صفر تا صد مقاوم سازی تیر و ستون بتنی با FRP؛ از روش اجرا تا معایب و انواع | elitarchgroup

همچنین می تواند مقاومت در برابر خوردگی ، ارتعاش و سایش را افزایش دهد. علاوه بر این ، FRP برای ارائه ظرفیت و عملکرد و همچنین تقویت ، تعمیر و دیوارهای بتنی و بنایی مقاوم سازی استفاده می شود. با توجه به نقش این الیاف در سازه یعنی تحمل بار اصلی، این دو خاصیت از نظر مقاوم سازی بسیار اهمیت دارد. در واقع تقویت سازه با FRP می تواند سبب بهبود رفتار خمشی در دال های سازه شود .

آنچه باید درباره قیمت میلگرد قبل از خرید بدانید

امروزه یکی از بهترین روش‌ های تقویت برشی تیرها استفاده از ورق ‌های frp است. در واقع استفاده از آرماتورهای برشی برای تقویت تیرها در سازه از نظر مهندسی محدودیت دارد و نمی ‌توان بیش از یک مقدار مشخص این کار را انجام داد. به همین دلیل از frp به‌ عنوان یک روش تقویت ‌کننده عالی خارجی برای تیرها استفاده می ‌شود. برای این کار معمولاً از ورق‌ های frp ضخیم ‌تری استفاده می ‌کنند تا میزان ترک‌ خوردگی در تیرها توسط نیروهای خارجی زیاد نیز کاهش پیدا کند. به‌ علاوه استفاده از مقاوم سازی با frp برای تقویت خمشی نیز استفاده می‌ شود. به دلیل خواصی مثل وزن پایین، مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت کششی بسیار زیاد و نصب آسان برای افزایش مقاومت خمشی تیرها، این روش بسیار بهتر از روش ‌های متداول می ‌باشد.

کاربرد چسب اپوکسی لمینیت اف آر پی BASF

همچنین از دیگر موارد مزیت استفاده از این نوع پلیمر در مقاوم سازی دال بتنی می توان به افزایش شکل پذیری، تعمیر و تقویت خوردگی و نیز از همه مهمتر مقرون به صرفه تر بودن آن نسبت به سایر روش های بتنی مشابه پروژه مسکونی اشاره داشت. توجه به این مطلب که چگونه Frp را بطور کاملا راحت و آسان پیاده سازی نماییم خود به شناخت بهتر این محصول کمک می کند و کارایی آن را نمایان تر می سازد. در حالت کلی FRP ها به نسبت میلگرد فولادی دارای قیمت های مناسب تری بوده و بسیار به صرفه تر هستند. همانطور که اشاره شد یکی از خصوصیات مهم میلگرد های frp عایق بودنشان در برابر جریانات الکتریکی و الکتریسیته است.

  • به طور کلی خواص و ویژگی های frp ها باعث شده است تا سالیان سال بدون متحمل شدن هیچ نوع آسیبی عمر سازه را بالا ببرند ودوام و طول عمر این نوع میلگردها ۱۵ برابر میلگردهای فولادی است.
  • میلگرد پلیمری تقویت شده با الیاف شیشه یک محصول ساختمانی با ارزش افزوده بالا است.
  • از FRP در تقویت ستون ها، تیرها، دال ها، اتصالات، دیوارهای برشی بتنی، دیوارهای آجری، پایه و عرشه پل ها و … می توان استفاده نمود.
  • چگالی میلگردهای frp به طور کلی در محدوده از 1.25 تا 2.1 گرم بر سانتی متر مربع، تغییرپذیر است.
  • یک نکته مهم در خصوص این مدل از کامپوزیت ها دانستن این مطلب است که همه میلگردهای کامپوزیت برابر ایجاد نمی شوند.
صفر تا صد مقاوم سازی تیر و ستون بتنی با FRP؛ از روش اجرا تا معایب و انواع | elitarchgroup

برای میلگردهای GFRP، در تمام موارد باید از بست ها و نگهدارنده های نایلونی و پلاستیکی برای جلوگیری از خوردگی گالوانیک استفاده گردد. مقاوم سازی تیر، ستون و دال ها که در معرض افزایش بار زنده اعمال شده هستند. از فاضلاب های انسانی و حیوانی می توان در موارد گوناگونی مانند آبیاری مزرعه ها و باغات و صنایع مختلف همچون پتروشیمی و هسته ای استفاده نمود که به این منظور هم می بایست تا حدودی این آب ها تصفیه گردند تا قابل استفاده باشند. خب به این منظور مخازن FRP را می توان به کار برد که هم در این برهه سخت بی آبی و کم آبی می تواند بر محیط زیست کمک کند و هم در کاهش هزینه ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود. برای حل این مشکل می بایست از مخزن FRP در جهت تصفیه این آب ها استفاده کرد تا هم میزان بازده آب هایی که مورد استفاده قرار می گیرند را بالا ببریم و هم در هزینه ها صرفه جویی داشته باشیم. اگر دقت کرده باشید در صنایع تصفیه آب مثل تصفیه آب های رودخانه ها، سدها و آب استخرها از مخازنی سفید و در ابعاد بزرگ استفاده می کنند که به منظور ذخیره آب در این مخازن و سپس انجام اعمال تصفیه کاربرد دارد.