روغن دیزل را در موتور بنزینی بریزید. پیامدها و بررسی ها

در نتیجه همه موتورها به سیستم خنک کننده مجهز هستند که تقریبا 30% انرژی حاصل از احتراق را دفع میکند. موتور دیزل مارگو , موتور پمپ دیزلی دبی بالا مارگو | موتور دیزل هندی : موتور دیزل مارگو -موتورهندی -این موتورها به صورت تک سیلندر و جفت سیلندر می باشد و به صورت هوا خنک و آب در گردش می باشد در زیر نوع تک سیلندر آن را می توانید مشاهده کنید . فیلتر اصلی و فیلترهای پمپ اولیه گرفتگی دارند. علاوه بر این، پمپ آب، فن و پشتیبانی جلو با روغن چرب می­شوند. به علاوه تعداد تعمیرکار متخصص موتور دیزلی کمتر از موتور بنزینی است. قیمت: قیمت فروش مجدد خودروهای دیزلی بالاتر از بنزینی است، یعنی افت قیمت کمتری دارد. اما با این تفاوت که در روغن موتورهای بنزینی سطح کیفی روغن با حرف S شروع می شود و حرف دوم هر چقدر به Z نزدیک تر باشد، سطح کیفیت روغن بالاتر است. بنابر نظر برخی کارشناسان اگر بنزین یا گازوئیل تولیدی استاندارد باشد، آلایندگی خودروها بسیار کاهش مییابد چهبسا که موتورهای دیزلی نسبتبه بنزینی برای خودروهای سواری بینشهری مناسبتر است. او تاکید کرد: بهطور معمول، در طراحی خودرو باید به این شکل عمل کنیم که ببینیم خودرو قرار است برای کجا ساخته شود اگر برای کلانشهری مانند تهران است خودرو برقی مناسبتر بوده و در این زمینه باید سرمایهگذاری کرد؛ اما برای خودروهایی که قرار است بینشهری تردد داشته باشند بهترین نوع، همین سواریهای دیزلی است زیرا هم توان بیشتری دارند و هم بازدهی بالاتری.

فیلتر روغن اصلی دیزل ژنراتور در مسیر خروجی پمپ روغن قرار گرفته و تمامی روغن خروجی از پمپ روغن وارد آن شده و پس از تصفیه به سمت یاتاقان ها هدایت میشود . دود سفید از دیزل ژنراتور شما به دلیل احتراق گازوئیل سوخته در گاز خروجی یا آب موجود در سوخت ایجاد نمی شود. این موتورها نسبت به موتورهای بنزینی اسب بخار کمتری ایجاد میکنند، پس با توجه به اینکه سرعت اتومبیل به اسب بخار موتور بستگی دارد؛ خودروهای دیزلی سرعت و شتاب بالایی ندارند. امروزه خودروها از نظر سوخت مصرفی و کارکرد موتور، تنوع بالایی پیدا کردهاند و انواع موتورها مزیتهای خاص خود را دارند. سال ها پیش این موتور خوهان و طرفداران زیادی بین مردم داشت ولی بعد از اینکه موتورهای پژو به دست توانمندان ایرانی سپرده شد و طعم ایرانیزه خود را کشید متاسفانه از قدرت و کیفیت سابق خودش کاسته شد.

در این موتورها، سوخت به داخل محفظه احتراق تزریق می شود و سپس با دمای بالای هوا در محفظه مشتعل می شود. همانطور که گفته شد، دود آبی به دلیل وجود روغن در محفظه احتراق می باشد، بنابراین باید بررسی کرد که چطور روغن می تواند به محفظه احتراق وارد شود؟ اما اینکه این موتور دیزل چه استفاده هایی خواهد داشت و کدام بخش های نظامی می توانند از آن استفاده کنند، باید به بخش اصلی یعنی نیروی زمینی در قالب استفاده در تانکها و ادوات زرهی سنگین و نیروی دریایی در قالب بهره گیری از آن برای به حرکت درآوردن قایق های گشتی بزرگ و ناوچه ها اشاره کرد. بسیار سخت است؛ اما موتورهای دیزلی پرکینز به سادگی قابلیت جابه جایی دارند و می توان آن ها را از جایی به جایی دیگر منتقل کرد. قیمت: دیگر فرق ماشین دیزلی با بنزینی که بسیار مهم است این است که هزینه خرید خودروی دیزلی بیشتر از بنزینی است. تعییر شکل اتاقک احتراق: اگر شکل هندسی اتاقک احتراق را تغییر دهیم میتوانیم از تولید گازهای co و Hc جلوگیری کنیم. به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا میبرند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط میکنند.همانگونه که میدانید برای سوزاندن یک ماده سوختی به دو عامل حرارت و اکسیژن نیاز است.

این موتورها ابتدا در سال 2001 در پیکاپها و کامیونتهای جیامسی به کار گرفته شد و از آن زمان به یکی ازگزینههای پرکاربرد برای وانتها و کامیونهای متوسط تبدیل شد. روغن موتور دیزلی شل سنگین دو سکته با کارایی بالا با تکنولوژی خاکستر کم بطور خاص برای تمام دیزل دو سکته، موتورهای دوتایی دیترویت دیزل ، برخی موتورهای 4 سیکل در خارج از بزرگراه تولید شده است. برای به وجود آمدن و تضمین فرایند احتراق، لازم است تا مقدار معینی از سوخت و هوا در محفظه احتراق وجود داشته باشد زیرا احتراق کامل زمانی به وجود میآید که تمام سوخت بهطور کامل سوخته شود و در گازهای خروجی هیچ مقدار سوخت سوخته نشدهای باقی نمانده باشد؛ بنابراین نسبت سوخت به هوا در موتورهای دیزل به عنوان نسبت هوا و سوخت مخلوط شده برای احتراق تعریف میشود.

نسبت این مخلوط معمولا ۲۰ درصد بیودیزل و ۸۰ درصد سایت dieselcommittee گازوییل است. این سوخت را میتوان با گازوییل مخلوط و در خودروهای دیزلی به کاربرد. در مدار فشار ضعیف سوپاپ سرریز به کار رفته که دارای یک پیستون و فنر است. در پایان زمان منقبض شدن در حالتی که هر دو سوپاپ موجود در موتور، موتور دیزل بسته می باشند و پیستون به بالاترین نقطه خود در سیلندر می رسد مقداری گازوئیل به داخل هوا منقبض و پر حرارات موجود در اتاقک احتراق تزریق می گردد و قطرات ماده سوختنی در اثر این درجه حرارت بسیار بالا آتش می گیرند. موتور هایی که بسیار زیاد در دیزل ژنراتور ها مورد استفاده قرار می گیرند و برای تولید برق با توان های متنوع و گسترده کاربرد دارند. لیکن در هر دوی این موتور ها چهار عمل اصلی انجام می گردد که عبارتند از مکش یا تنفس – تراکم یا فشار – کار یا انفجار و تخلیه یا دود اما بر حسب نوع موتور دیزل ممکن است این مراحل مجزا و یا بصورت توام انجام گیرند. استفاده از خودروهای سواری دیزلی در اروپا بسیار بیشتر از امریکای شمالی و خاورمیانه است، به طوری که اتومبیلهای دیزلی تقریبا پنجاه درصد از فروش خودرو در اروپا را در سالهای گذشته تشکیل میدادند.

نوع خودرو و موتور آن نیز در انتخاب نوع روغن ماشین سنگین مهم هستند. اصلاح ساختار مالی به منظور خروج از ماده ۱۴۱ نیز بخشی از اقدامات این شرکت در نیمه دوم سال ۹۸ به شمار می رود. بطور کلی هدف از نمونه برداری روغن ، اطمینان از عملکرد رضایت بخش قطعات متحرک موتور دیزل و کارکرد ایده ال آنها و همچنین ارزیابی روغن از نظر کیفیت و کارکرد آن است . سطح تنشهای گرمایی در قطعات مختلف بستگی به موقعیت آنها نسبت به شعله دارد و در نتیجه یکسان نیست و بستگی به توزیع دما در قطعه دارد و تابعی از بار گرمایی است. با توجه به اینکه انتقال گرما از طریق دیواره سیلندر، سرسیلندر و پیستون به سیال خنککن صورت میپذیرد، یک میدان دما و به تبع آن میدان تنش را در آنها ایجاد خواهد کرد. موتور دیزلی نوعی موتور درون سوز است که در ان از چرخه ای دیزل برای ایجاد حرکت استفاده می شود،تفاوت اصلی ان با دیگر موتورها استفاده از احتراق در اثر تراکم است،در این گونه چیشرانه ها عمل انفجار صورت نمیگیرد،بلکه بصورت مخلوط سوخت در هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن متراکم میشوندو دور اصلی این پیشرانهها بر خلاف موتورهای بنزین سوز ۱۰۰۰ دور در دقیقه محسوب میگردند.

ایجاد چنین فشاری در موتور، نیازمند مقاومت بالای موتور است و همین نکته است که ساخت موتورهای دیزلی را سختتر و پرهزینهتر میکند و موتورهای دیزلی به نسبت موتورهای بنزینی معمولا سنگینتر و گرانتر هستند. تصور کنید سمند دیزلی داشته باشید که 5 لیتر در 100 کیلومتر سوخت بسوزاند این بدان معنی است که هزینه سوخت برای هر 100 کیلومتر این خودرو 1500 تومان است. کشورهای صنعتی که پیشتر به سوی تولید موتورهای دیزلی رفتهاند برای آلایندگی ناکس تمهیداتی اندیشیدهاند که بهطور تقریبی موتورهای با استاندارد یورو۴ و یورو۵ به بعد ناکس صفر میشود زیرا از سیستمهای EGR (Exhaust Gas Recirculation به معنی چرخهای که در آن در حدود ۵ تا ۱۰ درصد گازهای خروجی از اگزوز همراه با گازوئیل و هوایی که به موتور وارد میشوند، برای سوختن دوباره و کاهش هرچه بیشتر آلایندهها به سیلندرها وارد میشوند) یا SCR (selective catalytic reduction شکستن ساختار گازهای بسیار خطرناک NOx خروجی از اگزوز) استفاده شده است و با این سیستمهای کنترل آلایندگی خروج ناکس را تا حدودی صفر کرده است. وی در اینباره یادآور شده بود «در فصل سرما در گام نخست آلایندهها مربوط به خودروهای دیزلی و در فصل گرما مربوط به خودروهای بنزینی است؛ جهان به این نتیجه رسیده تا سال۱۴۰۱خورشیدی خودروهای سواری دیزلی را از خط تولید خارج کند.

در سالهای اخیر نیاز روزافزون به توان بیشتر، آلودگی کمتر و مصرف بهینه سوخت، محدودیتهای زیادی را بر فرآیند طراحی قطعات موتورهای دیزلی تحمیل میکند. موتور دیزل در هزینه سوخت صرفهجویی میکند زیرا با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل در کشورهای مختلف، تقریبا نزدیک است، موتور دیزلی میتواند مسافت بیشتری را با مصرف گازوئیل به نسبت موتورهای بنزینی طی کند. درجه ویسکوزیته : درجه ویسکوزیته اولین عامل مهمی است که باید به آن توجه کرد. فشرده شدن هوا در اینجا 14 تا 25 بار بیشتر از موتورهای بنزینی انجام میگیرد که همین امر سبب ایجاد حرارتی در حدود 500 درجه سانتی گراد در درون سیلندر موتور دیزلی میشود و زمینه برای حضور سوخت که همان گازوئیل است، فراهم میشود. مشکل زمانی ایجاد میشود که هوا وارد روغن شده و حبابهایی ایجاد کند که نگذارند عمل روانکاری به شکل صحیح صورت گیرد. خرابی توربوشارژ و ایجاد دود آبی: در دیزل توربوشارژ دار در صورت خرابی یاتاقان ویا کاسه نمدهای محور توربو شارژر، روغن همراه با هوای ورودی به محفظه احتراق وارد شده و در آنجا می سوزد و با تعویض کیت توربو شارژر مشکل فوق حل می گردد. فرق ماشین دیزلی با بنزینی در این است که موتور دیزل دارای بدنهای سنگینتر و قدرتمندتر است و برای احتراق سوخت، نیازی به جرقه ندارد و با ایجاد فشار بالا، این کار را انجام میدهد.

فرق ماشین دیزلی با بنزینی این است که خودروهای دارای موتور دیزلی معمولی، پرسروصدا و آلودهکننده محیطزیست هستند و استفاده از آنها در خودروهای بزرگ باری همچون کامیونها که نیاز به گشتاور و شتاب بالا در مسافتهای طولانی جادهای دارند، مناسبتر است. بزرگترین تجهیزات توان-دیزلی، تایر لاستیکی که در معدنکاری به کار میرود، کامیونهای بسیار بزرگ خارج از جادهای هستند که بیش از ۲۵۰۰ اسب بخار قدرت دارند و قادر به حمل بیش از ۳۰۰ تن بار در هر بارگیری میباشند. تجربه رانندگی: اتومبیلها و کامیونهای کوچک دیزلی دارای گشتاور بالا هستند و شتاب فوقالعادهای میگیرند و رانندگی جادهای با آنها چه با خودروهای سواری، وانت و کامیونها، لذتبخش است.

بخشی از تعمیر و نگهداری منظم موتور دیزل شامل تعویض روان کننده برای همگن نگه داشتن موتور در زمان اوج کار است. نمانیده الکتروموتور ای بی بی ABB (الکتروموتور اروپایی – معروف ترین الکتروموتور – الکتروموتور اصلی ای بی بی – الکتروموتور آلمانی – الکتروموتور ضد جرقه – الکترموتور فلچ دار – الکتروموتور پایه دار – الکترموتور ۱۴۵۰ دور بر دقیقه ) – در بین برند های وارداتی ژنراتور در ایران می توان گفت که واردات ژنراتور ای بی بی به عنوان برند اروپایی (ای ایکتروموتور در بیش از ۳۰ کشور در دنیا تولید می شود. خرید دیزل ژنراتور کوچک یا صنعتی برای مکان های مختلف امکان پذیر است. دلایل زیادی وجود دارند که ثابت میکنند روغنهای دیزلی برتری دارند؛ اما این در صورتی است که برای موتورهای مناسبی استفاده شود. او یادآور شد: درحالحاضر خودروهای دیزلی سواری زیادی در سراسر جهان در حال تولید است.

استفاده از چنین روغن دیزلی تنها در صورت عدم وجود جایگزین، برای مدت کوتاه (تا نزدیکترین ایستگاه خدمات) و در شرایط رانندگی با حداقل بار امکان پذیر است. مورد بعدی که برای افرادی که به صورت عمده موتورهای دیزلی پرکینز را خریداری می کنند، اهمیت دارد؛ در مورد قیمت مناسب این دستگاه ها است، هر قدر قیمت این دستگاه ها کمتر باشد، مسلما بهتر می توان نسبت به خرید آن ها تصمیم گیری کرد. ۴-قابلیت استفاده از سوختهای جایگزین: برخلاف موتورهای بنزینی در موتورهای دیزلی میتوان از سوختهای تجدید پذیر مانند بیودیزل استفاده کرد. بیودیزل میتواند با دیزل معمولی ترکیب شود و بدین صورت در مصرف سوختهای فسیلی صرفهجویی میکند. از سوی دیگر، چون درحالحاضر در حوزه خودرو بحث آلایندگی مطرح است اگر ترکیبات هیدروکربن با ناکس را در نظر بگیریم در موتورهای دیزلی ترکیب این دو حدود ۱.۱۰ گرم در هر کیلومتر مسافتی است که خودرو طی میکند و در موتورهای بنزینی ۱.۴ گرم؛ بنابراین ناکس یا NOX اکسید نیتروژن در موتور دیزل بیشتر است. استخراج میشود که باید مورد استفاده قرار گیرد، گفت: چگونه استفاده کردن از خودرو در کنار کیفیت سوخت بسیار دارای اهمیت است. ورمزیار در ادامه با اشاره به سایر مزیتهای موتورهای دیزلی، گفت: این موتورها میتواند استانداردهای بالاتر را با تجهیزات کمتری بگذارند، منظور در بحث طراحی موتور است؛ از اینرو برخی کشورها بین ۶۰ تا ۷۰ درصد خودروهای سواری شان دیزل است.

قیمت: دیگر فرق ماشین دیزلی با بنزینی که اهمیت بالایی دارد این است که موتور بنزینی کارایی پایینتری از موتور دیزلی دارد و در مسافت برابر، سوخت بیشتری مصرف میکند. گشتاور است که باعث حرکت خودرو میشود و فرق ماشین دیزلی با بنزینی در این است که موتور دیزل با داشتن گشتاور بالا برای جابجایی بارهای سنگین استفاده میشود. قیمت روغن موتور دیزل ایرانول و ایرانول رویال، ایرانول رونیا و ریسینگ ایرانول؛ سه نمونه ی مختلف از برند روغن ایرانول می باشند، که همه ی این سه مدل روغن، دارای افزودنی های مرغوب، برای استفاده در هر شرایط آب و هوایی هستند. نمونه اولیه موتورهای نسل جدید شرکت پرکینز در سال 1937 یعنی 5 سال پس از تاسیس شرکت وارد بازار شدند که با نام P6 شناخته می شدند.