موتور دیزل ایرانی در ابهام

تقریبا بر روی تمامی ماشین آلات سنگین صنعتی مانند انواع اتوبوس ها، کامیون ها، تراک ها، ماشین آلات کشاورزی و راهسازی از موتور های دیزل استفاده می شود که از انواع مختلفی فیلتر های صنعتی برای افزایش طول عمر اجزای موتور و بهبود گشتاور و راندمان خروجی استفاده می کنند. نمونه های مدرن تر فلیتر گازوئیل تحت نام فیلتر آبگیر گازوئیل یا فیلتر سپراتور آبگیر نامگذاری می شود که قابلیت های آن نه تنها در حذل آلاینده های جامد بلکه با بکارگیری تکنولوژی مدرن و یک لایه کارتریج بیشتر در جذب قطرات میکرونی آب معلق در گازوئیل، افزایش سایز قطره و در نهایت جداسازی و ذخیره آن در یک مخزن جداگانه صورت می پذیرد. روغن موتور دیزلی نیمه سینتتیک مرغوب است که برای روانکاری خودرو های دیزل چهار زمانه سرعت بالا با طراحی موتور سال 2002 و بالاتر که مجهز به سیستم های کنترل نشر آلاینده ها هستند و در شرایط عملیاتی سخت کار می کنند، توصیه می شود.

اگر تا به حال دوچرخه سوار کرده ایدتایر ، احساس می کنید که پمپ داغ تر در دست های شما داغ تر شود و بیشتر از آن استفاده سایت dieselcommittee کنید. هر چقدر درجه گرانروی روغن بالاتر باشد بیشتر به روانکاری قطعات هودرو کمک میکند. نازل های خنک کننده پیستونی روغن موتور را به سمت انتهای پیستون هدایت می کنند تا پیستون را خنک کنند و علاوه بر این، این نازل ها برای پین پیستون، نقش روانکاری را دارند. هرچه عدد سمت چپ کمتر باشد یعنی برای هوای سرد مناسبتر و هرچه عدد سمت راست بیشتر باشد برای فصول گرم مناسبتر است. اکثرا خودروهای سنگین روغن موتور دیزلی دارند به همین دلیل ویسکوزیته و خواص ضد سایش این روغنها باید بیشتر باشد. روغن دیزل ژنراتور برق، در تمام سیستم موتور به چرخش در می آید و تمام موادی که بر روی قطعات داخلی موتور نشست کرده است را می شوید و با خودش حمل می کند. در واقع این روغن اصطکاک بین قطعات موتور را کاهش میدهد و در نتیجه ساییدگی و آسیبهای ناشی از گرما و اصطکاک در بین قطعات نیز به وجود نمیآید.

می توان گفت بهران اکسترا توربو دیزل در حال حاضر بهترین روغن موتور دیزلی در کشور است که توسط یک شرکت داخلی تولید می شود. بهعنوانمثال روغن موتوری که روی بسته آن عبارت API-SA درج شده نشاندهنده یک روغنموتور بیکیفیت مناسب موتورهای بنزینی است. اگر بخواهیم انرژی بیشتری را از مخلوط هوا و سوخت بگیریم، نسبت تراکم بالا مطلوب است زیرا منجر به راندمان حرارتی بالاتر می شود. سوخت یک موتور دیزلی ناگهان در معرض دمای بالا و فشار یک گاز فشرده حاوی اکسیژن (معمولا هوا جوی) قرار می گیرد، نه یک منبع جداگانه انرژی احتراق (مانند یک جرقه سوپاپ). اول ، هوا به داخل سیلندر مجاز است و پیستون آن را فشرده می کند – اما بسیار بیشتر از موتور بنزینی است. در صورتی که سطح روغن کمتر از مینیمم بود باید کمی به آن روغن اضافه کنید و دیزل ژنراتور را در اسرع وقت به متخصص نشان دهید تا علت کم شدن روغن را بررسی و رفع نماید.

بنابراین تنها کاری که شما باید انجام دهید انتخاب یک روغن موتور مناسب با تکنولوژی موتور است. استفاده از نوار تفلون به منظور بستن سنسور فشار روغن دیزل ژنراتور غیر مجاز است. دراینبین برخی اوقات شاهد حرف انگلیسی W بعد از واژگان اختصاری بالا هستیم که به معنی زمستان و مخفف واژه winter است و منظور از آن گرانروی روغنموتور در دمای پایین است. این علامت اختصاری در واقع مخفف واژگان Society Of Automotive Engineers به معنی انجمن مهندسان خودرو است. برای این کار باید از استاندارد (API) که مخفف عبارت American Petroleum Institute باخبر باشید. شاید، بهترین نقطه فروش این روغن موتور تطبیق پذیری آن باشد، این روغن هم در موتورهای دیزلی و هم بنزینی کار می کند به علاوه با روغن های موتور مصنوعی و معمولی از جمله سوختی که اتانول دارد سازگار است. شاید از منظر تئوری و با آزمایش روی متان خالص در آزمایشگاه این تبدیل دشوار نباشد، ولی ماهیت خروجی موتور سوخت دوگانه با حضور سایر تركیبات پیچیده ناشی از احتراق از جمله انواع رادیكال های آزاد و مولكول های گوناگون، مانع تبدیل مناسب متان می شود. موتور های دیزل از تزریق سوخت مستقیم استفاده می کنند یعنی سوخت را مستقیماً به داخل سیلندر می پاشند .

همچنین دارای روغن پایه سینتتیک، نیمه سینتتیک و معدنی هستند. این محصول دارای سطح کیفی CI-۴ پلاس می باشد و در گرید ۱۰W۴۰ و ۱۵W۴۰ تولید می شود. این روغن موتور دیزلی در برابر حرارت بالا عملکرد عالی دارد و دمای موتور را در حالت ایده آل نگه می دارد. در سرعت و دمای پایین، روغن موجود در موتور دیزلی نسبت به اتلاف اتومبیل با سرعت بالاتر و در هوای گرمتر، سریعتر از آلایندهها جمع میشود. افزایش درجه حرارت استاندارد – تست IEC تولید کننده برای افزایش درجه حرارت در دمای معتدل (در 104 درجه فارنهایت درجه حرارت محیط ، 302 درجه فارنهایت). از طرفی چون شتاب گیری و افزایش دور موتور در این پیشرانهها سریعتر است، در خودروهای اسپرت از این پیشرانهها استفاده میشود. این سنسورها در برابر ضربه واکنش نشان داده و بسیار حساس می باشند لذا جهت نگهداری و حمل آنها مراقب باشید.

در حالت ایده آل نگهداری و انبارداری روانکارها در محیط سرپوشیده و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب و یا برخورد برف و باران موجب حداکثر افزایش طول عمر روغن یا گریس خواهد شد. پیچ کورکنی را روی بدنه دیزل ژنراتور پیدا کنید که به مسیر روغن دیزل ژنراتور متصل باشد ،بنابراین در این صورت میتوانید سنسور فشار روغن را بصورت مستقیم یا با استفاده از واسطه به بدنه موتور دیزل ژنراتور ببندید. نوع الکتریکی این سنسور مناسب تر است و می توان پایه G سنسور فشار روغن را همراه با دو سیم مثبت و منفی باتری به گیج آن متصل نمود تا فشار روغن دیزل ژنراتور را نشان دهد و در دو نوع ۱۲ و ۲۴ ولت موجود میباشد. این سنسور قابلیت نمایش فشار روغن دیزل ژنراتور که بوسیله شیلنگ ، فشار روغن به گیج اندازه گیر فشار روغن منتقل میشود ولی بسیار شکننده می باشد را بدون هیچگونه اتصال الکتریکی یا سیم کشی دارد.

روغن موتور بهران اولترا توربو دیزل 15W-40 روغن موتور دیزلی نيمه سينتتیک بسیار مرغوب است که برای روانکاری خودروهای دیزل چهار زمانه سرعت بالا با طراحی موتور سال 2010 و بالاتر و میزان مجاز گوگرد سوخت آنها حداکثر 500 قسمت در میلیون است پیشنهاد می شود. بنابراین پمپ اولیه در مدار فشار ضعیف این وظیفه را به عهده دارد که سوخت را از باک گرفته و با فشار گفته شده به فیلتر رسانده و پس از عمل فیلتراسیون (تصفیه) آن را به کانال مشترک پمپ انژکتور برساند. زمانی که شیرهای بای پس تمیز می شوند، روغن و فیلتر روغن باید تعویض شوند. پس اصلیترین تفاوت روغن موتور بنزینی و دیزلی افزودنی آنهاست. مجموعه کینی اویل همواره در هنگام ارائه مشاوره، مکرراً سفارش مینماید که شرط اساسی در داشتن دستگاه دیزل ژنراتوری سالم و با کارایی بالا این است که از روغنهای تولید شده توسط کارخانههای معتبر استفاده شود و همچنین بر اساس استانداردهای (API) نوع روغن خود را انتخاب نمایید. اگر به دنبال بهترین دیزل ژنراتور برای خانه یا صنایع خانگی خود هستید این نوع موتور برق کار شما را راه می اندازد. همچنین همیشه حجم ورودی هوا در موتورهای دیزلی ثابت است و تنها از طریق یک دریچه وارد میشود و این در حالی است که در خودروهایی که با بنزین کار میکنند، با توجه به وضعیت گاز، حجم هوایی که وارد سیلندر میشود، متفاوت است.

2. گیج روغن را بیرون بکشید و سطح روغن را چک کنید تا زیر حد نرمال نباشد. • از تماس مکرر و طولانی مدت با روغن کارکرده اجتناب کنید. 5. وایرینگ یا سیم کشی سنسور فشار روغن را بررسی کنید. این مواد تقریبا حدود بیست درصد از روغن را تشکیل میدهند. قیمت روز روغن موتور دیزل در کشورهای مختلف اعداد و ارقام متفاوتی را دارد زیرا استاندارد تعریف شده برای روغن موتور دیزل ۵۰ بسیار متفاوت است قیمت روز روغن دیزل و روغن موتور صادراتی و حتی می تواند نمونه های مختلف با کیفیت متفاوت را برای تولید این محصول اماده نمود که مهترین و بیشترین صادرات انواع روغن موتوری را شامل می شود و این موضوع بسیار بصرفه می باشد.

همچنین ممکن است دمای روغن را نیز اندازه بگیرند بنابراین تعداد پایه های آنها متفاوت می باشد. وقتی موتور روشن میشود و قطعات داخلی به حرکت در میآید روغنموتور برای روانکاری این قطعات در بین آنها به گردش در میآید، هرچه در طول یک مدتزمان، روغن بتواند حالت اولیه خود را حفظ کند به آن گرانروی گفته میشود. در راستای این امر مهم مجموعه صنعتی کاشانی همواره کوشیده است با نشر اطلاعات بیشتر در زمینه موتور دیزل در افزایش آگاهی کاربران در راستای شناخت بهتر و بیشترانواع موتورهای دیزل و کاربرد آنها در انواع دیزل ژنراتور نقش خود را ایفا نماید . روغنموتورها تأثیرات شگفتانگیزی در عملکرد موتورهای بنزینی و دیزلی (مکانیکی) دارند بهگونهای که بدون آنها موتور کارایی خود را از دست میدهد. برای همین به آنها روغنهای چهارفصل نیز گفته میشود. شاید تاکنون نام سوخت دیزلی یا گازوئیلی به گوشتان خورده باشد.

در این مرحله سوپاپ تخلیه باز شده، دوباره پیستون به سمت بالا حرکت میکند درحالیکه سوپاپ هوا بسته و سوپاپ تخلیه باز است، گازهای ناشی از انفجار سوخت دیزل خارج شده و مراحل چهارگانه موتور دیزل چهار زمانه به پایان میرسد. عدد سمت چپ W نشاندهنده گرانروی روغن در دمای پایین است و عدد سمت راست دبلیو نشاندهنده گرانروی روغن در دمای بالا است. در حقیقت اگر روغن بهسرعت رقیق شود و حالت چسبندگی خود را از دست بدهد گرانروی آن پایین است و اگر برعکس آن اتفاق بیفتد گرانروی بالایی دارد. با قطع ارتباط همکاری پژو فرانسه با ایران و کمبود قطعات اصلی موتور ۲۰۶ در انبار ایران خودرو باعث شد که شرکت ایران خودرو بجای همکاری با فرانسوی ها با برادارن چینی خود همکاری کند و مرکز تحقیقات و توسعه سایت ایران خودرو در سال ۹۰ به تکنولوژی ساخت کامل موتور TU5 ایرانی شد البته بجای تولید ۱۱۰اسب بخار در مدل فرانسوی به تولید ۱۰۵ اسب بخار در مدل ایرانیزه شد ه رسید که نشانگر قدرت متخصصان ایرانی در ساخت و بومی سازی یک موتور پیشرفته هستند. شما باید با کارشناسان فنی شرکت بینش ابتکار تماس حاصل فرمایید تا نگاهی به آن بیندازند.

جرقه خودبهخودی، زمانی صورت میگیرد که سوخت دیزل در سیلندر بر اثر فشردهسازی هوا به پختگی برسد و بعد از تزریق به داخل سیلندر آتش میگیرد. معمولا بهتر است روغت دیزل ژنراتور بعد از هر 150 تا 200 ساعت کار تعویض شود تا عملکرد دستگاه و قطعات آن در حالت بهینه باقی بماند. برای انواع روغنموتورهای مکانیکی شامل بنزینی و دیزلی این عبارت درج میشود؛ برای موتورهای دیزلی بعد از API یک S قرار میگیرد و برای موتورهای دیزلی حرف C؛ بنابراین منظور از API-S روغنموتور مناسب موتورهای بنزینی است و منظور از API-C روغنموتور مناسب موتورهای دیزلی است. پایه G جهت خواندن مقدار فشار روغن و پایه wk کنتاکت محافظ می باشد تا در مواقعی که فشار روغن زیر یک بار(۱BAR) است عمل کرده و منفی باتری را ارسال میکند که در مدار فرمان دیزل به منظور خاموش کردن آن باید از این پایه استفاده کنیم .سنسور فشار روغن vdo 10bar بر روی فیلتر روغن دیزل ژنراتور نصب می شود و محدوده اندازه گیری این سنسور فشار روغن در حدود۰٫۵ تا ۱۰ بار می باشد. اگر بخواهیم دقیقتر بیان کنیم، روغن موتور از روغنهای پایه تولید شده که در آنها میزانی از مواد افزودنی نیز وجود دارد.

روغن موتور دیزل ولوو مصرفی و تعویض به موقع ان در دستگاه ها و ماشین آلات مختلف از جمله دستگاه دیزل ژنراتور در افزایش طول عمر ، افزایش کارایی دستگاه و هچنین کاهش استهلاک آن دارای اهمیت فراوانی می باشد. شاخص­ های فرسایشی در آنالیز روغن موتور دیزل از جمله شاخص مهم در نشان دادن افزایش سایش در قطعات موتور می­باشد. هنگامی که شما نیاز به روغن دیزل 15W-40 دارد، ” میتوانید با استعلام قیمت روغن موتور بهران توربو دیزل 15W40 در سانا شیمی البرز با قیمت بسیار مناسب این محصول را خریداری کرده و در کمترین زمان ممکن برای شما ارسال می شود.” این محصول این توانایی را دارد که عمر موتور دیزل شما را در کاربردها و چرخه های کاری مختلف افزایش دهد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به سه روغن موتور دیزلی بهران، ایرانول و پارس. با در نظر گرفتن همه جنبه ها می توان ادعا کرد که موتور دیزلی نسبت به موتور بنزینی کارآمد تر و ارزان تر است و اگر درست از آن نگه داری شود طول عمر بیشتری خواهد داشت. این اعداد نشاندهنده گرانروی یا ویسکوزیته روغنموتور است که هر چه به سمت صفر میل کند به معنی گرانروی پایین است؛ در این حالت اگر روغن را روی زمین بریزید مانند آب جاری خواهد شد و هرچه این رقم به سمت 60 میل کند به معنی گرانروی بالا است که اگر آن را روی زمین بریزید حالتی مثل عسل خواهد داشت و بهراحتی جاری نمیشود.