در حالی که در موتورهای دیزلی، هوا به تنهایی به مقدار بسیاری زیادی متراکم شده و در لحظهای که در موتورهای بنزینی شمع جرقه می زند، در موتورهای دیزلی پاشش گازوییل انجام میشود و در نتیجه انفجار رخ میدهد. در فاز دوم، سوپاپها بسته میشوند و پیستون به سمت بالا حرکت میکند تا سوخت را در داخل محفظه احتراق فشرده کند. در موتورهای دیزلی فشارهایی که در این مرحله به وجود میآید بیشتر از فشارهای موتورهای جرقه زن است. این کار بهاینعلت انجام میشود تا امکان خود اشتعالی مخلوط فراهم شود. در موتورهای بنزینی، سوخت با هوا مخلوط شده و وارد سیلندر میشود و اشتعال بر اثر یک جرقه الکتریکی توسط شمع ایجاد میگردد.
- مثلا خودروهای مسافربری با باک سوخت 50 لیتری می تواند بیش از 1000 کیلومتر را طی کنند.
- در حالی که در موتورهای بنزینی، بیشترین گشتاور و بالاترین اسببخار در دورهای میانی به بالا به دست میآیند.
- موتور طراحی شده ابتدا پودر زغال سنگ را میسوزاند اما به سرعت به نفت روی آورد و نتایج عالی بدست آورد.
- یکی از دلایل ارزان تر بودن سوخت دیزل مراحل کمتری است که برای تصفیه نیاز دارد و این باعث می شود که هزینه تمام شده آن کم باشد.
بنا به چند دلیل گفته می شود که موتور دیزل از موتور بنزین ایمن تر هستند. گازوئیل بخار کمتری دارد و برخلاف بنزین که خیلی شعله ور است، گازوئیل این حالت را ندارد. این شیر برقی توسط کنترل یونیت الکترونیکی کنترل می شود و هر زمان که نیاز به پاشش سوخت باشد یک سیگنال الکتریکی جهت بسته شدن این شیر برقی و پاشش سوخت(به هر میزان و زمان که لازم باشد) از طرف کنترل یونیت برای آن ارسال می شود. تنظیم مقدار پاشش سوخت به طور یکنواخت در همه سیلندرها در این سیستم کار دشواری بوده و به وسیله دستگاه های مخصوص توسط افراد متخصص انجام میشود. سوخت بعد از فیلترها وارد بدنه واحد شده و از طریق خروجی هر پمپ به وسیله یک لوله فشار قوی با فشار حدود 300 بار به انژکتورها منتقل می شود.
نحوه احتراق
همچنین در این سامانه امکان وجود فیلتر سوخت و جداکننده آب از سوخت وجود دارد که مانع از آسیب رساندن سوخت بی کیفیت به موتور دیزل میشود. یا بر حسب تعداد سیلندر یا شکل قرارگیری سیلندرها که بر این اساس به فقط یک نوع Vشکل است. پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سامانههای پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید. در این سالها رابرت بوش تولید انبوه پمپهای سوختپاش خود را آغاز کرد. توسعه پمپهای سوختپاش (پمپهای انژکتور) با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودروها مناسب بودند متعادل شد. يونيت سوخت پاش زمان پاشيدن سوخت و مقدار سوخت پاشيده شده را تنظيم ميكند، فشار سوخت را افزايش مي دهد و آن را پودر مي كند و به داخل محفظه احتراق مي پاشد.
چگونگی احتراق سوخت در موتورهای دیزل
اگر در مجله خبری دیزل کمیته سوخت خود آلودگی داشته باشید و یا دیزل انژکتور یا پمپ دیزل خود را تعمیر کرده اید باید مطمئن شوید که سیستم سوخت دیزل خود را کامل تمیز کرده و فیلتر سوخت خود را بصورت مرتب و با کیفیت بالا تهیه کنید. فشرده سازی و کمپرس کم باعث می شود که حرارت کافی برای احتراق ایجاد نشود و موتور بسختی روشن شود.برای انجام تست فشرده سازی دیزل، از مراحل زیر استفاده کنید. اولین اتومبیل موتور دیزلی در 6 ژانویه 1930 تکمیل شد و یک سفر تقریباً 800 مایلی از شهر ایندیانا تا نیویورک آمریکا داشت تا پتانسیل موتور دیزل را به معرض نمایش بگذارد. این نوع از موتور پس از آن سفر، در میلیونها خودرو دیگر نیز استفاده شده است.
این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا بوجود میآمد. وی ابتدا دوست داشت که موتور وی پودر زغال سنگ را بسوزاند ولی به سرعت به نفت روی آورد و نتایج قابل توجهی گرفت. مشکلات احتراق آب اگر سوخت دیزل حاوی بخار آب باشد، می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد آن تأثیر بگذارد. موتورهای دیزلی مجهز به فیلتری به نام جداکننده سوخت و آب هستند که نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد و اغلب توسط صاحبان خودروهای دیزلی نادیده گرفته می شود. در این مدت شاتون برخورد می کند و میل لنگ ۱۸۰ درجه می چرخد و فرورفتگی شدیدی در محفظه احتراق ایجاد می کند.