تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی

نكته ديگري كه به همين اندازه اهميت دارد آن است كه سوخت بايد در محفظه احتراق پاشيده شود تا به طور كامل بسوزد و موتور دود نكند. موتور درونسوزی با چهار فرایند اصلی ۱-مکش سوخت ۲- تراکم ۳-احتراق ۴- خروج دود است. فرق اصلی آن با موتور اتو ایجاد احتراق در اثر تراکم است. ↑ «تاریخچه موتورهای احتراق داخلی و خارجی – آرین موتور». در صورت سوخت مواد خارجی مانند خاکستر و فلزات تولیده شده در اثر سایش، این ذرات ریزی به نام PM تولید میشوند. تولید میشود. اگر سوختن به درستی انجام شود احتمال زیاد، مقدار گازهای آلاینده در حد استاندارد خواهد بود، اما در صورتی که سوختن ناقص باشد سبب افزایش آلودگی و افزایش مقدار گازهای آلاینده میشود.

هزینه این وسیله به مواردی از جمله مدل موتور و توان آن، کیزان کیفیت محصول و کشور سازنده دستگاه بستگی دارد. شاخص­ های مختلفی برای نشان دادن فرسایش در موتور ارایه شده­ اند که از آن جمله می­توان به شاخص ذرات درشت آهنی PQ (Particle Quantifier) اشاره کرد. درصد تغییرات شاخص ­های فرسایشی در جدول شماره ۴ آمده شده است. جدول دسته بندی دیزل ژنراتورهای کامینز به سه ستون(اضطراری ، پرایم و دائم کار) تقسیم می شود. وگرنه عملکرد کلی دیزل ژنراتور را مختل می کند. موتورهای سرعتبالا برای تولید توان تراکتور، کامیون، قایق، اتوبوس، خودرو، کمپرسور، ژنراتور و پمپ استفاده میشوند. سیستم افزودنی ضد سایش متالو ارگانیک اثبات شده یک لایه محافظ بر روی سطوح تماس برای مقاومت در برابر سایش تشکیل می دهد. برای حرکت دادن این وسایل روی آب نیاز به مقدار زیادی انرژی است که از موتورهای دیزلی عظیم تامین می شود.

وجود بوی نامطبوع و دود سیاه در دود اگزوز به دلیل وجود هیدروکربنهای نسوخته است. آوانس بیش از حد تزریق سوخت و ایجاد دود سفید:در این حالت چون پیستون به آخر کورس تراکم نمی رسد لذا درجه حرارت هوای متراکم شده به حد اشتعال کامل سوخت نمی رسد ودر نتیجه قسمتی از سوخت بصورت کامل محترق نمی شود و نسوخته از موتور خارج می گردد این حالت شبیه حالت خام سوزی می باشد. در نتیجه برای انجام آن پروژه چاره ای جز استفاده از دیزل ژنراتور یا به عبارت بهتر موتور جوش سیار دیزلی باقی نمی ماند. این مهمترین دلیلی است که شما نمی خواهید از روغن های دیزلی در موتور خودرو بنزینی خود استفاده نمایید.

در حقیقت، وقتی روغن سیاه است، به این معنی است که ذرات ریز فلز ناشی از اصطکاک بین قطعات موتور را پراکنده کرده و آنها را معلق در روغن نگه میدارد تا به هم نخورند. هوای منبسط شده توربین را به گردش درمیآورد که در نتیجه باعث به حرکت درآمدن کمپرسور نیز میشوند. گرمای ناشی از احتراق مخلوط هوا و سوخت باعث منبسط شدن و جریان یافتن آن به سمت انتهای موتور میگردد، این جریان منبسط شونده از میان یک سری پرههای توربین عبور میکند که از طریق یک شفت به کمپرسور متصل شدهاند. وظیفه کمپرسور فشرده کردن هوا است. ولوو با خانواده موتورهای جدید Drive-E مکانیکی طراحی کرده است که پیچیدگی را با استفاده از یک رویکرد ماژولار و فشرده کاهش می دهد. در مرحله دوم سوخت از منافذ نمدی عبور کرده وتا20% باقی مانده ناخالصی های ریز نیز جدا میشوند. در المنت اول سوخت از فیلتر پارچه ای عبور کرده وتا 80% ناخالصی های درشت سوخت گرفته میشود .

بر خلاف موتورهای خودروی برقی، موتور درونسوز دارای صدها قطعه متحرک است. ویژگی ممتاز آبادیزل واسطه نبودن شرکت است. روغن موتور دارای انواع گریدهای متنوع می باشد که هر یک از آنها ویژگی های مختلفی دارد. 4. علامت و حروف هایی که روی هر یک از انواع روغن های موتور وجود دارد دارای نشانه های خاصی می باشد که دقت و توجه به هر یک از آنها اهمیت بسیار زیادی دارد و شما باید به آن دقت زیادی داشته باشید. از این رو کیفیت این محصول تاثیر بسیار زیادی بر روی قیمت این محصول دارد. در موتور هایی با پاشش غیر مستقیم ( In Direct Injection) سوخت رو در یک محفظه که به محفظه احتراق اولیه معروف میباشد پاشیده میشود.(این محفظه در سر سیلندر قرار دارد که در امتداد آن محفظه اصلی قرار دارد). در موتور دیزل پس از هوا سوخت به داخل محفظه پاشیده می شود. موتورهای احتراق داخلی قادر به سوزاندن کامل سوخت خود در داخل سیلندرها نیستند، به همین دلیل درصدی از انتشارات سمی استفاده نشده داخل سیلندرها به جو و اتمسفر دفع می شود. گازهای خروجی و دود ناشی از احتراق نادرست دارای بوی نامطبوع وزننده هستند درحالیکه بوی گازهای ناشی از احتراق کامل و درست دارای بوی کم و غیر زننده است.

این مرحله ی تراکم می باشد. در حین مرحله تراکم هوای داغ که متراکم شده به محفظه احتراق اولیه هدایت میشود. هوای فشرده به سمت محفظه احتراق رانده شده و بعد از تزریق سوخت توسط سوخت پاشها (انژکتورها)، به دمای بین ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ سانتیگراد میرسد. یکی از تفاوت های موتورهای دیزلی و بنزینی این است که موتورهای دیزلی با فشرده سازی هوا کار می کنند و موتورهای بنزینی با جرقه تولید شده توسط شمع، کار می کند. ۴- زمانی که پیستون به پایین ترین نقطه ی حرکتش می رسد ، ورودی های مکش هوا را باز می نماید و هوای فشرده سیلندر را پر می کند و گازهای سوخته شده (دود) باقی مانده را خارج می کند. علاوه بر این، این روغن موتور در دمای بالا و پایین می تواند به خوبی از موتور محافظت کند و با فرموله شدن تا 34% نسبت به مدل های قبلی خود عملکرد بهتری از خود نشان داده است.

شرکت “موتور و توربین اورانوس صنعت” از سال 1383 به عنوان نماینده رسمی و انحصاری شرکت MTU آلمان (که خود زیر مجموعه هولدینگ Rolls-Royce Power Systems AG است) مشغول به فعالیت بوده و تاکنون تعداد زیادی موتور دیزل MTU جهت استفاده شرکتهای داخلی تامین کرده است. شرکت بادوین به مدت ۱۰۰ سال ، موتورهای دیزلی بودوین را با بالاترین کیفیت برای کاربردهای دریایی و تولید انواع دیزل ژنراتور از ۱۸ تا ۴۰۰۰ کیلووات طراحی و تولید کرده است. راه اندازی و استارت دیزل ژنراتور ولوو پنتا در صورت لزوم به صورت خودکار در حداقل زمان و با حداکثرتوان امکان پذیر میباشد و لذا برای استفاده بعنوان پشتیبان برق در پروژه ها ( دیزل ژنراتور اضطراری) بسیار مفید میباشند. و دارای زمان تعویض بسیار طولانی می باشند. پیستون را تعویض کنید.

لذا مجموعه دیزل ژنراتور کاشانی همواره به خریداران و کاربران دیزل ژنراتور ولوو پنتا توصیه می نماید تا ضمن رعایت برنامه زمان بندی سرویس و نگهداری دیزل ژنراتور از روغن استاندارد مطابق با روغن پیشنهاد شده توسط شرکت ولوو پنتا استفاده نمایند. این موتور در سپتامبر ۲۰۰۶ روی «اما مرسک» یک کشتی کانتینری که در زمان خود بزرگترین بود قرار گرفت. کشتی های کانتینری بعضی از بزرگترین و سنگین ترین وسایل هستند که روی دریاها به آرامی حرکت می کنند. به شاسی ثابت کانتینری نیز می گویند. در مقابل معایبی نیز برای موتور جوش سیار دیزلی می توان بر شمرد. اما این موتورها دارای معایبی نیز هستند که از جمله آن­ها می­توان به بازده کمتر نسبت به موتورهای با پاشش مستقیم و نیاز به مرحله طولانی تر پیش گرمایی در زمان استارت اولیه (استارت سرد) نام برد.

در موتور ديزل لوله هاي گازوئيل سوخت را با فشارهاي مختلف انتقال مي سایت dieselcommittee دهند. سوخت موتور ديزل حتماً بايد از فيلتر بگذرد . آرايش متوالي از آرايش هر فيلتر مي تواند ذراتي را كه از فيلتر قبلي عبور كرده اند، از گازوئيل جدا كند . هر سيلندر اين نوع موتورها يك پمپ خاص خود را دارد تا سوخت را به سوخت پاش آن سيلندر برساند. هر مرحله در این موتور ها نیم دور یا ۱۸۰ درجه است، بنابراین یک سیکل کامل در موتورهای چهار زمانه دو دور یا ۷۲۰ درجه است. در ادامه تفاوت هایی که این دو موتور را از یکدیگر متمایز می کند، بررسی کردیم. دود سیاه به علت نا مناسب بودن سوخت مصرفی: سوخت نامناسب است و یا بعلت ماندگاری طولانی،کیفیت خود را از دست داده است لذا باید سوخت دستگاه با سوخت تازه و مناسب تعویض گردد. رقیق بودن روغن و ایجاد دود آبی: به علت استفاده از روغن غیر استاندارد و یا کار بیش از حد روغن و خارج شدن آن از حالت استاندارد ، روغن به محفظه احتراق راه پیدا می کند و در انجا می سوزد برای رفع این مشکل همراه توجه به استفاده از روغن موتورهای استاندارد و توجه به تعویض به موقع روغن طبق برنامه سرویس و نگهداری به کاربران دیزل توصیه می گردد.

با به وجود آمدن زیر مجموعه جدیدی در تشکیلات MTU به نام MTU Onsite ، که مختص تامین پکیجهای دیزل ژنراتور است، این محصولات نیز به گستره محصولات قابل ارائه اورانوس صنعت اضافه شده است. به همین علت توصیه می شود علاوه بر اینکه دیزل ژنراتور را از یک برند معتبر خریداری کنید که اجزا اصلی آن با بازدهی مناسبی کار می کنند برای تعمیر و نگهداری این قطعات و تجهیزات نیز از متخصصین با تجربه کمک بگیرید تا زنراتور شما دوام و طول عمر بالایی داشته باشد. زیرا افراد غیر حرفه ای می توانند باعث خرابی بیشتر قطعه مورد نظر شوند و طول عمر دستگاه را کاهش دهند. فیلتر سوخت: این قطعه سبب فیلتر شدن و تسفیه سوخت شده و از صدمه خوردن به قطعات موتور جلوگیری می کند.

سامانه جرقهزنی وظیفه دارد در زمان معین یک جرقه الکتریکی برای سوختن آمیزهای از سوخت و هوا در موتورهای احتراقی ایجاد کند در موتور درونسوز نوع رفت و برگشتی یا همان پیستونی، جرقه در انتهای کورس تراکم کمی پیش از رسیدن پیستون به نقطه مرگ بالا زده میشود. در زمان استارت ممکن است روغن بیش از اندازه سفت و چسبناک باشد و پمپ روغن توانایی ارسال روغن به قطعات داخلی موتور را نداشته باشد. اگر از موتور برق برای مجتمع های مسکونی و هتل ها استفاده می کنید باید مدل کانوپی دار را تهیه کنید. 1. مدل های قدیمی تر موتورهای دیزلی سر و صدای زیادی داشتند و نگه داری از آن ها به مراتب به هزینه بیشتری نیاز داشت. روش فیلتر نمودن موازی (یک مرحله ای ): در موتورهای پر قدرت با توان بالا تر از 320 اسب بخار یک فیلتر جوابگوی دبی مصرفی مدار سوخت نمیباشد.

در بالای سیلندر، دو یا چهار دریچه ی خروج وجود دارد که هم زمان با هم باز می شوند. منظور از دو زمانه و چهار زمانه نوع طرز کار دیزل موتور است. در این حالت می توانید با روغن کاری دیزل رانندگی کنید، اما توصیه نمی شود موتور را بالای 5000 هزار دور بچرخانید. در حین فرایند احتراق نادرست، بعضی از سوختها در فرایند احتراق شرکت نکرده و به طور کامل از اگزوز خارج نمی شوند و سبب تولید هیدروکربنها و منجر به آلودگی محیط زیست میشوند. گرمکن الکتریکی کوچکی که در محفظه احتراق اولیه موتور های دیزلی نصب می شود تا محفظه احتراق را پیش گرم کند و موتور در هوای سرد آسانتر روشن شود . به دلیل گرم شدن موتور ژنراتور دیزلی، با طراحی مکانیزمی خاص در این نوع موتورها، بدنهی موتور خنک نگه داشته میشود. دیزل ژنراتور ها پایه ثابت صنایع گوناگون هستند که می توان گفت صنایع بزرگ پایداری فعالیت خود را مدیون دیزل ژنراتور ولوو هستند. انژکتور بایستی قادر باشد تا دما و فشار داخلی سیلندر را تحمل کرده و سوخت را به قطرات ریز تبدیل کند .