تفاوت معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی- استودیو آرانو | معماری نواز

تفاوت معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی- استودیو آرانو | معماری نواز شاید در نگاه اول معماری داخلی کار راحتی به نظر برسد ولی واقعیت این است که معماری داخلی نه تنها کار آسانی نیست، بلکه دقت و تخصص زیادی را می­ طلبد چون به نوعی گام اول در ساختمان به حساب می‌­آید. معماری داخلی، طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی، همگی به یکدیگر وابسته هستند و اگر هر کدام از آن­ها به دقت به مرحله اجرا نرسند، حسابی دردسرساز خواهند شد. در معماری داخلی، زیبایی به تنهایی در نتیجه نهایی اهمیت ندارد و به موارد دیگری چون کاربردی بودن فضاها نیز باید توجه داشت تا بدین شکل نیاز و خواسته کارفرما را بتوان برآورده کرد. در این رشته هم همچون معماری داخلی دروس دیگری با هدف ارتقا سلیقه و زیبایی شناسی گنجانده می شود.

تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

رشتۀ معماری داخلی از سویی شبیه معماری یا ساختمان است و از سویی دیگر بر طراحی فضاهای داخلی تأکید دارد. در این بخش قرار است نگایه به شرایط بازار کار رشته معماری داخلی داشته باشیم. کارشناس معمار داخلی می تواند در شرکت های مشاوره طراحی کار کند یا به صورت مستقل و یا به صورت پروژه ای با شرکت های معماری قرارداد ببندد. رشته معماری داخلی عبارت است از طراحی مجدد نوآورانه یک فضای داخلی موجود و در عین حال احترام به ارزش تاریخی آن. معماری داخلی علاوه بر در نظر گرفتن طراحی زیبایی شناختی، بر عملکرد و ساخت متریال فضاهای داخلی تمرکز دارد.

معرفی رشته مشاوره در دانشگاه و بررسی بازار کار این رشته

رشته معماری داخلی به بهینه سازی فضاهای داخلی ساختمان ها می پردازد. ماهیت رشته معماری داخلی، میان رشته ای بوده و به میزان بهره مندی از دانش معماری و علم محاسبات و دانش فنی تحلیل انسان محیط- محصول، از ظرفیت های هنری برای زیباسازی بستر زیست انسان استفاده می کند. یک معمار داخلی، طراحی داخلی ساختمان و برنامه ریزی فضا را انجام می دهد.

  • رشته ی معماری داخلی یکی از رشته های هنرستان و زیر مجموعه گروه هنر در شاخه فنی و حرفه ای است این رشته برای اولین بار در سال تحصیلی وارد سیستم آموزشی شد و اولین فار غ التحصیلان این رشته در خرداد سال 98 دیپلم می گیرند.
  • رشته معماری داخلی در عین تشابه در برخی ابعاد، دارای تفاوت‌هایی با رشته مهندسی معماری است.
  • در واقع این رشته حد وسط میان طراحی دکوراسیون و معماری داخلی است و شانه به شانه‌ی هر دو حرکت می‌کند.
  • به همین دلیل است که بسیاری از معماران داخلی تمامی تحصیلات آکادمیک خود را برای یک مهندس معمار شدن می گذرانند .
  • به معنای هنر یا برنامه ریزی و نظارت بر طراحی و اجرای فضای داخلی و طراحی مبلمان است.

از طریق اجرای درست و کامل معماری داخلی است که فضاهای اصیل و زیبا، با هویت و کارآمد، برای فعالیت و زندگی انسان ایجاد می‌شود. با توجه به گستردگی و تنوع فعالیت‌ها در طرح و ساخت فضاهای داخلی، مجریان طرح‌های داخلی نیاز به آموزش و کسب مهارت در حوزه‌های بسیاری دارند. به علت جذابیت‌های خاص رشتۀ معماری داخلی افراد زیادی خواستار ادامه تحصیل در آن هستند. در نتیجه اطلاع از محل قبولی و دانشگاه‌های پذیرنده معماری داخلی سراسری از جمله اولویت‌های لازم در زمان انتخاب این رشته تحصیلی برای آن‌ها به شمار می‌رود. نکته‌ای که در همان ابتدا باید به آن توجه کنیم این است که رشتۀ معماری داخلی را نباید با رشته نقشه‌کشی معماری اشتباه گرفت.

این فرآیند ساختمان را دوباره معنا می کند و دلالتی است بر این که ساختمان ها هرگز نمی توانند کامل و غیرقابل تغییر باشند. ساختمان در نمای بیرونی مانند قبل به نظر میرسد، اما فضای داخلی آن طرح توجیهی شهرسازی کاملاً متفاوت میشود. دکوراتورهای داخلی بیشتر به زیبایی شناسی محیط دقت می کنند و ارائه یک طراحی عملکردی برای رسیدن به آسایش محیط برای آن ها در اولویت نیست. آن ها از فضا همچون بوم نقاشی خود استفاده می کنند و هدف اصلی آن ها ایجاد یک «آرایش بصری» است. باید دقت کنید که میان سرفصل ها و مهارت هایی که دانشجویان این رشته ها آموزش می بینند،تفاوت اساسیوجود دارد.

طراحی و دکوراسیون داخلی