موتور دیزل چیست انواع موتور دیزلی و طرز کار موتور دیزل | dieselcommittee

به همین دلیل است که موتورهای دیزلی از شمع های جرقه ای و شمع های تراکمی استفاده می کنند که در صورت سرد بودن موتور می توانند به احتراق گازوئیل کمک کنند. موتورهای دیزل، به انواع گسترده‌ای از موتورها گفته می‌شود که بدون نیاز به یک جرقه الکتریکی می‌توانند ماده سوختنی را شعله‌ور سازند. در این موتورها برای شعله‌ور ساختن سوخت از حرارت‌های بالا استفاده می‌شود. به این شکل که ابتدا دمای اتاقک احتراق را بسیار بالا می‌برند و پس از اینکه دما به اندازه کافی بالا رفت ماده سوختنی را با هوا مخلوط می‌کنند. این دو قطعه با دقت بالا و بدون داشتن وسیله آبندی کننده ای مانند رینگ، فشار سوخت را تا 1000بار یا بیشتر افزایش میدهند.

  • مشکلات احتراق آب اگر سوخت دیزل حاوی بخار آب باشد، می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد آن تأثیر بگذارد.
  • شمع گرمکن یک سیم گرمکن الکتریکی است (مانند سیم های داغی که شما در یک برشته کن می‌بیننید) که محفظه احتراق را گرم و دمای هوا را موقعی که موتور سرد کار می‌کند را افزایش می‌دهد که باعث روشن شدن موتور می‌شود.
  • مصرف سوخت موتور دیزلی ، میزان سوختی است که توسط موتوردر مدت ساعت کاری و دور مشخص آن مصرف میشود.
  • زندگی یک فیلتر دیزل بستگی به کیفیت سوختی که از طریق آن عبور می کند دارد.

به صورت کلی، هر دو موتور آلایندگی مختص خود را دارند و هر دو نوع سوخت، اثرات مخرب بر لایه ازون و محیط زیست به همراه دارند. اما به عنوان یک تفاوت، موتور دیزلی به خاطر نوع سوخت خود ، که گازوئیل است، آلایندگی بیشتری دارد؛ چرا که دوده های نسوخته و بوی بسیار بدی تولید می کند که برای سلامتی ضرر زیادی دارد. همچنین به خاطر پروسه انفجار و تراکم بسیار بالا در داخل سیلندر، این موتورهای آلودگی صوتی زیادی نسبت به موتور بنزینی، ایجاد می کنند.

مزایا و معایب موتورهای دیزل

از این‌رو از روش‌هایی مثل ضدیخ گازوییل یا گرم‌کن سوخت و… برای این پیشرانه‌ها استفاده می‌شود. همچنین چون کارکرد پیشرانه‌ دیزل به داغ شدن هوا در سیلندر وابسته است، روشن شدن این پیشرانه‌ در سرمای زیاد ممکن است کمی به سختی انجام شود. ضمن اینکه ضریب تراکم بالای این پیشرانه‌ها نیز منجر به استارت سخت‌تر آنها می‌شود. آلودگی و لجن موجود در گازوییل، آب یا سایر مواد خارجی در داخل سیستم سوخت باعث می شود پمپ سوخت دیزل و انژکتورهای دیزلی با مشکل مواجه شوند. مخترع موتور دیزلی، رودولف دیزل، در ابتدا موتور خود را برای استفاده از سوخت گرد زغال طراحی کرد.

مقاله با موضوع سامانه سنجش لحظه‌اي سوخت مصرفي خودرو جهت عيب يابي و بررسی عوامل تاثیر گذار بر آن

در نوعی دیگر از مجله خبری دیزل کمیته ژنراتور دیزلی، بدنه موتور به صورت پرده دار طراحی شده که مسقتیم در ارتباط با هوای خنک است و موتور را خنک نگه میدارد. تا قبل از پایان دهه 1930 موتورهای دیزل پیشرفت چشمگیری داشتند. رابرت بوش در این سالها تولید پمپ‌های انژکتور (سوخت‌ پاش) را آغاز کرد. توسعه پمپ‌های انژکتور با توسعه موتورهای کوچکی که برای استفاده در خودرو ها مناسب بودند مقارن شد.

موتور دیزل چگونه کار میکند؟

اين سوخت ها معمولاً ناخالصي دارند و بعضي از قطعات پمپ هاي سوخت پاش چنان دقيق ساخته شده اند كه ذرات بسيار ريز هم به آنها آسيب مي­رسانند. شبيه پمپ مركب است ، با اين تفاوت كه سوخت پاش هاي آن جدا هستند، اما پمپ ها در يك محفظه قرار دارند. اين سوخت ها معمولاً ناخالصي دارند و بعضي از قطعات پمپ هاي سوخت پاش چنان دقيق ساخته شده اند كه ذرات بسيار ريز هم به آنها آسيب مي رسانند. در مرحله بعد، پیستون هوا را با حرکت به سمت بالا فشرده می‌کند و در این مرحله سوخت تزریق می‌شود.

http://boostercctv.ir