موتور دیزل چیست انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل | dieselcommittee

موتورهای دیزلی شمع ندارند و گرمای هوای فشرده، سوخت را خود به خود مشتعل می کند. یکی از موتورهای درون سوزی که از سالیان تقریباً دوری همچنان در کورس رقابت با موتورهای جدید قرار دارد، موتور دیزلی است. شاید خیلی از شما بپرسید موتور دیزلی چیست؟ در واقع این مطلب برای همین به نگارش درآمده تا پاسخی درخور این پرسش بدهد.

  • واحد کنترل موتور اطلاعات مورد نیاز خود را با استفاده از حسگرهای مختلف دریافت کرده و ابزاهای مختلفی از جمله انژکتور را کنترل می کند .
  • اما کنترل چه چیزی؟ کروز کنترل مدیریت سرعت خودرو را به دست می‌گیرد و همان گزینه کاربردی و نابی است که در خودروهای امروزی گذاشته شده تا رفاه و راحتی بیشتری در رانندگی داشته باشید.
  • معمولا سیستم خنک کننده موتورهای دیزلی با آب یا هوا کار میکند.
  • البته او، خود نقشی در این نام‌گذاری نداشت بلکه شاگردان و دوستدارانش این نام را به احترام وی روی چنین موتورهایی گذاشتند.
  • موارد موثر بر قیمت دیزل ژنراتور فاکتورهای اصلی و تعیین کننده در کیفیت کوپله…
  • موتور سری H دارای ساختار فشرده، محدوده قدرت گسترده، قابلیت اطمینان بالا، بهره وری، و لرزش و سر و صدا کم است.

در واقع می‌توان گفت عمر مفید یک فیلتر موتور دیزل بستگی به کیفیت سوختی دارد که از طریق آن عبور می‌کند. اما اگر فیلتر سوخت دیزل قبل از زمان معمولی مسدود شود نشان‌دهنده این است که میزان آلاینده‌ها در سوخت بسیار بالاتر از حد طبیعی بوده است. ابتدا کلید را در جرقه می‌چرخانید و سپس منتظر می‌مانید تا موتور بتواند گرمای موردنیاز را در سیلندرها ایجاد کند. چرخاندن کلید باعث آغاز شدن فرایندی می‌شود که در آن سوخت به سیلندرها وارد می‌شود و در نتیجه سیلندرها گرم می‌شوند. سوخت موتور دیزل نسبت به بنزین فراریت کمتری دارد و گرم شدن محفظه احتراق آسان‌تر است؛ بنابراین سازندگان، شمع‌های کوچکی را نصب می‌کنند که این شمع‌ها با باتری کار می‌کنند تا هوای سیلندر را از قبل گرم کنند‌.

انواع موتور های دیزل

مجله خبری دیزل کمیتههای دیزل، به انواع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند. در این موتورها برای شعله‌ور ساختن سوخت از حرارت‌های بالا استفاده می‌شود. به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می‌کنند. موتورهای دیزلی قدرت بسیار زیادی دارند ولی بنزینی ها سرعت بیشتری دارند. در مدار فشار ضعیف بین باک و فیلتر قرار دارد و وظیفه آن کشیدن سوخت از باک و رساندن به مجرای مشترک پمپ انژکتور است. پمپ اولیه به دو صورت پیستون دار و دیافراگمی که نوع پیستون دار متداول پر مصرف تر است.

چرخه و پروسه کار موتور دیزل چهار زمانه

در انتهای زمان تراکم در حالیکه هر دو سوپاپ همچنان بسته‌اند و پیستون به نقطه مرگ بالا می‌رسد مقداری سوخت روغنی (گازوئیل) به درون هوا فشرده و داغ موجود در محفظه احتراق پاشیده می‌شود و ذرات سوخت در اثر این درجه حرارت زیاد محترق می‌گردند. پس از خاتمه تزریق سوخت عمل سوختن تا حدود ۳/۲ از زمان قدرت ادامه پیدا می‌کند. علت دود سیاه در موتور دیزل می‌تواند به دلیل سوخت زیاد فیلتر هوای کثیف، لقی سوپاپ‌ها، گرفتگی انژکتورها و یا فرسوده‌شدن آن‌ها، کثیف بودن محفظه احتراق یا شمع‌ها باشد. برای عیب یابی موتورهای دیزل بهتر است پمپ‌ها را تنظیم کرده، سوپاپ‌ها را در حالت گرم تنظیم کنید، انژکتورها را سرویس کرده و محفظه احتراق را کربن گیری کنید. در پایان تایم اول اندازه ای گازوئیل به حالت پودر شده به داخل هوای منقبض شده و داغ موجود در محفظه احتراق تزریق می گردد و قطرات سوخت آتش می گیرد. فشار بالای گازهای آتش گرفته شده پیستون را به سمت پایین حرکت می دهد.

در این حالت، در یک موتور بنزینی، تمام سوخت در طول کورس مکش وارد سیلندر شده و سپس متراکم می شود. تراکم ترکیب سوخت و هوا، به نوعی نسبت تراکم موتور را محدود می کند، که اگر هوا بیش از حد فشرده شود، مخلوط سوخت و هوا خود به خود مشتعل می شود و باعث ضربه خواهد شد. در موتورهای دیزل از تزریق مستقیم سوخت استفاده می شود، یعنی سوخت دیزلی به صورت مستقیم به سیلندر تزریق می شود. با توجه به این که موتور دیزل فقط هوا را فشرده می کند، نسبت تراکم می تواند بالاتر باشد.

http://boostercctv.ir