روغن موتور دیزلی چیست و چه ویژگیهایی دارد؟

ژنراتور نباید بیش از حد بارگذاری شود. این بسیار متفاوت از موتور احتراق خارجی مانند موتورهای بخار قدیمی است. نحوه عملکرد این موتورها با موتورهای بنزینی متفاوت است. بخش دیگری از روغن موتور را مواد افزودنی تشکیل میدهد که این مواد با توجه به نوع روغن متفاوت است برخی برای استفاده در هوای گرم، برخی برای استفاده در هوای سرد و برخی دیگر شامل مواد افزودنی مناسب برای هر دو هوای سرد و گرم است. سطح کیفی روغن موتورهای دیزلی به چند دسته مختلف دسته بندی می شود که در این مطلب قصد داریم به معرفی بهترین روغن موتور دیزلی CI-۴ و CH-۴ بپردازیم. برای انواع روغنموتورهای مکانیکی شامل بنزینی و دیزلی این عبارت درج میشود؛ برای موتورهای دیزلی بعد از API یک S قرار میگیرد و برای موتورهای دیزلی حرف C؛ بنابراین منظور از API-S روغنموتور مناسب موتورهای بنزینی است و منظور از API-C روغنموتور مناسب موتورهای دیزلی است. روغنموتورها تأثیرات شگفتانگیزی در عملکرد موتورهای بنزینی و دیزلی (مکانیکی) دارند بهگونهای که بدون آنها موتور کارایی خود را از دست میدهد. یک شرکت تولیدکنندهٔ موتورهای دیزلی در منطقه صنعتی غرب تبریز میباشد که پیشتر بهطور کامل متعلق به ایران خودرو دیزل بود اما اکنون کاملاً واگذار شدهاست.

این روغنها تک درجهای بوده و برای دماهای ویژه مناسب است بنابراین برای فصول مختلف سال باید از انواع مختلفی از روغنهای تک درجهای استفاده کرد. در پایان این بازه سوپاپ هوای موتور دیزل بسته می شود و هوای خالص در داخل سیلندر موتور دیزل محبوس می شود. در ابتدای فرآیندِ تراکم، سوختی در سیلندر وجود ندارد، از این رو فرآیند احتراقِ خودکار در تراکم رخ نخواهد داد. وی افزود: قرارگاه همچنین با تهیه برنامه و نرم افزار، نیازمندیها و اولویتها را استخراج و در کنار ارزیابان مسکن، خانههای با احتمال خطر ریزش و غیرقابل سکونت را شناسایی و در این نرمافزار ثبت میکند و ساکنان این خانهها را تحت حمایت خدمات گروههای جهادی و امدادی قرار میدهد. مدیرکل شیلات هرمزگان همچنین از ارسال ماشینآلات سنگین و نیمه سنگین راهسازی به مجتمع پرورش میگوی زلزلهزده سایه خوش جهت بازسازی و ترمیم دایکها جهت سهولت برداشت میگو خبر داد. بهترین فرآبند اتصال دائم قطعات فلزی به هم استفاده از روش های ذوبی است جهت انجام جوشکاری و اتصال دادن دو فلز به هم نیاز به قوس الکتریکی است. 7.3L Power Stroke از فناوری جدیدی به نام تزریق واحد الکتریکی هیدرولیک (HEUI) استفاده میکند که نیاز به پمپ تزریق اختصاصی را از بین میبرد.

روغن های صنعتی در حقیقت سیال های شیمیایی هستند که در داخل آنها از مواد افزودنی بسیاری استفاده شده است. 9- در موتورهای دیزل مواد آلاینده NOx و HC کمتری تولید می شود. مهمترین تفاوت موتور دیزلی با موتورهای دیگر در همین نوع سوخت و شیوهی احتراق داخلی است. موتورهای دیزلی نیاز به شمع ندارد. وی با بیان اینکه خدمترسانی به روستاهای آسیبدیده از ساعات اولیه وقوع زلزله آغاز شد، بیان داشت: با وجود آسیب به شبکه توزیع و انتقال برق سایت آب شیرین کن، آبفا اقدام به استقرار یک دستگاه دیزل ژنراتور کرد تا روند آبرسانی سریعتر انجام شود. معمولا بهتر است روغت دیزل ژنراتور بعد از هر 150 تا 200 ساعت کار تعویض شود تا عملکرد دستگاه و قطعات آن در حالت بهینه باقی بماند. فیلتر هوا باید مطابق نیاز بررسی و تعویض شود. بهاینترتیب برای فصول مختلف سال باید روغنموتور را متناسب با سرما و گرمای هوا تغییر داد که کار را کمی مشکل میکند. فشرده سازی : پیستون رو به بالا حرکت و هوا را کاملا فشرده میسازد.

وی افزود: پایگاهی نیز در امامزاده سیدمظفر (ع) بندرعباس فعال است که به صورت شبانهروزی آماده دریافت کمکهای مومنانه مردم خداجوی شهر بندرعباس است. داریوش کریمی، معاون امدادونجات جمعیت هلالاحمر استان اصفهان در گفتوگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص وضعیت امدادرسانی جمعیت هلالاحمر استان اصفهان به زلزلهزدگان استان هرمزگان، اظهار کرد: تاکنون یک هزار بسته موادغذایی ۷۲ ساعته به همراه دو هزار کنسرو آماده برنج، بارگیری و به استان هرمزگان ارسال شده است. وی افزود: بیش از ۱۳۰ تخته چادر و ۸۶۰ تخته موکت توسط قرارگاه مدینه سپاه تهیه و تأمین شده و در صورت نیاز، آماده توزیع است. سرهنگ اسکندری معاون هماهنگکننده قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه گفت: آشپزخانه سیار قرارگاه که در منطقه برپا شده، کار تأمین سه وعده غذایی بیش از ۲۵۰ خانوار که در جریان زلزله آسیب بیشتری دیدهاند را عهدهدار شده است و روزانه بیش از ۱۲۰۰ پرس غذای گرم تهیه و توزیع میشود. مدیرعامل آبفای هرمزگان ادامه داد: با هدف رفع نیاز آبی خانوارهایی که شبکه داخلی منازل شأن آسیب دیده، آبرسانی سیار در حال انجام است.

اسماعیل نادری، روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مشکل کمبود روغن موتور دیزل برای کامیونداران، افزود: قیمت گذاری روغن دیزل بر عهده سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان است اما واحدهای تولید کننده این روغنها معتقدند که قیمت تمام شده روغن دیزل بیشتر از قیمتگذاری کنونی است. همچنین به عنوان روغن موتور مینی بوس و خاور نیز قابل استفاده است. همچنین دارای روغن پایه سینتتیک، نیمه سینتتیک و معدنی هستند. روغن پایه در واقع همان قسمت اصلی روغن است که ظاهری شبیه به عسل دارند، تقریبا با همان رنگ، چسبندگی و کششی بودن عسل. این موتور 120 اسب بخار قدرت تولید میکند؛ یعنی با کاهش 200سیسی حجم نسبت به موتور پایه(EF7)، قدرت این موتور 10 اسب بخار افزایش و مصرفآن 25 درصد کاهش مییابد. نحوه کار آلترناتور به این شکل است که آلترناتور به شفت موتور وصل می شود و این اتصال باعث چرخش سیم پیچ چرخشی می شود .از گردش این سیم پیچ چرخشی در داخل سیم پیچ ثابت نیروی الکترومغناطیسی تولید می شود و در خروجی می توان نیروی الکتریکی یا همان برق را دریافت کرد . مدرس از دولت و رئیس بنیاد مسکن درخواست کرد که در مصوبه وام بلاعوض تسریع کنند و اضافه کرد: همچنین با ۵۰ میلیارد تومانی که دولت به فوریت برای این مناطق تخصیص داد از روز سه شنبه عملیات اجرایی اولیه را آغاز خواهیم کرد.

این ممکن است در اثر مسدود شدن کیفیت سوخت پایین در انژکتورها یا رسوبات گوگرد ایجاد شود. این روغنها با یک حرف انگلیسی یعنی W مشخص میشوند که در رقم در سمت چپ و راست این حرف درج میشود. برای موتورهای دیزلی این حرف بعد از حرف C قرار گرفته و شامل یکی از حروف A تا J میشود. برای موتورهای بنزینی این حرف بعد از حرف S قرار گرفته و شامل یکی از حروف A تا N میشود. این مواد تقریبا حدود بیست درصد از روغن را تشکیل میدهند. روغن موتور دیزل در هر حجم مواد افزودنی بیشتری دارد. بنابراین می توان گفت که موتور دیزل به همین علت کارایی بیشتری نسبت به انواع دیگر دارد. رضا مدرس معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان صبح امروز (۱۳ تیرماه) در جمع خبرنگاران، افزود: با توجه به وسعت، پهنا و شدت زلزله، میزان آسیب دیدگی در روستاها و شهرهای استان هرمزگان به خصوص بخش مهران شهرستان بندر لنگه گستره بسیار زیادی داشت. دو زمینلرزه ۶.۱ ریشتری مناطقی از استان هرمزگان را لرزاند. همانطور که اروپا باید با صرفه جویی در انرژی، خرید سوخت های فسیلی از کرملین را متوقف کند، ما نیز باید با صرفه جویی در مصرف مواد غذایی در خانه، تلاش خود را برای جلوگیری از گرسنگی در جنوب جهانی انجام دهیم.

امروز قصد داریم به معرفی نمونه هایی از بهترین روغن موتور دیزلی بپردازیم. وی در اینباره به صمت گفت: بهطور معمول بازدهی موتورهای بنزینی بین ۲۲ تا ۲۵ درصد بوده و بازدهی موتورهای دیزلی بین ۳۵ تا ۴۰ درصد است؛ یعنی بهطور تقریبی دو برابر موتورهای بنزینی. در این حالت به دلیل آنکه زمانبندی به مشکل خورده است، سوخت ارسالی بدون آنکه بازده و راندمان خوبی بر اثر احتراق داشته باشد، سریعا شعلهور شده، از بین میرود و به پیستون ضربه وارد میکند. استاندار هرمزگان ادامه داد: تمامی ارگانهای دولتی، خیران و مردم شریف برای بحث کمک رسانی همکاری لازم را دارند، اصل بر این است که به این چند ساعت اکتفا نکنیم و به کمکرسانیهایمان ادامه دهیم و حداقل دو یا سه هفتهای پیگیری حل مشکلات مردم باشیم. بااینحال این روغنها ویژگی روغنهای تک درجهای که فقط شامل یکفصل میشوند را ندارند و برای هر نوع آبوهوایی مناسب است. وی خاطرنشان کرد: شرایط در مناطق زلزلهزده با توجه به گرمای هوا، بسیار سخت است و اسکان در چادر که اسکان اضطراری محسوب میشود، با وجود شرایط موجود، اسکان خوبی نیست و امید است به یاری خدا هرچه سریعتر دستگاههای مربوطه نسبت به رفع مشکلات اسکان زلزلهزدگان این استان، اقدام کنند.

موتور برق دیزلی از نظر ایمنی سوخت، درجه کیفی بالایی سایت dieselcommittee دارد. شرایط این ضمانت می تواند بسیار متفاوت باشد، اما بسته به کاربرد مورد نظر از ژنراتور و یا موتور، معمولاً بین یک الی دو سال می­باشد. ما اغلب میشنویم که زمان بین دو تعویض روغن به موتور بستگی دارد، هم مسافت پیموده شده و هم قدیمی بودن آن، و از 10.000 تا 30000 کیلومتر است. حتی نیازی نیست بپرسیم گشتاور این موتور چقدر است، اما به راحتی میتوانیم عدد ۴۵۰ پوند بر فوت را در این موتور ببینیم. این علامت اختصاری در واقع مخفف واژگان Society Of Automotive Engineers به معنی انجمن مهندسان خودرو است. موتورهای دیزلی قادر به تولید مقدار زیادی گشتاور کم مصرف هستند. موتور دیزلی دستگاهی است برای تولید برق يا الکتریسیته که از یک ژنراتور و یک موتور دیزلی تشکیل شده است که برق مورد نیاز کارخانه های صنعتی را تامین می می کند. وی افزود: واحد مهندسی قرارگاه مدینه منوره امروز همچنین ۱۱ دستگاه ماشین آلات فنی مهندسی دیگر را به شانزده دستگاهی که که از روز نخست زلزله در منطقه حضور و فعالیت دارند افزود و بدین ترتیب ۲۷ دستگاه ماشین آلات مکانیزه قرارگاه در بخشهای آبرسانی، آوار برداری، تسطیح و آماده سازی بستر اسکان موقت در حال فعالیت هستند.

سوخت دیزل از چه چیزی به وجود آمده است؟ روغنهای چندمنظوره روغنهایی هستند که همزمان خواص چند روغن تک منظوره را دارد و شما میتوانید با استفاده از تنها یک محصول هم از سایش قطعات خودرو جلوگیری کنید و هم رسوب موتور خودرو را تمیز کنید. این محصول دارای سطح کیفی CI-۴ پلاس می باشد و در گرید ۱۰W۴۰ و ۱۵W۴۰ تولید می شود. شما باید دقت داشته باشید که این جنس را به مینرال تغییر ندهید. همانطور که می دانید دیزل ژنراتور ها انواع مختلفی دارند، برای مثال از دیزل ژنراتور ها در بیمارستان، مراکز نظامی یا محیط هایی که به برق اضطراری نیاز دارند استفاده می کنند. این دسته از روغن موتورها گریدهای مختلفی دارند که پرفروش ترین روغن موتور های دیزلی دارای گرید ۱۰W۴۰ ، ۱۵W۴۰ و ۲۰W۵۰ هستند.

با این حال، تعداد انگشت شماری از این موتورها به دلیل کاربردی بودن و ارزش کلی مصرف کننده، بهتر از بقیه هستند. ترتیب احتراق order Firing هنگامیکه مقدار سیلندرها در یک موتور بیش از 2 سیلندر باشد آنگاه احتراق در سیلندرها باید طبق ترتیب خاصی انجام شود که به این ترتیب خاص ترتیب احتراق می گویند. 11-گازوئیل رقیق: وجود دیزل رقیق شده در روغن موتور به دلیل احتراق ناقص سوخت و در نتیجه وجود نقص در موتور است که می تواند بسیار نیز جدی باشد. استانداردی برای انواع روغنموتور در دنیا وجود دارد که با عبارت اختصاری SAE نشان داده میشود. دراینبین برخی اوقات شاهد حرف انگلیسی W بعد از واژگان اختصاری بالا هستیم که به معنی زمستان و مخفف واژه winter است و منظور از آن گرانروی روغنموتور در دمای پایین است. همانگونه که اعداد جدول نشان می­دهند درصد تغییرات سدیم در روغن پس از ۱۶۰ ساعت کارکرد روغن 8/33 درصد بوده است و در بقیه عناصر درصد تغییرات بسیار پایین بوده است. این اعداد نشاندهنده گرانروی یا ویسکوزیته روغنموتور است که هر چه به سمت صفر میل کند به معنی گرانروی پایین است؛ در این حالت اگر روغن را روی زمین بریزید مانند آب جاری خواهد شد و هرچه این رقم به سمت 60 میل کند به معنی گرانروی بالا است که اگر آن را روی زمین بریزید حالتی مثل عسل خواهد داشت و بهراحتی جاری نمیشود.

معمولاً قدرت یا توان انواع موتور تک دیزل که در کشور ما نیز مورد استقبال قرار میگیرد، موتورهایی با توان 7 اسب بخار، 9 اسب بخار و 12 اسب بخار هستند. اگرچه Duramax LBZ عموماً مورد استقبال قرار گرفت، اما بدون چندین خطای اساسی نبود. روغنهای چنددرجهای دیگر مشکلات روغنهای تک درجهای را ندارند یعنی در فصول مختلف سال و در آبوهوای گرم و سرد میتوان از آنها استفاده کرد بدون اینکه نیازی به تغییر داشته باشند. این روغن دیزلی به واسطه افزودنی ها و مواد اولیه پیشرفته به عنوان روغن موتور کامیون های مدرن و روغن اتوبوس های جدید استفاده می شود. وی همچنین از آبرسانی به محل کمپ زلزله زدگان خبر داد و گفت: هم اکنون آب این کمپ وصل شده و خانوارهایی که در این محل اسکان یافتهاند نیز از آب شرب بهرهمند هستند.

اسکندری گفت: نیروهای جهادگر و امدادی قرارگاه مدینه منوره نیروی زمینی سپاه از ۴۰ نفر روز نخست به ۹۰ نفر افزایش پیدا کرده و هر کدام از این نفرات در بخشی از محورهای امدادی و خدماتی مشغول فعالیت هستند. یکی دیگر از دلایل شناخته شدن ایرانول ۱۷۰۰۰ به عنوان بهترین روغن موتور دیزلی، عملکرد بسیار خوب آن در شرایط کاری سخت است. این روغن موتور ایرانول به دلیل داشتن مواد اولیه با کیفیت بالا یک روغن دیزلی پر فروش محسوب می شود. در فاز اول، دریچههای ورودی به طور کامل باز میشوند تا هوا وارد آنها شود. گرمای حاصل از متراکم شدن هوا موجب مشتعل شدن خود به خودی سوخت می شود . دریایی با اشاره به اینکه خسارات وارده پس از زلزله به این مجتمع دو هزار و ۴۰۰ هکتاری پرورش میگو بسیار سنگین بوده است، گفت: با تصمیمگیری ستاد بحران شیلات هرمزگان مقرر شد اولویت اول برداشت میگوی موجود در مزارع و ترمیم دایکها استخر و رفع قطعی برق این مزرعهها است. موتورهای دیزلی یکی از عمده تولیدات این شرکت به حساب می آید که می توان گفت شرکت پرکینز به واسطه همین تولید بوده است که تا به حال تا این حد شهرت یافته است.