناسب با حرکات پیستون باز و بسته شوند. عمل باز و بسته شدن این سوپاپ ها و نیز زمان بندی آن (تعیین مدت زمان بسته بودن یا بازبودن سوپاپ ها) به وسیله میل بادامک انجام می پذیرد. قسمت های دیگر سرسیلندر که فاقد تحرک هستند کافیست که در برابر حرارت های بالای ایجاد شده در اثر احتراق و نیز در برابر شوک های بوجود آمده در اثر انفجار سوخت پایداری داشته باشند.

ژنراتور گازی چیست و چگونه کار می‌کند ؟ (همراه عکس قطعات)