آشنایی با موتور ژنراتور دیزلی

مرحله فشرده سازی – پیستون به سمت بالا حرکت می کند و هوا را فشرده می نماید. این موتورها فقط هوا را فشرده می کنند و سوخت را فشرده نمی کنند و هنگامی که سوخت دیزل به محفظه احتراق تزریق می شود، خود به خود احتراق می یابد. اگر از آن دسته افرادی هستید که به موتور خودروی خود اهمیت می دهید، بهترین گزینه برای خرید این محصول را دارید. بیش از یک قرن از اختراع پیشرانههای دیزل گذشته و به جز ایران و برخی دیگر کشورها که عمده استفاده از آنها در خودروهای سنگین است، استقبال از آنها در تمام ردهها هر چند کمتر از خودروهای بنزینسوز، با بخت و اقبال خوبی همراه شده است اما به هر روی وجود تعداد کثیر خودروی تجاری در ایران و همچنین اندک نمونههای سواری موسفید که از نوع دیزل هستند، ما را بر آن داشت تا بعد از مدتها مجددا مطالبی را به این دست خودروها اختصاص دهیم. در طی 30 تا 40 سال گذشته ، پیشرفتهای گسترده ای در عملکرد موتور و پاکی سوخت انجام شده است. این ماده حاوی اتم های کربن بیشتری در زنجیره های طولانی تری از بنزین است (بنزین معمولاً C9H20 است ، در حالی که سوخت دیزل معمولاً C14H30 است).

در چنین طراحی به منظور حفظ محیط زیست از مبدلهای کاتالیستی در خودروها استفاده میکنند. موتورهای دیزل از تزریق مستقیم سوخت استفاده می کنند – سوخت دیزل مستقیماً درون سیلندر تزریق می شود. روغن موجود در دستگاه دیزل ژنراتور را می توان به خون درون رگ انسان تشبیه نمود. یک تفاوت بزرگ بین یک موتور دیزل و یک موتور بنزینی در فرآیند تزریق سوخت است. که چه تفاوتی بین موتور های بنزینی و موتور دیزل وجود دارد ؟ بیودیزل یک جایگزین یا افزودنی برای سوخت دیزل است که می تواند در موتورهای دیزلی با کمی تغییرات در خود موتورها مورد استفاده قرار گیرد. به این فکر کنید که دیزل چقدر برای اقتصاد مهم است – بدون راندمان بالا ، هم صنعت ساخت و ساز و هم مشاغل کشاورزی به شدت از سرمایه گذاری در سوخت هایی با قدرت و کارایی پایین رنج خواهند برد.

مشخصات روتور ژنراتور – هنگامی که روتور ژنراتور به یک موتور متصل می شود ، فقط از یک یاتاقان استفاده می شود (تک بلبرینگ ، دیسک های انعطاف پذیر). عواقب استفاده از روغن دیزل در موتورهای بنزینی به عوامل زیادی بستگی دارد. از نظر تئوری ، موتورهای دیزلی و موتورهای بنزینی کاملاً مشابه هستند. رودولف دیزل هنگام کار بر روی محاسبات خود ، این تئوری را مطرح کرد که فشرده سازی بالاتر منجر به راندمان بالاتر و قدرت بیشتر می شود. در موتور بنزینی ، سوخت با هوا مخلوط می شود ، توسط پیستون ها فشرده می شود و توسط جرقه های حاصل از شمع مشتعل می شود. بیو دیزل را می توان با دیزل معمولی ترکیب کرد یا به طور کامل از خود آن استفاده کرد.

این مایع از موتور محافظت می کند، از ریختن روغن بین ویسکوزیته های کم جلوگیری می کند، اصطکاک را تا 15 درصد کاهش می دهد و تماس با فلز را تا 45 درصد در هر سرعت رانندگی کاهش می دهد. چرا که این روغن موتور، وظیفه محافظت از موتور را داشته و در برابر سایش با کاهش اصطکاک بین قطعات متحرک مقاومت بالایی دارد. سوخت نفتی از نفت خام که به طور طبیعی در زمین یافت می شود شروع می شود. اغلب از سوخت دیزل به عنوان ” روغن دیزل ” یاد می شود زیرا بسیار روغنی است. آنها اغلب در معدن ، کشاورزی و کاربردهای نظامی استفاده می شوند. در بعضی از دیزل موتورها از مبدلهای حرارتی استفاده میشود.

البته از لحاظ قیمت این الکترموتور با مشابه های اروپایی خود فاصله قابل توجهی ندارد و این خود بازار رقابت با برند های اروپایی را سخت کرده است. ممکن است شما وقتیکه کلمه ” موتور دیزل ” را می بینید به کامیون های بزرگ و سنگین وزن با دود سیاه ، دوده و صدای بلند و آزار دهنده، فکر کنید. دیزلی: به طور کلی در وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون، اتوبوس و… در واقع فقط حدود 10 درصد از سوخت مورد استفاده در این نوع موتورها صرف حرکت وسیله نقلیه می گردید. هر دو موتور احتراق داخلی هستند که برای تبدیل انرژی شیمیایی موجود در سوخت به انرژی مکانیکی طراحی شده اند. موتورهای کوچکتر و موتورهایی که چنین سیستم کنترل پیشرفته رایانه ای را ندارند از شمع گرمکن برای حل مشکل شروع کار در سرما استفاده می کنند. ۱٫سوخت دیزل دارای تراکم انرژی بیشتری است و حجم سوخت کمتری برای انجام یک مقدار مشخص از کار لازم است. در مورد نسبت تراکم استفاده شده در موتورهای بنزینی می توان گفت که در حالت عادی بین 7 تا 10 می باشد و در خودروهای با عملکرد بالا این نسبت تراکم کمی بالاتر بوده و تا 13 می رسد. موتور های برق با توجه به این که انواع مختلفی را شامل می شوند از قیمت دیزل ژنراتور گوناگونی برخوردار هستند.

رشته مکانیک خودرو این دانشگاه را از نظر سطح علمی اساتید و کارگاههای آن میتوان بهترین رشته علمی کاربردی بهویژه در زمینه سایت dieselcommittee موتورهای دیزلی دانست. ایدم دارای دانشگاه علمی کاربردی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسیارشد میباشد. موتور های متوسط برای کاربری نیمه صنعتی و کارگاهی: این موتور های دیزلی که ساختار آنها در انواع دوسیلندر، سه سیلندر، چهار سیلندر، موجود می باشند برای انواع مصارف کارگاهی و نیمه صنعتی که معمولا تا توان 100 کاوا تا تامین می کنند، از برند های مطرح این مدل موتور ها می توان به موتور های دیزلی پرکینز موتور سازان تبریز و بنز ایدم که از تولیدات داخلی ایران هستند نام برد. و در موتور تمام سیستم های کمکی که به موتور کمک می کنند تا کار انجام دهد صحبت می کند.

موتورهای دیزلی به گونهای ساخته شدهاند که بسیار مقاوم هستند و عموما عمر طولانی تری نسبت به موتورهای بنزینی دارند. نماینده الکتروموتور موتوژن تبریز MOTOJEN (الکتروموتور ایرانی – دینام موتوژن – الکتروموتور سایز بالا – الکتروموتور ۹۰۰ دور بر دقیقه – الکتروموتور ۲۹۰۰ دور – الکتروموتور پوسته آلمینیومی – الکتروموتور پوسته چدنی – الکتروموتور سه فاز پایه دار ) – در بین برند های تولیدی الکتروموتور در ایران می توان گفت که تولید الکتروموتور موتوژن تبریز به عنوان برند ایرانی یکی از قدیمی ترین ها در جایگاه خود می باشد. نمانیده موتور برق لانسین LONCIN ( موتور برق بنزینی – موتور برق لانسین چین – موتور بنزینی لانسین – مولد برق چینی درجه ۱ ) – در بین برند های وارداتی موتور برق در ایران می توان گفت که واردات موتور برق لانسیت به عنوان برند چینی یکی از معروف ترین ها و باکیفیت ها در بین برند های چینی موجود در بازار می باشد.

اکثر موتورهای اتومبیل از انژکتور یا کاربراتور استفاده می کنند. از سوخت دیزل برای تأمین انرژی وسایل نقلیه و عملیات متنوع استفاده می شود. سوخت دیزل چگالی انرژی بالاتری نسبت به بنزین دارد. دامنه وسیع محصولات ژنراتوری و دریایی شرکت بادوین از ۱۸ تا ۴۰۰۰ کیلووات ساعت برگ برنده ای است، که تعداد کمی از سازندگان موتور دیزل می توانند داشته باشند. در ابتدا باید بدانید که قیمت دیزل ژنراتور علاوه بر اینکه به کاربرد بستگی دارد، تعداد کاوا هم در تعیین آن تاثیر گذار است. علاوه بر این موتورهای دیزلی کربن بیشتری را جذب می کنند در حالی که موتورهای بنزینی تمایل به جذب قیر و رطوبت را دارند. به همین دلیل است که اکثر اتوبوس ها و تاکسی ها در کشورهای مختلف، موتورهای دیزلی دارند. این بدان معنی است که از نظر مکانیکی هر دو موتور دیزلی و بنزینی معماری مشترکی دارند و می توان در خطوط مونتاژ یکسانی تولید شوند. نمیتوان به صورت قطعی ادعا کرد که موتور بنزینی بهتر است یا موتور دیزلی.

8. دیزل مسافت پیموده شده بیشتری را پشتیبانی می کند به همین دلیل است که برای حمل و نقل و تجهیزات سنگین مورد استفاده قرار می گیرد. یک موتور دیزل فقط هوا را می گیرد و آنرا متراکم می کند و بعداً سوخت را به داخل هوای متراکم تزریق می کند . هوای موجود در سیلندر بیشتر فشرده می شود و گرمای بیشتری را ایجاد می کند که به شروع کار موتور کمک می کند. از دیدگاه مثبت، دیزل مقادیر بسیار کمی از مونوکسید کربن ، هیدروکربن ها و دی اکسید کربن را که منجر به گرم شدن کره زمین می شود منتشر می کند. رودولف دیزل دو سال را صرف ساخت این موتور دیزل نمود و در سال ۱۸۹۶ یک مدل دیگر با بازده نظری ۷۵ درصد ارائه نمود، که در مقایسه با ده درصد راندمان موتور بخار بود. همانطور که می دانید قیمت دیزل ژنراتور با توجه به نوع و برند و کارایی متفاوت است و بر اساس پارامتر های مختلفی قیمت آن را تعیین می کنند. چگونه می توان صادرات ارزانترین روغن دیزل ۵۰ را که محصولی بسیار پر مصرف است و در بسیاری از کشورهای دنیا بسیار مورد نیاز است تامین نمود که ضمن اینکه قابلیت صادراتی دارد کاملا مطابق با استاندارهای تعریف شده باشد که این موضوع در نهایت امر شرایطی فراهم می نماید که بتوان در دراز مدت بهترین تامین ارزان روغن دیزل را فراهم نمود.

کاربراتور مدت زیادی قبل از ورود هوا به سیلندر ، هوا و سوخت را با هم مخلوط می کند. روغن ماشین سنگین در انواع مختلفی وارد بازار شده است که معمولا با توجه به نوع خودرو و نوع موتور آن این روغن نیز باید تغییر کند. فشرده سازی مخلوط سوخت / هوا ، نسبت فشرده سازی موتور را محدود می کند – اگر هوا را بیش از حد فشرده کنند ، مخلوط سوخت / هوا به طور خودبخود مشتعل می شود و باعث ضربه می گردد. اما خوشبختانه با تعبیه و استفاده از کانوپی دیزل ژنراتور این مشکل تا حد زیادی مرتفع گشته است. هر دوی روغنهای موتوری دیزلی و بنزینی با ساختار خاصی جهت استفاده در موتورها به تولید رسیدهاند. در جریان بحران بزرگ نفتی در دهه 1970 ، شرکت های اتومبیل سازی اروپایی تبلیغات موتورهای دیزلی را برای استفاده تجاری به عنوان جایگزینی برای بنزین آغاز کردند. بهبود مداوم استانداردهای سوخت پاک از اتحادیه اروپا ، صنایع اتومبیل را نیز تحت فشار قرار می دهد تا در کاهش تولید گازهای گلخانه ای سخت تر عمل کنند – در سپتامبر 2009 ، اتحادیه اروپا قصد داشت که میزان انتشار ذرات را از 25 میلیگرم بر کیلومتر به 5 میلیگرم بر کیلومتر کاهش دهد .

شمع گرمکن یک سیم گرم شده برقی است (سیم های داغی که در یک توستر وجود دارد را به یاد آورید) که محفظه های احتراق را گرم می کند و هنگام سرد شدن هوا دمای هوا را بالا می برد تا موتور بتواند شروع به کار کند. این چرخه به صورت دو زمانه یا چهار زمانه عمل می کند . این اختراع که از اصل احتراق چهار زمانه استفاده کرد ، به عنوان ” چرخه اتو ” نیز شناخته می شود و اساس اکثر موتورهای اتومبیل امروزی است. موتور دیزل دقیقاً مانند یک موتور بنزینی از یک چرخه احتراق چهار زمانه استفاده می کند.

این ماده از نفت ساخته نمی شود – در عوض از روغن های گیاهی یا چربی های حیوانی حاصل شده است که از نظر شیمیایی تغییر یافته اند. هر ماده سوختنی برای شعلهور شدن نیاز به اکسیژن و حرارت اولیه دارد تا فرآیند احتراق آغاز شود و بدون این حرارت اولیه احتراقی رخ نخواهد داد. چرخش ذرات ریز در سیلندر به گونه ای که به طور مساوی توزیع شود نیز یک مشکل است ، بنابراین برخی از موتورهای دیزل از شیرهای القایی ویژه ، محفظه های پیش از احتراق یا سایر وسایل استفاده می کنند تا هوا را در محفظه احتراق بچرخانند یا روند اشتعال و احتراق را بهبود بخشند. انژکتور باید بتواند دما و فشار داخل سیلندر را تحمل کند و همچنان سوخت را بصورت ذرات ریز تحویل دهد. مرحله مکش – دریچه ورودی باز می شود ، به هوا اجازه ورود داده می شود و پیستون به سمت پایین حرکت می کند. یا دریچه تزریق سوخت دارند که فقط سوخت را پیش از مرحله مکش می پاشد(بیرون سیلندر). مرحله تخلیه – پیستون به طرف بالا بر می گردد و دود ایجاد شده از احتراق را از دریچه اگزوز بیرون می برد.