کاهش هزینه برق پشتیبان و آسان نمودن نصب ژنراتورها در این دوره در حال رواج است. علت دود سفید در موتور دیزل میتواند به دلیل معیوب بودن انژکتورها و فشار تراکم کم موتور باشد؛ بنابراین لازم است تا انژکتورها را سرویس و تنظیم کنید و سپس محل عیب را از سوپاپها یا رینگها پیدا کنید و آنها را اصلاح کنید. خروج دود آبی رنگ از موتور دیزل معمولاً به علتهای مختلفی مانند روغنسوزی یا فرسودگی، موتور نیاز به یک تعمیر اساسی دارد، از طریق سوپاپها روغن نمیسوزد و… برای عیب یابی این مشکل شما میتوانید لاستیکهای آببندی سوپاپها را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. اگر با چنین مشکلی مواجه شدید به احتمال زیاد لولههای سوخت گرفتگی دارد یا سوخت در باک موجود نیست. همچنین میتواند به این دلیل باشد که در لولهها یک فشار ضعیف هوا وجود دارد و یا فیلتر سوخت بسته شده و پمپ اولیه از کار افتاده است.
- پس هر راننده ای باید قطعات اصلی موتور دیزل را حداقل در حالت کلی بشناسد، تا اگر مشکلی پیش بیاید، احتمال بروز مشکل و منشا آن را حدس زده و تشخیص دهد.
- گازوئیل در محفظه میسوزد و پیستون را به پایین هُل میدهد تا میل لنگ حرکت کند.
- سوخت در موتور دیزل، بهجای منبع مجزای انرژی احتراقی (مانند شمع موتور)، با در معرض فشار و دمای ناگهانی گاز فشرده شدهای هوای اکسیژن (معمولا هوای اتمسفری) ناگهانی مشتعل میشود.
- برای عیب یابی این مشکل، یاتاقانها با بستن پیچ سفت میشوند، رینگها باید تعویض شوند، کف پیستونی که دود گرفته را تمیز کنید، فشار روغن را به طور مداوم کنترل کنید و مدار روغن را سرویس کنید.
پیشرفت بیشتر مجله خبری دیزل کمیتههای دیزل، تا توسعه سامانههای پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید. در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپهای سوختپاش خود را آغاز کرد. توسعه پمپهای سوختپاش (پمپهای انژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودروها مناسب بودند متعادل شد. این دو قطعه با دقت بالا و بدون داشتن وسیله آبندی کننده ای مانند رینگ، فشار سوخت را تا 1000بار یا بیشتر افزایش میدهند. بنابراین لازم است سوختی که به مدارات خصوصاً فشار قوی وارد میگردد عاری از هرگونه مواد جامد و شناور و خالص باشد.
موتور دیزل چگونه کار می کند؟
موتور دیزلکه وزنشان سبکتر بودند و سرعت آنها نیز بالا بود در سال ۱۹۲۵ به بازار عرضه نمودند. اما در سال ۱۹۳۰ موتور دیزل ها قابل اطمینان که به طور مناسبی طراحی شده بودند، چند سیلندر بوده و با سرعت نیز بودند به بازار ورود کرد. این پیشرفت درموتور دیزلها تا پایان جنگ جهانی دوم برای یک مدتی پایین بود. اما از آن زمان تا به الان طراحی و ساخت این موتور دیزل ها به شیوه ای پیشرفت کرده است که امروزه استفاده گسترده و بالایی از موتورهای دیزل را مشاهده می کنیم.
کاربرد های تجاری و صنعتی :
نسبت تراکم این موتور نسبت به موتور SI بالاتر است و از شمع استفاده نمی کند. از موتور های دیزل در زمین، هوا، دریا و حتی در زیر زمین استفاده های فراوان میشود. بالاخره تلاش های وی در 5 اوت 1895 میلادی به ثمر نشست و اختراع او باعث شتابی در انقلاب صنعتی شد. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بده باشد و با موتور دیزل اشنا شده باشید. در جهان امروز با توجه به افزایش قیمت های انرژی از جمله سوخت های فسیلی و افرایش تقاضای فزاینده سوخت های فسیلی و کاهش عرضه تولید کنندگان، این نوع انرژی، انتخاب دقیق برای تامین سوخت ماشین آلات، کاملا ضروری می نماید. این موتورها به جای میل لنگ متصل به فلایویل , مستقیما به پره هلیکوپتر متصل می شوند به طوری که از یک جا به بعد این پره هست که با شتاب و گریز از مرکز خود موتور را در تارگت های پروازی روشن می کند .
این باعث میشود تا قبل از اینکه سوخت به نازلهای انژکتور برسد کاملاً تمیز شود. نگهداری صحیح از فیلترها مخصوصاً در گازوئیلها اهمیت زیادی دارد زیرا آلودگیهایی که در سوخت وجود دارد میتواند سوراخهای انژکتور را مسدود کند. پیشتر در تهران یکتا به انواع فیلترهوای ماشین سنگین اشاره کردیم. به همان صورت که توضیح داده شدموتور دیزلبر نوع و نحوه کارکردن به دو دسته تقسیم می شوند موتور دیزل چهارزمانه و موتور دیزل دوزمانه می باشند. ولی در هر دو مدل این موتور دیزل ها هر چهار فعالیت اصلی انجام می پذیرد که عبارت است از مکش یا تنفس، تراکم یا فشار، انفجار و تخلیه دود اما بر اساس نوع موتورها امکان دارد این مراحل جدا و یا به حالت همزمان انجام می پذیرد. بنابراین احتراق در داخل موتور آغاز می شود و گازهای با فشار بالا به داخل سیلندر پاشیده می شود و مطابق شکل، پیستون را به سمت پایین ( به سمت حرکت می دهد.