موتور دیزل از قطعات و سیستم های مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آنها می توانند وظیفه مشخصی را انجام دهند. در واقع با طراحی این سیستم ها و قطعات است که موتور شروع به کار کرده و می تواند انرژی شیمیایی انجام عمل احتراق را به انرژی مکانیکی تبدیل کند و در نهایت گشتار و نیروی مکانیکی مورد نیاز را ارائه دهد. طراحی موتور دیزل معمولا سه نوع پیکربندی متفاوت را در بر می گیرد. استفاده از موتور دیزل سنگین به گونه ای چشمگیر می تواند در مصرف سوخت های فسیلی صرفه جویی نماید و با راندمان حداقل هشتاد درصد در صنایع مختلف کاربرد داشته باشد. موتور دیزل انرژی شیمیایی سوخت را به انرژی مکانیکی تبدیل کرده و در واقع تأمین کننده انرژی مورد نیاز ژنراتور می باشد.
- اين نوع پمپ روي موتورهاي متوسط وكوچك مدرن و دور بالا نصب مي شود.
- در این موتورها برای شعله ور ساختن سوخت از حرارت های بالا استفاده می شود.
- در موتور هایی با پاشش غیر مستقیم سوخت رو در یک محفظه که به محفظه احتراق اولیه معروف میباشد پاشیده میشود.(این محفظه در سر سیلندر قرار دارد که در امتداد آن محفظه اصلی قرار دارد).
- این امر به هنگام استفاده در کشتی ها و هواپیما ها که از برنامه های رادیویی ، ناوبری و تجهیزات ارتباطی زیادی استفاده میکنند بسیار اهمیت دارد.
این امر کمک میکند تا مقاومت سیلندر و حلق های پیستونی نسبت به حرارت بالا رود . یک موتور برق دیزلی در مقایسه با سایر انواع، کارکرد پیشرفته تری را برای کاربر ارائه می دهد. به همین دلیل معمولا مشتریان، خریداری موتور برق دیزلی را به سایر مدل ها ترجیح می دهند. موتور دیزل معمولا به عنوان موتور مکانیکی در دستگاه ژنراتور برق استفاده می شود. استفاده گسترده آن ها در لوکوموتیوها، تجهیزات ساختمانی، خودرو، و تعداد بیشماری از کاربردهای صنعتی است.
موتور دیزلی 192 15 اسب برای این مصارف توصیه میشود:
معمولا مجله خبری دیزل کمیته خنک کننده موتورهای دیزلی با آب یا هوا کار میکند. از رادیاتور برای خنک کردن موتور در سیستم های خنک کننده آبی استفاده میشود. بعد از اینکه سوپاپها بسته شده، پیستون به سمت بالا حرکت میکند که به آن نقطه بالای مرگ گفته میشود. در این حالت هوای داخل سیلندر کاملاً فشرده و متراکم میشود و درجه حرارت آن بهشدت افزایش مییابد. بر اساس تخمینهای انجام شده این درجه هوای داخل سیلندر حدود 600 درجه سانتیگراد است.
نحوه کار موتور دیزلی و مقایسه آن با موتور بنزینی
در واقع با توجه به این که گازهای خروجی فشار بیشتری نسبت به جو دارند، اگر این گازها به صورت مستقیم خارج شود، صدای بلند و ناخوشایندی مانند صدای شلیک گلوله از تفنگ به گوش خواهد رسید. صدا خفه کن ها در این موتورها برای خنک کردن گازهای خروجی استفاده می شوند. ۱۱٫سوخت دیزل مستقیما از نفت بدست می آید اما برای تولید بنزین نیاز به تقطیر است. ۶٫موتور دیزل نیازی به احتراق با ولتاژ بالا ندارد در نتیجه باعث امنیت و اعتماد بیشتر ، سازگازی آسان با محیط های مرطوب میشوند. از سال ۱۹۱۰ استفاده آنها در زیر دریایی ها و کشتی ها شروع شده است و استفاده در لوکوموتیو ها ، کامیون ها ، تجهیزات سنگین ، نیروگاه های تولید برق و دیزل ژنراتور ها کمی دیرتر آغاز شد.
اولین نمونه عملی موفق موتورهای دیزل در سال 1897 به کار گرفته شد. اگر موتور دیزل با دور بسیار آهسته کار میکند، پمپ دیزل نمیتواند به اندازه کافی فشار سوخت برای راهاندازی تزریق سوخت تولید کند. در فصلهای سرد سال سرعت چرخش در موتورهای دیزل بسیار پایینتر است و در نتیجه باتری هم کمتوانتر عمل میکند.