انواع موتورهای دیزلی و کاربردهای آنها

در صورتیکه گازوئیل به صورت رقیق بیشتر از حد مجاز در روغن مشاهده گردد، میتواند نمایانگر احتراق ناقص باشد. با این زیر بنای فکری در صدد طرح موتوری بر آمد که بتواند هوای خالص را در زمان تراکم تحت فشار زیاد قرار داده واز گرمای هوای متراکم شده برای احتراق خود بخود استفاده نماید . اگر شما از روغن هایی که ویسکوزیته آنها بالاتر است استفاده کنید مدت زمانی که خودرو بعد از استارت روشن می شود بیشتر می شود، چرا که روغن باید به تمامی اجزا برسد. بعد از امکان سنجی­ هایی که در وزارت نفت انجام شد، ایران خودرو هم درگیر این موضوع شد و در واقع بحث طراحی موتور ملی دیزل سواری از سال 1387 آغاز شد. موتور ژنراتورهای بنزینی : سوخت موتور ژنراتور بنزینی همانطور که از نام آن پیداست، بنزین می باشد و معمولا در فضاهای باز و جاهایی که دسترسی به گاز امکان ندارد مورد استفاده قرار می گیرد. کامینز از دسته بندی اضطراری ، پرایم و دائم کار استفاده می کند. به عنوان مثال در این مقاله به بررسی و توضیحات برگه مشخصات ژنراتور کامینز می پردازیم. نماینده ژنراتور لینز ایتالیا LINZ ( ژنراتور کوچک – ژنراتور تکفاز – ژنراتور ذغالی – ژنراتور ایتالیایی – ژنراتور جفت بلبرنگ – ژنراتور تک بلبرنگ – ژنراتور لینز – ژنراتور اصلی ) – در بین برند های وارداتی ژنراتور در ایران می توان گفت که واردات ژنراتور لینز به عنوان برند ایتالیایی یکی از معروف ترین ها و باکیفیت ها در جایگاه خود می باشد.

موتور های دیزلی را به تعریف ساده می توان یک موتور احتراقی درون سوز تعریف کرد، این موتور ها در طول سالیان بلند پیشرفت بالایی داشته اند که مورد استفاده برای انواع سیستم ها و دستگاه های مختلف اعم از دستگاه چمن زنی، اتومبیل ها، موتور برق ها و دیزل ژنراتور ها و غیره در صعنت می باشند. بهتر است از فضای خالی (Space) بیشازحدِ معمول، شکلک یا ایموجی استفاده نکنید و از کشیدن حروف یا کلمات با صفحهکلید بپرهیزید. با اضافه کردن مزیت های باز بودن در حالی که رقبای فاقد برق پشتیبان بسته هستند و تحلیل هزینه/ سود حتی بهتر هم به نظر می رسد. انتخاب روغن دیزل مناسب برای ژنراتور به طول عمر آن افزوده و کارایی آن را بهتر می کند. یک قانون است که برای هر 10 درجه سانتیگراد، دما را افزایش می دهد، وعمر را به نصف کاهش می دهد. آبادیزل یک امتیاز برای آنهایی است که بهدنبال کیفیت در موتور دیزل هستند. اندازه گیری مناسب ژنراتورهای دیزل برای جلوگیری از کمبود بار یا کمبود نیرو بسیار مهم است. در موتور دیزلی فشردهسازی گازوئیل با شدت بیشتر انجام میشود در حالیکه در موتور بنزینی برای احتراق سوخت به اندازه گازوئیل فشرده نمیشود.

انواع موتورهای دیزل مخصوص استفاده در دیزل ژنراتور سری GE (POWER GENERATION ENGINES) طوری طراحی و ساخته شده اند تا هر نوع نیاز اضطراری (STANDBY) و یا نیاز دائمی (PRIME) به برق را تامین نمایند . دیزل مسافت پیموده شده بیشتری را پشتیبانی می کند به همین دلیل است که برای حمل و نقل و تجهیزات سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. روی موتورهای فوق شارژ یا پر کار و دیزلهای آسپیره شده و سبک فوق العاده کار می کند. در سال 1247 خورشیدی معادل (1868 میلادی ) در کشور سوئد کارگاه کوچک ریخته گری و مکانیکی با تولیداتی نظیر گاو آهن، دیگ بخار، قابلمه و غیره شروع به کار نمود. از این رو هم رودولف دیزل طرح های بسیاری را درباره موتور های حرارتی داشت که موتور هوا با انرژی خورشیدی از جمله اختراعات این مخترع آلمانی بود. باید توجه داشت که برای مقادیر بیشتر فرسایش این درصد باید کمتر و برای مقادیر کمتر این درصد باید بیشتر در نظر گرفته شود.

همانطور که از نتایج می­دهند تغييرات TBN از مقدار توصیه شده در کلیه آزمایش­ ها بیشتر بوده و این عامل نیز نشان دهنده قابلیت استفاده از روغن تا ۱۵۰ ساعت کارکرد آن می­باشد. بهترین روغن موتور برای تیبا و قیمت روغن موتور اسپیدی همچنین قیمت روز روغن موتور را میتوانید از فروشگاه های اینترنتی نیز استعلام و خرید نمایید. برای خرید دیزل ژنراتور ولوو پنتا و یا دریافت کاتالوگ و لیست قیمت دیزل ژنراتور ولوو پنتا با کارشناسان ما در دیزل ژنراتور کاشانی تماس بگیرید. تاثیر روی سلامتی : از تماس فراورده با پوست اجتناب گردد. توجه : این فراورده دور از دسترس اطفال نگهداری شود. توجه داشته باشید موتور منبعی است که انرژی مکانیکی را به ژنراتور وارد می کند و اندازه آن با نهایت توان خروجی تناسب داشته و به تولید رسیده است. روش دقیق بررسی، با ویسکومتر اندازه گیری می­ شود. در این قسمت با توجه به نتایج بدست آمده در هر قسمت به بحث و نتیجه­ گیری پرداخته شده است. اگر آهن در روغن نمونه برداری شده بیشتر از 100 ppm و یا مقدار کروم موجود در روغن بیشتر از 10 ppm باشد، یعنی در قسمت بوش ها، میل لنگ، سوپاپ ها، میل سوپاپ ها و رینگ ها ساییدگی بیش از حد مجاز پدید آمده است.

از یک روغن استاندارد ژنراتوری انتظار می روند که در زمان کار دستگاه بتواند به خوبی قطعات داخلی را روان کرده و از ساییدگی و ایجاد اصطکاک در سطح آن ها سایت dieselcommittee جلوگیری کند. این مایع محافظت از موتور را تضمین می کند که از ریزش روغن در بین ویسکوزیته پایین تر جلوگیری کرده و اصطکاک را 15 درصد کاهش می دهد و با توجه به هرگونه سرعت رانندگی 45 درصد از تماس با فلز را کمتر میکند. همچنین اصطکاک و بار فشردگی کمتری به موتور وارد شود. موتورهای دیزل مدرن خیلی بی صدا هستند و به طور کلی به نگهداری کمتری نسبت به واحدهای گاز (گاز طبیعی یا پروپان) با اندازه قابل قیاس نیاز دارند. وقتی سطح روغن خیلی کم است، سوزاندن کاشی و کشیده شدن سیلندر به راحتی انجام می­ شود. روغن موتور بنزینی و دیزلی و تفاوت موتور دیزل با بنزینی، یک تفاوت خیلی سخت و پیچیده نیست.

موتورهای دیزلی دوده و احتراق بیشتری ایجاد می کنند. بیشتر موتورهای دیزلی میتوانند بهجای گازوئیل روغن گیاهی بسوزانند و همه آنها میتوانند انواع مختلفی از روغن گیاهی را بدون از دست دادن طول عمر یا راندمان، مصرف کنند. عملکرد متفاوت موتور بنزینی و دیزلی باعث میشود این موتورها از سوخت متفاوتی هم استفاده کنند. در صنایع، در طی فرآیندهای بحرانی، ژنراتورها میتوانند برق اضطراری را برای همه بارهای ضروری و انتخابشده بهاندازه موردنیاز تأمین کنند. طراحی مکانیکی قابل ملاحظه ای در تمامی آن ها وجود دارند. با چنین پیش زمینه ای چه شد که طراحی و ساخت موتور دیزل در دستور کار قرار گرفت؟ برای انتخاب روغن موتور شما می توانید به دفترچه راهنمای وسیله نقلیه مراجعه کرده و یا از متخصصین فعال در این زمینه کمک بگیرید. 50 درصد کاهش مونواکسید کربن و 30 درصد کاهش گاز دی­ اکسید­کربن هم از مزایای این موتورها نسبت به موتورهای بنزینی در زمینه آلایندگی هوا است. این نوع موتورها علاوه بر وسایل نقلیه در برخی از تجهیزات ثابت و کارخانه ها نیز کاربرد دارند. در بعضی از دیزل موتورها از مبدلهای حرارتی استفاده میشود. با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی جهت تولید برق در مقیاس های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد.

2. اگر ویسکوزیته روغن موتو ر کمتر باشد سرعت روشن شدن موتور بعد از استارت زدن بسیار بالاتر می رود، ولی باید بدانید که روان کنندگی آنها بسیار کمتر می شود. فقط 1 دقیقه بعد از روشن شدن موتور دیزل در صورت بالا نرفتن نشانگر فشارسنج روغن باید سریعاً برای بررسی خاموش شود و قبل از استارت زدن و مشاهده روغن باید علت را کشف و عیب را برطرف کرد. وی در سال 1892 میلادی بعد از 14 سال تلاش توانست نوعی جدید از موتورهای درون سوز را طراحی و ابداع کند. به طور کلی، در هر مشخصات موتور دیزلی نوعی روغن روانکاری استفاده شده توسط دستگاه را مشخص می­ کند.

روغن موتور دیزلی شل سنگین با کیفیت بالا برای استفاده در برنامه های کاربردی عملکرد موتور دیزلی اختصاصی برای ارائه عملکرد موتور قوی در انواع مختلف برنامه های خارج از بزرگراه یا دیزل قدیمی تر در بزرگراه ها، وسایل نقلیه، برنامه صنعتی ساخت و ساز با تکنولوژی روغن موتور در برنامه های انتقال و هیدورلیک طراحی شده است. در این تحقیق میزان گرانروی با استفاده از استاندارد 445-ASTM D استفاده شده است. از جمله معیارهایی که برای آنالیز روغن موتور دیزل در این تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است می­توان به روش روندگرایی (Trending analysis) اشاره کرد. مثلا هیچوقت برای مناطق سردسیر از موتور دیزلی استفاده نکنید چرا راندمان کاری آن در هوای سرد پایین می آید. بنابراین، نوع سوخت مورد استفاده نیز نقش عمده ای در تعیین تفاوت عمده بین موتورهای بنزینی و دیزلی ایفا می کند. بنزینی: در وسایل نقلیه سبک مانند موتور سیکلت و اتومبیل استفاده می شود.

البته صادرات روغن موتور بر اساس نیاز خریدار و بنا به اعلام ایشان می تواند بسته بندی کاملا متفاوتی را داشته باشد مثلا از ۲۰ لیتری و بشکه ۲۰۸ لیتری و همچنین کانتین فلکسی این فرایند قابل بسته بندی می باشد و همچنین کلیه امور گمرکی نیز بمنظور ترخیص و ارسال کالا نیز انجام می شود. انجمن مهندسان خودرو SAE به دلیل اهمیت گرانروی، اساس طبقه بندی روغن های موتور را بر این ویژگی بنا نهاده است،. اندازه گیری توسط ویژگی های الکترونیک مدرن، به ویژه بارهای غیر خطی پیچیده است. برگه مشخصات به چهار صفحه تقسیم می شود: توضیحات – ویژگی ها و طبقه بندی ها – توضیحات تجهیزات و اطلاعات طبقه بندی را ارائه می دهد. تقسیم بندی دیزل های مخصوص ژنراتور کمپانی ولوو پنتا بر اساس پلتفرم مشترک به شرح سری 5 لیتری (TAD530GE ,TAD531GE ,TAD532GE)، موتورهای سری 7 لیتری (TAD731GE ,TAD732GE ,TAD733GE ,TAD734GE ). سری 13 لیتری (TAD1341GE ,TAD1342GE,TAD1343GE ,TAD1344GE ,TAD1345GE) و موتورهای سری 16 لیتری (TAD1640GE ,TAD1641GE ,TAD1642GE ,TWD1643GE ,TWD1644GE ,TWD1645GE) میباشند پلتفرم مشترک منجربه ساده سازی و تسهیل تولید انواع دیزل ژنراتور ولوو پنتا و همچنین هنگام ارائه خدمات سرویس و نگهداری دهی به انواع دیزل ژنراتور ولوو پنتا میگردد.لازم به ذکر است که موتورهای ولوو پنتا سری 5 و 7 لیتری در کشور آلمان تولید میگردند و سری 13 و 16 لیتری در کشور سوئد تولید میشوند.

خروجی موتور متوسط تا 750 اسب بخار: روی کامیونهای بزرگ و قوی استفاده میشود. موتورهای دیزلی متوسط دارای توان بین 188 تا 750 کیلووات یا 252 تا 1006 اسب بخار هستند. تعداد محدودی از خودروها نیز مانند برخی از ژنراتورهای الکتریکی مجهز به موتور دیزلی هستند. یکی از کاربردهای این موتورها در تولید انواع خودروها است. روغن موتور دیزلی مرغوبی است که در انواع نیمه سینتتیک و معدنی برای روانکاری موتورهای دیزلی چهار زمانه مدل 1998 که با دور و سرعت بالا کار می کند و دارای استاندارد EuoroII هستند توسعه می شودند. موتورهای دیزلی می توانند به نسبت تراکم بسیار بالایی دست یابند، یعنی بین 14:1 تا 23:1، در حالی که این نسبت برای موتورهای بنزینی بین 7:1 تا 10:1 می رسد. چرا که بنزین در دمای پایین تر می سوزد (نسبت تراکم در خودروها معمولا از 7:1 تا 10:1 متغیر است.). روغن موتورهای بنزینی، دیزلی و روغن موتور پارس هر کدام برای نوع خاصی خودروها مناسب است و استفاده آن ها به جای یکدیگر سیستم داخلی خودرو را با مشکل مواجه میسازد. روغن های صنعتی در حقیقت سیال های شیمیایی هستند که در داخل آنها از مواد افزودنی بسیاری استفاده شده است.

استانداردهایی که برای روغن خودرو مشخص شده است را مهندسین خودرو آمریکا وضع می کنند. یا در شرایطی که کار طولانی و سنگین است، مثلا بولدوزری که در جاده سازی به کار برده می شود، قطعا موتور دیزلی گزینه منطقی تری هستند. برای کامیون ها و سایر وسایل نقلیه تجاری، تأکید بر فواصل خدمات طولانی است. موتورهای دیزل ولوو پنتا مخصوص استفاده در ژنراتور بعلت استفاده از تکنولوژی جدید و بالا دارای کارکردی یکنواخت و کم لرزش بوده و صدای آن در مقایسه با سایر دیزل ها کمتر میباشد. روغن دیزلی آزمایش شده و اثبات شده که مقاومت فوق العاده ای دارد و از کیفیت کاملی در برابر قطعات در هنگام سایش محافظت می کند.ما برای سوختی بهینه و عملکردی سریع استفاده از روغن دیزلی را به شما پیشنهاد میدهیم، به این معنی که این روغن دیزلی کاملاً مناسب برای کامیون وانت سنگین و سایر کامیون های کلاس 8 و همچنین موتورهای مدرن و با استفاده از پردازش آلایندگی میتواند باشد.همچنین شرایط مورد نیاز سیستم های گردش گاز اگزوز (EGR) و سیستم های فیلتر ذرات دیزل (DPF) را هنگامی که تحت خدمات استاندارد و گسترده ای قرار گرفته اند، برآورده کرده است.وقتی می خواهید فرمولاسیون روغن های دیزلی را در نظر بگیرید، ترکیبی از مواد افزودنی اختصاصی است که عملکرد آن در محافظت از اجزای موتور در برابر سایش، رسوب پیستون، سایش حلقه، وصل کردن فیلتر است.

درصد تغييرات عناصر آلاینده پس از ۱۶۰ ساعت کارکرد موتور و متوسط مقادير عناصر آلاينده بعلاوه یک و دو انحراف معیار در جدول ۳ آمده است. با توجه به نتایج بدست آمده مشاهده می­شود که روغن در بسیاری از خواص مورد نظر تا ۱۶۰ ساعت قابلیت کارکرد را داشته است اما در بعضی از عناصر و برای مثال سرب میزان این عنصر پس از ۱۶۰ ساعت کارکرد افزایش داشته است. تقریبا در حدود 1500 ساعت آزمون دوام با این موتور­ها انجام گرفته است. محیط زیست : آلودگی آب و خاک بااین فراورده باعث اختلالات جدی در چرخه محیط ریستی آنها میشود . این دسته از افزودنی ها وظایف بسیار زیادی را بر عهده دارند، اما مهمترین وظیفه آنها این است که موتور را پاکیزه و تمیز کنند.