آنالیز و آزمایش روغن دیزل ژنراتور – طلوع صنعت تاجیک

با توجه به آمار فروش سایت روغندان و بازار روانکارها روغن موتورهای دیزلی که بیشترین فروش را دارند محصولات تولید شده شرکت بهران، ایرانول و نفت پارس هستند که علاوه بر قیمت مناسب از کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند. این فرآیند به عنوان یک چرخه دیزل بعد از رودلف دیزل شناخته می شود که در سال ۱۸۹۲ آن را اختراع کرد. پس از نمونه داری میزان مواد مختلف موجود در روغن مورد بررسی قرار می گیرد و با توجه به مقدار این مواد وضعیت قطعات موتور دیزلی و موتور برق تعیین می گردد. سوخت اصلی گاز طبیعی بوده كه نه بوسیله جرقه بلكه با پاشش گازوئیل در انتهای مرحله تراكم، مشتعل می شود.

فاز آخر تخلیه از طریق اگزوز است که در آن مخلوط هوا و سوخت مصرف شده از طریق دریچه خروجی باز شده از سیلندر خارج می شود تا یک چرخه جدید شروع شود. در فاز سوم، موتورهای دیزلی به دلیل دما و فشار بالایی که در انتهای تراکم درون آنها به وجود میآید، احتراق به صورت خودبهخود انجام میشود. گردش کمپرسور نیز موجب شده که هوای بیشتری به درون موتور پمپاژ گردد. این قطعه با استفاده از سنسور روغن کنترل می شود و اگر این فشار کاهش پیدا نماید، موتور ژنراتور خاموش می شود تا از وارد شدن آسیب به دستگاه جلوگیری نماید. ECU و GCS و ECM صرفا نام گذاری کارخانجات سازنده دستگاه بوده و هر سه تقریبا یک کار مشابه برای دیزل خود انجام می دهند.

در مورد موتور جوش دیزل، نوع سوخت گازوئیل و بدیهی است خود موتور نیز دیزلی است اما در صورتی که موتور جوش بنزینی یا حتی گازی باشد، سوخت مصرفی تفاوت دارد و در کنار آن ساختار موتور نیز تفاوت های کوچک دیگری خواهد شد. بدیهی است که موتور جوش دیزل عموماً در مواقعی کاربرد دارد که برق در دسترس نباشد؛ در کارگاه هایی که دسترسی به برق نیست و یا برق موجود برای انجام این کار مناسب نیست. موتور جوش در کجا کاربرد دارد؟ البته موضوع فقط منحصر به کارگاه ها و فضای باز نیست و گاهاً حتی در فضای بسته نیز به علل مختلفی استفاده از موتور جوش دیزل توجیه بیشتری نسبت به استفاده از انشعاب برق دارد. دیزل ژنراتور کارکرده با اینکه معمولاً ضمانت ندارد، به دلایل متعددی، مزایای قابل توجهی دارد. وابسته است. معمولاً کوپله ای که در خارج از کشور انجام میگیرد به کوپله فابریک معروف است. و معمولاً بسته به زمان ساخت و تولیدکننده، ممکن است زمان انتظار طولانی یا دسترسی (موجودی) محدود، باعث شود که زمان طولانی ­تری برای خرید آن صرف شود، به ویژه در هنگام خرید دیزل ژنراتورهای بزرگتر.

اساس کاری این شمع با شمع موتور بنزینی، کاملا متفاوت است. این درحالی است که بازدهی آن به نسبت پایین تر است. لولههای انژکتور که سوخت را حمل میکنند باید طول یکسانی داشته باشند، زیرا یکسان نبودن طول آنها باعث ایجاد ناهماهنگی در تزریق سوخت میشود به همین دلیل است لولههایی که به انژکتورهای نزدیک به پمپ متصل هستند، بیشتر اوقات روی خود پیچیده میشوند. پیش از کامل شدن احتراق، هوا و سوخت باید کاملاً با هم مخلوط شوند . روش بالا بر خلاف موتور های بنزینی و گازسوز است که برای مخلوط کردن سوخت و هوا از یک سوپاپ جرقه ای برای ایجاد احتراق استفاده میکنند. بهطورکلی موتورهای دیزل از سوخت و اکسیژن برای تولید انرژی استفاده میکنند. در جواب این سوال باید گفت موتورهای دیزلی نیاز به شمع ندارند؛ بنابراین در موتورهای دیزلی از شمعهای جرقهزنی و تراکمی استفاده میشود که محفظه احتراق را گرم میکنند تا درصورتیکه موتور سرد باشد، دیزل بتواند به احتراق کمک کند. سیستم سوخترسانی باید به طور دقیق مقدار سوخت و هوای ورودی به موتور را اندازهگیری کند زیرا مخلوط هوا با سوختی که بهاندازه کافی وجود ندارد باعث میشود تا کامل نسوزد در نتیجه باعث تولید بیشازحد آلاینده شود. در فاز اول، دریچههای ورودی به طور کامل باز میشوند تا هوا وارد آنها شود.

اما از نظر کیفیت شاید بتوان گفت استمفورد و لوری سومر جایگاه بالاتری در قیاس با برند ایتالیایی مکالته سایت dieselcommittee قرار دارند. از سال 1955 تا 1987 روغن موتورهای با سطح کیفی CD وارد بازار شدند که به مراتب کیفیت بالاتری نسبت به روغن های CA و CB داشتند. همانگونه که اشاره شد موتورهای دیزل بر اساس نحوه کار کردن به دو دسته موتورهای چهارزمانه و دوزمانه تقسیم میشوند. بر اساس استراتژی جدید سوخت در ایران استفاده از موتورهای دیزلی بعد از موتورهای بنزینی برای خودروهای سواری در سبد سوختی کشور قرار گرفته است. قدرت و نوع طراحی و پتانسیل قدرتی موتور های دیزل به قدری زیاد است که می تواند با سیلندر های بسیار کمتر در مقایسه با سیلندر خودرو های سواری قدرت بسیار زیادی را تولید کنند . از دیگر عوامل تاثیرگذار در انتخاب موتور های بنزینی و دیزلی می باشد. در موتورهای بنزینی چون نسبت سوخت و هوا باید در حد مشخصی باشد، مقدار باز شدن دریچه هوا که با گاز دادن پیشرانه اتفاق میافتد، از عوامل موثر بر مقدار پاشش سوخت و در نتیجه میزان انرژی تولید شده در پیشرانه است. یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت این نوع روغن، قابلیت پاکسازی موتور است. البته این موتورها گازهای خطرناک و سمی شامل دوده های سیاه گوگرد نیز تولید میکند که میتواند باعث اختلالات تنفسی در افراد شود.

برخی از دستگاه ها مانند پمپ، از طریق نیروی محرکه ایی که الکتروموتور از برق تک فاز یا سه فاز تولید کرده است، کار می کنند. یعنی در شرایطی که شما نیاز به نیروی محرکه قوی دارید و به نیروی برق دسترسی ندارید، بهترین دستگاه موتور دیزل است. با پیشرفتها و اختراعات جدید ، موتورهای دیزل چند سیلندر با سرعت بالاتر و توان بیشتر ساخته شد و موتور دیزل به عنوان نیروی محرکه در اکثر ماشین ها و خودروها مورد استفاده قرار گرفت . پس از تعیین توان الکتریکی مورد نیاز وقت آن است که به کاتالوگ سازندگان دیزل ژنراتور مراجعه نموده و مدل مناسب را انتخاب نماییم. ۸٫فقدان یک سیستم الکتریکی جرقه زنی باعث کاهش بار پارازیتی روی موتور میشود ، زیرا موتور لازم نیست برای احتراق سوخت برق تولید کند. ۷٫سیم پیچ ، سیستم های جرقه زنی و غیره که باعث ایجاد حذف و ایجاد نویز میشود در موتور دیزل وجود ندارد . سیستم روغنکاری، کار موتور دیزلی شما را روان میکند و با استفاده از روغن تحت فشار برای روغنکاری و کاهش اصطکاک، از فرسودگی قطعات متحرک جلوگیری میکند. روغن موتور وظایف مختلفی را در ماشین بر عهده دارد که از مهم ترین آن ها میتوان به نقش روان کنندگی اشاره کرد.

آیا موتور دیزل شمع دارد؟ آیا موتور های دیزلی در بخش هوایی کاربرد دارد ؟ آیا برای موتورهای دیزلی به روغن مخصوص نیاز داریم؟ در موتور های دیزلی در هنگام سرما بهتر است از هیتر ها یا گرمکن های مخصوص گرم کردن گازوئیل استفاده شود ، زیرا احتمال یخ زدن سوخت در زمستان و روشن نشدن موتور وجود دارد. ۳٫سوخت های سنگین مانند دیزل (گازوئیل) دارای رتبه ساتان بالاتر و اکتان پایین تر هستند در نتیجه باعث افزایش تمایل برای احتراق خود به خودی و به طور کامل در سیلندر هستند . با کمترین تغییرات ایجاد شده در موتور، با استفاده از بیشترین میزان استفاده از گاز طبیعی (تا حد 90درصد) به جای سوخت گازوئیل و با کاهش سوخت گازوئیل (تا حد 10درصد)، موتور دوگانه سوز قادر است با عملکرد یکسان با موتور پایه دیزلی و بازده بهتر بهره برداری گردد. موتورهای دیزل اولیه دارای ساختمانی سنگین و معمولا تک سیلندر بودند و از آنها برای تولید توان ثابت و یا به کار انداختن پمپهای آب و خرمن کوب ها استفاده می شد ، این موتورها ی تک سیلندر دیزل نه تنها دارای سر و صدا ی زیاد ، مصرف سوخت بالا و بازده کم بودند بلکه راه اندازی اولیه آنها نیز مشکل بود .

مصرف سوخت موتورهای دیزلی، به صرفهتر بوده و هزینههای کمتری به مالک خودرو تحمیل می کند. همچنین چون کارکرد پیشرانه دیزل به داغ شدن هوا در سیلندر وابسته است، روشن شدن این پیشرانه در سرمای زیاد ممکن است کمی به سختی انجام شود. در واقع در موتورهای دیزلی شمع هیچ استفادهای در سوخت دیزل ندارد زیرا نیازی به روشن کردن سوخت دیزل ندارد در عوض شمع جرقهزنی فقط میتواند محفظه احتراق را گرم نگه دارد. فروشگاه اینترنتی تهران ابزار با سابقه سال ها فروش انواع تجهیزات صنعتی، مفتخر است که با ارائه انواع ابزارآلات اصل و با کیفیت رضایت تمام مشتریان محترم خود را در کارنامه کاری خود دارد. شرکت های پکیجر دیزل ژنراتور با توجه به توان تخصصی و داشتن تعمیرگاه مجهز، امکان ارائه خدمات با کیفیت بالاتر را دارند. به طور کلی موتور های دیزلی را می توان در دسته بندی های متفاوتی قرار داد، دسته بندی بر اساس توان، نام یا برند، تعداد سیلند که ازنظر توان انواع موتور های تک سیلندر، دو سیلندر و سه سیلندر در ابعاد کوچک تا موتور های چهار، شش، هشت و 12 سیلندر خطی و خورجینی برای مصارف بزرگ و صنعتی تقسیم بندی نمود.

هر کدام از این موتورها بسته به کاری که انجام میدهند کارایی خود را دارند و نمیتوان آن ها را جایگزین یکدیگر کرد. بیشترین قیمت هر قسمت دیزل ژنراتور کدام بخش است؟ موتور دیزلی کدام کمپانی بهتر است ؟ همچنین ممکن است در برخی موتورها یک فیلتر خنک کننده وجود داشته باشد و یک “پمپ آب” که در واقع یک پمپ خنک کننده است. بهطورکلی، سوخت از چند فیلتر سوخت عبور میکند. ۲٫موتور دیزل سوخت را مستقیم به داخل محفظه احتراق تزریق میکند و هیچگونه هوا اضافی جدا از فیلتر هوا و لوله های ورودی نمیگیرد . توربو ژنراتور هوای ورودی موتور را فشرده میکند. زمانی که هوای منبسط شونده بخش توربین را نیز پشت سر گذاشت با سرعتی بسیار بیشتر از زمانی که وارد موتور شده از آن خارج میشود که این تفاوت سرعت بین هوای ورودی و خروجی رانش مورد نیاز را ایجاد میکند. محیط های اسیدی که در موتور به وجود می آید با استفاده از این رو غن موتور به طور کلی از بین می رود. اما در موتور های دیزلی روند کار بسیار فرق می کند ( بالا تر توضی داده ایم ) . همچنین ابعاد تیپ موتور دیزل 16 لیتری از موتور 13 لیتری بزرگ تر بوده و طبیعتاً از نظر قیمتی با سری 13 لیتری ولوو بسیار متفاوت خواهد بود.

با توجه به امکان استفاده از موتور دیزل ملی با توان 1300 اسب بخار در بخش زرهی می توان انتظار داشت که با نصب این موتور بر روی تانک ها و ادوات زرهی نیمه سنگین مانند خودروهای رزمی پیاده نظام مختلف شاهد جهش بزرگی در زمینه مقدورات زرهی ایران خواهیم بود. مثلا کل عملکرد دیزل ژنراتور شما صرفاً به دلیل عمل نکردن یک رله در تابلوی کنترل شما مختل می گردد و کل هزینه بعضاً میلیاردی شما در زمان قطعی برق متاسفانه مورد استفاده قرار نمی گیرد. بدیهی است که از نظر توان پاسخگویی به بار (Load Acceptance) موتوری با حجم 16 لیتر بسیار راحت تر و توانمندتر در مقایسه با موتور 13 لیتری عمل می نماید.

چرا که روغن موتور به جهت داشتن مواد پاک کننده باید در زمان استفاده از قدرت پاک کنندگی بالایی برخوردار باشند. پیشرانههای دیزلی به دلیل جنس خاص سوخت و سیکل کاری نسبتا متفاوت، دارای گشتاور تولیدی بالایی هستند. از این رو ضریب تراکم در موتورهای بنزینی قدیمی تا به امروز در حدود ۷.۵ تا ۱۳ بوده که در برخی از پیشرانههای خاص به حوالی ۱۴ نیز میرسد که البته به شکل تجاری از این پیشرانهها استفاده نمیشود. این سوختن و احتراق باعث انرژی زیادی میشود و موجب آن است تا پیستون به سمت پایین حرکت کند و باعث حرکت میل لنگ میشود . مقداری از این دوده را به داخل میل لنگ منتقل می کند. 2- همچنین در جایگاه برندی می توان در توان 700KVA به مقایسه 2 برند Cummins و Volvo پرداخت. های پرکینز را می توان برروی دستگاه های CAT و یا دیزل های ماشین آلات کاترپیلار استفاده نمود. این دستگاه هوای احتراق را فشرده میکند تا موتور قدرتمندتر شود. در این مرحله حرارت گازهای مشتعل شده به ۲۰۰۰ درجه سانتیگراد میرسد و فشار داخل سیلندر تا حدود ۸۰ اتمسفر افزایش مییابد. در موتورهای دیزلی فشارهایی که در این مرحله به وجود میآید بیشتر از فشارهای موتورهای جرقه زن است.

سادهترین روش شروع، ورود هوا از یک منبع فشار بالا (حدود 1.7 تا تقریبا 2.4 مگا پاسکال) به هر یک از سیلندرها به نوبه خود در زمان احتراق است. بزرگترین موتور دیزل در سال ۲۰۰۶ عرضه شده است که یک دیزل دریایی به نام Wärtsilä-Sulzer RTA96-C است که توان خروجی ۸۴٫۴۲ مگا وات برق معادل ۱۱۳٫۲۱۰ اسب بخار را با سرعت ۱۰۲ دور در دقیقه تولید میکند. توان تولیدی این سری از موتور برق های دیزلی بی صدا کیپور KIPOR از ۲.۵ KvA تا ۱۸.۵ Kv می باشد. بردهای کنترلی دایف، راهکار کنترلی ایمن، قابل اعتماد و اتوماتیک با ویژگی های جدید و نوآورانه می باشد. قبل از بررسی دقیق در باره موتور دیزل نمی خواهیم وقت شما را درباره تاریخچه موتور های دیزلی بگیریم اما باید بدانید شما با موتوری در ارتباط هستید که سوخت کمتر و قدرت بیشتر یکی از ویژگی هایشان است . اما یک موتور برق دیزل خوب باید چه ویژگی هایی داشته باشد و بهترین مارک موتور برق دبزل چیست؟ در رابطه با موتور برق دیزلی باید گفت یکی از مزایای دستگاه یکی بودن مصرف سوخت آن با موتور برق بنزینی و در عین حال تامین انرژی بیشتر آن است.