راهنمای کامل عیبیابی موتور دیزلی خودرو

مشکلات مخلوط کردن سوخت و هوا به ویژه در یک موتور دیزل بسیار عالی است، جایی که هوا و سوخت در زمان های مختلف در زمان های مختلف معرفی می شوند و درون سیلندر ها مخلوط می شوند. پس از نمونه برداری میزان مواد مختلف موجود در روغن مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به مقدار این مواد وضعیت قطعات موتور دیزلی و موتور برق تعیین می گردد. برند لوول (LOVOL) چین یک نمونه مرغوب از دستگاه های طرح پرکینز چینی می باشند. آیا میدانید که این سوخت برای چه موارد کاربردی دارد و از چه چیزی به وجود آمده است؟ 2. آیا سوخت گازوئیلی حاوی گوگرد است؟

در ابتدای کار که میزان آب در گازوئیل کم است، این دو بصورت محلول در یکدیگر بوده و کاملا یکسان هستند. موتور دیزل ملی باقدرت 1300 اسب بخار کاملا ایرانی است، بلوکه و سرسیلندر و سامانه سوخت موتور در داخل کشور ساخته شده است و با توجه به اینکه تاکنون از خارج از کشور این موتور وارد می شد به همت و تلاش مهندسان داخلی در طی 3 سال این موتور ساخته و از خروج ارز جلوگیری شد. در ادامه با برخی از مشخصات روغن موتور های دیزلی آشنا خواهید شد. دلایل متعددی وجود دارند که موتورهای دیزل در زمان فعالیت با ضربه و کوبش به کار خود ادامه میدهند. ورود هوا به روغن علاوه بر ایجاد مشکل در روانکاری، ممکن است باعث ایجاد زنگزدگی و اصطکاک در اجزایی از موتور که قابلیت حرکت دارند نیز بشود؛ زیرا حبابهای هوا غلظت روغن را افزایش میدهند. این موتور تا حدودی ساخت داخل هم شده و یکی از مدرنترین موتورهایی است که بر روی خودروهای داخلی استفاده میشود.

در موتور وانکل مانند موتورهای بنزینی چهار زمانه مخلوط هوا و بنزین وارد محفظهٔ بزرگی از موتور میشود سپس با کم شدن حجم آن مخلوط هوا و بنزین تحت فشار قرار گرفته و با ایجاد جرقه به وسیله شمع انفجار حاصل میشود، مولکولهای گاز در اثر احتراق منبسط میگردند و فشار محفظهٔ تراکم به شدّت بالا میرود و نیروی حاصل از آن به روتور اعمال شده و به علّت اختلاف مرکز دوران بین روتور و میل لنگ نیروی چرخشی در سایت dieselcommittee روتور ایجاد میگردد. از طریق ضربه، راه خود را به داخل میل لنگ می رساند و روغن را مجبور می کند با آنها برخورد کند. مثلا می توان موتور دیزل را بر حسب مقدار دفعات احتراق در هر دور گردش میل لنگ به موتور دیزل دو زمانه و یا موتور دیزل چهار زمانه تقسیم بندی نموده و یا بر حسب قدرت تولیدی که به شکل اسب بخار بیان می گردد. مثلا قیمت ۵۰ کاوا لوول با ۱۰۰ کاوا لوول کاملا متفاوت می باشد.

5. آیا امکان ترکیب گازوئیل و بنزین وجود دارد؟ گازوئیل در هر مولکول خود دارای درصد بیشتری اتم کربن است که میتوان آن را حدود 13 درصد بیشتر از بنزین در نظر گرفت. اینکه از چه نوع سوختی برای دستگاه خود استفاده میکنید، بستگی به نوع دستگاه و نظر سازنده دارد. از نظر هزینه نیز، طراحی این سه موتور دیزل با یکدیگر فرق دارند. این تکنیک جهت شعله ور کردن مطلوب مخلوط هوا با سوختهای سبک و رقیق در موتورهای که قطر سیلندر بزرگی دارند بکار گرفته میشوند.ساده ترین موتورهای گازی بر اساس تنفس طبیعی هوا و سوخت از طریق کاربراتور و یا میکسر به داخل سرسیلندر کار میکنند. شما میتوانید جهت خرید و فروش لودر وارد وبسایت دناما شده و در آنجا از میان هزاران آگهی موجود ماشین خود را انتخاب کنید. اشاره کرد که شرکت های دوسان ، کاترپیلار و هیوندای خود تولید کننده ماشین آلات راهسازی هستند و دستگاه هایی همچون بیل مکانیکی ، لودر و قطعات چکش هیدرولیکی تولید می کنند. به طور کلی ماشین آلات کشاورزی بنزینی ارزان ترند؛ قیمت پایینی دارند؛ و نگهداری و تعمیرات آن راحتتر است بنابراین سهم فروش بیشتری را در میان انواع ادوات و ماشین های کشاورزی از آن خود کرده اند.

همچنین میتوانند به گیاهان، حیوانات، محصولات کشاورزی و منابع آبی آسیب برسانند. همچنین ممکن است یک فیلتر خنککننده در برخی موتورها و یک پمپ آب وجود داشته باشد که در واقع یک پمپ خنککننده است. همچنین بیش از حد کار کردن سیستم نیز موجب افزایش دمای نامعقول آن میشود. 4. سپس پیستون دوباره به سمت بالای سیلندر حرکت کرده و اگزوز را از احتراق آزاد میکند. بر خلاف موتورهای بنزینی که احتراق آنها با استفاده از جرقه شمع انجام میشود، موتورهای دیزلی از شمعهای درخشان استفاده میکنند. یعنی انفجار بر اثر تراکم سوخت و هوا بدون نیاز به جرقه زنی میباشد (سیستم احتراق داخلی دیزل). موتور دیزل نیز به مانند سایر موتور دیزل های احتراق داخلی بر اساس مختلفی قابل طبقه بندی می باشد. موتور دیزل نیز مانند سایر موتورهای احتراق داخلی بر مبناهای مختلفی قابل طبقه بندی هستند. زمانی که سوخت به داخل سیلندر تزریق میشود باعث احتراق شده و پیستون را به حرکت درمیآورد. با این حال، یک موتور گازسوز هوا و سوخت را قبل از تزریق به سیلندر مخلوط می کند. سپس به منظور بهبود کارکرد این نوع از موتورها ، دکتر رودولف دیزل آلمانی توانست حق امتیاز تولید موتورهایی که در آن ها بلافاصله پس از تزریق سوخت به داخل سیلندر ، اشتعال سوخت انجام می گرفت را کسب نماید.

نمودار شماره ۵ تغییرات گرانروی در روغن­ های مورد آزمایش با زمان­ های کارکرد مختلف را نمایش می­دهد. یکی از مهمترین پارامترهای کیفی کارکرد موتور که در اثر نوع سوخت تغییر میکند، صدای موتور میباشد. از برخی جهات، گازوئیل برای محیط زیست بهتر از بنزین است. این بدان معنا است که در دمایی ثابت، مولکولهای بنزین به نسبت بیشتری از مولکولهای گازوئیل تبخیر میشوند که یعنی بنزین سریعتر آتش خواهد گرفت. در ابتدا قسمتهای کوچکی از مواد چسبنده و رسوبات آن از این مایع خارج شده و سپس با سرد شدن شدید هوا، مولکولهای هیدروکربن به آرامی شروع به انجماد میکنند.

این موتورها در خودروها ، کامیون های سبک و برخی از مصارف کشاورزی و ساختمانی و به عنوان ژنراتورهای کوچک الکتریکی ثابت (مانند موتورهای تفریحی) و به عنوان درایوهای مکانیکی استفاده می شوند. اما توجه به این نکته لازم و ضروری است که همواره متخصصان بومی در هر مکانی جهت تعمیرات و نگهداری انواع موتور های رفت و برگشتی حضور دارند.پتانسیلهای استفاده از موتور های پیستونی در تولید انرژی الکتریکی پراکنده و غیر متمرکز به جهت دوری از تلفات افت انتقال و توزیع که در شبکه سراسری برق کشور وجود دارد شامل موارد اضطراری، پیک زایی، پشتیبانی از شبکه برق سراسری و کاربرد در تکنولوژی سیستمهای تولید همزمان برق و حرارت جهت تولید آب گرم، بخار کم فشار برای کاربرد در گرمایش زمستانی و سرمایش تابستانی در سیستمهای چیلرهای جذبی میباشد.

گران بودن لوازم یدکی اصلی و کمبود واردات این موتورها تنها نقطه ضعف این برند برای مصرف کننده ایرانی محسوب می شود. شرکت راد دیزل در قالب سهامی خاص و با سرمایه بخش خصوصی فعالیت خود را در زمینه واردات آغاز نمود. نماینده دیزل ژنراتور دویتس DEUTS ( دیزل ٰنراتور با موتور دویتس – دیزل ژنراتور دویتز – دیزل ژنراتور آلمانی – دیزل ژنراتور چینی – دیزل ژنراتور کم صدا – دیزل ژنراتور راندمان بالا ) – در بین برند های وارداتی دیزل ژنراتور در ایران می توان گفت که واردات دیزل ژنراتور دویتس به عنوان برند آلمانی – چینی یکی از معروف ترین ها و باکیفیت ها در جایگاه خود می باشد. یکی از معروف ترین ها و باکیفیت ها در جایگاه خود می باشد.

به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می کنند. سپس عامل سوم یعنی ماده سوختنی به گرما و اکسیژن افزوده می شود که در نتیجه آن سوخت شعله ور می شود و منجر به حرکت در موتور دیزل می گردد. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر موتور می شود و سپس بوسیله پیستون فشرده می گردد. مقداری از آن را میتوان با پترودیزل مخلوط کرد و در موتورهای معمولی دیزل استفاده نمود. برای همین نیز در موتورهای دیزلی نباید روغن های دیگری به غیر از روغن دیزلی را استفاده کرد.

همچنین اگر سیم ثابت باشد و میدان الکتریکی را به صورت مداوم حرکت دهیم، باز هم این جریان الکتریکی تولید می شود. بنابراین بعضی موتور های دیزلی سوپاپ مکش مخصوصی قبل از محفظه احتراق به کار می گیرند یا از وسایل دیگری برای گردابی (چرخشی) کردن هوا در داخل محفظه احتراق استفاده می کنند و یا در غیر این صورت جرقه زنی و فرآیند احتراق بهبود می دهند . لوله های انتقال سوخت: می بایست غیر قابل اشباع بوده و در برابر فشار پایداری نمایند. لوله ی منتقل نمودم سوخت موتور دیزل:این لوله های موتور دیزل باید غیر قابل اشباع باشد و در مقابل فشار استقامت کند. هنگامی که آب از نقطه اشباع خود بیشتر شود، آب نمیتواند دز آن حل شود و به شکل امولوسیون و یا اشباع در خواهد آمد. فشار زیاد گازهای منبسط شده (به علت احتراق) پیستون را به طرف پایین و تا نقطه مرگ پایین میراند. در زمان فشرده شدن هوا، افزایش دما رخ میدهد و سوخت به مرحله احتراق میرسد.

حال این سوال پیش میآید که چه چیزی باعث داغ شدن بیش از حد موتور دیزلی میشود؟ در انتهای زمان اول مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به صورت پودر شده به درون هوای متراکم شده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده میشود و ذرات سوخت محترق میگردد. هوای تحت فشار قرار گرفته داغ میشود و پس از رسیدن داغی به حد مشخص، سوخت به داخل این هوای داغ پاشیده شده انفجار صورت میگیرد. در این دیزل ژنراتور عمل انفجار صورت نمی گیرد، بلکه مخلوط سوخت و هوا در اثر تراکم بسیار بالا بدون جرقه زدن در موتور دیزل متراکم می شوند و دور اصلی این موتور دیزل بر خلاف موتور های بنزین سوز ۱۰۰ دور/دقیقه محسوب می گردند. بایگانیشده از اصلی در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۰.

هنگامی که یک وسیله نقلیه موتور دیزلی به مدت طولانی در یک مکان قرار گیرد یا وقتی در مدت زمان طولانی تنها چند بار از آن استفاده شود، معمولاً مشکلاتی برای روغن آن بهوجود میآید. ساختمان ساختار موتور دیزل نه تنها در سیستم تغذیه و تنظیم سوخت با موتور های اشتعال جرقه ای تفاوت می کند. فیلتر گازوئیل با توجه به آلودگی های بسیار گسترده سوخت گازوئیل که نه تنها به شکل سنگ ریزه ها و گرد و غبار و در فاز جامد بلکه بصورت آب و روغن در فاز مایع نیز مورد استفاده قرار می گیرند می باشد. لوله هاي گازوئيل را بايد با احتياط باز و بسته كرد تا صدمه نبينند، زيرا هر نوع آسيب ديدگي اين لوله ها ممكن است سبب گرفتگي مسير سوخت رساني شود . بنزین در هر 100 کیلومتر، کمتر از گازوئیل مصرف میشود. باید بدانید که سوخت دیزل به نسبت بنزین متراکمتر بوده و به همین دلیل پمپ بنزین نمیتواند مخلوط این سوخت را در دستگاه حرکت دهد که در نتیجه آن سیستم با مشکلاتی روبرو میشود. ممکن است آب وارد سیستم سوخت شده و برای موتور مشکلاتی ایجاد کند.