موتور دیزل چیست دیاکو امداد | dieselcommittee

در مرحله اول که مرحله تنفس نام دارد پیستون از بالاترین مکان (نقطه مرگ بالا) به سمت مکان پایین (نقطه مرگ پایین) می­رود و هوا و اکسیژن مورد نیاز از مجرای سوپاپ وارد محفظه احتراق آن می ­شود. در مرحله دوم که تراکم نام دارد، سوپاپ هوا بسته شده و پیستون به سمت نقطه مرگ بالا حرکت می­ کند و هوای داخل محفظه احتراق متراکم می­ شود. در مرحله سوم یا مرحله قدرت، هنگامی که پیستون به نقطه مرگ بالا می­رسد مقداری سوخت( گازوئیل) به درون هوای متراکم شده و داغ داخل محفظه احتراق پاشیده می­ شود و باعث اشتعال سوخت می­ شود. بیشتر وسایل نقلیه سنگین مانند کامیون ها ،تریلر، کمرشکن، اف هاش، انواع ولوو، ترانزیت ها و … موتورهای دیزل به دلیل داشتن قدرت زیاد برای چنین وسایل حمل و نقلی که در جابجایی بارهای سنگین و فوق سنگین نقش دارند، کاربرد بسیار موثری دارد.

سوخت دیزل (گازوئیل) چیست؟

مجله خبری دیزل کمیتههای دیزل مدرن مسیر طولانی را برای رسیدن به تکنولوژی امروزی خود پیموده اند. سیستم‌های تزریق مستقیم سوخت و استفاده از توربوشارژر که در موتورهای دیزل به کار رفته است، سرعت پیشرفت این نوع موتورها را در مقابل موتورهای بنزینی به رخ کشیده است. ماشین آلات مورد استفاده کشاورزی، تراکتورها، پمپ‌های آبیاری، ماشین‌های خرمن­کوب و دیگر تجهیزات، اغلب دارای موتور دیزلی هستند. ساخت‌وساز، یک بخش دیگر است که به‌شدت بر توان سوخت دیزل متکی است. همه ماشین های بتن ریزی، ماشین آلات حفاری، غلتک‌ها، ترنچرها و با موتور دیزل کار می­کنند. آقای رودلف کریستین کارل دیزل در سال ۱۸۵۸ در پاریس به دنیا آ مد.

تشتک روغن یا کارتر روغن

در ایالات متحده آمریکا از دهه ۱۹۳۰ آرام آرام شروع به استفاده در چند خودرو کرده اند و از دهه ۱۹۷۰ خودرو های دیزلی نقش بزرگی در صنعت حمل و نقل و تجهیزات این کشور بازی می‌کردند. مقدار گوگرد در گازوئیل مستقیماً با میزان آلودگی تولید شده در هنگام سوزاندن سوخت در موتور مرتبط است. گازوئیل حدود 36.7 مگاژول و بنزین حدود 33.7 مگاژول محتوای انرژی دارد که به همین دلیل سوخت دیزل حدود 16 درصد از سوخت بنزین در این زمینه جلوتر می‌باشد.

استارت خوردن موتورهای بنزینی در مقابل موتورهای دیزلی

این موضوع باعث می‌شود تا اشتعال در سوخت از یک طرف شروع شود و در تمامی قسمت‌ها ادامه پیدا کند. شمع دو پلاتینه این جرقه را در دو قسمت می‌زند که باعث خام‌سوزی کمتر و تولید شدن اشتعال زیاد می‌شود. به‌طورمعمول اتفاقی که در شمع‌های دو پلاتینه می‌افتد این است که سرعت انفجار آن‌ها دو برابر شمع‌های تک پلاتینه است و اما آخرین شمع یعنی شمع‌های ۴ پلاتینه در خودروهای بسیار قدرتمند و سریع مانند بی ام، پورش، ویرون و… کاری که این شمع‌ها انجام می‌دهند این است که سرعت اشتعال را ۴ برابر می‌کنند و مقدار خام‌سوزی را به صفر می‌رسانند. این رودستر کوچولو به تنها موتور دیزلی مجهز شده که رسماً از سه دستگاه توروبوچارجر کمک می گیرد!

  • ضریب تراکم کم و وجود شمع الکتریکی، باعث شده است تا موتورهای بنزینی راحت تر استارت بخورند و روشن شوند.
  • هزینه‌های نگهداری از موتورهای دیزلی با توجه به سنگینی قطعات، اصطکاک آن‌ها و نیاز به نیروی کار متعدد نسبت به سایر موتورها بیشتر است.
  • سیستم روغن کاری در این موتورها دارای پمپ روغن و فیلترهای روغن، جهت تمیز نگه داشتن روغن از آلاینده ها نیز می باشند.
  • البته این موضوع وابسته به پیاده سازی این موتورها بر روی سیستم مناسب و نگهداری درست از آن‌ها است.
  • با توجه به تعداد سیلندر و توان این موتورها، از آن‌ها برای ساختارهای کوچک و بزرگ استفاده می‌شود.
  • ۹- کاهش اکسید‌های سولفور خروجی اگزوز، زیرا در این سوخت اصلاً سولفور وجود ندارد.

این انرژی حاصل از اشتعال باعث فشار آمدن بر پیستون شده و آن را به سمت پایین حرکت می­ دهد و در آخر در مرحله تخلیه، سوپاپ باز شده و دود از آن خارج می­ شود و با پایین رسیدن پیستون، دود کامل تخلیه می­ شود. مشکلات موتور خودرو می تواند ناشی از مشکلات مربوط به تنفس موتور، سوخت رسانی، جرقه زنی یا مشکلات ایجاد شده در مرحله تراکم باشد. اگر در شهر همدان زندگی می­کنید یا به همدان سفر کردید؛ در صورت مشاهده هر یک از این علائم می ­توانید به مراکز امداد خودرو همدان مراجعه کنید یا با آن‌ها تماس بگیرید تا امداد خودرو سیار با حضور در محل شما مشکل را بررسی و برطرف کند. مخترع موتور دیزل رودولف دیزل است که اولین موتور دیزلی را در سال 1893 میلادی ساخته و به نام او نیز ثبت شده است.

http://boostercctv.ir