یکی از تفاوت های موتورهای دیزلی و بنزینی این است که موتورهای دیزلی با فشرده سازی هوا کار می کنند و موتورهای بنزینی با جرقه تولید شده توسط شمع، کار می کند. بدین معنا که سوخت به هنگام ورود به موتور با هوا مخلوط میشود و در درون سیلندرها فشرده میشود. سپس مخلوط سوخت و هوا مشتعل میشود و پیستون را حرکت میدهد و باعث چرخش میللنگ میشود. سپس پیستون در سیلندر به سمت بالا میرود و گازهای حاصل از احتراق را از اگزوز خارج میکند و این چرخه مجددا تکرار میشود. طیف وسیعی از خودروها و ماشین آلات، قدرت خود را از موتور دیزلی دریافت میکنند. البته این سوخت در کامیون های سنگین موجب کندی حرکت آن در بزرگراه میشود، اما به حرکت قایق ها، اتوبوس های مدرسه، اتوبوس های شهری، قطارها، جرثقیل، ماشین آلات کشاورزی، خودروهای امدادی و ژنراتورها کمک میکند.
- اگر یک حساب سرانگشتی انجام دهید متوجه میشوید که قیمت خرید و مصرف هر دو خودرو در یک سال به طور میانگین باهم برابری میکنند پس نباید ابتدا در مقابل قیمت بالاتر آن نسبت به رقیب بنزینی خود جبههگیری کرد، چون که در طولانیمدت شاید حتی بهصرفهتر هم باشد.
- فرق ماشين ديزلي با بنزيني در اين است که موتور ديزل داراي بدنهاي سنگينتر و قدرتمندتر است و براي احتراق سوخت، نيازي به جرقه ندارد و با ايجاد فشار بالا، اين کار را انجام ميدهد.
- اگر قصد یدک کشیدن قایق ، وسیله حمل و نقل اسباب بازی یا کمپینگ را دارید ، یک موتور دیزلی مسیرهای طولانی را راحت تر می کند.
- گروه دایون یک شرکت خصوصی است که تحقیق و توسعه ، تولید ، فروش و خدمات وسیله نقلیه تجاری و مجوز ساخت کلیه وسایل نقلیه تجاری را دارا میباشد.
- همچنین ممکن است یک فیلتر خنککننده در برخی موتورها و یک پمپ آب وجود داشته باشد که در واقع یک پمپ خنککننده است.
- لیکن در هر دوی این موتورها چهار عمل اصلی انجام میگردد که عبارتند از مکش یا تنفس – تراکم یا فشار – کار یا انفجار و تخلیه دود اما بر حسب نوع موتورها ممکن است این مراحل مجزا یا به صورت توأم انجام گیرند.
جالب است بدانید موتور دیزلی در تانکها هم استفاده میشوند و به دلیل قدرت بسیار زیاد میتوانند تانکهایی با وزن بیش از ۴۰ تن را با سرعتی در حدود ۶۰ کیلومتر بر ساعت جابجا کنند. موتور هواپیماها عمدتا موتور های احتراق خارجی است اما اگر بخواهیم به هواپیماهای قدیمی اشاره کنیم بله می توانیم موتور های دیزلی را هم مشاهده کنیم اما به دلیل اختلاف فشار در ارتفاعات , استفاده از آن منسوخ شد . استفاده از خودروهای سواری دیزلی در اروپا بسیار بیشتر از امریکای شمالی و خاورمیانه است، به طوری که اتومبیلهای دیزلی تقریبا پنجاه درصد از فروش خودرو در اروپا را در سالهای گذشته تشکیل میدادند. هر چند در چند سال اخیر خودروهای برقی روز به روز سهم بیشتری از بازار خودرو در اروپا را از آن خود میکنند. با تمامی این تفاسیر، ماشینهایی که با موتور دیزلی کار میکنند علاوه بر تمامی مزایایی که دارند، معایبی همچون انتشار آلایندهها و افزایش آلودگی هوا را دارند که این روزها بسیار مورد توجه ریز گردهای مختلف قرار گرفته است. سوخت خودروهای دیزلی، گازوئیل است و نسبت به دیگر سوختها، روغنی و سنگینتر است.
انواع موتور های دیزلی
با رسیدن پیستون به نقطه مرگ پایین در مرحله قدرت، سوپاپ تخلیه باز میشود و به گازهای سوخته تحت فشار اولیه اجازه میدهد سیلندر را ترک کند. پس پیستون از نقطه مرگ پایین به طرف بالا حرکت میکند و تمام گازهای سوخته را بیرون از سیلندر میراند. در پایان پیستون یکبار دیگر به طرف پایین حرکت میکند و با شروع زمان تنفس چرخه جدیدی آغاز میگردد. پیشرفت بیشتر موتورهای دیزل، تا توسعه سامانههای پیشرفته تزریق سوخت در دهه ۱۹۳۰ طول کشید.
قیمت فولکس قورباغهای نجومی شد
در همین حال مجله خبری دیزل کمیته تخلیه نیز بازمیگردد و گازهای حاصل از احتراق بوسیله هوای تازه از سیلندر خارج میگردند. موتور دیزل در هزینه سوخت صرفهجویی میکند زیرا با توجه به اینکه قیمت هر لیتر بنزین و گازوئیل در کشورهای مختلف، تقریبا نزدیک است، موتور دیزلی میتواند مسافت بیشتری را با مصرف گازوئیل به نسبت موتورهای بنزینی طی کند. مهمترین فرق ماشین دیزلی با بنزینی در نحوه احتراق سوخت در درون موتور است. در موتور بنزینی جرقه شمع است که باعث احتراق مخلوط سوخت و هوا میشود و این جرقه توسط یک سیستم الکتریکی در درون موتور بنزینی ایجاد میشود و در زمان مناسب این جرقه زده میشود.
در خودروهایی که کارکرد دیزلی دارند، پیستون هوای وارد شده به محفظه احتراق را فشرده می کند و دمای ایده آل را به دست می آورد تا در هنگام ورود سوخت، منفجر شود و چرخه کامل شود. از طرفی در موتورهای بنزینی آنچه وارد محفظه احتراق می شود مخلوطی از هوا و بنزین است که با جرقه ای فعال می شود. در انتهای زمان اول مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به صورت پودر شده به درون هوای متراکم شده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده میشود و ذرات سوخت محترق میگردد. پیستون در مسیر حرکت روبه پایین خود جلو مجاری تنفس هوای تازه را باز میکند.