سیستم روغن کاری موتور، برای کاهش اصطکاک و سایش هایی است که در موتور به وجود می آید. گرما و حرارت موتور را کاهش میدهد، مواد اضافی را از موتور خارج می کند و رینگ و سیلندرهای پیستون را از یکدیگر جداسازی میکند. اما در صنعت دریانوردی موتورهای کشتی های تجاری عمدتا از موتورهای بسیار بزرگ دیزلی ساخته شده است که مکانیک های این کشتی ها باید برای تعویض فقط یک زنجیر اتصال این موتور 2 ماه با حداکثر 105 مکانیک تعمیرات را انجام دهند . موتور دیزل 2 زمانه که استفاده از آن منسوخ شده بیشتر در موتور های زمان جنگ جهانی دوم استفاده می شد که در یک سیکل عادی تولید قدرت , 2 سیکل را انجام می دهد . موتورهای یک، دو و سه سیلندر برای توانهای پایینتر استفاده میشوند و ساختار سادهتر و ابعاد کوچکتری دارند.
تقسیمات موتور دیزلی
حضور مهندسین سبب شده است تا در زمان خرید موتور دیزل یا هر محصول مرتبط کارشناسان و مهندسین توضیحات لازم را برای خریدار ارائه دهند. این توضیحات صرفا در جهت انتخاب بهتر و با کیفیت یک موتور دیزل خواهد بود. اکسیژن از طریق مجاری ورودی موتور وارد محفظه سیلندر میشود و سپس بوسیله پیستون فشرده میگردد. این فشردگی آنچنان زیاد است که باعث ایجاد حرارت بسیار بالا میگردد.
کاهش هزینه های مجله خبری دیزل کمیته پشتیبان و ایجاد آسان برای نصب ژنراتورها امروزه به هنجار تبدیل می شود. شرکت های تجاری در هنگام قطعی ناگهانی برق و تعطیلی، متضرر میشوند. با در نظر گرفتن اثر ضرر مالی قابل توجه، طرح اقتصادی سرمایه گذاری برروی برق پشتیبان، متقاعد کننده به نظر میآید. سلام جناب رحمانی عزیز، همکاران واحد مشاوره فنی با شما تماس خواهند گرفت.
معرفی کامل موتور های دیزلی و کاربرد های آن
سوختی که به داخل هوایی با دمای بالاتر از دمای «احتراق خودکار» خود اسپری میشود، خودبهخود با اکسیژن هوا عکسالعمل نشان داده و منفجر میشود. دمای هوا معمولاً بیش از 526 درجه سانتیگراد است؛ اما در هنگام روشن شدن موتور، از آنجایی که دمای هوا در سیلندرها توسط نسبت تراکم موتور و دمای فعلی تعیین میشود، گاهی متدهای گرم کردن سیلندر هم به کار گرفته میشود. موتورهای دیزلی از توان بالاتری نسبت به موتورهای بنزینی برخوردار هستند. در موتور بنزینی از کاربراتور برای مخلوط کردن هوا و سوخت استفاده میکنند، در موتور دیزلی سوخت به داخل سیلندر تزریق میشود. این گروهبندی بر اساس پروسه زمانی است که سیلندر یکبار به شاتون فشار وارد میکند. در این گروهبندی ساختار موتور دیزل بر اساس سیکل سوخت و حرکت پیستون متفاوت عمل میکند.
فشرده سازی و قدرت
در این نقطه وقتی هوا به شدت داغ شود، پاشش سوخت به درون هوای داغ شده صورت میگیرد و انفجار رخ میدهد. در صورتی که در موتورهای بنزینی از کاربراتور استفاده شود، در آن هوا و سوخت قبل از ورود هوا به سیلندر مخلوط می شوند. در سیستم های انژکتوری نیز تزریق سوخت درست قبل از مکش و خارج از سیلندر انجام می شود. در این حالت، در یک موتور بنزینی، تمام سوخت در طول کورس مکش وارد سیلندر شده و سپس متراکم می شود. تراکم ترکیب سوخت و هوا، به نوعی نسبت تراکم موتور را محدود می کند، که اگر هوا بیش از حد فشرده شود، مخلوط سوخت و هوا خود به خود مشتعل می شود و باعث ضربه خواهد شد. در موتورهای دیزل از تزریق مستقیم سوخت استفاده می شود، یعنی سوخت دیزلی به صورت مستقیم به سیلندر تزریق می شود.
- مدل نخست رودولف دیزل، یک سیلندر ۱۰ پا آهن با فلایویل در پایه آن ، در تاریخ ۱۰ اوت سال ۱۸۹۳ برای اولین بار شروع به کار کرد .
- پس از یک طلسم طولانی با تعداد نسبتا کمی از اتومبیل های دیزلی در مجموعه آن، مرسدس بنز در قرن ۲۱ به ماشین های دیزلی بازگشته است با تاکید بر عملکرد بالا.
- در این مرحله سوپاپ تخلیه باز شده، دوباره پیستون به سمت بالا حرکت میکند درحالیکه سوپاپ هوا بسته و سوپاپ تخلیه باز است، گازهای ناشی از انفجار سوخت دیزل خارج شده و مراحل چهارگانه موتور دیزل چهار زمانه به پایان میرسد.
- موتورهای کوچک در خودروها، کامیون های سبک، ماشین آلات کشاورزی، ساختمانی (ژنراتورهای برق) و… استفاده می شوند که معمولا تزریق مستقیم، چهار یا شش سیلندر و… هستند.
- همچنین قیمت موتور تک دیزل موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت.
- موتوردیزل نوعی از موتورهای درونسوز است که مانند موتورهای بنزینی عمل احتراق آن در داخل سیلندر انجام میشود.