تفاوت موتورهای دیزلی و بنزینی + مزایا ، معایب و کاربرد هرکدام | dieselcommittee

در مجله خبری دیزل کمیته سوم، موتورهای دیزلی به دلیل دما و فشار بالایی که در پایان تراکم ایجاد می شود، خود به خود مشتعل می شوند. در فاز سوم، موتورهای دیزلی به دلیل دما و فشار بالایی که در انتهای تراکم درون آن‌ها به وجود می‌آید، احتراق به صورت خودبه‌خود انجام می‌شود. در واقع در موتورهای دیزلی شمع هیچ استفاده‌ای در سوخت دیزل ندارد زیرا نیازی به روشن کردن سوخت دیزل ندارد در عوض شمع جرقه‌زنی فقط می‌تواند محفظه احتراق را گرم نگه دارد. موتورهای دیزل همه آلاینده‌ها را دارند، اما سوخت آن‌ها غنی‌تر و تمیزتر می‌سوزد این کار به سوزاندن مواد جامد در گازهای خروجی از اگزوز نیز کمک می‌کند.

http://boostercctv.ir

از آنجایی که فقط هوا در تراکم موتور دیزل دخیل است، می توان نسبت تراکم خوبی را بدون خطر اشتعال به دست آورد. در یک موتور بنزینی، چنین نسبت تراکم بالایی بدون انفجار امکان پذیر نیست. ما می دانیم که وسایل نقلیه سبک تر مانند موتور سیکلت، اسکوتر و اتومبیل ها، معمولا از بنزین در موتورهای خود استفاده می کنند در حالی که دیزل در ماشین آلات بسیار سنگین تر مانند تراکتورها، کامیون ها و اتوبوس ها استفاده می شود. بنابراین، نوع سوخت مورد استفاده نیز نقش عمده ای در تعیین تفاوت عمده بین موتورهای بنزینی و دیزلی ایفا می کند. به همین دلیل است که اکثر اتوبوس ‌ها و تاکسی ‌ها در کشورهای مختلف، موتورهای دیزلی دارند.

  • دیزل یک سوخت فسیلی است، به این معنی که از نفت خام تقطیر شده و نفت از اعماق زمین که در معرض گرما و فشار زیاد قرار گرفته است، ایجاد می‌گردد.
  • جهت تنظیم مقدار و زمان پاشش از یک شیر برقی در قسمت پمپ انژکتور آن استفاده شده است که مادامی که این شیر برقی باز باشد سوخت از خروجی پمپ به ورودی آن بر می گردد و پاشش صورت نمی گیرد.
  • سیستم کنترل ECM دمای هوای محفظه را حس می‌کند و تایمینگ موتور را در هوای سرد ریتارد می‌کند، بنابراین انژکتور سوخت را دیرتر تزریق می‌کند.
  • بعضی از موتورهای همچنین دریچه پروانه ای شکلی دارند که می تواند گیر کرده باشد.

سطح فشرده سازی نباید بیش از 10 تا 15 درصد (30 psi تا 50 psi) تغییر کند. آنها دارای المنتهایی هستند که موتور را قبل از استارت گرم می کنند. بدون گرمکن، یک موتور دیزل روشن نمی شود، زیرا موتور نیاز به هوای فشرده و گرم دارد تا انژکتورهای دیزل را فعال کند.

پمپ تزریق سوخت موتور دیزل S4K مورد استفاده برای بیل مکانیکی E120B 101062-8520

در سال ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شده‌ای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله پس از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام می‌گرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا به‌وجود می‌آمد. همه وظایف در موتور های جدید توسط ارتباط ECM با مجموعه از سنسور های پیچیده ای که هر چیزی را از دور موتور تا دمای روغن و مایع خنک کننده را اندازه گیری می کنند ، حتی وضعیت موتور(i.e. T.D.C.) کنترل می شود .

نظر خود را وارد کنید

امروزه جدیدترین سیستم تزریق سوخت در موتورهای بنزینی به نام تزریق مستقیم یا GDI شناخته می‌شود. در این روش، نازل انژکتور در داخل سرسیلندر قرار دارد و نوک آن به طور مستقیم داخل محفظه احتراق، پاشش می‌کند. این روش از موتورهای دیزلی گرفته شده است و پیشرانه های دیزل، سالیان زیادی است که از این روش تزریق سوخت استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی بین موتورهای دیزلی و بنزینی این است که احتراق مخلوط هوا و سوخت با استفاده از شمع در موتورهای بنزینی انجام می شود، در حالی که موتورهای دیزلی فقط به هوای بسیار فشرده متکی هستند.

پمپ های روغن کارکرده