آشنایی کامل با موتور دیزل و شرح عملکرد اجزای آن | dieselcommittee

شاتون توسط یک یاتاقان سه لایه ، با پشتی های فولادی نگهداری و جهت اتصال به پیستون دارای بوش های برنزی جداگانه می باشد . شاید به نظر این تبدیل دوباره نیرو عجیب باشد اما این مسئله یک علت مهم دارد و آن عدم امکان کنترل و انتقال قدرت و به ویژه گشتاور بسیار بالای موتور‌های دیزل این وسایل است. موتور دیزل را می‌توان بر اساس کاربرد، سر سیلندر، توان، نام برند و مصارف در دسته‌‌های متفاوتی قرار داد. این نوع از موتورها مانند موتورهای بنزینی در دو نوع چهار زمانه و دو زمانه وجود دارند. موتور دیزل دو زمانه به دلیل طراحی متفاوت مراحل فوق را به جای 4 مرحله، در 2 مرحله طی می‌کند.

تامین قطعات و لوازم برقی،یدکی و مکانیکی موتور دیزل ژنراتور

همچنین با افزایش فشار هوا دمای آن نیز افزایش یافته و بسته به دمای محیط میتواند تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد برسد. در داخل بلوك در قسمت وسط یاتاقانهایي تعبیه مي شود كه محل قرارگیري میل بادامك مي باشد. و ظیفه میل بادامك بازو بسته كردن سوپاپها در زمان بندي مورد نظر مي باشد. در قسمت زیر بلوك گپه هاي یاتاقانهاي ثابت وجود داردكه میل لنگ را به بلوك سیلندر متصل مي كنند. در این نوع از سیستم های سوخت رسانی مشابه آنچه برای پمپ های ردیفی عنوان شد به ازای هر سیلندر یک عدد پمپچه و انژکتور وجود دارد.

موتور دیزل چیست؟ با انواع و نحوه کار موتور های دیزلی آشنا شوید

البته در تعداد معمجله خبری دیزل کمیتهی از موتورهای چند سیلندره که با دورهای بالا کار می‌کند میل لنگ را با استفاده از روش ریخته گری می‌سازند که در مواد آن نسبتا مقادیر زیادی از کربن و مس را بکار می‌برند. اجزای میل لنگ از محورهای اصلی ، لنگ‌ها یا محورهای اصلی لنگ ، بازوهای لنگ ، و وزنه‌های تعادل تشکیل شده است. این روش جدید ترین روش سیستم سوپاپ بوده که تمام سوپاپهای دود و گاز به طور ایستاده در یک طرف بلوک سیلندر قرار داشته و به وسیله فرمان گرفتن میل سوپاپ کار می کند.

http://boostercctv.irبرای جلوگیری از نفوذ آب خنک کاری به محفظه کارتل در بین لبه پایین بوش و تکیه گاه آن از واشرهای نازک غیرفلزی استفاده می شود. اخیراً در موتورهای پیشرفته از بوش های جداشدنی با ضخامت ۲ تا ۳ میلی متری استفاده می کنند که این بوش ها مستقیما با آب کاری تماس دارد. سرعت حرکت بادامک پمپ معادل نصف سرعت یا دور موتور میباشد و همیشه با حرکت پیستون در موتور هماهنگ میباشد. در این سیستم سوخت توسط لوله های فشار قوی به پوسته اصلی انژکتور و در نهایت سورن انژکتور میرسد. شکل بلوک سیلندر بستگی به نوع موتور از لحاظ سیستم خنک کننده دارد در سطح بالای آن سرسیلندر بسته می شود که دارای سوراخها و مجاری متعددی بوده که این مجاری به طور کلی مجاری آب و روغن و تایپت ها می باشد . به میله ای که در موتور خودروها یا در پمپ های پیستونی پیستون را به میل لنگ متصل می کند ، گفته می شود.

فشار داخل سیلندر تا حدود ۴۰ اتمسفر بالا می‌رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود ۶۰۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. پیستون از نقطه مرگ پایین به طر بالا (تا نقطه مرگ بالا) حرکت می کند و در حالیکه هر دو سوپاپ بسته اند (سوپاپ هوا و سوپاپ تخلیه) هوای داخل سیلندر متراکم می گردد و نسبت تراکم به 15 تا 20 برابر می رسد. فشار داخل سیلندر تا حدود 40 اتمسفر بالا می رود و بر اثر این تراکم زیاد حرارت هوا داخل سیلندر به شدت افزایش یافته و به حدود 600 درجه سانتیگراد می رسد.

  • فیلتر روغن، یونیت پمپ ، فیلتر سوخت و اندازه گیری درجه روغن در سمت راست موتور (فلایویل رو به رو) قرار دارد و استارت، منیفولد در سمت چپ واقع شده اند .یک تسمه به شکل 9 شیاره پمپ آب و پروانه روی آن را به موتور متصل می نماید .
  • نيروي محوري ميل لنگ بوسيله بغل ياتاقاني گرفته مي شود و حركت ميل لنگ در طول محور را محدود مي كند.
  • در نتیجه موتورهای دیزلی بسیار ساده و محکم ‌تر تولید می‌شوند، چون به وسایل الکتریکی موردنیاز در موتورهای بنزینی احتیاج ندارند.