پرتال جامع اطلاعات انرژی ویژگی های که سوخت دیزل باید داشته باشد | dieselcommittee

از آنجایی که فقط هوا در تراکم موتور دیزل دخیل است، می توان نسبت تراکم خوبی را بدون خطر اشتعال به دست آورد. در یک موتور بنزینی، چنین نسبت تراکم بالایی بدون انفجار امکان پذیر نیست. ما می دانیم که وسایل نقلیه سبک تر مانند موتور سیکلت، اسکوتر و اتومبیل ها، معمولا از بنزین در موتورهای خود استفاده می کنند در حالی که دیزل در ماشین آلات بسیار سنگین تر مانند تراکتورها، کامیون ها و اتوبوس ها استفاده می شود. بنابراین، نوع سوخت مورد استفاده نیز نقش عمده ای در تعیین تفاوت عمده بین موتورهای بنزینی و دیزلی ایفا می کند. به همین دلیل است که اکثر اتوبوس ‌ها و تاکسی ‌ها در کشورهای مختلف، موتورهای دیزلی دارند.

خرابی پمپ فشار :

سطح فشرده سازی نباید بیش از 10 تا 15 درصد (30 psi تا 50 psi) تغییر کند. آنها دارای المنتهایی هستند که موتور را قبل از استارت گرم می کنند. بدون گرمکن، یک موتور دیزل روشن نمی شود، زیرا موتور نیاز به هوای فشرده و گرم دارد تا انژکتورهای دیزل را فعال کند.

  • در ابتدا سوخت وارد موتور شده و سپس به وسیله پیستون بالا رفته و فشرده می شود و سپس سوخت به وسیله جرقه شمع منفجر شده و قدرت ایجاد شده از انفجار پیستون را به حرکت در می آورد .
  • یعنی دما به حدی بالا می رود که می تواند باعث اشتعال سوخت دیزل شود.
  • در صورت گرفتگي فيلترها ، عقربه اين نشانگر از وضعيت «عادي»KPa200، جابه جا مي شود و وضعيت «غير عادي» يا گسترهKPa1600را نشان مي دهد .

امروزه جدیدترین سیستم تزریق سوخت در موتورهای بنزینی به نام تزریق مستقیم یا GDI شناخته می‌شود. در این روش، نازل انژکتور در داخل سرسیلندر قرار دارد و نوک آن به طور مستقیم داخل محفظه احتراق، پاشش می‌کند. این روش از موتورهای دیزلی گرفته شده است و پیشرانه های دیزل، سالیان زیادی است که از این روش تزریق سوخت استفاده می‌کنند. تفاوت اصلی بین موتورهای دیزلی و بنزینی این است که احتراق مخلوط هوا و سوخت با استفاده از شمع در موتورهای بنزینی انجام می شود، در حالی که موتورهای دیزلی فقط به هوای بسیار فشرده متکی هستند.

http://boostercctv.ir

در مجله خبری دیزل کمیته ۱۸۹۲ دکتر رودلف دیزل آلمانی حق امتیاز موتور طراحی شده‌ای را به ثبت رساند که در آن اشتعال ماده سوختنی، بلافاصله پس از تزریق سوخت به داخل سیلندر انجام می‌گرفت. این اشتعال عامل حرارت زیادی بود که در اثر تراکم زیاد هوا به‌وجود می‌آمد. همه وظایف در موتور های جدید توسط ارتباط ECM با مجموعه از سنسور های پیچیده ای که هر چیزی را از دور موتور تا دمای روغن و مایع خنک کننده را اندازه گیری می کنند ، حتی وضعیت موتور(i.e. T.D.C.) کنترل می شود .

تولید سوخت دیزل

در مرحله سوم، موتورهای دیزلی به دلیل دما و فشار بالایی که در پایان تراکم ایجاد می شود، خود به خود مشتعل می شوند. در فاز سوم، موتورهای دیزلی به دلیل دما و فشار بالایی که در انتهای تراکم درون آن‌ها به وجود می‌آید، احتراق به صورت خودبه‌خود انجام می‌شود. در واقع در موتورهای دیزلی شمع هیچ استفاده‌ای در سوخت دیزل ندارد زیرا نیازی به روشن کردن سوخت دیزل ندارد در عوض شمع جرقه‌زنی فقط می‌تواند محفظه احتراق را گرم نگه دارد. موتورهای دیزل همه آلاینده‌ها را دارند، اما سوخت آن‌ها غنی‌تر و تمیزتر می‌سوزد این کار به سوزاندن مواد جامد در گازهای خروجی از اگزوز نیز کمک می‌کند.

مزایا و معایب موتورهای دیزلی